Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 15:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phy1970
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Februar 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 November 2016 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg, langt om længe, besluttet mig for at bygge et sæt subwoofere med lukkede kamre.

Enhederne er 12 tommere SLS fra Peerless. Kabinetterne blive høje og så slanke som det nu kan lade sig gøre. Noget i retning af 38cm brede og 120 cm høje.
Mit spørgsmål er nu, om ikke enheden bør placeres højt i kabinettet i stedet for helt nede mod gulvet?
Jeg talte en gang med en tonemester, der sagde, at lyd havde det at "falde". Så min logik er altså, at placere enheden højt, dels for at undgå "støjrefleksioner" fra gulvet, dels for at give lyden mulighed for at "falde" (lidt) hen mod lytterpositionen.
Hvad siger de kloge?

Mvh
PHY1970
Til top Vis phy1970's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phy1970
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 November 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Nej! Placér enhederne så tæt på gulvet så muligt. De ting, som tonemesteren omtalte, er reelle nok, men irrelevante for subwoofere, der kun gengiver dyb bas i et rum af begrænset størrelse. Lyds opførsel afhænger af mange ting, ikke mindst af rummets dimensioner og størrelse, og den udstrålede frekvens/bølgelængde. En placering tæt på gulvet kobler enhederne bedre til rummet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 19 November 2016 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart lyder det som et farligt valg med det høje kabinet til subwoofer brug.

Med en maksimal kabinetdimension på 120 cm vil enheden (bl.a.) anslå en markant kabinetresonans omkring 142 Hz (Hvis dit kabinet har konstant tværsnit fra top til bund). Det vil forårsage en udslukning af enhedens respons ved og omkring denne frekvens.
Udslukningen vil påvirke enhedens respons ned til og lidt under 100 Hz afhængig af, hvor højt/lavt du placerer enheden, samt evt. brug af dæmpemateriale.

I nedenfor viste simulering for en Scanspeak 25W/8565-01 i et ca. 60 liter lukket kabinet (120 cm langt). Enhedens center er placeret 14 cm nede (indvendigt mål). Det svarer altså til en placering i toppen (eller bunden) Kabinettet er udæmpet.


Det bedste du kan gøre (for at eliminere resonansens indvirkning), er at placere enheden midt i kabinettet, hvorved du helt udligner udslukningen ved 142. Du får således første udslukning helt oppe ved 284 Hz, hvilket burde være ok til subwoofer brug.

Samme enhed i samme kabinet, men nu placeret midt i kabinettet.

Din enhed er en anden, men resonanserne vil være placeret samme sted (bestemt af kabinetlængden).

Selvfølgelig spiller rum-akustikken også ind i overvejelserne. Her betyder enhedens placering også noget, som mollecon antyder. Men så kan du jo bare lægge kabinetterne ned
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 November 2016 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

lige den enhed du har valgt, er ikke perfekt til det formål du ønsker, med mindre du ikke ønsker den helt dybe bas, for den komme ikke til at sige meget under 33 hz men mindre du vil hjælpe den aktivt, men det komme det til at gå ud over dit lydtryk.

men hensyn til placeringen af enheden, kan jeg godt følge dig med at løfte den væk fra gulvet, det har jeg selv gjort i mine højtaler, som dipol højtaler,  her er der helt andre regler som spiller ind.

men hvis du vil dele den ved 60 eller 70hz,burde du være lange nok væk fra de 142hz som Enthusiast er inde på.

når du er i gang med at bygge selv,så syntes jeg ikke du skal købe en billig  forstærker til en sub.Efter min mening vil du få mere glæde af, at finde en effektforstærker og den et digitalt delefilter( dsp)
 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes