Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2024 | 03:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nye bånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 21 November 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har med hjælp af min bror (Andre) fået opgraderet mit anlæg. Efter at have haft anlægget et par dage må sige at trods mine næsten 2 meter kan jeg næsten ikke nå gulvet. For at få en forståelse for min begejstring vil jeg, til sammenlining bringe et billede af mit "anlæg" gennem de sidste 5 år

Som i kan se er det "nye" tider  dog er det ikke det kønneste opstilling ind til videre, men lige nu nyder jeg bare lyden.

Ps. Min viden inden for dette område er ca. på niveu med mit tidligere anlæg, så nu ikke for svære spørgsmål

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 469
Sendt: 21 November 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Meget specielt

Kommer du ikke med lidt info omkring anlæget



__________________
Venligst Andreas

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 21 November 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Eige skrev:

Hej alle

Jeg har med hjælp af min bror (Andre) fået opgraderet mit anlæg. Efter at have haft anlægget et par dage må sige at trods mine næsten 2 meter kan jeg næsten ikke nå gulvet. For at få en forståelse for min begejstring vil jeg, til sammenlining bringe et billede af mit "anlæg" gennem de sidste 5 år

Som i kan se er det "nye" tider  dog er det ikke det kønneste opstilling ind til videre, men lige nu nyder jeg bare lyden.

Ps. Min viden inden for dette område er ca. på niveu med mit tidligere anlæg, så nu ikke for svære spørgsmål

 

Hej med dig.

 

Velkommen til... Synes bestemt ikke det ser så tosset ud som du vil gøre det til

De der højtalere, er det noget "hjemme biks" eller hvad er det, synes da de er lidt interessante må jeg indrømme

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 21 November 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, højttaleresystemet er noget "hjemmebiks". Båndene går det nok ikke at jeg tager æren for, dem har tusket mig til af min bror. De stammer fra "Andre og Erik´s båndprojekt",en anden tråd! Det er modellen de har lavet på 120 cm.

Bashøjttalerne har jeg dog selv lavet, udført i 19mm MDF monteret med 4 stk 6,5" enheder i hver.

 

Hvad anlægget angår, består det af:

CD Classic No.01B

Forstærker Classic NO. 6,8 (til båndene) + Rotel RB960BX (Til basserne)

Behringer DCX 2496 delefilter, der bliver delt lige under 300. Jeg har dog lidt problemer med at få indstillet den helt korrekt. Den har problemer med at den overstyrer (har ikke et bedre udtryk), det betyder at jeg er nød til at skrue helt ned for både ind/udgangssinal (-15db) for at få det til at lyde godt, derved ryger lydreguleringen således at dette nu forgår på de 2 forstærkere, irreterende Hvis det var muligt på een eller anden måde at dæmpe indgangssignalet ville det sikkert løse problemet??

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 21 November 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det

Meget spændende anlæg. Gad virkelig godt at høre de højtalere.

Mvh.

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 22 November 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Eige skrev:

Behringer DCX 2496 delefilter, der bliver delt lige under 300. Jeg har dog lidt problemer med at få indstillet den helt korrekt.

Den har problemer med at den overstyrer (har ikke et bedre udtryk), det betyder at jeg er nød til at skrue helt ned for både ind/udgangssinal (-15db) for at få det til at lyde godt, derved ryger lydreguleringen således at dette nu forgår på de 2 forstærkere, irreterende 

Hvis det var muligt på een eller anden måde at dæmpe indgangssignalet ville det sikkert løse problemet??

Du har jo nok for højt niveau ind.

Et typisk liniesignal ligger på 0,7-2 volt. (0,775 er 0dBu)

Det du skal bruger er en spændingsdeler på indgangen:

(Her er lidt fra nettet - via google)

Du kan selv udregne en anden dæmpning:

U_1 = U \cdot \fracR_1R_1+R_2 

Her er brugt 1k og 23k dvs U= 0,7 volt 1k / (1k+23k) = 0,7 volt x (0,043) = 0,03 volt

Hvis du vil dæmpe signalet et vist antal dB:

F.eks 14 db er jvf tabellen o,2

Det kan fåes vha 1k og 4k :

6dB U= 0,775 volt 1k / (1k+1k) = 0,3775 volt

14dB U= 0,775 volt 1k / (1k+5k) = 0,155 volt

20dB U= 0,775 volt 1k / (1k+9k) = 0,0755 volt

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 22 November 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Eige skrev:

Behringer DCX 2496 delefilter, der bliver delt lige under 300. Jeg har dog lidt problemer med at få indstillet den helt korrekt.

Den har problemer med at den overstyrer (har ikke et bedre udtryk), det betyder at jeg er nød til at skrue helt ned for både ind/udgangssinal (-15db) for at få det til at lyde godt, derved ryger lydreguleringen således at dette nu forgår på de 2 forstærkere, irreterende 

Hvis det var muligt på een eller anden måde at dæmpe indgangssignalet ville det sikkert løse problemet??

Du har jo nok for højt niveau ind.

Et typisk liniesignal ligger på 0,7-2 volt. (0,775 er 0dBu)

Det du skal bruger er en spændingsdeler på indgangen:

(Her er lidt fra nettet - via google)

Du kan selv udregne en anden dæmpning:

U_1 = U \cdot \fracR_1R_1+R_2 

Her er brugt 1k og 23k dvs U= 0,7 volt 1k / (1k+23k) = 0,7 volt x (0,043) = 0,03 volt

Hvis du vil dæmpe signalet et vist antal dB:

F.eks 14 db er jvf tabellen o,2

Det kan fåes vha 1k og 4k :

6dB U= 0,775 volt 1k / (1k+1k) = 0,3775 volt

14dB U= 0,775 volt 1k / (1k+5k) = 0,155 volt

20dB U= 0,775 volt 1k / (1k+9k) = 0,0755 volt

 

Tak for hjælpen Thomas

Det var en frygtelig masse tal for en nybegynder, men hvis jeg bruger en af mine 3 livliner og ringer til en ven er jeg sikker på at det er mere enkelt end det umiddelbart ser ud til.

Jeg skal lige høre om det har betydning for dit svar at jeg køre digitalt ud fra CDén og ind i delefilteret, og er det på kablet eller i delefiltret der skal dæmpes

Hilsen Jimmy

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 22 November 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Kære broder du kan justere niveauet på dine forstærkere. Kan et digitalt indgangsignal overstyre Behringerens indgang. kunne vi få hurtig på banen eller en anden der er inde i digitalesignaler.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 22 November 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Eige skrev:

Tak for hjælpen Thomas

Det var en frygtelig masse tal for en nybegynder, men hvis jeg bruger en af mine 3 livliner og ringer til en ven er jeg sikker på at det er mere enkelt end det umiddelbart ser ud til.

Jeg skal lige høre om det har betydning for dit svar at jeg køre digitalt ud fra CDén og ind i delefilteret, og er det på kablet eller i delefiltret der skal dæmpes

Hilsen Jimmy

He-he

Det kan være farligt at google

Det enkle svar var: Du skal lodde en modstand på 1kohm ind mellem lederne og en på 5kohm mellem den ene leder og stikket (se tegningen). Du har nu dæmpet signalet 14dB

Desværre, så er ovenstående beregnet på et analogt elektrisk signal!

Jeg aner ikke noget om niveauerne i det digitale domæne, og da slet ikke noget om optiske signaler  . Det undrer mig dog, at du har overstyret det digitale signal? Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, men jeg troede bare det var rimeligt standardiseret!?

God vind med projektet.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 22 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jimmy.

Er der ikke mulighed for at ændre jumper indstillinenger under låget på en Behringer. Der må stå noget om det i brugervejledningen.

Mit filter som minder en del om dit DBX driverack 260 kan man ændre på ind og udgange for tilpasning apperaterne imellem.

                                                 mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 22 November 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

 

Erik skrev:

Hej Jimmy.

Er der ikke mulighed for at ændre jumper indstillinenger under låget på en Behringer. Der må stå noget om det i brugervejledningen.

Mit filter som minder en del om dit DBX driverack 260 kan man ændre på ind og udgange for tilpasning apperaterne imellem.

Hej Erik

Det vil være kanon hvis det er så simpelt, der er bare ikke nogen hjælp i manualen. Så hvis nogen har nærmere kendskab til eventuelle jumpere i en DCX så byd endelig ind

Der er to punkter i manualen der for mig til at lede i den retning 

Jeg Citere:

  1. Vær opmærksom på, at indgangssignalerene ikke overstyrer, således at CLIP-LEDen lyser, da det ville kunne føre til ubehagelige digitale forvrængninger.
  2. Lige som indgangsniveauet bør udgangssignalerne ikke overstyre ULTRADRIVE PRO, således at CLIP-LEDen ikke lyser

Men inge beskrivelse hvordan dette undgåes

Hilsen Jimmy

 

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 22 November 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  



Det var dog nogle specielle højttalere at kigge på....kan se at dine "basser" er vinklet i forhold til Båndene....er det for at reflektere lyden eller?


__________________
"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"


Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo
 
Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 469
Sendt: 22 November 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Så var det en lille Rotel du havde på billedet, de spiller sgu godt, selvom min ligger på hylden som ekstra

__________________
Venligst Andreas

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 22 November 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:


Det var dog nogle specielle højttalere at kigge på....kan se at dine "basser" er vinklet i forhold til Båndene....er det for at reflektere lyden eller?

Ja, ifølge Andre´ som har været min "coach" på projektet skulle det være nemmere at styre reflektioner ved meget tidligt at lade dem ramme væggen! Om det er rigtigt kan jeg retfærdigvis ikke helt udtale mig  om endnu da delefiltret stadig forstyrre lidt pga. lidt for højt indgangsniveu. Men jeg har hørt dem, den første dag med Andre´s Tact tilsluttet, så jeg ved de kan. Jeg må sige, kan jeg få mit delefilter til at give det samme resultat (eller bare tæt derpå) så vil der gå lang tid før jeg kan tørre mit smil af.

Ps. Det er kun toppladen der er 5 kantet, udelukkende for et syns skyld

Hvad angår båndene, så er de ikke ligeså følsomme over for delefilterets nuværende "overstyrring". Så på nuværende tidspunkt lyder de ............fantastiske(må man gerne prale nå man er glad?) Deres karteristik kan vel beskrives som meget detaljerige og at musikken kommer fantastisk flot "ud" i rummet, jeg får ofte lyst at lukke øjene for at få oplevelsen af at "være" der. Uh..det er sværere at beskrive end jeg lige havde tænkt

Lige lidt mere at kikke på

Hilsen Jimmy

 

 

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 22 November 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:
Så var det en lille Rotel du havde på billedet, de spiller sgu godt, selvom min ligger på hylden som ekstra

Hej Andreas

Rigtigt, denne her er dog monteret med et potentiometer på bagsiden for ikke at sende hele "butikken" gennem delefiltret ( er prøvet  pudsen sidder dog stadig på væggene)

Hilsen Jimmy

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 November 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jimmy

Velkommen til og tillykke med systemet. Jeg har længe luret på Andre og Erieks spændende projekt, og det er godt at se at der er flere der får glæde af det.

Eige skrev:
Jeg skal lige høre om det har betydning for dit svar at jeg køre digitalt ud fra CDén og ind i delefilteret, og er det på kablet eller i delefiltret der skal dæmpes

Jeg er sikker på at der er udgangssignalet fra Behringeren der skal dæmpes, for det er meget kraftigt, og hvis du ikke skruer ned, vil det typisk ske det, at du overstyrer indgangen i den efterfølgende forstærker eller i der mindste vil du ikke kunne skrue ret meget på volumenkontrollen inden du har fuldt output fra forstærkeren. Jeg kører selv med ca. -15dB på min, vel vidende at det ikke er optimalt.

En spændingsdeler som Meier er inde på, er det rigtige. Du kan måske får plads til modstandene i de XLR-stik du sætter på udgangene af Behringeren.

Dens digitale indgang accepterer signalspænding på op til 10V, og så kraftigt er din cd-spillers digitale udgangsignal næppe, så det er ikke der problemet er.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 23 November 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hej Jimmy

Velkommen til og tillykke med systemet. Jeg har længe luret på Andre og Erieks spændende projekt, og det er godt at se at der er flere der får glæde af det.

Eige skrev:
Jeg skal lige høre om det har betydning for dit svar at jeg køre digitalt ud fra CDén og ind i delefilteret, og er det på kablet eller i delefiltret der skal dæmpes

Jeg er sikker på at der er udgangssignalet fra Behringeren der skal dæmpes, for det er meget kraftigt, og hvis du ikke skruer ned, vil det typisk ske det, at du overstyrer indgangen i den efterfølgende forstærker eller i der mindste vil du ikke kunne skrue ret meget på volumenkontrollen inden du har fuldt output fra forstærkeren. Jeg kører selv med ca. -15dB på min, vel vidende at det ikke er optimalt.

En spændingsdeler som Meier er inde på, er det rigtige. Du kan måske får plads til modstandene i de XLR-stik du sætter på udgangene af Behringeren.

Dens digitale indgang accepterer signalspænding på op til 10V, og så kraftigt er din cd-spillers digitale udgangsignal næppe, så det er ikke der problemet er.

Hej Boye

Tak for opmærksomheden. Det lyder til at der er nogen enighed om at det er i udgangssignalet der skal dæmpes. Øv.. Grunden til mit udbrud er at jeg stort set ikke besidder viden inden for hele dette område (hi fi) men udelukkende benytter mig af lidt simpel logik, og gætterier for resten af pengene. Nu ser det ud til at jeg kun har den ene af to konpetencer tilbage (gætterier)hmm.

Jeg vil dog alligevel lige kort indskyde hvorledes at jeg resonerede mig frem til at det skulle være i indgangssignalet der skulle dæmpes: (Selvom den accepterer signalspænding på op til 10V)

Hvis indgangssignalet dæmpes nedsættes udgangssignalet vel automatisk, eller?. Omvendt dæmper man udgangssignalet er "skaden" vel allerede sket, så det er skaden man dæmper, eller? Eller ligger problematikken i virkeligheden i vanskeligheden i at dæmpe et digitalt signal?

Jeg viser lige, hvorfor det også ser ud til, at der er noget galt på indgangen, eller?

Der er fuldt "blus" på LEDerne ca. 75% af tiden(selvfølgelig afhængig af indspilning og musik type), trods et niveau på -15db. Til gængæld lyser kun den nederste LED på udgangene, også med -15db. 

Hilsen Jimmy

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 November 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Eige skrev:
Hvis indgangssignalet dæmpes nedsættes udgangssignalet vel automatisk, eller?. Omvendt dæmper man udgangssignalet er "skaden" vel allerede sket, så det er skaden man dæmper, eller? Eller ligger problematikken i virkeligheden i vanskeligheden i at dæmpe et digitalt signal?

Hej Jimmy

Din logik er sådan set i orden - hvis vi går ud fra et analogt signal. Men sagen er den, at det digitale signal groft set kun består af binære tal - repræsenteret ved skift mellem 0 og 1 eller lav og høj spænding, eksempelvis skift mellem 0V og 2V i en rækkefølge der er defineret af signalet på cd'en.

Når du ser at signalet i dit display er helt oppe i det røde felt er det fordi den digitale talværdi er tæt på digitalt maximum (0dB) - altså hvor alle bits i det 16 bit lange ord er 1 binært skrevet: 111111111111. Det er alene dataene på cd'en der bestemmer det.

Dit display fortæller altså ikke hvor høj spænding det digitale signale signal har. Derfor vil en dæmpning af det signal ikke have nogen betydning for styrken af det analoge udgangssignal. Det er kun det digitale signals talværdi der bestemmer det.

Håber det er forståeligt  - ellers er der meget spændende viden at hente om digital og analog signabehandlig at hente ude i verden. Fortsat god fornøjelse med systemet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du har to analoge stereo udgangskanal på dit lydkort kan du evt bruge:

http://www.thuneau.com/ 

og helt undgå at bruge DCX´en. Udgangssignalet fra dit lydkort passer nok bedre til de efterfølgende forstærkere end DXC´ens gør.

NB. Ovenstående web site er lige nu - men det er nok snart on-line igen

 

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Eige
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

Hej

Hvis du har to analoge stereo udgangskanal på dit lydkort kan du evt bruge:

http://www.thuneau.com/ 

og helt undgå at bruge DCX´en. Udgangssignalet fra dit lydkort passer nok bedre til de efterfølgende forstærkere end DXC´ens gør.

NB. Ovenstående web site er lige nu - men det er nok snart on-line igen

Hej

Jeg er ikke bekendt med brug af lydkort, men hvorledes så med delefiltret? DCX kan også lidt med delay, det er interssant i mit setup da bas og diskant er delt i hvert sit kabinet.

Hilsen Jimmy

Til top Vis Eige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eige
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes