Hej.
Jeg vil prøve at beskrive lidt om mine filisofier for hvad jeg vil forsøge at designe mit nye anlæg efter, samt en kort beskrivelse af hvordan jeg praktisk vil lave det.
Fedt :-) Synes denne slags indlæg er meget interessante.
Projektet er stadig på det teoretiske niveau, så jeg ville lige skrive et par ord så jeg kan nå at få tilbagemeldingerne med i projektet, eller måske helt kasere det hvis det er helt hen i vejret.
Skal prøve at give lidt feedback. Men jeg er ikke helt klar i hovedet endnu, pga. alt for lidt morgenkaffe... ;-)
Jeg vil lige med det samme sige at det foreløbig kun er teoretiske regler jeg har stillet op som jeg finder logiske. Og at jeg ikke i praksis har prøvet om de giver god lyd.
<SNIP> (Her stod dine "regler").
1. Jeg sammenligner lidt strømmen der flyder med vand som strømmer gennem et rør. Her siger det vel næsten sig selve at få strømmen til at løbe frem og tilbage med hurtige skift vil skabe noget turbulens. Måden jeg mener det skal styres på er at lade en kraftig strøm løbe og så skrue lidt op og ned for denne.
Ikke en helt dum måde at tænke på. MEN, selvom analogien med vand og vandrør er rigtig god til at forklare grundlæggende principper, så holder den ikke når man begynder at tale om reaktionstider. Her vil elektrisk strøm reagere MEGET hurtigere, og turbulensproblemer ser helt anderledes ud. Du må i den slags overvejelser også tænke på hvor stor kraft der styrer strømmen i forhold til den modstand vandet/elektronerne giver. Altså: hvor meget tryk er der i røret og hvor kraftig er pumpen, eller hvad der nu ellers driver værket? Og er der luftlommer i røret? (Her kan jeg ikke helt se en analogi til et elektrisk kredsløb...) Med andre ord: du er ikke helt forkert på den, og jeg siger ikke at der ikke er "turbulensproblemer" i elekstriske kredsløb - men PAS PÅ at du ikke lægger for meget i analogien med vand. Det kan flytte dit fokus fra mere væsentlige ting.
Det kan godt være at analogien ikke er helt velvalgt. Der er selvølgelig stor forskel på de to ting. men det var mest for at give udtryk for hvad der ligger bag. Filisofien. Den var faktisk et logisk produkt af regel 2 fordi designet ville have den virkemåde. Meget hifi er fuld af teorier og gæt specielt på kabelsiden. Så dette kan ses som et nyt forsøg på at lave en ny teori grebet ud af luften. Men forsøg kan måske senere vise om det holder.
2. For at f.eks. en aktiv komponent skal ændre karektistik mindst muligt, skal de køres ud i et område hvor ændringerne i effekten afsat i højtalerne stort set ikke ændrer arbejdsbetingelserne for f.eks. udgangstrinnet. Det kan også gøres ved at man lader en strøm en del højere end den nødvendige trække i udgangen. Som næsten nødvendigvis må blive en single enden klasse A udgang.
For at opfylde de krav du her stiller er det faktisk ikke nødvendigt at være single ended. Men klasse A kommer du ikke udenom.
3. Alle komponenter i signalvejen må nødvendigvis farve. Men man skal stadig have for øje at alle trin skal tilpasses hindanden og der tilstræbes en lav forvrængning.
Det er der vist ikke mange der kan modsige. Husk dog på Einsteins vise ord om at ting skal gøres så simple som muligt, men så hellere ikke mere! Men det lyder det også som om du har styr på.
Jo det håber jeg at jeg har, men det er jo også derfor at dette forum er så godt, jeg vil forhåbentlig blive rettet i de forkerte antagelser eller blive gjort opmærksom på ting jeg ikke har tænkt på eller beskrevet.
4. Jeg håber med input fra tråden at evt. kunne lave en regel mere...
Der er vel ikke noget mål om et bestemt antal regler? ;-)
Næ de er der vel ikke, ellers skulle jeg måske op på de ti bud.
Jeg vil lige kort løfte sløret for hvordan jeg havde tænkt mig at en KlasseA enhed kan se ud :
Jeg forventer at jeg laver den i båndenhed som består af to ledere med en isolator immellem dem. Begge skal trække en konstant strøm så de hele tiden er påvirket af en kraft som får dem til at presse sig ind mod hinanden. Ved at gøre strømmen i den ene leder større samtidig med at den anden mindskes bevæger båndet sig. Jeg vil lige sige at udgangen her skal være strømstyret.
Det lyder spændende. Hvordan vil du drive den med en single ended forstærker? Det lyder meget push-pull for mig at se, med stel og +/-, men jeg har som sagt ikke fået kaffe nok til at gennemskue det helt endnu ;-)
Det kan godt være at det er mig der var lidt for tidligt oppe. Det jeg mente var en forstærknde komponent der tager sig af hele perioden. Her er der selvfølgelig to (en per bånd). Hvad er den præcise definition ?
Jeg må indrømme at jeg ikke har kigget forfærdeligt meget på andre forstærker konstruktioner så jeg har ikke styr på alle fagudtrykkende.
Hvordan har du tænkt dig at realisere en forstærker med strømstyret udgang? Vil du "bare" lave en forstærker med (meget) høj udgangsimpedans? Jeg har tit hørt begrebet "strømforstærker", men ikke rigtig set nogle gode bud på hvordan den skal laves.
Jeg regner bare med at det bliber en simpel differintial forstærker, hvor båndende er sidder mellem power og drain hvis du forstår hvad jeg mener(jeg går ud fra at jeg vil bruge fet)..
Jeg vil lige prøve at liste fordele ulemper ved engheden som jeg ser det:
Fordele:
Strømmen løber samme vej hele tiden blot reguleret i styrke(Regel 1)
Der bliver altid afsat den samme effekt i båndet. (Regel 2)
Så er vi altså ude i noget push-pull, er vi ikke? (Damn, min hjerne kører i tomgang...)
Jo..det vil jeg mene at man skal kalde det.
Båndende presser sig mod hinanden og det sammen med sandwich konstruktionen må mindske resonanser i båndende.
Ulemper:
Lav virkningsgrad p.g.a. høj vægt.
Højt strømforbrug selvom der ikke spilles musik.
De bliver varme.
Ja... Du skal nok køre nogle forsigtige tests... Umidelbart er jeg bange for at varmen bliver dit største problem... Det ender måske med at du skal gøre båndene så tunge (for at de kan tåle strømmen) at du mister effektiviteten, og så bliver de endnu varmere og så...
Ja jeg er også bange for at det er her den største fare ved projektet ligger. Højtalerne skulle jå helst ikke brænde hytten af...
Men hvis varmen bliver afsat på en stor flade skulle man kunne afsætte en del wat, uden at de bliver meget mere end håndlune.
Jeg forventer at isolatoren jeg vil bruge mellem båndende er silke fordi det er let og har en hvis dæmpende effekt. Men her er andre forslag meget velkomne. Jeg er lidt i tvivl om hvor høj temperatur der er forsvarligt for båndende når der anvendes silke.
Du ender nok med kapton eller noget andet meget varmebestandigt... Men jeg er slet ikke sikker.
Ja det kommer an på temperaturen. Men jeg vil helst have et stoflignende isolator for at dæmpe vibrationer. Måske kan kevlar bruges hvis det kan laves ultratyndt.
Nå det var en lille forsmag på projektet.
Hvis der er interesse vil jeg gerne fortælle lidt videre..
Endelig...
Jeg kan desværre ikke love at beskrivelsen bliver færsig indenfor en bestemt tid.
Så man kan måske komme til at væbne sig med tålmodighed.
Husk kom endelig med kommentarer og kritik. det bliver det kun bedre af. eller projektet går i vasken fordi det slet ikke holder, så har jeg også sparet mig sielv for lidt arbejde så det ville også være fint.
Jeg må indrømme at jeg nok mest har været negativ og kritisk i dette indlæg, men jeg forsøger at spotte de oplagte problemer og svagheder... Hvis du tænker over dem og kommer med gode løsninger kunne du meget vel stå med et superprojekt, tror jeg.
Nej jeg synes da ikke at indlæget var negativt, bare kom med mere af den slags. |