Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 17:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udgangs impedans på opamp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 15 August 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at bygge en hovedetelefons forstærker og skal benytte en Burr-Brown opa2132

Jeg har endnu ikke den pågældene opamp og skal bruge udgangsimpedansen.

Den skal drives med en 9V strømforsyning og jeg kan ikke læse den udfra databladet.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 15 August 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
soren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 15 August 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Opa2132 kan levere +/-40mA short circuit. Dette siger ikke så meget om udgangsimpedansen, som kan estimeres til "lav", da der er >120dB open loop gain ved lave frekvenser (og stadig 60dB ved 10kHz). Udgangsstrømmen signallerer dog, at opampen ikke helt har muskler nok til at være helt uprovokeret, når der spills højt i en hovedtelefon.

Ofte angives udgangsimpedans ikke for opamps, ikke fordi den er ukonkurrencedygtig, men fordi den typisk ikke er særlig relevant grundet det stort set altid relativt høje open loop gain, men den kunne selvfølgelig være rar at have også.

Prøv at tage et blik på TPA6120A2, også fra TI. Den kan det, du efterlyser, og sikkert mere til.



__________________
Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
Til top Vis soren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 16 August 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

For at genopfriske lidt og for helhedens skyld vil jeg prøve at svarer på trådstarter spørgsmål.

Som Soren rigtig nok siger giver det ikke rigtig mening at definere udgangsimpedansen da der er tale om at den dannes og er afhængig af modkoblingen. Og generelt kan man sige at den er lav.

Open loop forstærkning er for en opamp uendelig høj og dermed vil man med closed loop (en fastlagt forstærkning evt. 10 gange) for næsten uendelig lav udgangsimpedans.

Uendelig lav udgangsimpedans/Rout holder ikke helt i praksis, open loop gain er bl.a. frekvensafhængig ses på side 4 i Bantan's link men man komme tilsyneladende ikke under 50 db open loop gain ved 20KHz hvilket svarer til ca. 316 gange, ved 10Hz er open loop gain ca 120 db hvilket svarer til ca. 1000000 gange.

For en ikke inverterende kobling bliver Rout = Ro/ 1+ Ao * (Rin/Rin+Rf) + (Ro/Rin + Rf) Da Ao gå mod uendelig kan der tilnærmelsesvis siges:

Rout = Ro * (Acl/Ao)

Ao =open loop gain
Acl = 1+ Rin/Rf   hvor Rin er modstanden på indgangen af opamp'en og Rf er modkoblingmodstanden.
Ro = open loop modstanden som jeg ikke kan se i data bladet, men den kan normalt regnes for at være ca 100 ohm for en almindelig opamp.

ved 10 ganges forstærkning vil man ved 10Hz have en Rout på ca 1.1 mohm og ved 20KHz ca 3.48 ohm

Synes også at opa2132 virker lidt klein i det, jeg ville nok også satse på TPA6120A2, Ps. jeg er ikke ekspert i hovedtelefon forstærkere.
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 August 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har aldrig rigtig troet på at lade opa'er trække hovedtelefoner...skulle jeg lave noget idag...ville jeg måske skele til denne;

http://g4oep.atspace.com/efamp/efamp.htm



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 16 August 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hej

Jeg har aldrig rigtig troet på at lade opa'er trække hovedtelefoner...skulle jeg lave noget idag...ville jeg måske skele til denne;

http://g4oep.atspace.com/efamp/efamp.htm



Ud fra de oplysninger vi har fået, vil jeg nok tro at han vil bygge en portabel "Tincan hovedtelefon forstærker".

Så Selv om den EF80 er lækker, så tror jeg ikke lige at den er sagen i dette tilfælde.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes