Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 13:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtalere til lejlighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 17 November 2021 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går med overvejelser omkring at skifte mine nuværende højtalere (Pylon Audio Diamond Monitor) ud med et sæt gulvhøjtalere. Jeg har egentlig været glad for dem, men jeg kan godt føle at jeg mangler lidt bund (uden at det skal blive altoverskyggende "boomy") samt detaljegrad hvis man kan sige det sådan.

Af forstærker har jeg pt en Advance Acoustic Xi-105 

https://advance-acoustic.com/en/archives/119-x-i105

Jeg har primært kigget mod Audiovector da jeg forstår de skulle være relativt nemme at drive, herunder et sæt brugte M3 men også i en lidt anden prisklasse - QR3.

Højtalerne skal stå i min stue som er 22 kvadratmeter, sofaen står vel ca 1-1.5 meters penge fra Tv'et hvor højtalerne også skal stå ca. 

Nogle gode råd?




Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
PETBOO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2021
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 17 November 2021 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

At vælge højttalere handler jo rigtig meget om, hvad disse skal bruge til - altså hvilken type musik, der skal afspilles samt især, hvilket
lydtryk der skal kunne præsteres.
Det er ikke sikkert at jeg ville vælge det samme setup, hvis behovet var at vække nabolaget kl. 03.00 med en gang Rammstein, som hvis
der primært skal lyttes til klaversonater af Beethoven, symfonisk orkestermusik eller akustisk jazz.
I det hele tages er min oplevelse, at mange især nyere højttalerkonstruktioner har vanskeligt ved at generere den samme musikalske
oplevelse ved lytning til akustisk musik, som for eksempel visse lidt mere klassiske konstruktioner kan præstere.
Til gengæld klarer de så oftest større lydtryk med mindre forvrængning. Det er naturligvis en subjektiv afvejning, der her skal foretages.

Jeg er af den gamle skole, der mener, at man med godt vintage og evt. nænsom renovering, kan nå resultater mht. luftig og behagelig lyd,
der langt overstiger den kvalitet, som du kan få med nyere konstruktioner til samme pris. Som det jo nok fremgår tydeligt her, så er min
musikalske referenceramme primært klassisk og jazz

__________________
Med venlig hilsen
Bo P.
Til top Vis PETBOO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PETBOO
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 17 November 2021 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Problemet med nyere højttalere er, at de har en "one note bass".

Dvs. de har en pukkel ved 60-80 Hz, så man rigtig kan høre "bassen".

Hvis man kan lide musik OG en nuanceret bas, skal man ikke købe dem.

Desværre er det således, at alle højttalere man hører i det offentlige rum, altså til koncerter med højttalere, har denne voldsomme bas, som er
totalt ens, uanset hvilken musik der bliver spillet - og et lydtryk som hurtigt kan give varige høreskader.

Og derfor tror næsten alle, at sådan skal en bas lyde.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 17 November 2021 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

PETBOO skrev:
At vælge højttalere handler jo rigtig meget om, hvad disse skal bruge til - altså hvilken type musik, der skal afspilles samt især, hvilket lydtryk der skal kunne præsteres.
Det er ikke sikkert at jeg ville vælge det samme setup, hvis behovet var at vække nabolaget kl. 03.00 med en gang Rammstein, som hvis der primært skal lyttes til klaversonater af Beethoven, symfonisk orkestermusik eller akustisk jazz.
I det hele tages er min oplevelse, at mange især nyere højttalerkonstruktioner har vanskeligt ved at generere den samme musikalske oplevelse ved lytning til akustisk musik, som for eksempel visse lidt mere klassiske konstruktioner kan præstere.
Til gengæld klarer de så oftest større lydtryk med mindre forvrængning. Det er naturligvis en subjektiv afvejning, der her skal foretages.

Jeg er af den gamle skole, der mener, at man med godt vintage og evt. nænsom renovering, kan nå resultater mht. luftig og behagelig lyd, der langt overstiger den kvalitet, som du kan få med nyere konstruktioner til samme pris. Som det jo nok fremgår tydeligt her, så er min musikalske referenceramme primært klassisk og jazz


Det er en god pointe, min smag spænder bredt fra jazz til progressiv metal, det jeg dog sætter pris på er god produktion og højtalere hvor musikken kan komme til sin ret, derfor hører jeg sjældent "moderne overkomprimeret" musik på de nuværende da jeg synes tendensen er at det mudrer en del. 
Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 17 November 2021 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Tænker at en højtaler skal kunne spille det meste med godt resultat. Jeg syntes at der er mange gode bud af nyere højtalere.
Audiovector er et godt bud. For mig er Amphion super fede og vellydende. Super rumgengivelse og neutrale når det skal være.
Alternativt et sæt subs kunneogså peppe dine standere up.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 557
Sendt: 18 November 2021 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det er meget tæt på højtalerene du kommer til at sidde, det lyder næsten forkert. Ved 1½ meter har du brug for nogle der er gode nearfield, og
det tror faktisk dine nuværende er meget gode.

Hvis du har pladsen, ville jeg nok se efter en god sub (to små er bedre end én stor). Bedst resultat, hvor der er DSP og målemikrofon med, så du
kan tune den perfekt ind.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 18 November 2021 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Der findes højtalere som er designet til at fungere tæt på bagvæg, endda også i hjørner.
F.eks de svenske Larsen virker helt op af væg og er omni spredende.
Naim lavede dem der hedder SBL som skal placeres få cm fra væg.
Der er andre også.

Men de fleste på markedet behøver afstand til væg for at levere en ren og nuanceret bas, dvs du kommer til at sidde ret tæt på.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 18 November 2021 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal sidde så tæt på højttalerne, kan du godt få lidt problemer med de fleste højttalere, der er afstemt til at "blande" enhederne så de
spiller sammen på noget større afstand. Måske er det også derfor du ikke oplever at have så meget bas. Du skal nok kigge efter nogle nærfeldt
monitorer i stedet, fx finske Genelec. Du kan også lige afprøve at stille dine nuværende højttalere lidt længere fra hinanden og sidde
tilsvarende længere fra dem og lytte om ikke der sker noget positivt her i bassen.   

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 18 November 2021 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg fornemmer,at du er glad for dine Pylon standerhøjtt.,med det,de nu en gang,kan levere,også rent musikalskt.Er det en diamant diskantenhed,der sidder i dem?Og smukke er de også.Laver Pyton også større modeller?Hvis ja,ville det for mig være oplagt,at satse på en mindre gulvhøjtt. fra dem.

Jeg har altid syntes,at fransk grej altid er for hårdt i toppen,selv deres rørgrej.Så Advance og Audiovector vil IMHO være et dårligt match.Har googlet lidt på den forstærker.Hi Bias switch.Har du prøvet den mulighed på forst.Kan du høre nogenlunde forskel på de to drifter?Hvis der er enorm forskel,ER de Pylon gode!Jeg er lidt nervøs over,at Ampen for nemt bliver det svageste led i kæden.Ikke fordi det er Fransk/Kinesisk,men bare sådan,i al almindelighed.

Højttaler valg er meget difust.Jeg ville sørge for,at høre dem i egne omgivelser,inden jeg beslutter mig for noget..Den lave følsomhed er din Amp lidt ligeglad med,der er rigeligt med watt i den.Rent klangligt tror jeg også,at det matcher godt.De vil kompensere for hinandens hårdhed og blødhed,sms(som man siger!). 

Til dine omgivelser på 22 kv.meter og med nuværende stereosystem kan jeg anbefale flg.:ProAc(de kan spille alt),Danske højttalere, såsom F3 Lyd versioner(IMHO kraftigt undervurderet(De skal bare have det bedste grej,foran dem,så shiner de meget bedre).DAT(Dansk Audio Teknik),især The Truth og The Naked Truth.KEF højtt. fra den gode periode.Lukkede kabinetter.Højtt. med akustisk ventil.Passiv Subwoofer.



__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 19 November 2021 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kan du spille højt nok nu? og har du plads til et par subwoofere?

I så fald... så kan et par mindre lukkede subwoofere med bare en 8" enhed med en Anti-mode tilsluttet så det hele bliver rettet ind for dig - klart være løsningen uden at du skal ud og se efter andre højttalere.

Hvad er dit budget egentlig?... nu vi er i gang med at komme med ideer i øst og vest
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 21 November 2021 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Det kan godt tænkes at hele setuppet handler om korrekt placering, og måske noget akustisk behandling.. Jeg er egentlig glad for højtalerne, men selve standerne og de spikes de står på er jeg aldrig rigtig blevet venner med.

Jeg må indrømme at jeg synes at højtalerne performede bedre i min gamle lejlighed end den jeg bor i nu, men der var stuen også mindre, så det giver nok fin mening.

Jeg kan ikke huske hvilket mode forstærkeren står til pt, generelt har jeg ikke leget så meget med indstillingerne på den. Jeg vil nok have ret svært ved at placere en subwoofer et sted og jeg er også bange for om det vil blive for "boomy"
Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 21 November 2021 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hvis en subwoofer er "boomy", så er det fordi den er indstillet forkert, står forkert eller kræver noget EQ, f.eks med en Anti-mode eller anden DSP.

En subwoofer er bare en bas-kasse. Og under ca 100-150 hz, der hører vi mest bas som værende enten god eller dårlig, alt efter om den er jævn eller ujævn i frekvensgangen.

Typisk har de fleste en resonans i deres rum ved omkring 40-50hz - hvilket giver illusionen af mere bas - hvilket kan afhjælpes delvist ved at dæmpe lyden ved denne frekvens.

Men igen... det afhænger meget af hvor meget du er villig til at betale og hvor meget du har plads til og hvor meget du egentlig har interesse i at sætte dig ind i lidt akustik/elektronik-teori

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 557
Sendt: 21 November 2021 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Enig med Digital_Thor. EQ manuelt eller via noget room "correction" som f.eks. dirac kan gøre underværker. Jeg har voldsom Room mode på +10dB ved 45hz og et dip på -4db ved 100hz, så uden EQ lyder det virkelig forfærdeligt, og det er direkte koblet til dimensionerne i stuen. Room mode er i øvrigt utrolig svært at gøre noget ved med traditionel akustisk behandling, medmindre man virkelig vil gå på overdrevet kompromis med det visuelle udtryk i sin stue (læs lydstudio look med KÆMPE basstraps etc.). En klassiker er at ens lytte position er klasket helt op af væggen.

Du kunne jo evt. afprøve det før du investere i subs eller nye højtalere. Køb en målemikrofon - den koster ikke alverden. Så kan du afprøve Dirac fra din PC og evt. øve dig med software som REW

Før jeg investerede i set sæt Buchardt A500 (inkl. hub med room correction), havde jeg god erfaring med MINIDSP DDRC-24 (MiniDSP 2x4HD opgraderet med DIRAC licens).

Jeg går aldrig tilbage, og er blevet så omvendt at min pladespiller (purister skal lukke sig for ørene) bliver digitaliseret og tager et smut forbi lidt DSP behandling.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes