Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 09:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg har fået mig et par vifa NE123W og et par Vifa NE25VTA.
Som bliver 2 vejs lille sag på 5 L og hp35 basreflex.

Jeg har brug for noget hjælp til delefilter beregning så de kan komme til og spille (man skal jo starte et sted, og jeg har ikke
mulighed for og bringe dem til nogen som kan måle det ud osv.) Det jeg søger er et Bassis delefilter som jeg kan starte med
(hvis man kan kalde det det) altså ud af data på enhederne.
Problemet er jeg ikke kan finde ud af det, har læst om en der forklarede det med formler, så man har bassis filter som man
kan rette lidt på efterfølgende.

Håber der er en der kan hjælpe mig igang :)

Link til datablade :

http://www.frequence.dk/data/ne123w-04.pdf

http://www.parts-express.com/vifa-ne25vta-04-1-aluminum-dome -tweeter--264-1038
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest skal du vide at du aldrig når det bedste resultat ved beregninger alene. Det tror jeg også du ved.

Dernæst, på denne side http://www.diyaudioandvideo.com  kan du beregne alt mellem himmel og jord vedrørende højttalere, specielt delefilter beregner du her:

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/

Mit forslag til dig vil være et første ordens Butterworth filter på 'bassen' og et tredje ordens Butterworth på diskanten. Det kræver to beregninger, men lappet lidt sammen giver det dette resultat:

Som du kan se har jeg ladet C3 og L2 udgå. Og jeg har valgt 2 kHz som delefrekvens. Det er lavt for diskanten, men målekurven for 'bassen' er elendig og over 2 kHz er den rigtig dårlig.

I praksis kan det være at du kan flytte delefrekvensen op til måske 3 kHz, men det er så noget du kan lege med. Jo højere op jo flere watt kan diskanten tåle.

Ud fra oplysningerne kan jeg ikke afgøre om niveauet mellem enhederne er ens, men du kan dæmpe diskanten med denne beregning, hvis du har en idé om hvor mange dB der er i forskel. 3 dB er lige akkurat hørbart, 10 dB klart hørbart (under ideelle forhold er 1 dB hørbart).

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/  watt sætter du til fx 25 w.

Held og lykke! Hint, find dig en bedre bas!



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
I praksis kan det være at du kan flytte delefrekvensen op til måske 3 kHz, men det er så noget du kan lege med. Jo højere op jo flere watt kan diskanten tåle.


Bare lige for at udrydde misforståelser, ikke for at ordkløve, men diskanten kan tåle de watt, den nu engang kan tåle, jo højere delefrevens, jo flere watt kan det samlede system tåle, indtil du rammer enten bassens eller diskantens max.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Ningbo :
Jep, den er jeg helt med på :) jeg vil bare gerne i gang med og bygge/samle osv så jeg kan få det tilspillet også. Så når jeg får
mulighed for det af jeg kan få en til og afstemme delefilter 110%

Så jeg er super glad for du vil hjælpe, også selvom det ikke er helt efter bogen :D men jeg kan sagtens "nøjs" i første omgang.

Ang komponenter der er jo mange forskelige bla navne og kvalitet, hvad vil du forslå ? eller er det lidt efter hvor nærig man er
? når det er "bassis filter"

mener bas er 89 og diskant er 91 så 3db :)
prøver og få PDF reader jeg har nemmelig hele prudukt blad på diskanten også :)
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

diskant

Half space sensitivtly 2.83V DB 2.83V/1M DB 91.5
80W

Bas/mid
Half space sensitivtly 2.83V DB 2.83V/1M DB 88.2
W 35
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Og hvis du BLINDT stoler på de tal, skal diskanten dæmpes 3,3 dB, men forpladens udformning vil ænder på de værdier.

Boydks anmærkning er ikke helt korrekt. Diskanten kan tåle en vis effekt med et givent delefilter som fabrikanten bør opgive ved effektangivelsen. Tildeles diskanten et mindre frekvensområde kan den tåle mere effekt.

Men essensen er som jeg er enig med Boydk om, systemet kan tåle mere effekt, hvis delefrekvensen er højere og bassen ikke sætter grænsen.

Med hensyn til komponent kvalitet og pris, bør du undgå de billigste, og specielt for spolernes vedkommende skal de have så lille en DC modstand som muligt, og kondensatorerne skal være bipolare-højttaler typer.

Køb hos http://netsound.dk eller http://www.hoejttalerbutikken.dk/, hvis du vil have rimelig eller god kvalitet til en fair pris eller hos  http://frequence-shop.dk/ hvis du vil have god kvalitet og betale for den.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Ningbo

Jeg er ved og være med så småt sidder og læser de link du kom med og har kigget lidt rundt :)
Jeg har dog bemærket at jeg ikke kan finde de nøjagtige fx spolerne 0.24mh og 0.32 så kan jeg finde fx en 0.22mh og en
0.35mh det samme med kondensatorerne ???
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Ningo

Inde på freQuence er der delefilter til den diskant jeg har :D de har dov valgt og bruge 6,5" bas/mid i stedet for 4"

http://frequence-shop.dk/produkter/20-delefilter/1064-pca-fx -m6-ne-network/

filteret lader det vist gå ned til 39Hz (hvis jeg har forstået rigtig)
Jeg kan jo enlig bruge hele diskant delen, Kan man så ændre basdelen med små ændringer, så den ikke går så dybt :) det ville
jo være fedt :D
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ja, og det er jo et Gør det selv projekt,

Du finder de værdier der passer godt, og ændre lidt på delefrekvensen til den passer med de værdier du kan købe. Det kan være det giver den en delefrekvens på 1950 Hz i stedet for 2000 Hz og det har ingen betydning. Når du har værdierne til diskanten, genberegner du bas delingen.

Hvis du køber en spole der er lidt for stor, kan du pille en vikling eller 5 af og så har den en mindre værdi.

Forleden var der en fyr i KBS der solgte spoler billigt og endda tilbød skæve værdier mod merpris.

Men ellers har http://www.diyaudioandvideo.com også en sektion Eletronics basis med regneregler for parallel kobling og serie koblinger (frarådes!).



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jamen det jo det :)

Ang med og pille et par viklinger af spolen, er det så jo lavere værdi (mindre viklinger strømmen skal pasere) så cutter man
de dype toner fra ?

Fx på delefilter til 6.5" bas/mid hedder den 1,20mh og 0,27mh og så kap 10uf. er det så spolerne jeg skal have lidt mindre
modstand i fx beholde 1,20mh også fjerne den der hedder 0,27mh eller er det den anden vej ? filteret er afstemt til 1850hz
så jeg vil bare lige hæve det fx som du skrev til 1950hz, lige for og skære de helt dype toner fra da xmas "kun" er 3,00mm

(Frequence filter til samme diskant men 2.5" større bas/mid)
Filter: 12/18 dB/Okt. diskret delefiler
Delefrekvens: 1850 Hz

(Self jeg er nybegynder og prøver og forstå det så godt som nu jeg engang kan. Ligesom jeg ser det lige nu (forståelse
messigt er det nemmere for mig og ændre lidt på det filter der ) :) Igen ved jeg det ikke er helt efter bogen, men til og
lægge ud med er det bedst for mig, da jeg ikke har mugelighed for og få anden hjælp pga (manglende transport osv) hehe
:)
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej, det er fornufttigt at finde et kit at kopiere eller kigge på Frequence FX-M6 NE er nok det nærmeste du kommer på nuværende tidspunkt.
Filteret opgives til at være 12/18db med 1850Hz delefrekvens, Hvis man kigger på diagrammet ligner det mere et 18/18 filter, hvilket også er fornuftigt på 2 vejs med enheder der spiller langt ud over deres afskærings frekvens, de 1850 Hz er flot lavt.
Hvis man så prøver at samenligne filteret med et beregnet kan han ikke finde hverken hoved eller hale i værdierne, det er det der sker når man optimerer filteret til enheder ved simulering og lytning osv. (MH-audio crossover calc har en calculator der kan regne flere typer samtidig) I dette tilfælde kunne 6,5" filteret godt være bedre en et ny calculeret, men det må komme an på en prøve.

Delefilteret har ingen betydning for hvad der sker nede i bas området der er det kabinettets størrelse og bas reflex afstemningen der bestemmer, sammen med bas enheden. Du kan læse mere her: Lyd & Højttalerbyg - 5. del

Hvis man kigger på enhederne
Vifa NE123W-04
Vifa NE25VTA-04
Vifa NE180W-04
Så spiller din diskant ikke ret meget højere end 4" bassen, max 1db. og det samme for 6.5", alligevel dæmper frequenze diskanten med 8db via modstanden 5,6Ohm! desværre har frequenze ikke udleveret frekvens og impedans målinger, det ville ellers have være rart at se.

Jeg håber ikke at jeg har forvirret mere end godt er.
Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

andre-b skrev:
Jamen det jo det :)

Ang med og pille et par viklinger af spolen, er det så jo lavere værdi (mindre viklinger strømmen skal pasere) så cutter man
de dype toner fra ?

Nej spolen cutter op af til, jo større spole, jo dybere er øvre afskærings frekvens. En spole går altid til 0 Hz.

Kondensatorer lader de høje frekvenser gå igennem, men de lavere bliver afskåret.


Du skal endelig ikke gå længere ned end de 1850 Hz, ellers får diskanten problemer!



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Det kan nogle gange være nemmere at se filteret modsat, altså ikke hvad det blokkere men hvad det lader passere.

En spole lader alle lave frekvenser passere, Større spole giver lavere frekvens, men husk også Impedansen, den samme spole giver dobbelt frekvens i 8Ohm i forhold til 4Ohm

En Kondensator lader alle høje frekvenser pasere, Større koondensator giver lavere frekvens, den samme kondensator giver dobbelt frekvens i 4Ohm i forhold til 8Ohm

Dine enheder ligger pænt på 5Ohm og 4 Ohm, men laver man en simpel dæmpning af diskanten (som frequenze) så skal modstanden med i filteret. den store bas fra frequenze ligger nok på 6Ohm så det går desværre alt for langt til den forkerte side.

Således vil FX-M6 NE filteret IKKE kunne bruges direkte. 

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Det kan nogle gange være nemmere at se filteret modsat, altså ikke hvad det blokkere men hvad det lader passere.

En spole lader alle lave frekvenser passere, Større spole giver lavere frekvens,

Du har ganske ret, men det er let at misforstå da det ikke er den nedre frekvens, men den øvre frekvens der bliver lavere ved større spole.

Denne illustration fra Lyd & Højttalerbyg - 5. del artiklen du tidligere har henvist til viser sammenhængen:

For spolen         og kondensatoren   gælder det : (Numerisk!)

altså større spole giver lavere delefrekvens, og ligeledes større kondensator giver lavere delefrekvens!

Z er højttalerenhedens impedans ved delefrekvensen.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

hej ,
hvis du har et sæt stereo amps så f.eks.
the_tracks_ds_24
eller
dcx2496le_ultradrive_pro

måske lige så billig læsning efter at ha brugt flere 100 kroner på delefilter komponenter

man "skal" ikke tænke på RCled, dæmpeled og alt muligt andet





__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
hej ,
hvis du har et sæt stereo amps så f.eks.
the_tracks_ds_24
eller
dcx2496le_ultradrive_pro

?



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes