Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 07:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Grøn mht. Projektorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 28 November 2010 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Puha... Af en eller anden grund, har min hjerne valgt at kaste sig over et nyt og forvirrende emne for mig selv, nemlig
projektorer. Jeg aner INTET om dem, andet end dem man havde på den lokale netcafé som man brugte til at spille på
engang imellem. Dog er det i dag, jo ikke heeeelt det samme, og heller ikke lige det som jeg er ude efter.

Jeg er meget nysgerrig over for ideen med en projektor, men fordi at det muligvis er min første, skal prisen også afspejle
det. Jeg vil ikke gå ud og bruge 10,000,- på noget som jeg ikke finder særligt morsomt alligevel. Det her er udelukkende på
et "lad os da prøve at se en HD film på et lærrede" plan. Jeg har et 50" tv lige pt. Som jeg er utroligt glad for, og som jeg
ikke agter at skifte ud. Mere konkret, det som jeg er ude efter er noget som gør det sjovt at se film aka. Et lærrede.

Men hvad skal man gå efter? Jeg har en Ps3 som jeg bruger til at spille på og afspille mine blue-rays. Jeg har ca. 3 - 3½
meter hen til væggen fra sofaen. Projektoren ville skulle hænge lige over sofaen, hvis det skulle være. Jeg har ikke behov
for Full HD, men 720p er at fortrække.

Har I nogen ideer? Åh ja, jeg har intet imod brugte ting, men da jeg som sagt er HELT grøn på det her område, ved jeg ikke
hvad der er skidt og hvad der er godt.

På forhånd tak
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 28 November 2010 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

En projektor er super lækker at se film og tv på samt PS3 spil, men fungere bedst i en stue, som kan mørklægges helt, ligesom i en biograf. Har selv et setup med en PS3. Jeg mener, at du tager fejl mht. opløsningen. Du får kun det bedste frem i dine spil og blu-ray film, hvis du køre HD.

Køb en rigtig film projektor med bredformat og ikke en "kontor" projektor. Der er klar forskel! Du skal regne med at skulle give ca 6000,- og op efter.

Der er dog et par negative ting med projektore:

De støjer - jo billigere jo mere støj.

De har en pære, som er dyr, og som har kort levetid, hvis man ikke passer på sin projektor. Man skal ikke bare tænde og slukke, lige som man gør med en fladskærm.

Desuden skal du tænke på, hvordan du vil montere kablerne (strøm og HDMI) til projektoren i loftet. Og husk du skal have et rigtigt ophæng til ca 500-1000 kr. Du skal også købe et fornuftigt lærred, som også koster ca 1000,- og opefter.

Hvis din projektor ikke kan monteres vinkelret ift. lærredet, så skal projektoren have "shift-lens" til fysisk justering af linsen. Den elektroniske justering dur ikke. Projektore med shift-lens koster mere end dem uden, og de fleste har brug for denne justering.

Så umiddelbart - udfra hvad du beskriver, tror jeg, at du skal holde dig til din store fladskærm. En projektorløsning koster samlet set hurtigt mindst 10.000,-. Hvis du køber for billigt, får du ikke noget du bliver glad for!

Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700
 
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 28 November 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej Neumann. Tak for dit indlæg, meget informativt.

Det lader til at det bedste jeg kan gøre, er at vente og spare op ser det ud til. Er bestemt ikke tilhænger af ideen om bare at
købe noget, for bare at købe. Så vil jeg hellere gøre det rigtigt fra starten, for så bliver det jo lige meget hvad en dårlig
erfaring.
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 28 November 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

neumann.8700 skrev:

De støjer - jo billigere jo mere støj.

Hvis din projektor ikke kan monteres vinkelret ift. lærredet, så skal projektoren have "shift-lens" til fysisk justering af linsen. Den elektroniske justering dur ikke. Projektore med shift-lens koster mere end dem uden, og de fleste har brug for denne justering.

Støj: Ikke nødvendigvis. Typisk vil DLP projektorer i den billige afdeling støje meget. Det ser en del bedre ud med støj når man tale LCD. Også når de er billige.

Lens shift: Igen noget der ofte er helt fraværende på billige DLP'er. Og igen er der på selv billige LCD'er lens shift.

Hvad angår forskellen på opløsningen, er det mest optimale at have noget Full HD udstyr, men dermed ikke sagt at du ikke får noget ud af BD materiale på en projekter der "kun" er 720p. Man kan godt se forskel.

Hvis du ikke er sikker på at en projektor er noget for dig, så køb en brugt 720p projektor. Så kan du altid opgradere senere.  

 

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 30 November 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse både for film og børn med spillemaskiner er, at en projektor sparker røv. Sådan har det været i 10 år.

Det vigtigste du skal prioritere er lys. Det kan være svært at mørklægge helt, og det er fedt at kunne tage et spil med vennerne i lidt indirekte dagslys. Samtidigt giver det for de fleste noget pop i billedet.

Så må projektoren heller ikke støje for meget, gå efter rimeligt støjsvage.

Desværre er tal og specs. ubrugelige så læs reviews på nettet.

Et godt sted at starte på nettet er www.projectorreviews.com

 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes