Her er du: Anmeldelser - På med vinylen 1 27. september 2016 | 20:51   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


På med vinylen 1
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [17.05.2012] Print testen
Igen ser – og lytter – vi på analogt udstyr, og denne gang er det forstærkningen af det svage pickup signal der er til test.

Primare R32

Det var egentlig meningen, at Primare R32 skulle have været med ved den forrige test af RIAA’er her på Hifi4all. Men det skete ikke, så nu får den scenen for sig selv, i denne test af forskellige typer analogt grej.

R32 er efterfølgeren til Primare’s anmelderroste R20, og umiddelbart kan de to godt minde meget om hinanden, hvis man tager et kig på bagsiden. Men R32 er sin egen, og er konstrueret på ny, helt fra bunden.

Kabinettet er nu i fuld størrelse, også i dybden, og det har faktisk to formål. En ting er den åbenlyse, nemlig at den så nemmere kan stables med andet grej fra Primare. Men det vigtigste formål er, at de delikate lydkredsløb og trafoen kan placeres i hver sin ende af kabinettet. Og det er de virkelig blevet: Trafoen sidder forrest i venstre side, mens lydkredsløbene sider bagerst i højre side. Oven i det er de fysisk adskilt af en intern stålplade, som yderligere hindrer magnetisk udstråling fra trafoen, i at nå de sarte lydkredsløb.

Trafoen er af R-core typen, og lydkredsløbene består af rigtig gode komponenter. Der er masser af muligheder til MC, hele seks på 10, 20, 50, 100, 200 & 500 ohm, samt en enkelt til MM. Og sammen med lytteindtrykket bekræfter det, at dette er en RIAA til MC pickup’er. Og det gode indtryk forstærkes kun endnu mere af det tunge kabinet, med den ”svævende” aluminiumsfront, de lækre stik, og designet som udstråler både klasse og understatement.

Hvis man benytter en MM med lavt output, eller en MC high output, kan man internt i R32 forhøje gain med 5 dB. Som standard er gain 41,5 dB til MM, og 62 dB til MC, hvilket for begge allerede er i den høje ende!? Det kan så undre, at man hos Primare så ikke samtidig har lavet muligheden for at sænke gain med tilsvarende 5 dB, for dem der har en MM med meget højt output. Undertegnede er i besiddelse af to af slagsen! Men som sagt er Primare også mest for tilhængere af MC pickup’er.


Lytteindtryk

Primare er virkelig en MC RIAA, det skal der ikke herske nogen tvivl om! Om end den sagtens kan tackle en MM pickup, rent teknisk. Men en ting er, de mange muligheder for at stille modstand med en MC pickup. Noget andet er, at den rent faktisk lyder bedst med en god MC pickup.

Sammen med en MM pickup – jeg prøvede med flere – var lyden fra starten meget nem og nærmest helt neutral. Men i den øverste del af toneområdet var der en hårdhed, som jeg ikke helt kunne forlige mig med. Det gav simpelthen den samlede lyd en ”kant”, som nemt kunne blive øretrættende. Det var ikke kun på grund af det høje output, på reference pickup’erne, der måske udstyrer RIAA’en for meget. Samme problem var gældende med en Clearaudio Concept MM. Og de opfører sig alle pænt sammen med Bellini’ens RIAA.

Men med en god MC kan lyden bedst beskrive som værende meget ligetil. Der er ikke noget der stikker ud, og gør opmærksom på sig selv. Og så opstår der en ro, trods lave outputs på 0,25 mV, fordi R32 er så støjsvag. Det som nogen kalder en meget sort baggrund.

I og for sig kan man godt kalde lyden af R32 med en god MC neutral, men uden det kedelige grå skær, som normalt følger med den betegnelse. For R32 har en lille bitte ”betoning” i mellemtonen, som f.eks. giver stemmer et meget naturligt skær. Og Goldring Legacy fik næsten lov til at lyde helt som den skulle. Dog kom ikke hele den fine nuancering med, som den er kendt for.

Ellers opfører R32 sig stort set lige efter bogen. Bassen er tør, stram og detaljeret, og diskanten udstrakt og detaljeret. Og mellemtonen har det naturlige skær med nuancer, detaljer og fraseringer, som beskrevet ovenfor.

Rent teknisk klarer R32 sig også helt fint, og præsenterer et perspektiv med samme størrelse, som RIAA’en fra Bellini’en kan. De udøvende placeres præcist, og lydbilledet er både bredt, højt og dybt. Og at den er støjsvag, hjælper faktisk også en del med præcisionen. Til gengæld har den så ikke helt den samme frigjorthed og luft som Bellini’en.

Samlet set placerer Primare R32 i samme klasse og kaliber som Bellini’s indbyggede RIAA, eller f.eks. Perreaux’s SXV2. Det er afgjort et spørgsmål om smag, der afgør hvilken RIAA man ender op med.

Specifikationer:

  • Princip: RIAA m. aktiv MC gain.
  • Gain: MM 41,5 dB, MC 62 dB.
  • Indstillinger: MM 47k, MC 10, 20, 50, 100, 200 & 500 ohm.
  • Dimensioner: 43 x 38 x 9,5 cm (B x H x D).
  • Vægt: 8,5 kg.

Pris: Kr. 7499,-.

Distributør:

System Audio A/S

Web: www.system-audio.com
Mail:  [email protected]
Tlf.: 36 45 80 80


Ortofon ST-80SE

Ikke alle RIAA’er har gain/forstærkning nok til MC pickup’er med meget lavt output. I de tilfælde har man brug for yderligere forstærkning, og det kan gøres via aktiv forstærkning, f.eks. transistorer eller rør. Eller det kan gøres via en step-up trafo, hvor to sæt viklinger øger spændingen i signalet. Faktisk stik modsat den trafo der sidder i alle almindelige produkter, hvor 230V ændres til en meget lavere spænding som kan benyttes i apparatet.

Aktiv forstærkning kan være rigtig godt, a la Primare’s herover, men for rigtige MC feinschmeckere med en dyr pickup og højt til himlen, er en step-up trafo ofte den ultimative løsning.

Og som Ortofons nyeste – og dyreste – her viser, så er der bare mere hul i gennem med en passiv trafo. Men trods kun én komponent i signalvejen, så er det sjældent en billig løsning. Hvis detaljer og alle frekvenser skal slippe urørt igennem, så er præcision en vigtig faktor. Og som med alle andre ting ved vinylaftastning, så er det de små tekniske forskelle der koster mest.

Ortofon ST-80SE’s spoler er udviklet et skridt videre fra tidligere med endnu bedre materialer, og trods de store ”siloer” på toppen, så er spolerne slet ikke så store. De to cylindre er drejet af aluminium, og har en godstykkelse på 1 cm, både i top og sider! Det er gjort for at sikre, at mindst mulig støj udefra slipper igennem til de fine spoler. ST-80SE har et gain/forstærkning på 27 dB, og henvender sig primært til pickup’er med meget lavt output, typisk under 0,3-0,25 mV. Det er også her output ligger for Ortofons egne top MC’er.

ST-80SE er produceret af Ortofons japanske division, som bl.a. også står for produktionen af deres tonearme. Finishen er meget enkel, og ud over de to drejede ”siloer”, så er der faktisk ikke meget, der indikerer at dette er den ”tunge” ende af step-up trafoer. Fronten en 5 mm sorteloxeret aluminiumsplade, og bagpladen det samme i en lidt tyndere godstykkelse. Selve ”kabinettet” er lavet af stålplade, som er lakeret med støvet strukturlak. Det hele står på nogle fine drejede aluminiums- og gummifødder.

Stikkene er af bedste skuffe, med teflon-isolering selvsagt, og der er ligeledes en stelskrue, som skal bruges! Ikke bare mellem pladespiller og step-up, men hele vejen, enten parallelt eller i serie. Ellers brummer den noget så grusomt. Det er ikke hver dag, man ser den løsning på step-ups, men det skyldes at spolernes ”siloer” har deres egen stelforbindelse.

Fit og finish er rigtig god, og giver i et solidt indtryk, når man pakker ST-80SE ud, og placerer den på reolen. Det her er helt klart for feinschmeckere, også lydmæssigt!

Lytteindtryk

For ST-80SE gør det den skal, intet mere - intet mindre, og så kunne man egentlig sagtens afslutte den anmeldelse her.

Men det fantastiske er, at man opdager hvordan andre rigtig gode RIAA’er og step-ups, som har været forbi lytterummet gennem tiderne, faktisk har holdt igen på signalet, når det skulle igennem. Der er undtagelser, og så alligevel ikke, for ingen af de andre har ladet lyden slippe så ulideligt let igennem som her. Man kan ligefrem høre hvordan RIAA’en i Bellini’en, har lagt sig til rette i en strandstol, for dens arbejde er med et blevet meget nemmere!

Og selv sammen med Goldring Legacy, som jeg normalt ikke ville regne for at være i liga med ST-80SE, blev det så meget lettere og dejligere at lytte til. Legacy hører ikke til de super detaljerede og den er lidt afrundet i toppen, men sammen med Ortofon’en blev alle de dejlige egenskaber som Legacy har nærmest forstærket, selv om det slet ikke er det, der er tale om. ST-80SE lader simpelthen bare mere information slippe igennem, og den super nuancering som Legacy’en er kendt for, blev bare endnu mere super nuanceret.

Og det er sømmet på hovedet, for det er dét Ortofon ST-80SE kan. Den kan slippe endnu mere igennem, end nogen anden har kunnet før den! Og det betyder også, at den dermed ingen egen klang har, og derfor opfører sig neutralt i selve ordets betydning. Neutralt kan godt være lidt kedeligt når det kommer til aktiv elektronik, men når det er passivt så er neutralt godt, for det betyder at produktet netop forholder sig passivt!

Det kan høres hele vejen gennem toneområderne, og alle instrumenter og stemmer får mere plads i lydbilledet, faktisk a la den lagkage-lyd jeg har beskrevet med andre produkter, hvor alle detaljer får deres egen uoverskyggede plads i lydbilledet. Trommesættet får mere hug og dynamik, og anslagene bliver endnu tydelige, og samtidig får bassen en mere nuanceret gang.

I mellemtonen og diskanten er der mere luft omkring de udøvende, og deres stemmer bliver mere nuancerede og sprøde. Samtidig er ST-80SE så støjsvag, at den ekstra luft bliver nærmest krystalklar, hvilket giver den samlede lyd meget mere raffinement.

Det pudsige ved det ovenstående om Ortofon ST-80SE er, at det egentlig slet ikke er en beskrivelse af selvsamme, men er en beskrivelse af hvor godt Goldring Legacy kan lyde sammen med en fremragende step-up som her... for ST-80SE lyder ikke selv af noget! Der er også blevet lyttet til andre fine MC pickup’er sammen med ST-80SE, men det må I vente lidt med at læse om...

Under testen af ST-80SE trådte mit andet jeg i karakter, og den ene plade efter den anden blev hevet ud af reolen; det var som at få et helt nyt vinyl-setup. Derfor får Ortofon ST-80SE titlen ”Editors Choice”, og den bliver stående i lytterummet!

Specifikationer:

  • Princip: Passiv MC Step-up.
  • Gain: 27 dB.
  • Dimensioner: 15 x 10 x 9,5 cm (B x H x D).
  • Vægt: 1,5 kg.

Pris: Kr. 10.700,- (vejl.)

Producent:

Ortofon

Web: www.ortofon.dk
Mail: [email protected]
Tlf: 54 91 19 15


Reference-udstyr:

  • CD: Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer.
  • Vinyl: Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, London Jubilee.
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini & Vincent SP-995.
  • Højtalere: Xavian XN360.
  • Kabler: Vincent XLR, Silver Sonic AirMatrix RCA & Silver Sonic Q10.
  • Tilbehør: Brinck Br 507 Netstøjsfilter.


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

 

Nye anmeldelser
Audiovector QR 1
27.09.2016
På med vinylen 10
24.08.2016
Chartwell LS3/5 (By Graham Audio)
06.07.2016
Heco Direkt
09.06.2016
Audiovector SR6 Avantgarde II
08.05.2016
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny forhandler af Earthquake i DK
08.09.2016
Perpetuum Ebner pladespillere
04.09.2016
Nyt fra Martin Logan
29.08.2016
Hegel Mohican
21.08.2016
Pro-Ject The Classic
01.08.2016
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2016 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes