Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 20:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kumisa IV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Lidt som Rocky kan jeg heller ikke stoppe mens legen er god og derfor er jeg nu i gang med endnu en version i rækken. Min barnlige legehistorie har sine rødder i LEGO, hvilket også ses af min HiFi hobby. Når noget er bygget og har virket noget tid, bliver det skilt ad og jeg får så lavet noget nyt. Dermed er dele af Kumisa III (der findes masser af test og modifikationer af den på nettet) nu min forforstærker. Nu er interessen for HeadFi boblet op igen og jeg må atter i gang. Denne konstruktion bunder i hvilke komponenter jeg har liggende på hylden i forvejen. Jeg har dog bestilt lidt komponenter og et print. Jeg glæder mig til de kommer.

Filosofi: Denne version minder meget om version 2 (og vil dermed, i modsætning til version 3 bruge global feedback), som var bygget over en AD844. Den var desværre ikke super stabil, hvilket jeg håber på denne version bliver. Om jeg vælger at bruge AD825 eller AD8610 er jeg ikke helt sikker på endnu. Begge har hver sin fordel i min konstruktion og begge har jeg på hylden.

Tråden her vil løbende blive opdateret med billeder efterhånden som projektet skrider frem.

Herunder ses hovedparten af de valgte komponenter. Jeg har en svaghed for stabile strømforsyninger, som det nok kan ses af billederne.

Køleplade
Lytter (2*4700uF, 2*1000uF, 8*470uF Low ESR, 2*56uF Ultra Low ESR)
Transistorer (2 sæt 2SD1763, 2SB1186, 2SC2705, 2SC2389)
Opamp (her er AD825)
samt 7815/7915 (bliver 7812/7912 i fald jeg vælger AD8610) stik m.m.

Test om nu det hele kan være på printet.

Hver udgangstransistor sin egen orange lyt på 470uF, som deles om en 4700uF. Opampen har ligledes et sæt 470uF lytter og tæt ved (og ikke på billedet) kommer 1nF NPO//100nF, forsynes gennem en modstand fra LM78/79'erne, som igen er afkoblet af en std. 1000uF.

Den lille 56uF bruges til at afkoble konstantstrømsgeneratoren fra forsyningen i håb om at den bliver så stabil som muligt.

Lige som valg af opamp ikke ligger helt fast er der også lidt med modstandsvalg jeg går og sysler lidt med.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

spændene lille projekt alt held ønskes

 

krelllover

Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Så kom der print og de sidste komponenter....

Jeg skulle lige se hvordan det passede med de største af komponenterne. Det ser lidt ud som om jeg har placeret nogle af dem for tæt.

Trækassen er mit første forsøg med min overfræser. Den blev ikke helt som jeg ønskede. I baggrunden ses mit indkøbte netstøjfilter. En hel del større end forventet, så den får jeg nok ikke plads til. Desværre....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

Hæhæ, det ligner en julegave fra min 4 årige søn fsva. træ"kassen". Frihånd med overfræser er nono.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Det er så heldigvis kun bunden der er så ringe. Men værre er at jeg syns den ser skæv ud. Det er stiksav gennem 6cm træ (hvilket også er nono, for klingen buede åbenbart), men dog efter en linie.

Men set med mine øjne er kassen mindre vigtig. Det er jo de indre værdier der tæller

PS: Man er da også glad for sin 4årige søns arbejde

PPS: Jeg har også en alukasse til at ligge til formålet. Den kræve bare at signal ledningerne kommer rigelig tæt på trafoen.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Så spiller den musik.

Desværre er det ved at gå op for mig at 5 ganges forstærkning er lige lidt nok. Det klares let ved at skifte en modstand. Nemlig denne, men......

Hvordan f.... kommer man lige derned nu ? 

Edit: Det lykkes og den er nu 27Kohm.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg det hele i en kasse. Må lige skynde mig at sige at de som kan bakse en træ-kasse sammen, så det nærmest bliver et kunststykke, har jeg pludselig meget respekt for. Kassen blev ikke som jeg ønskede, men tæt nok på til at man ka' se ideen.

...og så bagfra....

Et kig til det blå Alps potmeter....

Så et kig til de samlede herligheder. Kablerne er inderledere af tiloversblevne antennekabler

Jeg vender tilbage med målinger. Lige nu skal jeg bare nyde.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

Sådan er de fleste at mine projekter også; pæne udenpå/på fronten, men ligner nogle gange noget fikumdik de andre steder....

Men det ser godt når den er monteret, pånær køleribben ovenpå. Man kan self. lægge cigaretter der når man skifter cd

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Spændende.
Hvilke udgangs transistorer er der tale om?
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:
Men det ser godt når den er monteret, pånær køleribben ovenpå. Man kan self. lægge cigaretter der når man skifter cd

Kølepladen er en jeg bare havde i forvejen. Den bliver pænt varm, som det kører lige nu. Det er ikke køn med den oven på, kan vi godt blive enige om, men jeg vidste ikke hvor den ellers skulle være.

NriK skrev:
Spændende.
Hvilke udgangs transistorer er der tale om?

Jeg har brugt de samme som i mine gamle Kumisa konstruktioner: 2SD1763 + 2SB1186. Jeg købte dem (og lidt flere komponenter) af Lars da han havde L.C. Audio.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Lidt målinger. Desværre har jeg ikke så advanceret måleudstyr til min rådighed, så det her målte er med en hvis usikkerhed.

En udgangsimpedance under 3 ohm i det hørebare område og en båndbrede på mellem 1,5 MHz og 2,6 MHz afhængig af hvor potentiometeret står er vel rigeligt. Den lette hævning omkring 2 MHz tilskriver jeg min buffer som sidder i feedback loopet. Det er formodentlig også det der giver gingningen herunder.

320 KHz firkant ind og så det her ud. Belastningen er 1 KOhm med 4,7nF parallelt over. Lidt dæmpet ringning. Ikke perfekt med problemfrit.

For at kunne andre spændingen over en 4,7nF kondensator med 10V på 250nS skal der bruges 190mA. Den strøm tilfalder her på ca. 100nS. Det går lidt hurtigt det her

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes