Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. maj 2024 | 06:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Linn Axis varierer i hastighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 02 November 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en brugt Linn Axis og sad og lyttede lidt på den. Pludselig begynder den at varierer i hastigheden. Jeg fandt en manual på nettet som beskriver at det er meget vigtigt at der er olie i lejet. I forbindelse med transporten kan jeg se der er randt lidt olie ud. Er der nogen som har et bud på hvad der kan være galt? Hvis der er motoren er den vel lige til at kassere.
Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 02 November 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

olen skrev:
Jeg har købt en brugt Linn Axis og sad og lyttede lidt på den. Pludselig begynder den at varierer i
hastigheden. Jeg fandt en manual på nettet som beskriver at det er meget vigtigt at der er olie i lejet. I forbindelse med
transporten kan jeg se der er randt lidt olie ud. Er der nogen som har et bud på hvad der kan være galt? Hvis der er
motoren er den vel lige til at kassere.


Hej

Jeg tvivler på at det er motoren som er defekt. I stedet for skal du sørge for at der er olie i lejet og tjek lige at drivremmen
er i orden. Hvis den aldrig har været skiftet kan den efterhånden være godt mør.
Afhjælper ovenstående ikke problemerne med hastigheden kan det skyldes at trimme potentiometerene til hastigheds
regulering er korroderede eller beskidte. Lad være med at panikke og bare smide pladespilleren ud, den er faktisk meget
pålidelig



__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 03 November 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Har siddet og gennemlyttet Donald Fagen The nightfly, men nu laver den ingen fejl. Igår gik det galt efter 2 numre. Der findes ikke noget være end periodiske fejl.

Hvis motoren er elektronsik styret kan der vel være fejl i elektronikdelen. HAr du nogen erfaring med det? Iflg. Scala Hifi findes der ikke så mange reservedele til denne model længre så det er lige før den bare skal til storskrald.

Benyttede lige chancen til en A/B test med min SB3. Min SquezzeBox var klart bedre, ja selv konen kunne hører en markant forskel. Den trænger vist til en ny pickup eller justering. Ved du om der findes noget til at justere Akito armen med hvis jeg køber en ny pickup. Den gamle pickup er en Linn K18 og trænger vel til at blive skiftet

 

Mvh

Ole

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 03 November 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Hej Flemming,


Har siddet og gennemlyttet Donald Fagen The nightfly, men nu laver den ingen fejl. Igår gik det galt efter 2 numre. Der
findes ikke noget være end periodiske fejl.


Hvis motoren er elektronsik styret kan der vel være fejl i elektronikdelen. HAr du nogen erfaring med det? Iflg. Scala Hifi
findes der ikke så mange reservedele til denne model længre så det er lige før den bare skal til storskrald.


Benyttede lige chancen til en A/B test med min SB3. Min SquezzeBox var klart bedre, ja selv konen kunne hører en
markant forskel. Den trænger vist til en ny pickup eller justering. Ved du om der findes noget til at justere Akito armen med
hvis jeg køber en ny pickup. Den gamle pickup er en Linn K18 og trænger vel til at blive skiftet


 


Mvh


Ole



Hej Ole,

Akito armen har mulighed for VTA justering (arm-højden) og selve skalaen på kontravægten er rimelig præcis. K18
pickup'en bør nok skiftes, især hvis ikke du har nogen ide om hvor mange timer den har kørt. Jeg benytter selv pt. en Shure
M97xE pickup med Jico forpart (se Shure M97xE tråden for detaljer) og det fungerer rigtig godt. Shure pickup'en matcher
den relativ lette Akito arm meget godt, der følger også en protractor med til justering af pickup'en.

Jeg har ikke selv haft problemer med elektronikstyringen på min Axis men mener at det hyppigste problem er med et par
effektmodstande. Lad nu være med at smide den til storskrald, jeg er overbevist om at den kan reddes og Akito armen i sig
selv repræsenterer også en værdi i sig selv. Mener at MK2 versionen er oppe i en pris på den forkerte side af de 8000 så
hold your horses

PS. Hvis, det skulle vise sig at motorstyringen ikke kan repareres, så har du muligheden for at anvende motor
opgraderingen med tilhørende styring fra Origin Live. Mht. lejet kan dette erstattes af et til en LP 12, så jeg vil mene det
eneste som ikke kan erstattes er selve plinten og ophænget.



__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 04 November 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej Olen,

Tillykke med din pladespiller.

Den strømforsyning Axis bruger er ikke magen til Valhalla og Lingo kendt fra LP12 Sondek. Den "dropper" efter opstart af pladetallerkenen spændingen til ca. 25 (måske 27)Volt som jeg husker, dette stiller omvendt lidt krav til leje og i særdeleshed remmen.

For blot at udelukke det indlysende ville jeg rense lejet og re-oliere det jf. manualen, herefter afrense "rullen" monteret på motoren som remmen løber på med isopropylalkohol, samt enten afrense eller bedre indkøbe en ny rem. Motoren kan også have godt af en enkelt dråbe olie.

Skulle det være stabiliteten af Axis PSU den er gal med kan du med fordel skifte til andre velkendte løsninger der er kompatible med eks. LP12(de anvender begge AC motorer) - oplagt kunne være HerculesII som også fås som ekstern boks - den sælges til en rigtig god pris gennem en bruger på Vinylengine.com - PM mig hvis du vil have et navn.

/M
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 08 November 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tak for for jeres svar. Den har ikke drillet siden, men der er jo ikke noget være end periodiske fejl.

Efter at brugt hele eftermiddagen på at læse beretning om Shure M97xE  har jeg bestilt en og må heller få vedligeholdt min Linn.

Hvor køber i reservedel til en Linn Axis? Jeg mangler nye hængsler, olie og evt. en ny rem

Mvh

Ole

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 08 November 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Tak for for jeres svar. Den har ikke drillet siden, men der er jo ikke noget være end periodiske fejl.


Efter at brugt hele eftermiddagen på at læse beretning om Shure M97xE  har jeg bestilt en og må heller få vedligeholdt min
Linn.


Hvor køber i reservedel til en Linn Axis? Jeg mangler nye hængsler, olie og evt. en ny rem


Mvh


Ole



Ebay.co.uk er nok det bedste bud. Vær lige opmærksom på at Axis benytter samme låg/hængsler, rem og olie som LP 12, så
det skulle være nemt at skaffe

__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 08 November 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 08 November 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Hej Flemming,


Er dette kit det korrekte?


oil_W0QQitemZ120490493232QQcmdZViewItemQQptZTurntable_Parts_ Accessories?hash=item1c0dcb0530">
http://cgi.ebay.co.uk/Linn-turntable-LP-12-etc-drive-belt-an d-black-
oil_W0QQitemZ120490493232QQcmdZViewItemQQptZTurntabl e_Parts_Accessories?hash=item1c0dcb0530


 


Mvh


Ole



Det er perfekt . Du vil også se nedenfor på siden at det passer til Axis og Basik pladespillerne

__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 09 November 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 11 November 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Så er den gal igen. Skulle lige til at montere den netop ankommende Shure M97Xe pickup. I den forbindelse havde jeg pillet pladetallerkenen af og prøvede at dreje resten rund med remmen på. Motor akselen virker slet ikke til at være i balance den hopper meget. Jeg prøvede herefter med strøm og lod den køre stadig uden pladetallerkenen. Der kører meget ustabil og går til tider helt i stå. Nogen gode forslag. Storskrald?

Er din motoraksel fuldstændig i balance

Nu havde jeg ellers lige fået en ny pickup men sådan kan det jo gå.

Mvh

Ole

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror på motoren eller motor styringen. Motorstyringen er vel nok ikke det mest stabile på en Axis. Diagrammet er "offentliggjort" og der sidder ingen special komponenter, så den skulle være til at reparere. Jeg mener ikke lejet er det samme som på en LP12.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du seriøst overvejer det med storskrald skal jeg nok køre den dertil for dig
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede lige at pille remmen af. Så sætter motoren sig og står nærmest og "brummer".

Det virker som om inertien i aksel og første del at paldetallerkenen gør den mere stabil men den kan stadig sætte sig.

 

Mvh

Ole

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Hej Flemming,


Så er den gal igen. Skulle lige til at montere den netop ankommende Shure M97Xe pickup. I den forbindelse havde jeg
pillet pladetallerkenen af og prøvede at dreje resten rund med remmen på. Motor akselen virker slet ikke til at være i
balance den hopper meget. Jeg prøvede herefter med strøm og lod den køre stadig uden pladetallerkenen. Der kører meget
ustabil og går til tider helt i stå. Nogen gode forslag. Storskrald?


Er din motoraksel fuldstændig i balance


Nu havde jeg ellers lige fået en ny pickup men sådan kan det jo gå.


Mvh


Ole



Hej Ole,

Motorakslen skal ikke hoppe, er du sikker på at det ikke er det lille drivhjul som sidder løst? Vent lige med storskrald lidt
endnu

__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Jeg prøvede lige at pille remmen af. Så sætter motoren sig og står nærmest og "brummer".


Det virker som om inertien i aksel og første del at paldetallerkenen gør den mere stabil men den kan stadig sætte sig.


 


Mvh


Ole


Det er helt normalt at man på den måde kan stoppe motoren. Hele motorstyringen er lavet efter at der skal være en vis inerti.

__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 11 November 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Du nævnte før at der var løbet olie ud, nu er det vel ikke sådan at der er kommet olie på remmen, det kan medføre problemer
med gangstabiliteten.

__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 11 November 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Remmen ser ikke ny ud, men den er ikke våd af olie. Det virker som om det lille svinghjul har været på vej op. Jeg har trykket det lidt ned, hvilket bevirker at det ikke stopper. Det lille svinghjul er ikke 100% afballanceret skal det være det?

Kan man evt. spænde det?

Findes der noget som kan måle hastigheden og at den er stabil/konstant?

Mvh

Ole

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 12 November 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Det lille drivhjul burde være balanceret. Hvis du kigger ned i det skal du kunne se ca 2 mm af motorakslen stikke op.
Hastigheden kan du måle ved at printe en stroboskop plade ud. Du kan finde en her: discs.shtml">http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml



__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 21 November 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Den har kørt stabil lige siden det lille svinghjul blev trykket ned så jeg går udfra at det var årsagen. Så må jeg hellere se at få købet nye hængsler og evt. en ny rem i samme ombæring.

Hvordan ved man om der er olie nok og skal det skifters med mellemrum?

Mvh

Ole



__________________
Mvh
Ole
Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes