Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 13:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: cicsMemoryPlayer & digitale Maggies (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Kære Forum,

Måske er det på tide at også jeg kommer med en lille præsentation af mit grej og tankerne bag den noget usædvanlige funktionsmåde.

Egentlig startede det allerede i 70´erne med Rega, Thorens TD124, Dynavector, Infinity, Luxman, Audio Research, B&W DM7 og alle de andre kendte klassikere der var oppe i tiden dengang, men det første skub i den retning det har taget de sidste 8 år var et par små Magnepan SMG magneostater på ebay.
Magen til levende og plastisk gengivelse havde jeg kun oplevet ganske få gange og var ”hooked” på lyden af de små foliehøjtalere. Da der så et år senere bød sig et brugt par af de store 3 vejs Magnepan kunne jeg simpelthen ikke lade være.....

Men ak, det var en helt stor skuffelse at opdage de spillede væsentlig dårligere end de små SMG´er, og prøvede alle mulige forskellige opstillinger for at få fornøjelsen ud af dem.
Det var så først da jeg fattede at min daværende 100 Watts Electrocompaniet ikke kunne levere strøm nok til MG3.3R´ene, at jagten på noget ganske usædvanligt gik i gang.
Jeg prøvede en del forskellige og dyre slutforstærkere for at få Maggie´erne til at genskabe den 3 dimensionalitet jeg kendte fra SMG´erne, men intet gav virkelig resultat.
Det amerikanske AudioAsylum, som har en stor Magnepan fanskare, bragte mig så på et spor som har præget min udviklng siden, nemlig delefiltre og aktiv bi/tri-amping.
Først prøvede jeg at udskifte de forhåndenværende komponenter i delefilteret og opdagede gevinsten i nye spoler/kondensatorer fra Mundorf og Infinicaps, men det blev også hurtigt tydeligt at der skulle betydeligt mere end 200 Watt forstærkning aktiv drift til.
For at samle nogle erfaringer med elektroniske delefiltre sprang jeg på en 6 kanals Parasound og et elektronisk delefilter fra Behringer....bare for at prøve. Men hold da helt ferie : sikke en dynamik man kunne få ud af Magnepanerne !
Der var godt nok stadig ingen virkelig flot dimensionalitet og gengivelsen var lidt ”grovkornet”, men der var ingen tvivl om at der kom spark i sagerne.
Med indstillingerne som Behringer filteret kunne klare, fandt jeg også ud af at fase drejningerne i 24dB/okt filtre ikke var de rigtige; men hvor finder man lige et audiophilt elektronisk delefilter med flere indstillinger ?

I min jagt på løsning faldt jeg over begrebet digitale frekvensfiltre og DSP muligheder, heriblandt nogle særdeles interessante apparater fra DEQX.
-altså et audiophilt digitalt delefilter med indbyggede D/A konvertere (samt muligheden for FIR). Så hvis ikke sådan en fætter skulle koste det det meste af en formue plus 6 sluttrin, så var jeg dog overbevist det måtte være løsningen.
Længe gik jeg og rugede på problemet, for med digitalt delefiler, så måtte man jo også digitaliere sit vinyl.....hmmmm ?

I perioden blev jeg så også anbefalet at se lidt på en meget usædvanlig musikcomputer der ved hjælp af sinc-filter algoritmer skulle kunne simulere en højtopløst masterfil udfra et CD format..... Ja tak, jeg tror ligeså lidt på julemanden som jeg tror på alt hvad marketingsafdelingerne hos hifi producenterne påstår.
Men denne såkaldte cMP2 computer viste sig at være et særdeles ærgerrigt non-kommercielt samarbejdsprojekt af audiophile software nørder fra hele verden. -og blandt dem nogle af AudioAsylum´s klogeste audio fantikere.
Hvis man nu kunne kombinere det dér med de digitale delefiltre med en high-performance audio computer, så kunne man måske lave en slags DEQX selv.......

De første forsøg med cMP2 projektet viste sig dog meget hurtigt at være betydeligt mindre digitalt i lyden end de oprindelige tests med Foobar & J.River.
Endvidere kom der i perioden stadig nye versioner af cPlay (systemets egentlige player) som meget slående gjorde klart at software ikke bare er software.
Fra version 26 til den nutidige version 39 har der været stadig fine små/store forbedringer i cPlays DSP og ASIO software.
En spændende opdagelse i lyset af at ASIO egentlig garanterer bit-perfekt gengivelse, men yderlige forstærket af at mine Lynx D/A konvertere også har fået nogle driver-updates der har vist der skal arbejdes på software for at nå helt til tops.

Den første hardware jeg brugte til cMP projektet var en lille E7200 Core Duo Shuttle med et 6 kanals Lynx Two-B lydkort og dette fungerede da særdeles udmærket, på trods af dens begrænsede BIOS muligheder og dens ikke helt lydløse funktion.
For at få cMP2 projektet til at yde sit allerbedste måtte der der dog et rigtigt HTPC case til hvor køling kan foregå helt passivt; hvor BIOS tillader nedtaktning fra 3.0GHz til 900MHz; tweak´e strømindstillinger og foretage andre avancerede konfigurationer.
I dag kører der i3Core processor, SSD harddisk, separate/modificerede strømforsyninger og extern DAC via FireWire i mit cMP2 system.

De digitale delefiltre (Neville-Thile med 60dB/okt. filtre) er beregnet af Acourate software som også har beregnet minimal-fase Room-correction med FIR.
Slutteligt aktiveres filtrene med en Convolver VST plug-in direkte i cPlay´erns DSP og routes via FireWire isonchront til den externe Aurora DAC.
Det fungerer helt uproblematisk og stabilt med 6 ICEpower sluttrin der tilsammen leverer masser af kontrol af de store Maggies.
Det har været en særdeles lærerig odyssé i digitalt high-end på den lidt usædvanlge måde, men det har været alle anstrengelserne værd.
Der er i hvert fald ingen der får mig til nogensinde at overveje et passivt analogt system igen når der er en 192kHz/24 bit masterfil i cMP2 maskinen.....

Jeg har lavet en lille dansk cMP2 webside på :
http://www.freewebsite-service.com/cmp2/forside.php
eller hvis du er skrap til engelsk, den orginale :
http://www.cicsmemoryplayer.com

Der er masser af meget interessant information at hente om computer audio.

Hilsen Leif

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
ZulluZ
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Ballademager!

Bruger siden: 20 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud, må sige at min sqeezebox setup blegner lidt i forhold
Kan være når jeg en dag bliver træt af sqeezz,
at jeg vil begive mig ud et lignene setop:)
Til top Vis ZulluZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZulluZ
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Fedeste setup kompromisløst og alt det der giver god lyd til de magneplanar er der gjordt noget ved kan jeg se, hvor meget effekt har du koblet på
dem ? Er der power nok til dem og hvor meget er det cirka jeg har selv haft mangplanar de kræver en del effekt jeg havde model 1,6 mg de var fede
men min forstærker var alt for dårligt til dem det var en en eller anden elendig densen forstærker der ingen power havde til dem.

Så hvis jeg igen skal magneplaner så har jeg i dag forstærkeren til dem.
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej sonic,

I went over the top on power.....:

Ja, Magnepan er godt nok forfærdelig sultne.
Det har været min erfaring at jo mere desto bedre !

ICEpower´ne har 600 Watt på basserne og hhv. 200 Watt på mellemtone og rbbon´erne.
Da jeg anvender digital lydstyrke på systemet har jeg sat nogle modstande på indgangene. Derved får jeg et regulerings vindue på omkring 20 dB, før der ryger bits af signalet.
cPlay´s volumenkontrol er på 53 bits nøjagtighed.

hilsen leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
power watt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 948
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

hej kan du tag et billedet længer fra så vi kan se det hele anlæget og højtaler
Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Februar 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hej power watt,

Jeg har ikke flere billeder lige nu, men her er da to mere :


Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Februar 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Pænt tak for interessen for mit "mærkelige" set-up.
Jeg har prøvet at tage et par billeder fra min lytte position idag, men de sorte Maggies op mod lyset giver desværre bare ikke gode pix.
-men jeg fandt da nogle andre som jeg håber i kan tyde noget af....

Nogen vil måske mene at det ikke ligner Magnepan, men tingesterne har fået skiftet de lidt ustabile PDF rammer til solide 30mm masive rammer i bøg.
Driverne er også "vendt" om, således at mylar-folien vender imod front.
Da jeg jo alligevel vendte faserne og flyttede på delefilter-afstemmningen kunne jeg kompensere for denne "omvending" og samtidig sikre en mere solid støtte af magneterne i form af tvær-bjælkerne.

Bedre standere af Magnepan er absolut obligatorisk. På de medfølgende standere "svejer" de, og dét går selvfølgeligt slet ikke.
Jeg fik en fin-smed til at lave mig nogle standere af massivt stål. Inklusive 3 spikes der med en vægt af 73 kg per højtaler "lige" skal have en duppedit under spidsen....

Her et billede af snedker-arbejdet :

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:

De digitale delefiltre (Neville-Thile med 60dB/okt. filtre) er beregnet af Acourate software som også har beregnet minimal-fase Room-correction med FIR.
Slutteligt aktiveres filtrene med en Convolver VST plug-in direkte i cPlay´erns DSP og routes via FireWire isonchront til den externe Aurora DAC.


Har du erfaring med andre convolvere, som f.eks. Console ? Kan du måske sige noget om forskellen?

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hej pof@

Før jeg fik VST mulighed i cPlay, prøvede jeg en række forskellige "virtual cables" som Console og Jack.
Dette er begge aktive programmer som tilfører systemet en smule latens fordi de gør brug af en extra buffer i RAM.
Console kører mere stabilt og er mere brugervenligt at konfigurere end Jack fordi Console er et plug-in, men de tilfører lydmæsig begge en smule digitalt støj.
Ikke meget, men på et højt niveau, lider transparensen en smule.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
Hej sonic,

I went over the top on power.....:

Ja, Magnepan er godt nok forfærdelig sultne.
Det har været min erfaring at jo mere desto bedre !

ICEpower´ne har 600 Watt på basserne og hhv. 200 Watt på mellemtone og rbbon´erne.
Da jeg anvender digital lydstyrke på systemet har jeg sat nogle modstande på indgangene. Derved får jeg et regulerings
vindue på omkring 20 dB, før der ryger bits af signalet.
cPlay´s volumenkontrol er på 53 bits nøjagtighed.

hilsen leif


Hej,

Hvordan regulerer du op til 20dB uden at der ryger bit's ud af signalet?
går ud fra det kun gælder ved 16bit's afspilning?

Umiddelbart vil jeg tro at volumen regulering analogt er at foretrække, da DAC vel ikke arbejder med samme ydelse når
16LSB benyttes.

Ved du hvilken DAC chip der er i din D/A konverter?

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 04 Marts 2012 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Ja, de ville være et problem med digital volumenkontrol hvis systemet arbejdede med 16 bit, men kommunikationen er altid 24 bit mellem computeren og DAC´en, og altid 32 bit floating point i computerens kalkulationer. Der bliver ikke ditheret.
I virkeligheden kunne man med CD normen (16 bit) således have en volumenkontrol på nær 48 dB uden at miste et eneste bit.

Jeg ved ikke hvad det er for en D/A chip der sidder i den. Jeg mener at have læst det er en fra Cirrus.
I den professionelle branche oplyses den slags overhovedet ikke.
Jeg har på fornemmelsen at chip´ens mærke/type/design er fuldstændig overvurderet i hifi-branchen og magasinerne.

Hilsen Leif



Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes