Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2024 | 10:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY- HIFI rack *OPDATERET pic side 3* (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 26 September 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Da jeg ik har kunne finde et hifi møbel som jeg syntes om, har jeg valgt at lave det selv.

Jeg regner med at lave det i noget masiv cylindrisk aluminium og hærdet glas plader. som top regner jeg med at bruge en malet MDF plade, hvis det ik bliver glas eller noget masivt træ. (kom gerne med forslag til noget jeg kan bruge istedet for glas.

spikes som føder til hifi rack, men giver det nogen effekt ? eller er det spild af tid og kun for syns skyld ?

her er lidt billeder.

som jeg havde tænkt mig det skulle se ud. ved ik om afstanden mellem benene er for lang ?

 

 

 

Bolten i det ene ben er kun sat i for at vise der er gevind i føderne (6 mm gevind) som så skal holde hele racked sammen. spiksene bliver limet på med noget stærkt lim, regner jeg med godt kan holde ?

 

benene ser meget nussede ud, hvilket de os er, da de ik er blevet pusset af efter de var færdige.

det var alt for denne gang. håber på i vil give mig lidt feet back, med ris, ros og konstruktiv kritik.

hvilke andet materiale kan jeg bruge til hylder ??

hilsen / Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 26 September 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

900 mm mellem benene kommer jo nok til at passe meget godt.

De alu stænger, hvad er diameteren på dem? Der skal vel være plads til 2 kasser på hver hylde? de plejer at være 430 mm, to af dem giver så 860
mm, hvis de altså står helt op ad hinanden. Så er der plads til en stang diameter på 40 mm. (Hvis du altså vil have kasserne helt frem på hylden, og
ikke bag stængerne)

Hvis der kun skal stå en kasse pr. hylde, så er det vel mere dit tv der bestemmer breden

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 26 September 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
900 mm mellem benene kommer jo nok til at passe meget godt.

De alu stænger, hvad er diameteren på dem? Der skal vel være plads til 2 kasser på hver hylde? de plejer at være 430 mm, to af dem giver så 860
mm, hvis de altså står helt op ad hinanden. Så er der plads til en stang diameter på 40 mm. (Hvis du altså vil have kasserne helt frem på hylden, og
ikke bag stængerne)

Hvis der kun skal stå en kasse pr. hylde, så er det vel mere dit tv der bestemmer breden

/Hansson

alu stængerne bliver drejer jeg ned til Ø28 fra Ø30 mm, for at give det en flot overflade (bør man benandle aluminiumet med noget, evt lak ?) tænker på om det vil begynde at ire ?

ja det var tænkt til at der skal kunne stå forstærker osv ved siden af hinanden, forstærker og evt effektforstærker ved siden af når jeg får sådan en måske.. og så dvd og på et tidspunkt blu-ray/hd dvd afspiller øverst.

har ik lige fået smit nye billeder her ind på hifi4all efter jeg er flyttet. men her er nye billeder af mit udstyr. der vil så blive købt fladskærm engang i den nærmeste fremtid.

hvilke træsorter vil i anbefale man kan bruge istedet for hærdet glas ?

hilsen / Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 26 September 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

MC_Disko skrev:

hansson skrev:
900 mm mellem benene kommer jo nok til at passe meget godt.

De alu stænger, hvad er diameteren på dem? Der skal vel være plads til 2 kasser på hver hylde? de plejer at være 430 mm, to af dem giver så 860
mm, hvis de altså står helt op ad hinanden. Så er der plads til en stang diameter på 40 mm. (Hvis du altså vil have kasserne helt frem på hylden, og
ikke bag stængerne)

Hvis der kun skal stå en kasse pr. hylde, så er det vel mere dit tv der bestemmer breden

/Hansson

alu stængerne bliver drejer jeg ned til Ø28 fra Ø30 mm, for at give det en flot overflade (bør man benandle aluminiumet med noget, evt lak ?) tænker på om det vil begynde at ire ?

Jeg ville eloxere/anodisere dem - det kan evt. gøres selv, tjek http://astro.neutral.org/anodise.shtml

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 26 September 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:

Jeg ville eloxere/anodisere dem - det kan evt. gøres selv, tjek http://astro.neutral.org/anodise.shtml

Morten

det var da temmelig smart, det må jeg lige få kigget nærmere på. må se om jeg ik kan få en kemi ingeniør kammerat til at hjælpe mig med det de må ha styr på sådan reaktioner. for ved ik helt om jeg selv ville ture begå mig i kast med det. selvom det lyder til at være forholdsvis nemt. (men hellere få det gjort i sikre omgivelser)

men helt sikkert noget jeg skal ha kigget nærmere på.

hilsen Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du polerer dem, og ellers holder dem rene, så skal du ikke være bange for at de bliver grimme.

Mens du har stængerne i drejebænken, så kom noget autosol på, hold noget fint papir over med en let hånd, også et par hundrede omdrejninger,

bliver de mega flotte!

Her er lige lidt inspiration:

Det her smøres på:


Så holder man lige en papirserviet eller lign.


Også kommer det til at se nogenlunde sådan her ud:



Mht. træsort, så må det vel komme an på hvad du ellers har i din stue.

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

 det må jeg sige.. det ser godt nok lækkert ud  hvor kan jeg købe det autosol, lyder som noget man køber i en bil pleje butik ?

__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

T-hansen vil jeg tro har det.

Selvom fornuften siger man helst ikke skal røre ting der drejer i drejebænken, så bare gør det med en let hånd, og sørg for altid at holde fingrene i
den retning emnet drejer.

På mit billede drejer emnet mod uret, hvis man ser ind på kloen.

Det vile formodentlig blive endnu mere lækkert på din overflade, da den koniske overflade er drejet med "manuel" tilspænding. Bænken kan ikke
køre tilspænding på skrå, hvis du forstår hvad jeg mener.

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

ja man skal passe på med sådan en drejebænk, selvom om det kan virke nået så uskyldigt, så den faktis temmelig farlig, har prøvet at splintre en platte samt det messing materiale jeg var igang med bøjede.. og der var altså tale om en messing stang med en diameter på Ø40 mm  så man skal passe på..

ja desvære kan man ikke få den til at køre på en skrå akse. kan dog lade sig gøre på nye computer styrede dreje maskiner. Har jeg dog ik adgang til

jeps fandt det lige på thansens hjemmeside link til produkt men hvor meget tror du jeg skal bruge ?? jeg kommer til at bruge omkring 2 meter aluminium ialt.

hilsen Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

MC_Disko skrev:

Ja desvære kan man ikke få den til at køre på en skrå akse. kan dog lade sig gøre på nye computer styrede dreje maskiner. Har jeg dog ik adgang til

Ja på en CNC kan man alt. Jeg fik lavet version to på en CNC bænk, og på den blev de faktisk pæne uden en polering.

MC_Disko skrev:

jeps fandt det lige på thansens hjemmeside link til produkt men hvor meget tror du jeg skal bruge ?? jeg kommer til at bruge omkring 2 meter aluminium ialt.

hilsen Michael

En tube er rigeligt. Jeg brugte vel hvad der svarer til den mængde tandpasta man kommer på tandbørsten pr spike.

Og hvis du har en t-hansen i nærheden, så er det jo nemt at hente mere. Når du smører det på er det hvidt, også bliver du bare ved med at polere indtil pastaen bliver helt sort. Derefter skifter du papir indtil det er tørret helt af.

/Hansson

Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

ja på en CNC maskine kan man os. men tænkte på en automatiseret drejebænk, de har en på RUC (Roskilde Universitet). men ja en CNC maskine er os smart

okay. jeg skal ud og ha købt en tube idag, men kan dog først komme videre med benene mandag og tirsdag. regner så med de er færdige tirsdag næste uge. så mangler jeg bare at finde noget træ eller glas (skal lige ha undersøgt hva det vil koste for en tilskåret hærdet glas plade. har dog på fornemmelsen at træ er billigere



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikk' lige den store DIY freak (ikke at jeg ikke kan lide det, men mine hænder er monteret modsat). Men erindrer at have læst at mdf-plade IKKE anbefales til vandrette flader, da den sætter sig/svajer ned på midten.

Måske du skulle tage dette med i dine overvejelser - og i stedet bruge alm. køkkenbordplade i massiv fyr, eg, ask eller lign...?



__________________
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top Vis zaboom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaboom Besøg zaboom's Websted
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

zaboom skrev:

Nu er jeg ikk' lige den store DIY freak (ikke at jeg ikke kan lide det, men mine hænder er monteret modsat). Men erindrer at have læst at mdf-plade IKKE anbefales til vandrette flader, da den sætter sig/svajer ned på midten.

Måske du skulle tage dette med i dine overvejelser - og i stedet bruge alm. køkkenbordplade i massiv fyr, eg, ask eller lign...?

ja det nok noget jeg bør overveje. skal ha fundet noget masiv plade jeg kan bruge.. tror ideen med glas ikke er så go. det bliver nok os lidt halv dyrt.



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

MC_Disko skrev:


Jeg regner med at lave det i noget masiv cylindrisk aluminium og hærdet glas plader. som top regner jeg med at bruge en malet MDF plade, hvis det ik bliver glas eller noget masivt træ. (kom gerne med forslag til noget jeg kan bruge istedet for glas.

Huha  spørger du mig - er næsten ALT andet bedre til hifi end glas...

Altså mener - du bør holde dig i bløde/dæmpende materialer, som træ & nogle typer sten, og holde dig væk fra hårde/reflekterende materialer som glas og jern.

Har engang haft et sofabord med glasplade mellem højtalerne og lyttepositionen - nøj lyden blev mange kr bedre da det røg ud.....  pludselig forsvandt der en MASSE generende reflektioner...

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 27 September 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jensby:

ja du har faktis ret i noget der, har jeg ik rigtig tænkt på. glas er jo os utrolig skrøbeligt iforhold til træ. tror det bliver træ. så skal jeg bare finde en træsort

jeg skal ud og ha kigget på det imorgen når jeg får fri.

/Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 27 September 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hæredede glasplader kan være flotte, men rent lydmæssigt er det nok det værste du kan vælge. Hvis du laver en sandwich med gummi mellem 2 lag glas er det dog en helt anden sag!

Jeg har selv bygget noget lignende men med 40 mm massive plade i ask. Længden er 162 cm og reolen vejer ca. 140 kg (uden anlæg). Næsten 400 kg med anlæg ... og der er IKKE spikes under!

Se flere billeder, tegnnger m.v. her:

http://www.soundimage.dk/DIY_ash_rack.htm



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 27 September 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hæredede glasplader kan være flotte, men rent lydmæssigt er det nok det værste du kan vælge. Hvis du laver en sandwich med gummi mellem 2 lag glas er det dog en helt anden sag!

Jeg har selv bygget noget lignende men med 40 mm massive plade i ask. Længden er 162 cm og reolen vejer ca. 140 kg (uden anlæg). Næsten 400 kg med anlæg ... og der er IKKE spikes under!

Se flere billeder, tegnnger m.v. her:

http://www.soundimage.dk/DIY_ash_rack.htm

ja tror os ideen med hærdet glas er droppet dit hifi rack ser utrolig godt ud. dog lidt for stort til mig  jeg har så bare valgt at bruge masiv aluminium, hvor du har brugt noget rustfrit stål rør ?

jeg har dog stadig ik fundet en måde hvor på jeg kan sætte top hylden fast ? har overvejet at lime den på.. enner dreje en lille klods med gevind, som så kan limes fast, og derefter bruges til at skrue resten af racked fast i.

er ideen med mine spikes en god eller dårlig ide på mit rack ? har set det på mange dyre hifi rack, men hvorfor er de der, har de en effekt på hifi racks, eller er det kun på højtalere de har en indvirkning ?

hilsen / Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 30 September 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

så jeg nået et godt stykke videre. har nu fået købt en bordplade. som er blevet skåret ud i 3 dele så nu mangler jeg bare at få færdig gjort de resterende mellem ben 

jeg har os fået købt en tube autosol, som jeg så skal ha brugt

her lige lidt billeder (taget med mobilen, havde ik lige andet ved hånden)

der skal dog huskes på at benene er dem som skal bruges mod gulvet, og at de her bare er vist mellem top og mellem pladen. benene er endnu ikke  pusset op med autosol.

der bliver boret 6 mm hul igennem de to plader. top pladen grubler jeg stadig over hvordan jeg skal sætte fast. men har dog kommet på en ide, som i gerne må kommentere lidt

jeg have tænt at man kunne dreje en bolt, som så kunne skrues op i top pladen, i et 10 mm hul, inde i bolten kunne så være lavet et 6 mm indvendigt gevind, som så passede sammen med gevindstangen. til at skrue den op i top pladen, havde jeg tænkt på at man kunne lave et skrue gevind, som vist. hva syntes i om denne løsning ? eller er det muligt at købe en sådan bolt ?

det var alt for denne gang, kommer højst sansynligt mere imorgen.. men indtil da, så smid lige noget feet back

Hilsen / Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme godt ud! Glæder mig til at se føljetonen :)

Det er altid fedt at se hjemmebyggede møbler da de ofte er pænere end de købte og derudover typisk passer bedre til det rum de står i og det udstyr der monteres i dem :)

Har du overvejet hvordan kablerne skal trækkes? Man kunne jo fræse kanaler på undersiden?

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

så jeg snart ved og være færdig. mangler at få lavet gevind i de øverste ben. og lavet en bolt som top pladen kan side fast med

og nu lidt billeder.

der bearbejdes lidt

uhe så det snart færdig, glæder mig til at få smidt mit udstyr ind i det :-P

ang. kabel skjulere. så har jeg ik rigtig tænkt på at skjule dem. men har dog tænkt på at jeg vil lave noget som kan dække ledninger ned af vægen, som så skal køre op til en fladskærm (kommer senere).

hva syntes i om det indtil videre ? Jeg syntes selv det bliver ganske godt

PS. Autosol er bare for NICE

hilsen / Michael



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes