Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 22:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Død ZAP -> Super ZAP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Nu blev jeg endelig færdig med at montere mine to Zappulse-moduler i mit nye kabinet.

Glad og fornøjet tænder jeg for den, den har virket fint i min testopstilling.

De blå dioder på hvert modul tænder også, efter softstarten aktivere dem, men så slukker de ét sekund efter, og nu sker der intet når jeg tænder.

Er der nogen der kan se på et par billeder af min opstilling, og bedømme hvor fejlen kan være?

Jeg kan tage billeder løbende, hvis der er brug for nærbilleder af bestemte områder.

Et lille billede til at starte med:


HJÆLP!

Der er flere billeder her: http://www.gifant.dk/html/zap1.html
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Har du koblet til høyttalere?
Det er endel zappulse (spesielt 2.2) som gr i selvsving om det ikke er koblet til last på dem. Da brennes gjerne den 2.2ohms motstanden mellom de 2 47uf black gate kondisene opp. Det er ikke noe bra.
Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Synes det kunne lyde som en kortslutningssikring? Prøv for en sikkerhedsskyld at måle efter mellem udgangsterminalerne. Det kunne jo være udgangen et sted fik forbindelse til kabinettet. Som allerede nævnt er det nok bedst kun, at tænde dem med højtalere på. Har du nogle ældre højtalere kunne du bruge dem undet test fasen.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg har lige kontrolleret sikringerne i apparatnetstikket, og de er gået...

Men så skal jeg have fundt ud af hvorfor de gik (?)

Syntes ellers jeg har været meget omhyggelig. Nogle tips til hvor jeg skal kigge efter fejl?

Jeg havde sat et sæt diskanter til, men der skal måske mere belastning til? Ellers må jeg sætte den til mine højttalere. Har bare ikke nogle reservehøjttalere til test.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg målt fra left-minus højttalerudgang og stel, og der er 0 Ohm, ligeledes mellem right-minus højttalerudgang og stel.

Når jeg måler på trafoen (der virker fint), så måler jeg 53,3V per sekundær spole. Det giver 75VDC, hvilket er maksimalt hvad LC Audio anbefaler til modulerne i deres brugerhåndbog. Men det bør vel ikke give problemer?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Nåh... Nu har jeg skilt det hele ad, smidt det i en kasse og op på hylden. Kan mærke jeg lige skal have et par dages pause, inden jeg kigger på det igen. Kan simpelthen ikke se hvad der er gået galt, der er sikkert noget der er gået i stykker

Det var nemt nok at samle det i testopstillingen, aner ikke hvad der er gået galt...
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt klar hvordan udgangen ser ud på ZAP'erne, men bør du ikke måle mere en 0 Ohm her? Tror ikke på, at udgangen DC-mæssigt er kortsluttet, medmindre spolen sidder parallelt over udgang og stel? ...og hvorfor skulle den gøre det? Det mest oplagte er vel at den sidder i serie med udgangen?

__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

(Har taget kassen ned igen, og er godt igang igen )

Mener du at der bør måles modstand mellem stel og højttalerudgangens minus?

Jeg mistænker min netdel for at være defekt, men jeg ved ikke hvad værdierne bør være, når jeg måler på de enkelte punkter.

Nu får jeg en stak sikringer i morgen, så må jeg prøve at sætte stumperne sammen igen, og VIRKELIG være omhyggelig. Har dog stadig ikke fundet nogle lumske fejl, da jeg skilte det hele ad
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
soren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Næste gang du sætter strøm på Zappen, så put evt. en modstand i serie med hver af forsyningsledningerne. 10-100ohm, alt efter hvad du har liggende i skuffen; de skal blot min. kunne tåle tomgangsstrømmen. På denne måde vil strømforsyningen dykke hvis forstærkeren begynder at trække nævneværdig strøm, og dermed beskytte forstærkeren. Endvidere vil der efter lidt tid ske det, at modstandene vil brænde over, men du har lært noget vigtigt.

Prøv evt også lige måle udgangsspændingen fra strømforsyningen ubelastet (husk et par bleeder modstande til at aflade lytterne igen).



__________________
Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
Til top Vis soren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels.
Ærgeligt, at det driller og fejlen ikke umiddelbart kan findes, måske er det psuen, da fejlen jo opstår ved begge moduler. 
Jeg måler ca. 66 Kohm over mine Zappulse 2.0 og ca. 95 Kohm over 2.1 udgangsterminalerne, hvor der ikke er koblet noget på og de ikke er tændte.

Har du modificeret modulerne endnu, her tænkes på glimmerskiver , sølv/kobberplade under de 3 transistorer og messingskruer(husk de sorte hul isolatorer)? 

Mvh Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

@Basil
Specielt når nu det virkede fint i testopstillingen.

Jeg er så småt ved at tro, det er Predator-delen, der er defekt.

Trafoen virker upåklageligt, og giver 53,3V AC per kanal.

På det ene modul måler jeg ca. 95kohm over udgangsterminalerne og ca. 67kohm over indgangene til Zap 2.1se modulet. Det virker jo fint nok.

På det andet modul måler jeg ca. 86kohm over udgangsterminalerne og ca. 77kohm over indgangen til modulet. Her afviger den noget. Det kan vel føres tilbage til Predator delen, der er tilsluttet?

(Har tænkt mig at samle alle disse målinger/værdier på en hjemmeside, når jeg har fået det til at virke. Så kan fremtidige zap-byggere finde infoene der)
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

@soren
Tak for tippene!

Jeg forsøger mig i morgen. Så får jeg nemlig nye sikringer til apparatstikket.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro - og er næsten sikker på at det er ensretterne der er stået af.

Hvis de er faldet sammen laver de en kortslutning og slår sikringen, på stedet, når du tænder for strømforsygningen.

Men hvis der er den DC spænding der SKAL være, kan det jo ikke være det.

MEN, en ensretter KAN godt falde sammen på den måde at der ryger AC igennem den - den har jeg selv prøvet.

Jeg ville prøve en anden +/- forsygning og virker modulerne DER, så ville jeg skifte de ensrettere der sidder i dit kabinet.

 

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel
 
Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på dine billeder og tror desværre at dine ensrettere er stået af - jeg tror sgu ikk de kan tåle den strøm de skal levere, når du har så mange ekstra lytter på.

Det er alligevel 2x50.000 uF og en ensretter der skal kunne tåle den strøm som 50.000 uF skræver lige når de skal fuldes op, skal alligevel ha lidt størrelse (A)

For mig at se, ligner de ensrettere på Predator netdelen, nogle 5 Ampere og det ville jeg mene var LIDT i underkanten.

Håber det hjælper lidt og glæder mig til at høre hvor "fejlen" lå.

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel
 
Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Only2channel skrev:

Jeg har kigget på dine billeder og tror desværre at dine ensrettere er stået af - jeg tror sgu ikk de kan tåle den strøm de skal levere, når du har så mange ekstra lytter på.

Det er alligevel 2x50.000 uF og en ensretter der skal kunne tåle den strøm som 50.000 uF skræver, hehe KRÆVER, lige når de skal fYldes op, skal alligevel ha lidt størrelse (A)

For mig at se, ligner de ensrettere på Predator netdelen, nogle 5 Ampere og det ville jeg mene var LIDT i underkanten.

Håber det hjælper lidt og glæder mig til at høre hvor "fejlen" lå.

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det kan jo forklare en del!
Det havde jeg ikke tænkt på

Så skal jeg altså have lavet en "custom" netdel... Det tør jeg ikke rode mig ud i. Så må jeg vel "nøjes" med 2x10.000yF

Men resultatet passer meget godt med at min predator del er kaput.

Hvis der er nogen der kan lave mig en netdel, der er super, for de 399,- en ny predator del koster hos LC Audio, så er jeg interesseret. Den skal helst kunne bruges med de 2 rækker af 4x10.000yF 80V Michicon jeg har (2x40.000yF).
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens selv lave en netdel. Du kan se hvordan det skal gøres på side 14 i byggebogen:

http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf

Du bør bare tilføje et par små kondensatorer (~10 uf) i parallel med hver af elektrolytbankerne. De to ensrettere kan fx. boltes i bunden af kabinettet så de bliver kølet lidt, selvom det næppe er nødvendigt.

Ensretterne koster 42 kr + moms hos el-supply (268B250C50000) og kondensatorerne 29 kr + moms (17BKµ10). Så skal der bare lidt god kraftig ldning til at forbinde det hele og du er kørende for et par hundrede.

Lars
Til top Vis ljm21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ljm21
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det kan jo forklare en del!
Det havde jeg ikke tænkt på

Så skal jeg altså have lavet en "custom" netdel... Det tør jeg ikke rode mig ud i. Så må jeg vel "nøjes" med 2x10.000yF

Men resultatet passer meget godt med at min predator del er kaput.

Hvis der er nogen der kan lave mig en netdel, der er super, for de 399,- en ny predator del koster hos LC Audio, så er jeg interesseret. Den skal helst kunne bruges med de 2 rækker af 4x10.000yF 80V Michicon jeg har (2x40.000yF).

Lad dog endelig kondensatorerne sidde i og sæt en kraftigere diodebro i - tror jeg vil give et bedre resultat...



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Er ikke helt klar hvordan udgangen ser ud på ZAP'erne, men bør du ikke måle mere en 0 Ohm her? Tror ikke på, at udgangen DC-mæssigt er kortsluttet, medmindre spolen sidder parallelt over udgang og stel? ...og hvorfor skulle den gøre det? Det mest oplagte er vel at den sidder i serie med udgangen?

Jeg vrøvler...det er vel ok at måle 0 ohm fra minus HT til stel - jeg tænkte på plus HT til stel . Hvad måler du her?



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes