Her er du: Anmeldelser - Kinki Studio EX-M1 20. september 2019 | 20:25   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Kinki Studio EX-M1
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [25.03.2019] Print testen
Vi har fået besøg af en meget traditionel forstærker, om end top moderne, som faktisk gør op med mange af tidens trends med indbyggede dacs og kl. D moduler. I stedet læner den sig op af gedigen gennemprøvet teknik, alt sammen i lydens tjeneste

Navnet er Kinki Studio, men der absolut ikke noget ”kinky” over deres produkter. Tværtimod er der tale om egenudviklet, velafprøvet, gedigen teknik. Firmaet er baseret i Singapore, men som så mange andre bliver produkterne bygget i Kina, under et årvågent øje fra Kinki Studio’s folk. Navnet Kinki er ejerens kones kælenavn, og kan bedst oversættes til noget  a la "skattebasse".

Sortimentet rummer både forstærkere og en fullsize separat dac, og i denne test er det den integrerede forstærker EX-M1, der er på testbænken. Den er som sagt traditionelt opbygget, men der er lagt meget stor vægt på valget af komponenter, og selv om det ville være oplagt at benytte billige kinesiske hyldevarer, så har Kinki Studio faktisk vendt blikket ud mod resten af verden i jagten på den bedste løsning. Og det betyder at rigtig mange af komponenterne kommer fra Europa!

Og den har ikke en indbygget dac eller Riaa, hvilket alligevel meget ofte er et kompromis. Fokus er lagt på at bygge en strømstærk og vellydende forstærker. Og vil man have en dac, så findes det jo som et separat apparat i deres sortiment, hvilket også er en bedre løsning.

Rent teknisk er EX-M1 lækkert opbygget som en ren dual mono konstruktion, hvor de to halvdele i forstærkeren kun deler strømstikket bagpå. Selv indgangstrinnet har en selvstændig trafo per side! Valget af komponenter i kredsløbene er også af meget høj kvalitet. Som en speciel ting udligner EX-M1 forskellen mellem balanceret og ubalanceret input. Det har jeg kun oplevet ganske få produkter gøre før. Rent praktisk betyder det, at man ikke skal tænke over hvordan volumen skal stå, alt efter signalkilde. Og jeg kan allerede her afsløre, at der ingen hørbar forskel er på, om signalet er balanceret eller ubalanceret. Ganske godt gået af en ubalanceret konstruktion, hvor det balancerede signal skal igennem et konverteringskredsløb!

Og nu vi er ved volumen, så er den i EX-M1 opbygget som en step-ladder/R2R, hvor det i stedet for en variabel modstand er en lang række af separate modstande, som sættes ind i signalvejen. Og her er der hele 256 trin! Det er også muligt at ”trimme” gain’et mellem 26 og 22 dB med en vippekontakt på bagsiden.

Kabinettet er en historie i sig selv, og er udført i lækre massive stykker af aluminium, og især fronten har fået den helt store tur. Den er en halv tomme tyk og er fræset med smalle, buede riller i hele frontens bredde. Og sammen med de to store drejede aluminiumsknapper til volumen og indgang/power, så får man et overordentligt godt indtryk af EX-M1 bare af at kigge på den. Sider, top, bund og bagside er ligeledes lavet i det lækreste aluminium med skuret finish. Vi er meget tæt på den overdådige finish, som Norma Audio har! På bagsiden finder man fire indgange, den ene balanceret, samt et sæt WBT-lignende højtalerterminaler i hver side. Super lækre stik, lavet til solide forbindelser.

Højtalerterminalerne er monteret direkte på de meget massive køleprofiler inde forstærkeren. De er ikke udformet traditionelt, men er i stedet en solid klump aluminium med udfræsninger til transistorerne og cylindriske åbninger i højden, med tilsvarende åbninger i top og bund af kabinettet. I stedet for at benytte overfladearealet til kølingen, så benyttes her det man kalder ”skorstenseffekten”, hvor varmen trækker luft op gennem køleprofilen ved hjælp af konvektion. På den måde suges kold luft ind i bunden og op gennem aluminiummet som afgiver varme til luften. Ikke en løsning man ser tit, men faktisk en yderst effektiv måde at køle på. Og trods en ret høj kl. A/B drift i EX-M1, så bliver den på intet tidspunkt mere en lunken at røre ved!

Lytteindtryk

Kinki Studio EX-M1 lægger fra med en usædvanlig musikalsk og naturlig klang. Og jeg må ærligt sige, at jeg er overrasket hvor meget den lægger sig op ad klangen fra reference forstærkersættet. Der er en nuancering og detaljerigdom, som på ingen måde står i skyggen af det tre gange dyrere forstærkersæt.

Bassen er tæt, tør og præcis, men også meget nuanceret, og alle detaljer fra trommesæt og basguitar eller gulvbas står tydeligt fri af hinanden, og der er et tryk som understreger strømstyrken i EX-M1. Dog rækker niveauet i den allerdybeste bas ikke helt så langt som Norma’en. Men jeg skal ærligt sige, at jeg ikke tænkte over det efter de første 3-4 plader havde kørt, for definitionen af tonerne er faktisk rystende god. Og udover at det er præcist, så følger der stadig et snert af varme med, uden at det bliver svulstigt.

I mellemtoneområdet hersker der en naturlighed, som bliver meget dyr at få bedre… jeg er faktisk lidt rystet over det nærvær og fornemmelse af tilstedevær, der kommer fra de udøvende, med EX-M1. Men træerne vokser dog ikke helt ind i himmelen, for der gives lidt køb på præcisionen, og de udøvende står ikke helt så skarpt i lydbilledet som jeg er vant til, og lydbilledet opleves også en snert mindre på alle leder. Men der hersker stadig en rigtig god fornemmelse af lydbilledet og rummet, bag og mellem højtalerne.

I diskanten kan der ikke sættes en finger på noget, og det er herligt frit for unoder. Luften er måske ikke helt som fri og let som på dyrere forstærkere, men det er nu ganske godt til prisen! Men det er imponerende så let det glider afsted heroppe i de øvre frekvenser.

Men en ting er hvordan det fungerer, når man deler det op… det skal jo også hænge sammen. Og det gør det med EX-M1, som har en udpræget homogen og sammenhængende lyd, hvor man nærmest glemmer, at det rent faktisk er teknik, der frembringer lyden. Og så er dynamikken intet mindre end fremragende på en subtil måde, hvor tingene både eksploderer i lydbilledet, og samtidig får de små detaljer til at stå meget tydeligt frem. Og på disse områder står EX-M1 på ingen måder i skyggen af forstærkersættet i lytterummet.

Dog har den et lidt ”højtråbende” gain, og med en følsomhed på 92 dB på Audovector’erne, så gav det god mening, at vælge lavt gain på 22 dB, så volumenkontrollen bedre kunne udnyttes. Lydmæssigt er der ingen forskel, hvilket som tidligere nævnt også gælder de balancerede/ubalancerede indgang, der både lyder ens og har samme niveau rent volumenmæssigt. Og det giver i den grad et overordentligt godt indtryk, at Kinki Studio har gjort EX-M1 så fleksibel.

Samlet indtryk

Den samlede oplevelse med Kinki Studio EX-M1 er overordentligt god! Og vi er ikke langt fra den fuldstændig overdådige oplevelse, man får med for eksempel Norma Audio’s top-produkter, både visuelt og lydmæssigt. EX-M1 er lækkert bygget, og man har fornemmelsen af, at intet er overladt til tilfældet, selv om der selvfølgelig har været et budget med i udviklingen.

Lige så med lyden som klangmæssigt ligger sig tæt op ad det, jeg kender fra forstærkersættet i lytterummet. Der hersker en musikalitet og naturlighed, som man normalt kun får fra meget dyrere produkter! Dog kan EX-M1 ikke helt følge med på de tekniske sider af musikken, og har heller ikke helt det samme overskud. Men til prisen er det helt i orden!

Faktisk er Kinki Studio EX-M1 et rigtig godt køb, og da jeg tidligere har uddelt udnævnelsen ”Best Buy” til dyrere forstærkere, som slet ikke havde nær samme finish som Kinki’en, så er der er ingen vej udenom, at EX-M1 skal have samme…

Kinki Studio EX-M1 er et ”Best Buy” med pil op!


Specifikationer:

  • Princip: Integreret forstærker
  • Udgangseffekt: 2 x 215 watt.
  • Dimensioner: 43 x 12,5 x 37 cm (B x H x D).
  • Vægt: 25 kg.

Pris: Kr. 22.695,-


Forhandler:

Audio Fidelity

Web: www.audiofidelity.dk
Mail: info@audiofidelity.dk
Tlf: 9125 4489


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: ZYX 4D Ultimate, Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700/Psvane
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
  • Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
Buchardt S400
14.08.2019
På med CD’en 5
08.07.2019
På med vinylen 17
21.05.2019
På med vinylen 16
25.02.2019
Heco Celan Revolution 3
05.02.2019
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Hegel H390
23.08.2019
Dayens
21.08.2019
Thorens TD148A
09.08.2019
PS Audio Stellar Phono Preamplifier
08.08.2019
Neat Ekstra
25.07.2019
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2019 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes