Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 05:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Forforstærker + 41hz amp projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

goddag hifi4all

jeg er så småt begyndt på et lille projekt til et sæt nye forstærkere. jeg er gået igang med en forforstærker baseret på en opa2134 opamp.
lidt ala: http://sound.westhost.com/project88.htm
den skal bare være simpel og virke. jeg har så tænkt mig at smide en usbdac i denne forforstærker også sådan at jeg er fri for at have den til at stå ved siden af. denne havde jeg tænkt mig skulle laves med en pcm2702, er det et godt valg eller er der andre der anbefales?
til at sætte efter denne forforstærker havde jeg tænkt mig ud i noget 41hz forstærker, har mest kig på amp10, men hvad er forskellen mellem den og basic som jeg ville kunne få brug for.
dette sæt skal erstatte min gamle kenwood kr-a5040 stereo reciever som jeg er ved at være træt af med at køre med et hjemmegrejet højttalersignal til subsignal converter, når jeg nu har et rigtigt fint reckhorn f1 filter til at stå som jeg ikke kan bruge med denne forstærker.
så hvis der er nogen forbedrings forslag så kom villig, er kun lige gået igang med en strømforsyning til forforstærkeren nu så der er masser af tid til at modtage gode råd om hifi design.
ps. er elektronikfagtekniker lærling så ved godt en del om hvordan tingene virker sammen med hinanden. så kom frisk kom frejdig.

hilsen Jonas
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

glemte lige at forstærkeren skal trække mine wavecor diy højttalere, som de engang havde et kit til ved frequence men ikke har længere men med 6.5" bas/mellemtone og så en stor dome diskant. mener at de har en impedans på 4ohm men kan sku ikke lige huske det helt præcist. så jeg vil også gerne vide om det er amp10 jeg skal have eller noget andet, måske noget andet fra 41Hz.com, men har også tænkt på at prøve at bygge en rørforstærker men har absolut ingen ide om hvordan det gøres, er jo ik noget man lærer så meget om længere. men ideer til effektforstærkere ville også være fedt. måske gerne nogle hurtige udkast som jeg selv kan lege videre med, ved jo aldrig hvad i skulle have af ideer som elektronikker med lidt gåpåmod skulle kunne bikse sammen.
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Her er et andet projekt at skæve til:

http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?f=5&t=544&sid=8c 3384eaae6462859d33ea6da470096d

Læg specielt mærke til strømforsyningen - den er "custom made".

Hvis du er til DIY, så har Elektor tidligere lavet nogle USB-D/A projekter. Check deres hjemmeside:
www.elektor.co.uk

Er der ting, der "svæver" i baghovedet, som du ikke har nævnt her - mere specifikke ting om projektet - ting, du har læst og/eller hørt om?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

hehe har selv allerede fundet en ting jeg lige noterede mig som jeg skal gøre i min strømforsyning som jeg laver med en 7815 og en 7915 regulator så det ser ud til at være en spændende tråd. mit største spørgsmål ligenu og her er hvilken usbdac chip jeg skal tage, har faktisk også tænkt lidt på at have en en optisk eller coax indgang i forforstærkeren også, synes jeg kunne være lidt smart. men hvad kan anbefales til en almindelig dac og hvad med en optisk reciever, hvad kan bruges der?

jeg har dog næsten låst mig fast på det meste til selve forforstærkeren rent kredsløbsmæssigt, men hvilke potmetre er gode at bruge, og også omskiftere der vil jeg gerne have en med 3poler og min. 4 positioner. hvad mærke osv er noget værd?

og så effektforstærkeren vil jeg jo også gerne have nogle forslag og ideer til.

Hilsen Jonas

Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Selvom PCM serien bruges som dac i ting folk roser til skyerne herinde - måske fordi de ikke har hørt andet - så er det ikke en god dac. Hvis du alligevel bygger kabinet og har en forsyning til preampen, så køb sådan en her. Jeg har selv købt to til forskellige projekter, og de lyder lige så godt som min Compass. Den bruger pcm chippen til det den kan nemlig en receiver - og så en rigtig dac derefter. Nu kan der være nogle der finder på at linke til databladet hvor der står at nogle af pcm serien er dacs, men der stod sikkert også i manualen til en Trabant at det var en bil. Du er dog nødt til at have en dedikeret 6-/ V ac 500 mA til at drive 5V delen, da regulatoren simpelthen bliver for varm med mere over sig, så du kan ikke bruge din positive del af preamp forsyningen. Og med en simpel omskifter kan du også bruge coax og toslink input. Angående 41Hz, så er connex meget billigere og du slipper for at lodde printet selv. Kvaliteten er den samme.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Siankovic: det der synes jeg så godt nok er mange penge at smide efter den usb indgang. hvis det skal være så dyrt at få ordentlig lyd fra usb så vil jeg egentlig ligeså gerne spare det væk for 90euro synes jeg godtnok er i overkanten. det er sådan set fordi at der på min læreplads ikke er så meget at lave så jeg har fået lov til at købe lidt dele på afdelingens regning, bare det er noget hvor jeg lærer lidt ved derfor tænkte jeg at jeg ville lave en forforstærker, så alt det til forforstærkeren skal ikke være "kits" men bare kredse, men hvis det er kan man så ikke bruge den der 2702 som reciever bare og så en ordentlig dac ved siden af? men jeg har ingen anelse om hvilken dac der vil være god så? men altså jeg er frisk på det meste bare jeg selv kan få lov til at designe lidt.

link til det der connex?
men altså havde egentlig håbet at der var kommet med nogen ideer til hvordan en fed forstærker skal bygges, for kravene til forstærkeren er nok ved at blive ændret for er ved at prøve at bytte mig til et sæt Dali 850 og det er jo ligepludselig i en noget større fysisk klasse end mine DIY standere
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

jeg er forresten næsten færdig med forforstærkeren jeg mangler bare en ordentlig indgangsvælger og noget potmetre til volumenkontrol har valgt at lave volumenkontrol ligesom i den forstærker jeg linker til i mit første indlæg. men hvad skal jeg vælge af potmetre og indgangsvælger? vil gerne have det til at sidde i fronten af mit kabinet.
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Følger lige med her.

Hilsen



__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Nu er det $90 og ikke euro, $110 med forsendelse - godt 500 kroner. Det er under halvdelen af hvad en pcm2702 Fubar "DAC" med en sløj switchmode forsyning koster - det er ikke dyrt - det er en foræring. Hvis jeg skulle købe komponenterne til den rigtige dac, så ville ikke kunne gøre det for under 1500 med trafoer og kasse og skulle den også samles. Hvis du skal lave en selv, bare i en dårligere udgave skal du købe en pcm2902 chip til ca 100 kroner plus en clock og diverse andre komponenter blandt andet en forsyning og nok også en trafo, hvis du ikke vælger at drive den fra busspændingen - hvilket selv Fubar ikke gør. Du skal lære noget ved at designe det selv som du siger, men det er jo sådan set kun printlayout du kan lære noget af - resten står i databladet til pcm2902, og når du har bygget sådan én har du snildt brugt det halve beløb af den "rigtige" DAC. Connexelectronic.com har diverse forstærkerkits - kan anbefale TA3020 v2b.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

ja men nu kan de fleste ting jo skaffes til mig gratis/ på firmaets regning. så strømforsyning og alle de passive komponenter har jeg til rådighed. men altså tror bare jeg dropper det der usb til at starte med så må jeg se når jeg har makket forstærkere om det er noget der bliver nødvendigt.
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

det der connex ser okay ud men shipping fra hong kong hvordan fungerer det med told osv.og så vil jeg også lige høre hvad i mener om at smide det hele i samme kabinet, er det brugbart eller vil det være bedst at have forforstærker for sig og effektforstærker for sig i hvert deres kabinet?
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

og hvis det bliver connex bliver det nok også deres forstærker baseret på ta2022 for har nemmerlig en 2*24v 300VA ringkerne trafo liggende og den passer jo som fod i hose til en sådan forstærker
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes