Her er du: Anmeldelser - Test af Classic 6.8 - en lillebror med punch ! 22. november 2017 | 06:38   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Test af Classic 6.8 - en lillebror med punch !
Anmeldelse af: Ricky Petersen  [22.01.2004] Print testen
Kinesiske hifiprodukter er ved at etablere sig med seriøst stereogrej til meget konkurrencedygtige priser. HIFI4ALL.DK har kigget på den integrerede Classic 6.8 forstærker, som nu kan fås til 7500,-

Papir, krudt, kompasset, silke, det er blot nogle af de ting kineserne at opfundet i landets lange historie. Men Kina er ikke just et land man vil forbinde med produktion af hi-fi udstyr. Ikke desto mindre har kineserne faktisk i årtier gået og syslet med Hifi-udstyr i den tunge ene af barometeret. En af dem, der netop er blevet introduceret i Danmark, er mærket Classic.
Classic bliver skruet sammen hos Yushang Electroacoustic i Beijing, og det er enmandsfirmaet Ardency Audio, der står bag distributionen af Classic forstærkere i Skandinavien. Ardency Audio importerer selv Classic produkterne fra Kina, og de forhandles nu af HIFI4YOU i Esbjerg og flere andre er på vej.

Efter at Redaktørens møde med Classic 6.6,  kunne vi ikke nære os for også at tage et kig på lillebroderen, Classic 6.8.

At Classic 6.8 er en integreret forstærker er ikke til at tage fejl af. Dens finish og rå fremtoning kan ikke andet en give en forstilling om en rigtig kraftkarl. En tyk aluminiumplade, hvor der ikke er brugt meget tid på forarbejdningen, udgør frontpladen. Selvom fronten virker lidt grovkornet stemmer aluminiumsfarven meget godt overens med tidens silverfinish.

Da jeg skruede toppladen af chassiset for at kigge i "motorrummet", faldt det mig i øjnene at de bagerste skruer var for lange til at kunne nå ind og spænde toppladen fast.                      

Til at løse det problem havde man givet hver skrue en spændeskive og en fjederskive. Selvom det måske er i småtingsafdelingen, så virker det en anelse ufærdigt, og jeg frygtede lidt hvad der gemte sig under toppladen. Her blev min frygt gjort til skamme, for elektronikken var overskuelig og nydeligt arrangeret - rent guf for en radiomekaniker.  Classic 6.8 er en ren klasse AB forstærker. En klasse B forstærker har to transistorer til at tage sig af spændingskurven. Den ene behandler den positive bue, den anden den negative bue. På den måde belaster man kun transistorne i den halve tid, der giver forstærkeren mulighed for at arbejde med større belastning. Men medaljen har en bagside.
Princippet har nogle uheldige sideeffekter. Der opstår en lille pause når der skiftes mellem transistorne, hvilke kan ændre (forvrænger) indgangsignalet uheldigt ( Crossover forvrængning). En mere alvorlig sideeffekt, opstår når den ene transistor brat lukker i, for at den anden transistor skal overtage. Det kan skabe en spænding, der er flere gange fødespæningen, hvilket kan ødelægge transistorne. Ved at tilføre kredsløbet en lille jævnspænding ( klasse A ) udfyldes pausen, hvilket reducerer de uønskede sideeffekter betragteligt. Den lille jævnspænding producerer en del varme, så kølepladerne optager en stor del af pladsen i chassiset.

Classic 6.8 er en ægte dual mono forstærker, så hver kanal har deres egen kraftige transformator, der er skruet fast mellem køleribberne. Foruden transformerne til at trække udgangene, har man tilføjet en tredje mindre transformator til at varetage forsyningen af de digitale kredsløb. Hver kanals forstærkertrin er placeret symmetrisk på hver side af kølepladerne. Hver strømforsyning har hver  en elektrolytbank på 30000 uF placeret helt oppe på forstærkermodulerne. Idéen er, at man så kan føre strømmen direkte ned i udgangsforstærkeren og dermed sikre tilstrækkelig forsyning i en fart..
 
Uden på er forstærkeren mindst lige så overskuelig, som inden i . Frontpanelet er er forsynet med et stort drejehjul til volumenkontrollen, en on/off knap og fire vippekontakter til vælge det ønskede liniesignal. Desuden er der tre små dioder, der fortæller, om terminalerne på bagsiden har tilsluttet en højtaler. Bagsiden er mindst ligeså simpel, som den er funktionel, med et stik til netstrøm, fire sæt linieindgange, en on/off knap og to yderst kraftige højtalerterminaler, der både tager spade- og bananstik. Forstærkeren leveres med en lille fjernbetjening, der indeholder de samme betjeningsmuligheder som man har på frontpanelet.

Musikken

Forstærkeren skulle lige havde lov at strække benene, før den viste, hvad den duede til. Til at starte med var det bestemt ikke særlig godt, det som kom ud af højtalerne.

Efter ca. 40 timers tilspilning begyndte forstærkeren at springe ud, og så skal jeg love for at der kom liv i musikken. Det, der imponeret mig mest, var den stemning musikken blev gengivet med. Med det mener jeg ikke at lyden farves af forstærkeren, men mellemtonen gengives med en utrolig varme og intensitet. Det gav det gamle 80' hit " If you leave me now" med Peter Cetera et solidt bevis på. Nummeret er ikke specielt kompliceret i sig selv, men forstærkeren formåede at gengive det med en dyb intimitet, så det næsten dryppede fra væggene. Classic 6.8 spiller yderst detaljeret, og det gør det utrolig let at skelne de enkelte instrumenter fra hinanden. Kontrollen bevares over hele frekvensområdet, men især stemmene er fremragende. Netop derfor er Classic 6.8 gengivelse af stemningsfyldt musik i en klasse for sig. Musikstilarter som Erik Clapton, Phil Collins og Craig David blev alle fremført med en næsten arrogant ro og intensitet. Jeg tror, at jeg har været igennem hele min CD samling, og jeg har ikke fundet musik, som ikke bliver gengivet neutralt, kontrolleret og bund ærligt. En ting, jeg godt kunne savne (selv om hifi-purister vil ryste på hovedet), er en tonekontrol. Der er meget forskel på indspilningerne, derfor kan være rart, at man har mulighed for at give lidt mere i bas eller diskanten, hvis det er det, der skal til, før den sidder i øjet. Jeg kan godt lide at bruge filmmusik til at teste med. Musik lavet til film er designet specielt til at fremelske en eller anden stemning og det gøres for det meste med utrolig dynamisk orkestermusik. Så jeg udsatte den bl.a. for "The Sinking" fra soundtracket til "Titanic", som starter efter at kaptajnen på det synkende skib, har lukket sig inde i sit styrehus, og vandet stiger udenfor vinduerne. Her fik jeg yderliggere en demonstration af, at de kraftige kondensatorer ikke kun er der for et syn skyld. Med sit overskud blev hele scenen, hvor det store skib går til bunds, trukket op foran een og genskabt med stort dynamisk lydbillede. Der var på intet tidspunkt tendens til at den mistede kontrollen over højtalerne. Nu er mine højtalere nemme at trække (følsomhed 94 dB), men jeg er overbevist om at Classic 6.8 sagtens ville kunne tumle mere strømkrævende højtalere på samme kontrollerede måde. En ting, der kan være generende, er, at Classic 6.8 har en meget lav følsomhed. Med det kraftige signal fra CD-afspilleren skal man ikke rykke ret meget ved volumeknappen, før lydstyrken ændres markant. Det kan gøre det vanskeligt at finde et passende lytteniveau.  

Et kig ind i Classic 6.8. med det ene forstærkertrin forrest og de to kraftige transformator i midten.
De markante køleripper sikrer at varmen ledes effektivt væk fra eletronikken.

Den eneste gang, hvor jeg vente tommelfingeren lidt nedad, var ved Heavy Metal. Både Metallica og Iron Maiden røg ud af højttalerne med rå og spontan energi, men ikke helt på samme overbevisende måde som ellers. Metallica's gamle klassiker "One", blev formidlet med en fin kontrol og dybde. Men da det begyndt at gå rigtig hurtigt, blev det en anelse skarpt og hele scenen gled lidt fra hinanden.   
Er man udelukkende til Heavy Metal og meget hård rock vil Classic 6.8 nok ikke være det primære valg. Er man til gengæld alt andet musik må man bestemt ikke snyde sig selv for at lytte til den.

Film

Når nu der var hele fire linieindgange, kunne det jo være fristende at bruge den som effektforstærker for at få lidt ekstra power i fronthøjtalerne. Det kunne jeg da hellere ikke nære mig for at afprøve.
 
Så jeg lod Classic 6.8 trække fronthøjtalerne med liniesignalet fra surroundreceiveren. Ved hjælp en receiverens testtone blev fronthøjttalerne justeret, så niveauet var ens hele vejen rundt. (85 dBA )
Filmlyd blev gengivet med fin detaljeringen. Musik og effekter blev holdt fin adskilt fra hinanden i frontkanalerne, og der var fin overskud til at give højttalerne et ekstra tilskud, når det var nødvendigt. Classic 6.8 beviste også her at den kan arbejde dybt. Brølet fra T-rex i " Jurassic Park" blev gengivet med en fin potensitet og man kunne næsten mærke at den meget dybe knurren dinosauren laver, kom helt nede fra maven. Frontkanalerne blev fint integreret med centerkanalen, hvilket skabte en fin balance i aktionscenerne i "Matrix Revolution" og "Ringenes Herre - De to tårne". Offscreen effekterne åbnede sammen med musikken rummet fint op og skabte en flot veldefineret lydkulisse.
Der kan være en akilleshæl, hvis man bruger højtalere der kræver meget strøm. For at forstærkeren kunne få mine højtalere op på 85 dBA skulle volumeknappen næsten drejes helt i bund ( kl. 9 ). Kommer volumeknappen højere op begynder forstærkeren at nå sit max, så man kan få problemer med at nå et passende højt niveau, hvis fronthøjtalerne har lav følsomhed ( < 90 dB)

Bundlinien

Selvom der på nogle punkter mangler den sidste finish, så overdøver det meget positive indtryk.  Classic 6.8 tilbyder fremragende stereolyd til under 10.000,-kr. Jeg kan ikke lade være med at være en smule imponeret over Classic 6.8, som er en regulær stereomaskine, man ikke komme uden om at tage et kig på, hvis man er på jagt efter en integreret forstærker i prisklassen. Den vil uden tvivl få mange af de etablerede producenter af stereogrej til at vende blikket mod Beijing. Den får i hvertfald de bedste anbefalinger herfra.

Normalpris: 8000,- kr
Introduktionstilbud: 7500,- kr

Tekniske specifikationer: 

  • 2 x 100 W 8 Ohm
  • 2 x 190 W 4 Ohm
  • 4 Line indgange
  • Distortion  < 0,0006%
  • 90 W 8 Ohm 
  • Dæmpningsfaktor > 340
  • Indgangsimpedans 100Kohm
  • Frekvensgang 5Hz - 150Khz (-3dB)
  • Indgangsfølsomhed 0.26V
  • Signal støj forhold>98dB
  • Mål: 430 (B) x 400 (D) x 110 (H) mm
  • Vægt 15 kg

Yderligere information:

Ardency Audio
Tlf.: 98 38 52 16
www.ardency.adr.dk

Nye anmeldelser
Norma Revo SC-2 LN
13.11.2017
PS Audio Stellar Gain Cell Dac & S300
23.10.2017
Taga Diamond B-60
23.09.2017
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny Audio Analogue importør
17.11.2017
Hegel 190
07.11.2017
GoldenEar Triton Reference
25.10.2017
Nyt fra Thorhauge
24.10.2017
Ny butik i København
19.09.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes