Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2024 | 12:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SONUS eFterABER DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Så er endnu et højtaler projekt på vej. Træet er savet ud, enhederne ligger på hylden og skruetvingerne er løsnet.

Det skulle blive til en "dårlig" kopi af en Sonus Faber homage stradivari. Lyden forsøger jeg ikke at kopiere, hvordan skulle jeg kunne, har aldrig hørt den. Designet vil være lidt derhen af, størrelsen vil være den samme.

Diskanten bliver en Focal T 90 TD5, mellemtonen en Audax HM 130 CO og bassen en Focal 10C5411db

Delfrekvenser bliver ca. 350-400Hz og 2200-2300Hz. Men der kommer til at gå et par dage før der skal leges med filtere.

En Center og baghøjtalere med samme klang er også i tankeren, men lige nu er det fronterne som er på høvlbænken.

Her ses de afstivere(22mm) der kommer til at forme kabinettet. I hver kabinet bliver der 7 af disse + en 55mm top og bund.Frontbaffelen bliver 60mm og bagpladen bliver 30mm, beklædt med et tyndt lag skum og stof.

 

I en anden tråd har jeg skrevet lidt om frontstof. Jeg havde besluttet mig at gøre det på sonus faber måden. Men jeg er ikke helt sikker mere. Jeg har fået fat i noget meget tyndt sort silke som er meget åbent. Kunne godt forestille mig at det bliver den metode jeg bruger. Men nu må vi se, der er lang tid til det bliver aktuelt.

 Regner med at have et par billeder af den spæde start klar i løbet af et par dage.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig cool ud! Glæder mig til at se mere!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

FORG jeg glæder mig også til at følge med i denne tråd.. er MEGET spændt på det!!! GO Snedker!!!
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej Snedker

Fedt projekt du har gang i  Det bliver spændende at følge med i.

Jeg er lige lidt nysgerig, da jeg selv er i gang med at designe et sæt bred bafflede højttalere. Hvorfor laver du så stor forskel i tykkelsen af for- og bagside? Har du valgt dele-frekvensen for bas / mellemtone ud fra breden af kabinettet? Din idé med skum/stof på bagsiden er helt super.

Hilsen LAST

PS Hvilket program har du brugt til at lave de fine tegninger?



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej..

Ang. forskellig tykkelser. Rent konstruktions mæssigt var det smart nok at lave en tyk frontbaffel. Det giver ekstra vægt til "fortøjning" af enhederne og så er der ikke noget værre end vibrationer fra et kabinet. God afstivning samt forskellige tykkelser i konstruktionen skulle hjælpe til at reducere dette.

Delfrekvensen er valgt ud fra at Focal bassen nemt kan spille der op. det er nemmere og mindre problemfyldt at dele der og så har jeg leget lidt med det elektronisk. jeg syntes faktisk at man vinder en del dynamik og naturlighed ved den lidt højere delfrekvens.

Jeg håber at dæmpningen af bagsiden har en effekt.. men det vælger jeg at tro på.

Jeg bruger faktisk bare PAINT. kunne godt tænke mig et bedre.. for det tager lidt tid at arbejde med. Nogen forslag???

Jeg har overvejet at bejse fronten en mellemting mellem nød og grå. Det skal stadig kunne ses at det er træ men jeg syntes at den grå vil gøre den lidt mere... cool. Også fordi designet er så specielt kunne det måske være en ide at føre det specielle helt ud i livet.

Hvad syntes i om det? Sonus Faber laver selv en grå model.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

PhotoShop! Jeg får snart brænder, såååeeh.. *GGG*
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted
 
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja flotte er de, men personligt er jeg mere til mørkt træ..

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted
 
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1117
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Uuuuuh, de se ikke konevenlige ud. Hvad koster de i SF udgave?
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber's pris er ca 250.000 kr

Får jeg gik igang med mit projekt (60x120cm) hørte jeg lige hvad fruen mente om så store højttalere. Svaret var "så skal de også være flotte.....". Så nu har hun bestemt at de skal være i hvid-pianolak.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1117
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

250.000,- Det kunne man sgu få en god brugt Mercedes C220 dielsel st.car for fra 1997 , Eller 3,6 sæt Vienna Mahler 
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Den sikre løsning er jo at lave dem i en form for "mørkt" træ.. men i mit hovede har jeg en ide om det kunne være lidt sejt med gråligt trå. Stadig helt blankt og tydelige spor af åretegninger

Mht str. så kommer de til at stå i mit kommende lytterum. De er store og jeg syntes selv at de vil være for store til de fleste rum. Jeg syntes faktisk at de kommer til at virke mindre fordi de ikke er så dybe. og den buede front hjælper vist også lidt. 

Skoust.. du kan da ikke bare bejse mine højtalere så de kommer til at ligne en mahonie køkkenbordplade..

Jeg laver nok lige et par forsøg på noget løst finner inden selve højtalerne får turen.

Priser er vist 35000euro stk.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har selv her i en uges tid gået med en lignende ting i tankerne, har købt et sæt her i forumet under køb/salg ( lille HT i massiv mahogni ) hvor der bliver brugt en 5" Flex Unit mellemtone + en Vifa diskant XT 25 (Duelund modifiseret)+ jeg købte ydeligere 4 stk 8" M22 Vifa basser 2 stk i hver kabinet, men der går en hel måned endnu inden jeg får enhederne dette sæt mener jeg kommer mere tæt på  Sonus Faber Stradivri

Har i øvrigt en test fra Norske Fidelity som jeg har scanet som folk kan maile efter hos mig på rené.rattenborg@gmail.com

hilsen Renesemann 

Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej Rene

Jeg skrev tidligere at jeg ikke forsøger at kopiere lyden.. for jeg har aldrig hørt den. Så jeg vælger bare at lave den med nogle enheder jeg syntes om og så arbejde for at lave et godt filter. Den kommer helt sikkert til at spille laaangt bedre end SF'en 

Men du har da ret i af din kommer til at ligne lidt mere pga. de enheder du har. spændende. husk nu at lave en tråd så vi andre kan følge med

Hvor tro vil du holde dig til orginalen. Selv ville jeg i starten kun bruge nogle af elementeren fra den. så blev jeg enig med mig selv om at være meget tro mod orginalen.. men nu er jeg vist skredet lidt igen.. men målene holder.. resten er forbedringer.. syntes jeg(kraftigere kabinet, dæmpet bagside, frontstof(tror jeg) og så en anden fod) 

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg vil lige fortælle at jeg planlægger at bruge: Vifa XT25 + Focal Utopia 6W + 2x Vifa M21WP-00-16. Både bas og mellemtone kabinetterne bliver lukkede med ventiler. I første omgang bliver det et helt pasivt system, men regner med at udbygge systemet med en Behringer DCX2496 til x-over og EQ af bas-systemet.

Det er fedt at se, at der er flere som går mod strømmen af smalle/små højttalere

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende at der er andre der går med lignende planer. og alligevel tror jeg at det ender meget forskellige højtalere.

hvilke mål bliver din højtaler LAST? og hvilke udformning

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej Snedker

Målene på mine højttalere bliver ca h:120 x b:60 x d:22 cm (uden fod) Kabinetterne bliver i 25mm krydsfinér, med riglig indvendig afstivning og dæmpning. Formen bliver i modsætning til SF Stradi, 8 kantet. Fronten kommer til at bestå af 3 dele, hvor de 2 yderste "knækker" ca 10 grader.

Hvis man kigger på den miderste del af Stradi'ernes front, kan man se at der er en stor kant der hvor de skifter fra læder til træ. Denne kant synes jeg du skal prøve at undgå, da den ikke kan have nogen positiv virkning på lyden.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 11 April 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt, at Stradivari har dannet mode. Jeg er selv i tegne-og tænkefasen med et bredt, fladt 80L kabinet med Scan-Speak 26W/8861T00, 15M/4531K00 og D2904/710000 eller Seas T25CF002. I et >50cm bredt kabinet får man baffelstepfrekvensen under 300Hz. Basrefleks 80l, afstemt til 20hz skulle give jævn afrulning med -6dB ved ca. 25Hz.
Hvis nogen har kommentarer til valget af enheder, hører jeg gerne. Mht. kabinettet er jeg kommet frem til noget a la LAST, med 2 knæk på hver side af baflen, og ligesom snedkeren en række vandrette stivere, som osse vil danne top og bund i mellemtonekabinettet. Hvordan vil du lave den buede bagplade, snedker? Og hvordan vil Last fæstne de lodrette kanter på "knæk"-panelerne?

venlig hilsen Jazzman

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 11 April 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Det lyder som et spændende projekt du har gang i. Det ser ud til at være nogle fine (og dyre) enheder du vil bruge, så det skal nok blive godt. Har du prøvet regne på hvordan basenheden vil spille i et trykkammer? (husk at medregne dit lytterum!).

Mine kabinetter er endnu ikke helt færdig designet, men jeg regner med at "knækene" kan samles med Lamello "fiske". Der er selvfølgelig også de vandrette afstivninger, der kommer til at styre "knækene". Jeg håber på at få lavet nogle CAD tegner i løbet af denne uge, så alle kan kigge med. Bas og diskant-enhederne er kommet i hus og mellemtonerne er bestilt, så det vare forhåbentlig ikke så længe før der kommer lyd ud af projektet.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 11 April 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er status Snedker?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 April 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Til Last: en prop i min port giver fb=36Hz Q=0.6 (regnet med effektivt volumen + 10% pga. dæmpemateriale), så det er absolut også en mulighed. Jeg vedlægger et klip af skærmbillede fra linearteam.dk der har en god on-line boxdesigner. De to kurver er hhv. lukket(grå) og basreflex(hvid), lodret skalering 3dB.
Til Last: Kan du vise os en Lamello fisk? Ved ikke hvad det er for en...

vh Jazzman  

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes