Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 09:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: diy ob (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

jeg har købt lidt fine enheder..
et sæt coral8-f60 - følsomhed omkring 94db
et sæt fountek 3 bånddiskanter - følsomhed omkring 96db
et sæt peerless "12 - følsomhed omkring 93db

planen er at anvende kabinetter fra infinity på 125 gange 40 gange 30 cm
hvor basserne enten kan køre basrefleks eller i lukket system,og drives aktivt til 100hz

coralerne skal sidde som OB med et ø 20cm rør fra front til bagside,og køre uden delefilter

bånddiskanterne skal skæres med 6db ved 10khz

ændringsforslag eller gode råd søges..?

bump-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------ ----

så fik jeg sat gang i projektet
pt blot med en 4,7uf i serie med fountek båndet og coralèn direkte på klemmerne
efter gode råd er røret til "8 coralen foret med vat

systemet kører vel som semi-åben baffel i mellemtonen - som jo er en fuldtone,da coralen ikke er skåret hverken op eller nedefter

det lyder hurtigt og klart - "luftigt" og særdeles detaljeret,med en dejlig frigjort sound uden kasselyd eller andre resonanser
diskanten overraskede mig ved ikke at have nogen egentlig egenlyd,og leverer varen over 3-4 khz på en fin vægtløs måde uden at gøre væsen af sig i form af peaks ala raslende domer 8
med 4 watt spiller de nærmest vanvittig højt qua driftseffekten omkring 95db

desværre mangler der lidt output mellem 100 og 300 hz - hvilket gør den samlede sound mere tynd end godt er
har prøvet at equalize via softvare i vlc - og opnår samlet set den sound jeg håbede på - fed og fyldig med en lækker grundtonebehandling,og et smækkert saftigt knald fra anslag osv
MEN
jeg vil naturligvis meget hellere kunne bypasse og undgå bit reduktion fra afspillerprogrammet på vejen fra harddisken gennem pc og hiface til dacèn

what to do?

ps:
jeg har ikke relevant måleudstyr
da hifi4alls resizer programlink ikke virker må i se fotos her :
http://www.avtainment.dk/forum/diy-ob_topic1007.html

Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 November 2011 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Coralenhederne begynder nok at falde i output ved 300-400 Hz (måske endda lidt højere oppe) i denne opsætning. Det skyldes det kraftige magnetsystem og det medførende lave 'Q' på enheden. Det er til en vis grad prisen du betaler  for den gode følsomhed.

Det første du kunne gøre var, at lade 12" enhederne arbejde højere op, til ca. 300 Hz, og se hvordan det går. Det vil kun berøre den nederste del af mellemtonen.

Jeg mener osse, at du på en eller anden måde burde beskytte dine fine gamle Coral mod de dybeste frekvenser - de er svære at erstatte.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 26 November 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

tak for svaret mollecon

fidusen var jo at trække 12" aktivt,og derved aflaste ampen (som er en singleended)
samme tanke mht at lade forstærkeren se coralen uden delefilter for fuld udnyttelse af dæmpningsfaktoren

så valget står mellem at trække 12" passivt,og lade dem dække området hvor 8" ruller af qua den høje følsomhed og Qèt
eller kvæle 8" opefter med et filter - samt tilføre yderligere afrulning nedefter!

med enhedernes følsomhed på henholdsvis 93db for 12" - 95db for 8" - 96db for diskanterne
er det oplagt at lade det hele køre passivt - idet jeg ellers skal kvæle både 8" og diskanterne

so be it - bliver jo nødt til at gøre noget hvis ikke jeg skal være afhængig af equalisering
havde ellers overvejet at bare lade det køre med software EQ,for de spiller umanerligt godt sådan.

Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 November 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg kan godt se fidusen. Jeg ville nok vælge en aktiv deling ml. bassen og resten. Så kunne man lade mellem/diskant-delen få glæde af rørene, og 'køre' 12"eren med en transistoramp. Delingen opadtil kunne klares med en simpel kvalitetskondensator, før rørampen. Men du går vel efter færrest mulige led i kæden... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 27 November 2011 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

som det er nu kører 12" aktivt med en subplate-amp,og ruller af ved 120hz/18db
coralèrne rent på klemmerne af min 845,og båndene ser gennem en 4,7uf på samme forstærker

det lyder formidabelt efter fintuning af niveau og fasevinkel på plate-amps til 12" - samt EQ hævet 8db ved 250hz - så regner med at lade tingene køre sådan fremover

jeg er ganske godt vant - men dette "billige højtaler-setup overgår alt jeg har hørt til prisen (ca 6500kr
eneste problem er at man er bundet til EQ,og dermed ikke kan bruge dem til vinyl,som ofte er signalkilde her på matriklen.

bassen er ekstremt tight,dyb og impulsægte - mellemtonen så lækker,rummelig og fuldtonende og resonansfri,plus den mest afslappede øvre mellemtone jeg har hørt fra nogen digital kilde
diskanten ja den er der bare - nærmest vægtløs on/off,og helt uden egenlyd - vel et tegn på den ikke er presset,trods det enkle 6db filter!

da coralen ruller hurtigt af nedefter - skal 845 ikke levere strøm af betydning,og dermed er det muligt at spille ekstremt højt uden forvrængning,og stadig have fornemmelsen af headroom

fejl?
ja der kan på enkelte plader mangle sammenhæng mellem 12" og coralen - hvilket høres på kontrabassen`s samlede sound af strenge og overtoner fra instrumentets trækrop
samme fænomen oplever jeg dog ikke fra stortrommer,pauker,xylofon,flygel eller stemmer - så det er til at leve med

spiller flac fra pc via vassago`s hitech over i audio note dac mod med reguleret psu og lundahl interstage trafoer - pt uden pre da jeg alligevel bruger software til EQ,og over i min singleendede rørslæde der trækker coral/fountek sættet,som plate ampene leacher på med 10k belastning

en rigtig behagelig gentleman fra als solgte mig kabinetterne med basser,og guidede mig gennem de første trin af processen - tak til ham herfra
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

En lille ulempe ved at køre rør og transistorer sammen i en form for bi-amping, er at det ikke bliver så homogent. Men ok, det er og bliver en smagssag hen ad vejen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

jeg er klar over de forskellige amps har forskellig løbetid -
det var mit håb at faseknappen med sit forløb fra 0 til 180 grader kunne kompensere

samme princip fungerer mere sømløst i mine dtqw
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes