Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 14:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trådspole vs. Foliespole (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jjdc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg overvejer lidt at bygge et par af disse fra Frequense: http://goo.gl/J6jsI
Jeg vil dog gerne gå "all-the-way" - eller næsten og bl.a. udskifte trådspolerne med folie-spoler (og kondenstatorerne med
"Supreme" modeller). Her er mit spørgsmål: Der er jo lidt forskel i alm. målt modstand gennem disse spoler, er det noget man
skal tage højde for eller er det en minimal ændring der er her?


Mvh
Jørgen
Til top Vis jjdc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjdc
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

generelt kan man vel skrive at en spoles DC impedans indgår i hele projektets klang, med andre ord skal ikke ændres.


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hans har ret; men højtaler-enhederne er af god kvalitet og kan spille bedre med bedre delefilter-komponenter. Ofte vil en
producent forsøge at holde prisen nede, med billige komponenter - det er måske tilfældet her, selvom de skriver: "Den
endelige akustiske validering er foretaget på bagrund af den tonale balance i den valgte komponent sammensætning". -
Du kan altså komme til at arbejde for en bedre lyd !
Jeg ville tale med Torben hos Frequense om udskiftning af delene til noget bedre.

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
jjdc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Ja, jeg har også tænkt på at snakke med dem fra Frequence.
Det er lidt sjovt fordi Frequence rent faktisk NETOP anbefaler foliespoler til "mere kostbare enheder end 600-700 kr" hvilket
man jo må sige Revelator enhederne er, men det skal heller ikke være sådan at jeg blot udskifter "med hovedet under armen"
og ender med et resultat der er dårlige end det billigere alternativ :-)

Mvh
Jørgen
Til top Vis jjdc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjdc
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart gå efter en af Troels Gravesens konstruktioner (og foliespoler). Han finpudser i en grad som kun de allerbedste/dyreste fabriksfremstillede måske kan konkurrere med. Men det kan de ikke i prisklassen, for der kalkuleres med 5-7 x materialeprisen så alle led i kæden får en pæn fortjeneste. Hvis man kan lave flotte kabinetter holder de prisen bedre end fabriksbyggede!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Synes du skal tage turen over til Torben og lytte på dem. Så kan du få et indtryk af om du faktisk kan lide lyden af
dem.

Det er mange penge at fyre af, uden at vide om du kan lide lyden fra dem - Og ikke mindst mange timer til
kabinetbygning.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Siger som Roky: Ta' hen og lyt! Det er i øvrigt meget behagelige og hjælpsomme mennesker hos Frequence. God service!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
jjdc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmmm, ja selvfølgelig - det var utroligt så fornuftige I er :-) Jeg må hellere tage til det mørke Jylland og lytte på et tidspunkt.
Jeg kommer fra de gamle folie dage oplært af det hedengangne High-Fidelity så jeg er nok ret sikker på det skal være noget
med Bånd i toppen jeg vil have. Jeg kan dog også se at Gravesen som Hullevad anbefalede har denne:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-SW.htm som jo også lyder sidsygt spændende - uden at man dog har NOGEN ide om
prisniveau :-| Så selvom det nok er en af de grímmeste små boxe jeg har set længe, synes jeg nu nok også den virker
spændende.

For f... jeg troede HighFi var blevet nemmere siden mine unge dage :-)
Mvh
Jørgen
Til top Vis jjdc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjdc
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 10 Juni 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

Siger som Roky: Ta' hen og lyt! Det er i øvrigt meget behagelige og hjælpsomme mennesker
hos Frequence. God service!



Det er de i den grad
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 11 Juni 2013 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

I serie med gode bånddiskanter bør du holde dig til kondensatorer der er viklet med ægte metalfolie, gerne med papir som
isolator. Metalliseret polypropylen fx. vil blive afsløret som det det er.

Mvh. Jens/Modifix
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
jjdc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 11 Juni 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hmm, Jens, to af disse MetalFilms kondensatorer i serie (3,3 og 10uF) - jeg skal ud at tage lån i min bolig :-(

Og når jeg nu alligevel overvejer lån, Oj, oj, denne har netop nogen af de ting jeg elskede i de gamle dage; Bånd og Dipol:
http://www.troelsgravesen.dk/download/The%20Acapella%20SE.pd f, det bliver nok i det næste liv :-) Ærgeligt man ikke
hurtigt kan få en ide om prislejet.

Mvh
Jørgen
Til top Vis jjdc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjdc
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 16 Juni 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Som andre siger: Snak med Torben om det - morderlig flink mand.

Bortset fra det, ville jeg nok også satse på bedre kondensatorer fremfor bedre spoler.

Køber du sættet kan du i øvrigt glæde dig over at Frequences høje service niveau ikke stopper når man har betalt for sagerne
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 24 Juni 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Kvalitet af spoler er mange ting, Folie spoler er ikke altid bare bedre.

Folie spoler har ofte højere DC modstand og lavere AC modstand, I praksis kan det måske være fordelagtig i Serie spoler til mellemtone/diskant, altså begrænsede fordele på to-vejs højttalere.
Lur lig på Troels sidste Ellam-FLEX og Ellam-FLEX 3W Det er samme to vejs der er udvidet til trevejs, men trevejs får nye spoler! hvorfor?

Den spole der er anbefalet til bassen i Rib 18 Revelator er en tråd på 1,2 mm (18AWG) den har en modstand er ikke oplyst, men du kan finde spoler andre steder med samme data og tykkere tråd f.eks 1,8 (AWG14)
Og det er ikke urealistisk at se 2,5 og 3mm tråd i high-end højttaleres delefiltrer.

For spolernes kvalitet, er det vigtigt at de er mekanisk stabile så de ikke spiller med, enten ved sammen spænding eller sammen limning af trådene, trådens materiale spiller også ind, som regel anvendes der kobber, men sølv er også set, måden og faconen spolen er viklet har betydning, og så er der spørgsmålet om kerne og kerne materiale, osv.

Jeg ville kigge på de to spoler til bassen først, og derefter de to kondensatorer til diskanten.

Mvh

 

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes