Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv subwoofer BeoLab 11 fra B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Nyt fra Bang & Olufsen!

 

En ny subwoofer BeoLab11 med 200 watt ICEpower, der blandt andet bygger på en teknologi,
som gør den fri for vibrationer. Subwooferen har et tulipanformet design, der byde på flere
placerings muligheder, idet det er muligt at placere den på gulvet, eller montere den på væggen.

BeoLab 11 er konstrueret til at spille sammen med de mindre versioner i BeoLab sortimanget,
eller som bas hjælp til baghøjttaler i et surround setup. BeoLab 11 vejer lidt over 6 kg, er ca.
25 cm i diameter og 35 cm høje. 2 stk 13cm højttaler er placeret overfor hinanden, (måske)
som "push pull". Frequency Range: 33 Hz - 120 Hz.  Finish: sølv, mørk grå, sort, blå og rød.

 

                            BeoLab 11

                     

Den forventes til salg  April 2010, og prisen vil være ca. 13.000Kr.

                        



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Kenneth Enevold
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Velkommen til 80'erne!
Til top Vis Kenneth Enevold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Enevold
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

 2 stk 13cm højttaler og SUBWOOFER hænger ikke sammen

__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Kenneth: Nerds.dk ligger lige på den anden side af vejen. Der er ligegyldige og direkte hjernedøde kommentarer som dine lidt lettere at sluge.

Det slår mig lidt at der altid bare kommer korte negative og tit dumme kommentarer til nyheder herinde. Hvorfor ikke skrive lidt mere end 8 ord og en smiley. Har man kritik kan den vel tåles at blive vejet og vurderet af andre medlemmer af fora.

Det jeg bider mærke i er at der åbenbart sidder to enheder i hvert sit kabinet overfor hinanden i en push-pull konfiguration. Ophæver de så ikke hinanden? Det må da være push-push eller pull-pull for at fungere?

Selv syntes jeg det er dejligt forfriskende med en form for nytænkning. At nyheden så havner her og ikke i det nyeste bolig-indretnings blad kan så undre. Hellere denne end endnu en 3kw sub i et mini-kabinet med en 12" enhed og noget eq, til 20+kkr.



Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

På dette billede ses BeoLab 11's stik panel i bunden.

Det ser ud som på BeoLab 2 med en PowerLink indgang, og 2 udgange.
Men den lille omskifter kontakt med 5 indstillinger er ny.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

 

  

Animeret eksempel på, hvordan dipolare højttalere arbejde, og hvad en push pull højttalere gør når den arbejde.     

http://www.djsociety.org/Speaker_1.htm



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Peter Pan: Men push-pull betyder da at enhederne bevæger sig hver sin vej, altså er faset forskelligt?. Er det ikke noget med at man kan halvere kabinet-volume med den konfiguration.
Push-push eller pull-pull er så når de er faset ens. Og ganske rigtigt vil resonanser i kabinettet blive reduceret, såfremt enhederne sidder modsat hinanden.

Kan godt tænkes jeg tager helt fejl, men tvivler da.
Mit problem med at det skal være push-pull er at enhederne sidder lige overfor hinanden(så vidt jeg kan regne ud fra de billeder der) og så må de jo totalt udfase hinanden i det område de skal spille, bassen.



Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

vil lige indskyde her, at celestion får år tilbage lavede en sub efter samme princip, dog med 2 stk 12" i. og selvfølgelig går begge enheder frem ved signal, ellers siger den jo ingenting.

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Uden at kende andet til BeoLab 11 end hvad man kan læse, har jeg tiltro til at
Bang & Olufsens ingeniører har konstrueret et produkt der opfylder den opgave,
at kunne tilføre mere bas lyd, til de små aktive højttaler i B&O's BeoLab sortimang.
 
I mange år skulle en højttaler have et rimeligt antal liter indvendigt volumen, før en
højttaler spillede rimeligt. Når man idag tager et kig ned i en BeoLab 3 kan man
hurtigt se, at det ikke er den indvendige volumen i højttaleren, men elektronikken
der styre resultatet, og de små ICEpower moduler der levere forstærkningen.
 
 
 
 
Alle ejere af BeoLab 3 syntes de spiller rigtigt godt, og at det er utroligt at man kan
opnå så meget lyd, fra en så lille højttaler.
 
Man må dog sande at det er bas der mangler, hvis der mangler noget, og det skal
BeoLab 11 så rode bod på. Har man en BeoLab 5 eller 9 eller Penta, vil der ikke
være nogen grund til at overveje at investere i BeoLab 11 som bas til at front højttalerne. 
 
Idag er der til gengæld rigtigt mange der benytter de små aktive højttaler, som bag højttaler
i et surround sound setup, og her tror jeg bassen fra en BeoLab 11 vil få helikopteren til at
lyde mere rigtigt når den kommer bragende ind fra bagvæggen i din stue.
 
Jeg benytter selv et sæt BeoLab 4000 som bag højttaler, og er da spændt på at høre hvad
BeoLab 11 kan gøre for min lyd oplevelse.
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
Og 2 stk 5" til subwoofer


Nu er kendskab til fysik aldrig nogen ulempe:
Som Peter Pan skriver, hjælper det for det første at have 250W til foder.
For det andet betyder slaglængden også noget for mængden af dybbas - og den kender du ikke, vel?
I øvrigt skriver Peter at det er to 6.5" enheder - det er 60% større membranareal eller hvad der svarer til 1 stk. 9".

Denne her svenske sag med to 6,5" enheder satte
jeg i 1985 sammen med et par B&W DM12 (6" bas+1" diskant i skotøjsæske). Befriet for at skulle levere
bas<100Hz spillede de sindssygt højt, og Audio Pro subwooferen fik alt i hele stuen til at rasle, da vi spillede
"Roxy Music: Avalon: The space between". Men den gang var du jo ikke født, så hvad ved du om hvad to 6,5" kan?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Alle ejere af BeoLab 3 syntes de spiller rigtigt godt, og at det er utroligt at man kan
opnå så meget lyd, fra en så lille højttaler.



Stort set alle jeg kender som har Logitech Z-5500 synes det spiller rigtigt godt, og at det er utroligt at man kan opnå så meget lyd, for så lille et beløb.


__________________
LG 50PK950N TV
Onkyo TX-NR808 Reciever
Sony X229ES CD
Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S
Til top Vis Mkirkelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mkirkelund
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Blipblop og Mkirkelund: Nej, det bliver aldrig en Wilson Audio Watchdog med fuldt output til 15Hz, og det prøver jeg heller
ikke at påstå. Men at afskrive en sub pga. enhedernes diameter alene er friskt. Derfor mit Audio Pro eksempel. Hvis
blipblop havde hørt den, ville han måske ikke falde om af grin over B&O´s to 5" (ja, jeg kan godt regne, men ikke læse )
enheder.
Der hvor de højst sandsynligt vil falde igennem er maximalt akustisk output. Men hvis man vil fylde 50m2 med 20Hz, har
man nok blikket andetsteds, ikke?

B&O er en dansk virksomhed, som stadig sender innovative tekniske løsninger på et marked fyldt med rektangulære træ-
kasser. Her på forum bliver de ofte beskyldt for at være dyre (af folk, der køber kabler til 50000 kr).
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
simonga
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Overvejer faktisk at købe Beolab 11 til mine Beolab 3.

Jeg er dog i tvivl om den er prissat korrekt, og om folk overhovedet vil have denne kontra Beolab 2?

Personligt overvejer jeg meget andet i prislejet ~10.000, heriblandt brugt Beolab 2 eller B&W PV1 fra ny.



__________________
Stue: Beolab 3, Rotel RC-06, Mac Mini, Cambridge DacMagic
Kontor: Scandyna Minipod, Scandyna The Ball 2.1
Til top Vis simonga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonga
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

simonga,

Jeg er slet ikke sikker på prisen. BeoLab 11 kan også lande på 13.000 Kr.

____________

Mkirkelund skrev:
Stort set alle jeg kender som har Logitech Z-5500
synes det spiller rigtigt godt, og at det er utroligt at man kan opnå så meget
lyd, for så lille et beløb.

Jeg vil mene at du har glemt at Bang & Olufsen også skaber ny design.
Logitech Z-5500 vil sikkert se rigtigt flot ud når den hænger på vægen,
eller oppe under loftet.

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
Synes bare det er ærgeligt at en kapacitet som dig skal nævne min alder (15 år da du legede i '85) , erfaring osv i en
diskussion som egentlig siger sig selv


Tak for roser.
Ang. alder kunne jeg ikke modstå fristelsen! Hvis du havde hørt den Audio Pro, ville du vide at man ikke kan
afskrive en sub alene på to små enheder. Og et begrænset maksimalt output gør vel ikke, at det ikke kan kaldes
en subwoofer?
Nå, det skal blive endnu mere spændende at HØRE den!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Kenneth Enevold
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Fred være med det, det er et debat forum.

Nogle gange giver brugere korte kommentarer, nogle gange lange, nogle gange positive og nogle gange negative.

Det må man leve med i et forum, og så længe man ikke bliver personligt nedladende er et forum en god ting. Det er netop kommentarer som din hvor du stiller dig til dommer over andre og bliver personlig, som ikke er godt for et forum.

Jeg syntes ikke den nye B&O sub er pæn, længere er den ikke.

 

l´Blundt skrev:
Kenneth: Nerds.dk ligger lige på den anden side af vejen. Der er ligegyldige og direkte hjernedøde kommentarer som dine lidt lettere at sluge.

Det slår mig lidt at der altid bare kommer korte negative og tit dumme kommentarer til nyheder herinde. Hvorfor ikke skrive lidt mere end 8 ord og en smiley. Har man kritik kan den vel tåles at blive vejet og vurderet af andre medlemmer af fora.

Det jeg bider mærke i er at der åbenbart sidder to enheder i hvert sit kabinet overfor hinanden i en push-pull konfiguration. Ophæver de så ikke hinanden? Det må da være push-push eller pull-pull for at fungere?

Selv syntes jeg det er dejligt forfriskende med en form for nytænkning. At nyheden så havner her og ikke i det nyeste bolig-indretnings blad kan så undre. Hellere denne end endnu en 3kw sub i et mini-kabinet med en 12" enhed og noget eq, til 20+kkr.



Mvh. l´Blundt

Til top Vis Kenneth Enevold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Enevold
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
velkommen skrev:

vil lige indskyde her, at celestion får år tilbage lavede en sub efter samme princip, dog med 2 stk
12" i. og selvfølgelig går begge enheder frem ved signal, ellers siger den jo ingenting.


mvh velkommen



Den du tænker på der var den ikke dipol ?

Altså at den ene enhed bevægede sig fremad og den anden bagud (for at udligne forvrængningen) og havde runde "kapsler"
på hvor lyden selvfølgelig kunne komme igennem ?

Midt i subwooferen var der en "platform" hvor man kunne stille en højttaler ?

Hvis det er den du tænker på er de slet ikke ens, nærmest modsat hinanden.

jo det har du fuldstændig ret i, sorry, men nu er jeg jo også en ældre herre, så måske jeg er blevet civil betjent, ( læs: sinil dement)

mvh

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jow, den omtalte Celestion var (er) netop en dipol, med to 12" enheder siddende bagved/foran hinanden. To enheder monteret på denne vis hjælper lidt m.h.t. den uundgåelige akustiske kortslutning, når 'boksen' skal være lille. De skulle være mindre placeringsfølsomme end alm. subs, men enheder og amp skal så arbejde hårdere, for at kompensere for det akustiske tab.

B&O'en lader til at være lukket boks, med enhederne monteret, så de udligner hinandens membranbevægelser. Det virker, det fortæller gamle Newton os... . Den er tydeligvis ikke konstrueret til folk med egen hjemmebif, der ønsker 15 Hz gengivet ved 120 dB . Den skal give lidt ekstra bas til højtalere, der er lidt svage på området - det kan den sikkert godt.

Jazzman, den nævnte Audiopro havde vist to 6½" tommer Philips enheder med en slaglængde på 18 mm., sjældent på den tid. Desuden var det en reflekskonstruktion, med en specielt tilpasset forstærker. Den var næsten revolutionerende på det tidspunkt, kunne klare tæt ved 110 dB v. 20 Hz, i en boks på ~40 liter - selv idag ret respektabelt .

Jeg respekterer B&O for mange af deres produkter gennem årene - men jeg synes nok, at de tar' blodpenge for deres design.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

B&O tager den pris, der giver den højeste fortjeneste. Det ville jeg osse gøre hvis jeg drev gesjæften.
Men nogen gange er anmelderne alligevel enige i prissætningen. Jeg kan ikke huske, om det var Colloms i HFN/RR
der skrev, at Beolab 5 konkurrerede fint med andre højttalere til 100kkr/sæt - og så fik man lige et sæt
effektforstærkere med gratis!

Deres store fladskærmes prissætning undrer mig dog - men det er ikke et marked, der interesserer mig.
Gamle mænd bruger CRT!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Denne subwoofer ser da ud til at passe perfekt til de små Beolab 3. Mon ikke man samlet set får et nydeligt lille system, der spiller hæderligt (størrelsen taget i betragtning).
Har man først valgt de kompromisser Beolab 3 tilbyder, så giver det ikke meget mening at tilføje en 15" bas i et stort firkantet kabinet for at få lidt ekstra bund.

Man kan altid diskutere, hvornår en aktiv basenhed skal kaldes en subwoofer i stedet for en basenhed, men "subwooferen" har da bestemt sin plads sammen med et par små satellitter.

"Push-Pull" må være noget en sælger har slynget lidt for hurtigt ud. Det er en ganske almindelig bashøjtaler, hvor enhederne spiller mod hinanden, hvilket fjerner rystelserne...
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes