Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 17:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Multi-Test Subwoofer. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Hifi4all DIY Projekt: Multi-Test Subwoofer.

Jeg har gennem min “højttalerbyggekarriere”, bygget et hav af kabinetter, der ofte er blevet kasseret til fordel for en ny og bedre version. Efter at have kigget på min liste over de næste fem-seks ideer jeg havde for et baskabinet (subwoofer er egentlig lidt misvisende trods titlen) til nye højttalere, besluttede jeg mig for at lave et kabinet, der var forholdsvis fleksibelt. Et kabinet hvor jeg kunne regulere volumen og skifte frontplade efter den/de enhed(er), jeg ville teste.

Så det er blevet til dette projekt: Et kabinet på 150 liter, med udskiftelig frontplade.

Under planlægningsprocessen kunne jeg ikke få mig selv til bare at bygge en kasse. Hvis nu jeg fandt en god kombination, så kunne jeg jo lige så godt bruge kabinettet til den endelige højttaler, i stedet for at skulle bygge en ny kasse.
Så jeg gik i gang med at designe en kasse, der kunne benyttes til tests, men som også havde potentiale til at blive pæne og kunne bruges i en endelig version.

Så jeg endte med tegninger og ideer som dette projekt vil gennemgå.

Jeg har fra starten været lidt delt omkring opbygningen af denne subwoofer (jeg vil kalde den subwoofer frem over, selvom det egentlig skal bruges som baskabinet).
Jeg har haft held med konstruktioner hvor kabinettet har været utroligt stift, og jeg har haft held med kabinetter der har været meget dæmpet.

Så jeg endte med en kombination, hvor alle sider er mindst 44mm MDF. Hvor bagsiden består af to buede 6mm MDF plader, med mindst 22mm mellemrum, der er fyldt med ovntørret sand.
Dertil er der tilføjet afstivninger hvor det synes forbedrende.

Kabinet-specifikationer:
Højde: 104 cm.
Bredde: 45 cm.
Dybde: 55 cm (buet ryg).
Vægt: 82 kg.

Kabinettet er opbygget, så der er mulighed for at dele kabinettet op i to (á 75 liter), og dermed gøre plads til to store enheder. Bredden gør det egnet til enheder op til 15”, men en testfrontplade er testet, der gør det muligt at benytte op til 18” enheder.

Mine planer for testenheder er foreløbig et sæt Eton 12/680-62, der er købt og klar til tests.

Der vil senere komme en række andre enheder.

I første omgang vil jeg bare lægge billeder ind efterhånden som projektet skrider frem, så vil jeg løbende prøve at redegøre for mine valg.
Først kan vi lægge ud med et stemningsbillede, hvor jeg har indrettet spisestuen som værksted til projektet. Vil man gøre noget lignende selv, anbefales det at give konen nogle blomster inden man går i gang… 



Efter lidt saveri:




Så er der blevet købt træ ind, men dette er kun første portion:








Pladerne er skåret ud og næsten klar til samling. Efter lidt skæren og sliben, passer de sammen efter planen.

Der er fræset et enkelt hul til at starte med. Hullet skal egentlig være større, da det ikke er i den plade, selve enhederne skal monteres. Der kommer endnu en plade udenpå, hvor enhederne skal monteres i. Men startede lige med lidt tests.

Så starter jeg med at samle kabinetterne:






Her er det rart at have nogle tidligere konstruktioner stående, som kan bruges som dødvægt, når pladerne skal limes sammen:






Så er kabinetterne samlet:




Jeg har fræset en rende på sidepladerne, som den bøjelige MDF skal sidde i. Det kan man se på testen af bagvæggen herunder.

Inden jeg ville lave bagvæggen med tomrummet til sand, lavede jeg en testudgave, så jeg kunne regne lidt på pladernes mål og volumen:










Inden jeg fortsætter skal vi lige bruge lidt mere træ:






Afstivninger kan man normalt næsten ikke få for mange af, men jeg har begrænset mig lidt i dette tilfælde. Jeg lavede en del tests med en hammer og lidt ”kno-tests”, og fandt det ikke nødvendig med flere afstivninger. Alle flader i kabinetterne bliver på mindst 44mm MDF og bagvæggen bliver fyldt med sand. Det skulle give en meget død og stærk konstruktion, hvor det ikke ville gavne med flere afstivninger.

Jeg skar en del MDF ud i forskellige klodser, så jeg kunne arbejde lidt som med byggeklodser, og teste mig frem til hvordan den indre afstivning skulle se ud.

Lidt stemningsbilleder:








Endelig fandt jeg en passende løsning og pladerne blev monteret:










Så fik jeg lavet de frontplader, der skal kunne skiftes ud. Pladen er en 22mm MDF plade. Der er monteret islagsmøtrikker i den inderste frontplade, så den yderste frontplade kan skiftes nemt, og kan skrues af og på, uden at ødelægge træet. Dejligt nemt at skifte frontplade.






Lidt bitumen er monteret på de åbenlyse flader. Der vil blive monteret mere, når kabinettet er samlet.
Planen er at bruge flydende bitumen, så alle kroge fyldes. Der er indkøbt lidt, men skal nok bruge en del mere end de to dåser jeg har p.t.








------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ --------------

Det var det for denne gang. Jeg er nået et stykke videre, så jeg skal nok lægge flere billeder op inden længe.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Mere historie kommer her...

Så skal jeg have monteret den inderste bagplade, der skal være med til at lave det kammer, jeg senere skal fylde med ovntørret sand.

Her er jeg godt igang:



Så er den klar:





Nu skal jeg så montere den yderste bagplade.

Først lidt forberedelser:





Så skal bagpladen monteres:








Højttaler nummer to skal også have en yderste bagplade på:










Så er bagpladerne monteret og de er nu klar til at få fyldt sand i:








Så er de næsten fyldt med sand:






Så skal der monteres en træfiberplade udenpå.
Denne er egentlig kun for finishens skyld. Den danner en pæn overflade, hvor det er nemt at montere finér på:






Så skal bagpladen lukkes med lim, efter der er fyldt med sand:




Da de vejer over 80 kg, har jeg sat hjul på, så de er nemmere at flytte rundt på.
Det er fire hjul med lås på, og højttalerne står meget stabilt på dem:






Så skal der monteres en topplade:






Lige et par stemningsbilleder af de Eton 12/680-62 enheder jeg skal bruge i første omgang:






Til Eton-enhederne har jeg lavet tilpassede frontplader til at skrue af og på:






Det er så langt jeg er nået til dags dato.
Limen under toppladen tørrer og jeg forventer at fortsætte på dem lige efter weekenden.

Har et bolig-projekt kørende, og skal have lavet en sokkel til min Dynaco-rørforstærker samt lidt forskønnelse af den.
Så der er nok at se til.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 428
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud.

M.v.h. Loudspeaker

Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jo tak.

Regner med snart at komme videre med projektet.

Kors det har taget lang tid... Selvom jeg har arbejdet ret intensivt næsten hver dag, så er der hele tiden små pauser, hvor limen skal tørre. Med store flader har jeg ventet et par dage, for at være helt sikker.

Og den sand (*%€##)! Deværre lå de 2x25Kg sand-poser udenfor i byggemarkedet, så det var to isterninger jeg fik hjem der. Det tog godt nok sin tid at få de kg tørret. En del blev tørret i ovnen (konen mente jeg var gået helt gak ), en del blev spredt ud på malerbakker, og sat strategiske varme steder i stuen... Det tog tid, men virkede.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
cube
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Og den sand (*%€##)! Deværre lå de 2x25Kg sand-poser udenfor i byggemarkedet, så det var to isterninger jeg fik hjem der. Det tog godt nok sin tid at få de kg tørret. En del blev tørret i ovnen (konen mente jeg var gået helt gak )


hvad er der nu galt med sandkage? så viser man sig endelig i køkkenet og hvad er takken
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet det samme med at skulle tøre sand i ovnen, det er til at få et flip af...
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jo tak.

Regner med snart at komme videre med projektet.

Kors det har taget lang tid... Selvom jeg har arbejdet ret intensivt næsten hver dag, så er der hele tiden små pauser, hvor limen skal tørre. Med store flader har jeg ventet et par dage, for at være helt sikker.

Og den sand (*%€##)! Deværre lå de 2x25Kg sand-poser udenfor i byggemarkedet, så det var to isterninger jeg fik hjem der. Det tog godt nok sin tid at få de kg tørret. En del blev tørret i ovnen (konen mente jeg var gået helt gak ), en del blev spredt ud på malerbakker, og sat strategiske varme steder i stuen... Det tog tid, men virkede.

Spændende projekt Daniels

Til en anden gang: sand kan købes færdig-tørret, f.eks. hos et sandblæseri, det er ikke dyrt.

Har selv engang bygget sandwich-højttalere, hvor alle sider (pånær frontpladen med enhederne) var 10mm krydsfiner - 20mm sand - 10mm krydsfiner, det virkede fint, ingen vibrationer og de var pænt tunge!

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

@Cesse
Jeg vil i hvert fald tage @Stigs råd til mig og købe det tørt en anden gang.

@Stig
OK. Så ved jeg det til næste gang. Tak for tippet. Jeg kunne ikke lade være med at føle mig lidt underlig, da jeg satte et ildfast fad med sand ind i ovnen.
Det virker men... 50 Kg sand tager altså laaaaang tid.
Og det virker rigtigt godt med sand i højttalerne. Sidst jeg gjorde det var nok 10 år siden, men fortryder faktisk lidt, at jeg ikke har brugt det siden.

Men jeg har købt træ til næste konstruktion, og regner med at starte på nogle diskant/mellemtone kabinetter om en uges tid. Der vil jeg også bruge sand.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Med al respekt for dit store arbejde, er der et måske lidt uforskammet spørgsmål der trænger sig på. Men tag det ikke som kritik men som udslag af en lille undren: Du går meget langt for at dæmpe vibrationer i kabinetsiderne, hvilket er forståeligt nok. Men de frekvenser, som skal håndteres af højttaleren/kabinettet ligger formodentlig meget længere nede i frekvens end de resonanser der vil kunne opstå i kabinetfladerne. Vil det i så fald ikke være mere effektivt (resultat set imod arbejds-/materialeindsats) at afstive kabinetfladerne med flere, mere tætsiddende afstivninger for at rykke pladeresonanserne endnu højere op, så de ikke bliver exiteret af trykpåvirkningen fra enheden og i øvrigt mere effektivt forhindre kabinettet i at pumpe ind og ud som en ballon?

Vægtens mest positive bidrag må være at øge forholdet mellem bevægelig og stationær masse mest muligt, når du arbejder med enheder der spiller så de ikke udligner hinandens bevægelser. Men der vil en stiv, tung konstruktion teoretisk set være mere effektiv end en, hvor massen langsommere giver sig til kende. (Sandet vil rykke med lidt senere end de vægge der skubber til det.) Sandets bevægelighed sænker naturligvis kabinetvæggenes Q, men det er vel mest gavnligt højere oppe i frekvensområdet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

@Boye
Al kritik og gode råd er velkommen her. Ellers lærer jeg jo heller ikke noget.

Jeg ville oprindeligt have lavet kabinettet som et stort celleindelt kabinet, med masser af små afstivninger, men fandt det ikke nødvendigt.
Når vi snakker om resonans i kabinettet, ser jeg det ofte ende i to emner; at dæmpe enhver resonans med matrix og lignende = dødt kabinet, og dem som vil diffuse frekvenserne, så de resonere højere i frekvens om derefter dæmpes af kabinetsiderne. Og mange kombinere lidt af begge dele.
Jeg har prøvet begge dele, og har prøvet diverse kombinationer. Jeg ser det ikke nødvendigt med en så omfattende matrix, når bare væggene er så døde, at man netop ikke får "ballon-effekten" som du ganske passende kalder det.

Jeg har ikke selv oplevet det, men nogen snakker om at kabinet kan blive "overdæmpet", hvilket så også går ud over lyden.

Selvom så store kabinetter som disse, vil være i risikogruppen for "ballon-effekten", så har jeg ikke oplevet det, hvis jeg gør meget ud af sidernes bevægelighed = ingen bevægelighed.

De 44mm MDF + 3mm træfiber + 8mm asfaltplader gør jobbet fint. Hertil benytter jeg meget store mængder lim også. Mere end bare til at holde tingene sammen.

Jeg prøvede på et tidspunkt at tage 2 styk 22mm MDF plader og lime sammen i samme kombination som her, og så prøve at slå på dem, og bøje dem. Det er en meget solid konstruktion, og jeg ser det ikke give problemer her.

Sandet i bagvæggen var egentlig ikke så meget tiltænkt på en eftergivelighed og dæmpning på den måde. Derfor er der også bruget meget lim i bagvæggene, der gør den så stiv som overhovedet mulig.
Jeg havde oprindeligt en plan om at lave en masse af lim og sand, og hælde i, men valgte at "male" væggene med lim, og så hælde sand i det mellemrum der var tilbage. Her er der også med jævne mellemrum hældt lim i.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at der er så meget overkill i din konstruktion at du tilgodeser både stivhed og resonansdæmpning i rigt mål.

Jeg tror bare jeg selv ville prøve at minimere min egen konstruktion - ja, jeg er både doven og sparsommelig - så hvis jeg skulle bygge en decideret sub, ville jeg bekymre mig mindre om kabinettet sang med på frekvenser over et par hundede Hertz men til gengæld afstive den flittigt. Så jeg ville kunne anvende tyndere plader.

Jeg er i øvrigt også spændt på at høre om resultaterne. Jeg kender kun Etons enheder fra Avalon og Jamos Oriel og de virker usædvanligt gedigne.

15" sls'erne har i øvrigt nogle sjove parametre, så vidt jeg husker. De klarer sig vist med relativt små kabinetter og der er en del effektivitet at "æde af" hvis man vil lapasfiltrere for at få dem til at række dybt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

@Boye
Det er første gang jeg laver et kabinet i denne størrelse. Ellers har det hovedsagligt været "reol"-højttalere og små gulvhøjttalere. Det er et forsøg på at gå på kompromis med så lidt som muligt, ellers ville jeg normalt også bruge afstivninger og tyndere kabinetvægge.

Jeg har ikke før haft Eton, så jeg er også ret spændt på hvad de kan. Selve 12/680-62 enheden måler (i størrelse) som en 13", og ser ganske fornuftig ud. Jeg er noget spændt på dem.

Faktisk har jeg for nylig kigget på de SLS 15". De er forholdsvis billige, og hørte dem for nylig i en open-baffle-konstruktion. Det lød ganske godt. Når jeg regner på dem, virker det som om de nok skal passe i mit kabinet. Sådan 2 x 15" SLS må kunne give noget.
Har dog planer om aktivt filter i sidste ende, men vil starte med passivt. Hvis jeg kan, kan det godt være jeg holder mit til passivt filter.

Måt overordnet mål er at bruge enheder med et sådant overskud, at membranvandring minimeres.
Det er IKKE for at kunne spille Roskilde-festivalen op... At de så kan give ret store lydtryk, tager jeg bare som en bonus.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Det er smukt arbejde, og man kan ikke køre noget for meget når det gælder kabinetterne. Projektet til min lillebror som er ved at gå ind i sin slutfase, læs montering af enheder og opstilling til måling, har Matrix konstruktion af 19mm, så inderkabinet af 19mm MDF+12mm MDF yderkabinet, og så bliver der jo så spændt siderne på som er lavet af 19mm MDF + 16mm MDF, så i alt 66mm sidetykkelse. Og de er allerede blevet testet til roskilde niveau og ingen vibrationer at finde .

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

@Busk
Ja du har så et endnu større projekt igang.
Jeg kunne godt finde på at lave nogle endnu større højttalere, men så får jeg ikke lov til at have dem stående, der hvor jeg vil (så kan de få lov til at stå i garagen ). Disse har jeg fået godkendt til stuen.

Går og overvejer at bygge en "falsk" væg i mit hobbyrum, der så vil være én stor højttaler... Men der går nok en rum tid, før jeg vil rode mig ud i det.
En ting ad gangen.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

du er jo en sy sy mand   det er ikke bas tryk .. men sas  (flymotor) tryk du går efter ..lol

__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Busk
Ja du har så et endnu større projekt igang.
Jeg kunne godt finde på at lave nogle endnu større højttalere, men så får jeg ikke lov til at have dem stående, der hvor jeg vil (så kan de få lov til at stå i garagen ). Disse har jeg fået godkendt til stuen.

Går og overvejer at bygge en "falsk" væg i mit hobbyrum, der så vil være én stor højttaler... Men der går nok en rum tid, før jeg vil rode mig ud i det.
En ting ad gangen.

Rigtig god idé .

Lidt det jeg overvejer over i hifi-hytten, 3-4 15" basser med 450litter støbt ned i gulvet, og så 3000w i røven.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

@priboj
Ideen er at lille membranbevægelse giver mindre risiko for forvrængning. Derfor skal der membranareal til for at kunne levere den ønskede bas.
Men de Eton 12-680/62 jeg starter med er jo "kun" 12", og der skal kun en i hver side. Så det er ikke så slemt... Det er mere de næste ideer, der kan blive lidt voldsomt; 2x15" SLS per side, eller måske nogle 18"... Men den tid den sorg.

Det er vigtigt at pointere at det er lydkvaliteten, der er mit mål. Der vil komme MANGE lyttetimer, før systemet godkendes.

@Busk
Er 3-4 15" nok?

Har gået og overvejet 2x18" per side i disse kabinetter, men skal lige starte med de Eton, så skal det nok komme.
Skal også passe på at ideerne bliver for omfattende. Så ender det ofe med man slet ikke får gjort noget som helst færdigt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2146
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg både dig og konen og vil give konen ret. " du ER tosset " v
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted
 
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2146
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

BTW. De Eton skal have noget krudt i røven for de spiller ordenligt
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted
 
Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, det er vildt fascinerende at følge de forskellige selvbygger indslag her på siden. Det er sgu en imponerende tilgang til tingene!

Det bliver spændende at følge dette projekt, og jeg tager hatten af for at du finder tiden til det, når du også skal renovere hus.....og at konen lader dig lave projektet samtidig med huset (jeg har selv renoveret hus!)

Indtil videre er det ihvertfald et spændende projekt...og en tålmodig hustru. God arbejdslyst.

Mvh
Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes