Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 13:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Loka Acoustica No. One (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Loka Acoustica No. One

Det hele startede med at jeg skulle bruge nogle ”reserve”-højttalere til diverse tests, og som senere kunne aftages af min lillesøster. Men… Som alt andet jeg kaster mig ud i, så tog det smule overhånd, og blev til længere studie af serie-filtre, hvilket denne Loka Acoustica No. One er resultatet af.

Som udgangspunkt skulle højttaleren være let og lille, hvilket satte en del krav til materiale valg. Den skulle være i stand til et rimeligt basoutput, ikke nødvendigvis dybt, men gerne med pænt output ned til ca. 60 Hz – hvilket vel egentligt er pænt for så lille en højttaler.

Enheder:
I sin tid købte jeg nogle enheder specielt fremstillet til AudioVector, og planen var da, at lave en AudioVector klon.

AudioVector (Focal) 6N013 F3 – En 6” bas/mellemtone med phaseplug.
AudioVector (Vifa) 2407 SES 910 – En 1” dome.

Her ses enhederne og basrefleksporten.




Kabinet:
For at holde størrelse og vægt nede, faldt valget på kun 12 mm MDF. Ikke ret tykt, og normalt ikke engang minimum af hvad jeg normalt ville anbefale, heller ikke til en højttaler af denne størrelse. Men med en enkelt afstivning i kabinettet går det lige med nød og næppe. Der vil dog sikkert kunne forbedres med tykkere MDF.

Selve kabinettet er: H40 x B20 x D22,4 cm.
Det giver ca. 13,2 liter. Den ene afstivning (12 mm MDF) er placeret mellem diskant og bas/mellemtone. Når den medregnes lander kabinetvolumen på ca. 12,3 liter.

Her er et par billeder af kabinetterne lige efter samling.





Så er kabinetterne blevet slebet.





Så har de fået ”det glatte lag”. To lag lak, for at gøre dem klar til lakering.





Så er de blevet lakeret. Farven er ikke 100 % sikker endnu, men blå var det eneste jeg havde liggende. Men det giver en ide om hvilket finish de vil få.



Og så det endelige resultat:






Kabinet beregninger:
Focal enheden er klart bedst i en basrefleksløsning, hvilket også giver mulighed for et pænt output ned til omkring 60 Hz.
Porten er beregnet til at virke ved 60Hz, hvilket giver en portlængde på ca. 15 cm. Dette falder pænt sammen med en port hos www.frequence.dk, med en diameter på 5 cm og en længde på 15 cm. Senere tuning kan så gøres med at gøre porten længere eller kortere, eller måske stoppe lidt fyld i porten – mulighederne er der i hvert fald.

Delefilter:
Det er så her jeg eksperimentere lidt. Jeg har valgt at prøve at lave et serielt filter.
Filteret er inspireret af forskellige andre filtre jeg har set på nettet, og det endelige filter er så lavet på gehør.



Komponentværdier:

R1 = 2,3 Ohm
R2 = 2,3 Ohm
C1 = 6,1 yF
C2 = 13,9 yF
L1 = 0,44mH

Alle komponenter er blevet udmålt, så det er to næsten ens delefiltre. Komponentkvaliteten kunne også være bedre, men er hæderlige. Jeg prøvede mig frem med både Rifa og Rubicon Black Gate, men merprisen kunne ikke retfærdiggøres.

Et par billeder af de samlede delefiltre:






Epilog - Jeg er færdig!

Så er de sat til og spiller glimrende. De spiller faktisk en del bedre end jeg havde forventet. Jeg har altid arbejdet med Scan-Speak og tidligere Vifa Premium Line, og må sige at den overrasker mig meget. Det er klart at bassen ikke er afgrundsdyb – det kan man ikke forvente fra så lille en højttaler, men den har et lille hæv nede ved de 60Hz, hvilket giver en illusion af, at den kan spille dybere, end den rent faktisk gør.

Diskanten klarer sig utroligt godt, uden skærende ”sss” mislyde, og det lyder som om diskant og bas/mellemtonen var skabt for hinanden (det var de måske også fra AudioVectors side?). Glimrende sammenspil, med god glidende overgang.

Det er ikke et sæt neutrale højttalere, der gengiver alle mikroskopiske detaljer nådesløst, men højttalerne formår at spille musikalsk, og fik endnu en gang (for gud ved hvilken gang), mig til at rode mine CD’er igennem for at høre hvordan den nu gengav dette nummer. Og jeg bliver stadig overrasket.

På en måde kan den godt få mig til at stille spørgsmålstegn ved min konstante søgen efter den mest korrekte højttaler. Specielt når jeg ser på hvad jeg har givet for dem.

Det har ganske vist taget tid at lave beregningerne og utallige Internetsider er blevet gennemrodet og printet ud til nærmere gennemlæsning, men fra alle stumperne var samlet, og teorien var i orden, så har det taget ca. ti timers arbejde – når ventetiden er trukket fra med lim og lak, der skulle tørre.

Prisen har egentlig kun relevans for mig, da ingen af enhederne nok lige er til at få fat i, men jeg har samlet givet 1000 kroner for alle stumper inklusiv træ. Det har gjort tingene en del billigere, når jeg kunne få enhederne ekstremt billigt, fra en der arbejder for AudioVector.

Højttalerne vil senere vige pladsen igen for mine reference-højttalere, men kun for at blive rykket ind i et rum ved siden af. Jeg har tænkt mig at holde en lyttedag for interesserede herinde, men det kommer først, når jeg er færdig med mine referencehøjttalere.

Nu kan I så komme med ris og ros til projektet.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jammen de er da flotte! Lækker farve .  Har du mulighed for at måle output? Det der ligner et serie filter som fx LC Audio beskriver

 www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Jeg har selv leget med tanken om seriefiltre men ikke gjort noget ved det. Hvordan regner du på filter? har du nogle simuleringer? Hvordan med impedans korrektion på bassen, og det berygtede Baffel-step, er det noget du bruger?(eller rettere forholder dig til?)

 



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det ærger mig stadig, at jeg ikke har måleudstyr, men jeg har tænkt mig at få anskaffet noget. Især, når jeg nu laver et nyt sæt højttaler mindst én gang om måneden.
Jeg må se at kigge på hvad jeg skal bruge for at kunne lave udmålinger.

Det er også kraftigt (=næsten kopieret) fra LC Audio's seriefilter.

Jeg bruger faktisk sjældent impedanskorrektion, selv på "almindelige" filtre, så det har jeg heller ikke brugt her. Den Focal enhed er ret civiliseret, og jeg tror et ekstra kredsløb vil skade mere end gavne.

Baffelkorrektion er også begrænset, da kabinettet næsten er så smalt, som enheden tillader, men jeg har ændret lidt på værdierne, men jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt i mit tilfælde. Faktisk er bas/mellemtone trukket lidt for langt tilbage, og jeg tror faktisk jeg må forøge et par af kondensatorerne igen.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Det er lige det med at regne på det, der er problemet. Jeg har kæmpet rundt på nettet, for at finde nogle simuleringer, men alle steder jeg kunne finde, var princippet dårligt forklaret, og det endelige filter var fundet på gehør.

Se blot hvor lidt dokumentation både Acoustic Reality og LC Audio kommer ud med.

Men jeg kan kun bekræfte at LC Audio filteret (og sikkert også AR's), er meget musikalske. De er næsten plug'n'play med en diskant og en bas/mellemtone. Måske lidt dæmpning af diskanten, alt efter hvilken man vælger, men ellers er de ret godt ramt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Da jeg søgte herinde ang. seriefiltre fik et en flok links, hvoraf én var med formler. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde dem...Så kan man jo have f.ex. 2 mellemtoner, 4 ohms enheder mv. Mit seriefilter lyder suverænt, klart det bedste jeg har haft (2.ordens serie).

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Dér var den...

http://sound.westhost.com/parallel-series.htm

Hvis I ser et stykke nede, under 2.0 "second order comparison..." er der formler til 2.ordens. Det spiller fantastisk godt med stort stereoperspektiv hos mig...

Jeg manglede også formler, lc og ar skyder med spredehagl når de skriver at de passer til faktisk alle enheder...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

OK... Cool.

Jeg kan aldrig finde de ting jeg før har set, når jeg endelig skal bruge dem.

Jeg må lære at gemme links, når jeg finder noget godt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen her kommer jeg med lidt mere.

Med hensyn til baffelstep er det ikke min erfaring at en smal baffel reder dagen. Mit eget 1. skud ud i DIY (efter jeg blev voksen) en baffel-fri 2 vejs. se

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14165&P N=1

Det der havde jeg ikke (før i sidste uge) kompenseret for stigende følsomhed/baffelstep. jeg har ikke læst lange bøger om baffelstep men det jeg har læst (og som min indre logik siger mig) er noget i retning af at baffelstep faktisk også kan beskrives som en slags "manglende" romgain. Forstået på den måde at mange enheder (herunder peerlees, scanspeak og vifa) udmåles i en 2pi baffel. Eller noget der ligende en uendelig baffel. Derfor er det egentlig ikke bafflen der laver et baffelstep - men den manglende baffel der laver et dyk. Under alle omstendigheder noget der skal arbejdes med. Det kan jo gøres på mange måder - placering, porttuning (for små kasser) og så naturligvis delefilter.

Nå, men jeg er ingeniør og kan godt lide at regne på ting, derfor vil jeg også gerne regne på dit seriefilter. Men jeg skal bruge Le, Re og volt følgsomheden (dB ved 2,83 V rms) så kan jeg komme tilbage med et par grafer over amplitude og fase. )og måske er tuningsforslag.

 

Så kan det være at det bliver et seriefilter der skal i mit (ikke endnu offentlige) 2½ vejs projekt (2xHDS+9700ss/XT25).



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg laver også normalt baffelkorrektion på parallelfiltre. Men seriefilteret var lidt mere langhåret at regne på, når jeg ikke havde formler at knuse tallene med. Det tager LANG tid at bruge ørene, og jeg kan dog også høre problemer med baffelsteppet i dem. Så jeg er igang med diverse lyttetest hvor jeg prøver at skrue på værdierne.

Men uden måleudstyr er det en tidskrævende process. Jeg har heldigvis masser af tid, og elsker musik

Som @PHN2 også skriver, så er de serielle filtre ret gode, så jeg kan kun anbefale at rode med dem. Dette er mit første serielle filter, og i første forsøg uden måleudstyr, er det blevt ret godt - men langtfra færdigt...

Dette er specs på Focal enheden:
Fs     48,00     ; Hz
Re     6,60      Ohm
Qms     4,25     ; 
Qes     0,41     ; 
Sd     125,0     ; cm2
Vas     26,4     ; l
Xmax peak     3,20   &nbs p; mm
(Le)     0,50   &nbs p; mH
(Le2)     0,00   &nb sp; mH
(Re2)     0,00   &nb sp; Ohm
Nominal Power     50,0   &nb sp; W


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Den skal jeg nok regne lidt på, men der bliver nok først i morgen. Den ser meget rimelig ud mht korrektion med en Le på kun 0,5 mH (lidt ligesom scanspeak). Måleudstyr står også meget højt på min ønskeseddel, men den er er ikke andre en mig der læser såååå.....

Det link PHN2 har smidt ind-> der konkluderes jo faktisk at der ikke er den store forskel ´, hvis men impedanskorrigerer..



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hey jeg skal også bruge Re og Le for diskanten !!!!!! det er jo ikke lige til at regne på et SERIE filter når man mangler en af komponenterne

__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

He He...

AudioVector Vifa diskant
Voice Coil Resistance (Re) : 4,6 Ohm

Voice Coil Inductance (Le) er ikke opgivet på Vifa's diskanter.

Men er Le ikke tæt på 0 på diskanter, for ellers ruller diskanterne vel af ved høje frekvenser (?)



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

 Øhh

Hvis du har koblet det som på diagrammet er der ikke meget seriefilter over det, bare en underlig kobling af diskanten med to caps i serie og lidt lavfrekvens impedanssænkning over diskanten med basfilterets spole. Et halvt serie filter med basenheden koblet paralelt ind. (sjovt filter). Et serie filter har en spole paralellt over diskanten og en cap over basenheden. og en direkte forbindelse mellem bas enhedens ene pol og diskantens ditto. Det har det skitserede filter ikke!!!

Et  serie filter er ofte problematisk sammen med domer fordi det ikke dæmper den diskantens resonansfrekvens særligt godt. Til gengæld lyder det godt og ofte makant bede en et tilsvarende parallel filter.  Der kan løseligt regnes på serielle filtre ligesom parallelle filtre, samme komponenter kan som udgangspunke anvendes. Dog er der nogle gratis gevinster ved det serielle filter nemlig at impedanshævet i basenheden ikke behøver at korigeres idet det blot ligger lidt til afskæringen hvor den i nomale filter begrenser afskæringen. Med diskanter som kan tåle lavfrekvent energi er serifiltre at foretrække (syns jeg). Når det er er særligt anvendt komercielt tror jeg at det er frygten for callrate på afbrænte diskanter der er grunden.

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Filterets opbygning er identisk med det LC Audio beskriver her: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Og det virker da fint uden de store unoder. Ingen af enhederne er jo High-End, så jeg forventer ikke High-End lyd. Men ud over et måske for lyst lydbillede, og måske en deling for langt fra hinanden mellem diskant og bas/mellemtone, så lyder de fint. Dette er små detaljer, som jeg hører det ud fra mine referencehøjttalere.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Daniels tegning kan være lidt svær at tyde, men et seriefilter er det nu. Impedanskorrektion er ikke så svær. Du sætter blot et spole i serie med bassen på enten plus eller minusterminalen. Værdier på mellem 1 og 2 mH burde kunne gøre det.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen
Jeg kan teste det i morgen. Så må jeg høre om det kan betale sig med den impedanskorrektion.

Denne konstruktion er blot en test af et simpelt seriefilteret. Min plan er at gå igang i løbet af den kommende måned med et større projekt:
Her har jeg en Scan-Speak 18W8546-00, en Scan-Speak 18W8535(SE), og et Fountek NeoCD2.0 bånd til hver side.
Måske med planer om at bruge to 18W8535(SE) per side til basdelen.
- Men vi får se.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Impedanstilpasning er vist ikke nødvendigt (som det ser ud i mine beregnninger), faktisk ser det ud til at C2 og R2 klare de 0,5 mH uden hjælp. Husk dog lige at min erfaring med seriefiltre ikke er gigantiske

Mit regneprogram er en gratis version med begrænset funktionalitet så jeg kan kun "måle" spændinger fra et reference punkt. I dette tilfælde vil det sige at jeg kun kan vise "bas-spændingen". men jeg kan godt få strømmende igennem enhederne:

Det lader dog til at man skal halvere dB'ene for strømkurverne (nederst) (det er det man må leve med når man ikke vil betale for en fuld licens).

 

Efter dette vellykkede forsøg prøvede jeg lige at øge R1 for at dæmpe diskanten, her er den 5,3 Ohm:

(Billeder rettet til af Moderator. Jf. regler for billedupload i forum må disse max være 450-480 pixel i bredden)

Og det lader til at virke rigtigt godt. Så mangler vi bare det der Baffelstep. LC lægger jo også selv op til en 2½ vejs (med en bas mere med et seperat parallel filter (1. orden )) og det er jo den nemme måde.

Men jeg regner vider på en filterløsning.



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen
Jeg forstår ikke helt (overhovet ikke) hvordan man Z-tilpasser med en en spole, og slæt ikke i serie med bassen, det vil bare gøre belastingen (for filtret)endnu mere induktiv. Den måde jeg har set Z-tilpasning er denne:

Der giver en næsten resistiv belastning når man er tilstrækkelig langt væk fra resonancer.

Prøv at se her. http://www.lalena.com/audio/ der er lidt hjælpe værktøj og lidt forklaring. Dog er der visse tilng der jeg heller ikke helt forstår - men det vil der sikkert være mange steder.

 



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke den store tekniske indsigt men det virker (kommer fra AR's version).

Lille spole (0,5 mH) giver tynd, bas stor spole (i mit tilfælde 2 mH) gav en voluminøs bas. I mit tilfælde var 1,5 mH det rigtige valg, og også det målemæssige bedste (målt i lytteposition)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ok se lige her (ja jeg er på orlov så jeg burde passe min lille søn meeeen der skal jo også være tid til andet ) http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

Der anvendes en spole parellelt med en modstand i serie med bassen. Jeg har lige kørt det igennem med Daniels filter:

 

(Billeder rettet til af Moderator. Jf. regler for billedupload i forum må disse max være 450-480 pixel i bredden)

Fint og lækkert  . Spolen er 1 mH og modsanden er 6 Ohm. PRØV DET



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes