Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 06:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY fra Frequence.dk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Uden yderligere erfaring med selvbyg af højttalere, gav jeg mig i kast med at bygge et sæt 2-vejs fronthøjttalere og en 12" subwoofer. Driveren i fronten er fra Scan-Speak, bas-mellemtone er en HDS'er fra Peerless og 12" Peerless SLS i subwoofer.

Yderligere detaljer kan ses på www.frequence.dk under 'Byggesæt' - SP6 og S12.

Da jeg som sagt ikke har tidligere erfaring med selvbyg af højttalere, var det vigtigt for mig, at jeg var nogenlunde sikker på et godt resultat og at delfiltre, enheder og rumfang stemte godt overens.

Der er dog enkelte undtagelser i forhold til tegningerne fra frequence.dk. Jeg har lavet et sandkammer i fronterne, og en del flere afstivninger end de har lavet. Dimensionerne er 115x26,5x21,5 (HxDxB). Udover er der tilføjet mindre detaljer til min udgave

Tegninger over projektet studeres! Jeg havde fået lov til at bruge min fars "værksted" og gjorde stor brug af hans egenskaber som møbelsnedker.

Alle højttaler blev lavet i 22 mm MDF plader - opmåling til subwoofer. Fronterne kan ses til højre i billedet. 

Samling af subwoofer - man kan aldrig få for mange skruetvinger  Højttalerne er "fisket sammen" og limet med alm. trælim.

Der arbejdes videre på fronterne. Her er der ved at blive lagt en liste indvendigt, således at frontstykket med enhederne kan sættes i kabinettet. Jeg har lavet kabinettet således, at frontstykket med enhederne kan tages ud, samtidig med at det er muligt at komme til delfiltret, uden at skulle skille limede samlinger. Listen har fået en silikonefuge (vådrumsfuge) som ved fuld hærdning er ret smidig samtidig med at den slutter 100 % tæt. Stykket er skruet i med 8 skruer - se billede længere nede!

Et kig gennem fronten med afstivning og dæmpningsmateriale. Her er der brugt MDM-3 som består af 2/3 fåreuld og 1/3 polyester fiber.

Der fyldes ovntørret sand i det nederste kammer. De indvendige kanter har også fået en silikone fuge som ekstra "sikkerhedsforanstaltning"... det ville være ærgeligt hvis der blev lavet sandkasse på stuegulvet fordi det ikke var tæt!

Mere sandkasse leg...

Et kig på delfilteret med Jantzen komponenter og en imponerende 2,2 mH Cross-coil (den ses helt ude til venstre). Til delfilteret har jeg fået kyndig hjælp til lodning af min onkel. Alle komponenter er limet fast med vådrums silikone.

Lidt tættere på delfilteret.

Alle højttaler kabinetter er samlet og slebet og klar til at blive grundet.

Lidt tættere på et hjørne af en front. Sider som vender ud af, er høvlet så der blev lavet en skrå kant.

Så er der grundet... og slebet endnu engang. Byggetegningerne kan skimtes i baggrunden på endevæggen.

Det færdige resultat. De er malet i en beige/sandfarve som matcher sofaen i stuen... lad os bare kalde det et kompromis med den bedre halvdel  Der er brugt oliemaling med glans 40. Man skal være opmærksom på, at ligegyldig hvor pæne samlinger der er lavet (dvs. spartlet og slebet helt jævnt), så synker malingen i samlingerne efter 1 uges tid. Dette kan afhjælpes med endnu en gang maling. Dette har jeg dog ikke fået gjort endnu.

Uden frontafdækning. Pladen til dette er lavet i 2 x 9 mm MDF der er limet sammet. Bag på pladen er der fræset ude til hæftning af stoffet (CC10), således at clipsene i teorien ikke skulle have mulighed for at ridse kabinettet. Det var dog ikke alle steder at dette var praktisk muligt. Rammen slutter helt tæt op ad højttaleren. Der er lavet huller omkring enhederne der er ca. 10-30 mm større end enhederne.

Bagsiden af frontafdækningen. Denne er også grundet og malet på forsiden under stoffet, for at undgå at kunne se den lyse MDF plade igennem. Frontafdækningen har ligeledes fået høvlet kanterne, for at følge designet på højttalerne. Pladen er malet med en mat sort spraymaling.

Tæt på enhederne. Her ses plug'sene til at sætte afdækning på og de 8 føromtalte skruer til at tage hele stykket ud med.

Tæt på et hørne - her ses tendensen til at malingen synker... lidt ærgeligt!

Subwoofer i samme design og med receiver og dvd på top som midlertidig opstilling.

Subwoofer uden afdækning til enhed.

Levelcontrol til subwoofer. Har modificeret denne en anelse, har flyttet den blå on-dioden fra forstærkeren som sidder på bagsiden og sat den så det pæne blå lys kan ses

Jeg er rigtig godt tilfreds med det endelig resultat. Alle enheder er en fornøjelse at høre på, og jeg synes jeg har fået meget højttaler for pengene. Det er næsten, også kun næsten, ligefør der er for meget power i sub'en til de m2'er den skal spille op. En lille anekdote til at slutte af på; efter at jeg havde testet anlægget første gang, falder jeg i snak med min ovenbo (en ældre dame på 79 der er en anelse døv), som spurgte om jeg havde hørt tordenvejret i eftermiddags. Det måtte jeg erkende, at det havde jeg ikke... men jeg vidste jo også godt at det var subwooferen der havde fået en god spand amplitude...

Det var hvad jeg havde at vise for denne gang. I skal være velkommen til at kommentere og spørge om yderligere detaljer.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

 

Det ser sgu da godt ud......hvem der bare havde en snedker-far som kunne hjælpe med sådan noget...!!!

Tillykke med det pæne resultat i hvert fald......godt gået....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det er du sluppet utroligt godt fra.  .. hvem der bare havde en møbelsnedker til hjælp..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Kanon sejt - de er superflotte !!!

Jeg er MEGET interesseret i den farve du/I har anvendt. Det ser ud til at være en farve, der minder om lys træ (ask/ahorn) - og det er svært at finde.

Kan jeg få fabrikant/type osv.

Endnu engang TILLYKKE !

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine ord!

Til Nørd:

Farven er ikke 100 % som du ser den på billedet, den er en anelse lysere på billedet end i virkeligheden. Jeg vil mene at den er en kende mere ovre i det gule frem for lys træ (ask/ahorn). Den er special tonet hos en farvehandler (Sadolin), blandingen er følgende:

Tempo Alkyd T/M, 1 ltr. WO

S2010-Y30R + B; ox90xom + P0-8 + N 0-0-2 3/4 + L 0-1

Der skal nok en fagmand til at tyde det, men det er hvad der står på mærkaten.

Husk også at tage højde for, at jeg har malet 3 gange i tynde lag på en grundet og slebet/spartlet MDF plade. Det kan være ret svært at ramme den samme nuance med ovenstående farvekode på et andet materiale.

Håber det kan brugs.

Mvh. Bjarke

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 498
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Imponerende finsih på selvbyg. Tillykke.

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej BjarkeNR !

Det ser sku da godt ud, sådan et par kabinetter kunne jeg da godt bruge   

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

lækkert... så det er ingen hindring at man ikke har teorien eller ekspertisen i orden? jeg overvejer nemlig selv et sæt "ursus", ligeledes fra frequence...

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige, det ser ret godt og solidt ud. Nu omtaler du byggeriet, men jeg ville egentlig godt vide lidt om hvordan den pågældende højttaler (uden sub) performer? Og hvad kan du evt. sammenligne med? Hvad havde du før? Hvad er dine kilder? Det ser ud til at være nogle gode enheder og et solidt delfilter med gode komponenter.

Det lader til at Frequence har nogle spændende DIY projekter og til meget rimelige priser.

Tillykke med resultatet! Jeg gad dog godt se dine speakere med helt glatte afrundede kanter og så malet i pianolak og glans 80/95  Jeg har selv gang i et speaker projekt, men da det er kommercielt, så må jeg ikke gengive noget herinde.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
lækkert... så det er ingen hindring at man ikke har teorien eller ekspertisen i orden? jeg overvejer nemlig selv et sæt "ursus", ligeledes fra frequence...

Prøv at læs denne tråd engang: http://groups.google.dk/groups?q=frequence+%2B+ursus+group:d k.*&hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.*&selm=4 0c24e67%240%24152%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum =1

Jeg var også selv meget begejstret for Ursus kittet men blev hurtigt overbevist om, at det muligvis ikke var det rigtige for mig. Håber det kan bruges...

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Angående din bemærkning til samlinger og maling, så er limtypen helt afgørende for dit resultat! Og naturligvis samlinger og slibning. Men selv en perfekt samling og slibning med den forkerte type lim, vil give synlige samlinger. Og limtypen skal stemme helt overens med den coating (grunder) og maling du anvender. Det er kemi og ikke mekanik
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Det ser jo meget godt ud, endda finish'en er du slupper godt fra! Kunne forestille mig at det spiller meget homogent, hvis enhedernes potentiale er udnyttet!

Jeg ville dog have valgt nogle copper-folie spoler til diskanten, i stedet for den "billige" løsning med almindelige kobber-tråds spoler! Blot for at kunne udnytte diskantens fornemme performen fuldt ud!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

...men jeg ville egentlig godt vide lidt om hvordan den pågældende højttaler (uden sub) performer? Og hvad kan du evt. sammenligne med? Hvad havde du før? Hvad er dine kilder? Det ser ud til at være nogle gode enheder og et solidt delfilter med gode komponenter.

Det er det første sæt "rigtige" højtalere jeg har, så jeg har ikke det helt store at sammenligne med. Jeg er ganske tilfreds med lyden i dem. Uden at lyde alt for klog, synes jeg at det er et meget detaljeret lydbillede, hvor alt hvad der er værd at høre på kommer flot igennem. Højtalerne kan også sagtens (uden sub.) levere en god bund - der bliver virkelig flyttet noget luft fra HDS'erne.

Min svoger, som har haft hjemmebio i mange år, var også ganske imponeret over lyden - han sidder til dagligt med et system med Audiovector M3 på front og System Audion på bagkanal og center, tror nok det er model 208.

Du skal være velkommen til at komme forbi og høre på dem - det er lige som det med at "et billede kan sige mere end tusinde ord..."

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Angående din bemærkning til samlinger og maling, så er limtypen helt afgørende for dit resultat! Og naturligvis samlinger og slibning. Men selv en perfekt samling og slibning med den forkerte type lim, vil give synlige samlinger. Og limtypen skal stemme helt overens med den coating (grunder) og maling du anvender. Det er kemi og ikke mekanik

Det lyder meget fornuftigt... Men hvis de lige blev spartlet og slebet let en sidste gang med efterfølgende maling, så er jeg ret overbevist om, at der ikke ville være en eneste samling at se.

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

tak... er nu ikke helt enig med ham olesen's lydfilosofi...

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:
Heyza...

Jeg ville dog have valgt nogle copper-folie spoler til diskanten, i stedet for den "billige" løsning med almindelige kobber-tråds spoler! Blot for at kunne udnytte diskantens fornemme performen fuldt ud!!

Ok - men jeg synes nu nok at jeg har hvad jeg skal have af performence fra mine diskanter!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Flot projekt Bjarke. Tror du ikke du kan overtale din far til at lave en
"bygge-weekend" for en samling hifi4all-folk ?


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Er diskanten en 9700 ?

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Er diskanten en 9700 ?

Nej, det er en D2905/930000 fra Scan-Speak.

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Pelle Pirat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt flot, altid rart at se en kunstners håndværk :-)

Lige et spørgsmål. Hvorfor bruger man MDF? Er det det bedste materiale? Det mest "døde" materiale? Jeg kunne godt tænke mig at have set dem i kirsebær eller måske ask eller i noget andet solidt træ. Men, hvad er fordele og ulemper ved MDF/solid træ?

VH

Peter

Til top Vis Pelle Pirat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pelle Pirat
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes