Her er du: Indsigtsartikler - Da Imperial blev digital... 22. november 2017 | 21:27   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Da Imperial blev digital...
Af: Ricky Petersen, tekst og fotos  [26.09.2004] Print artikel
Nu har den digitale verden også sneget sig ind i biografsalen. HIFI4ALL var med, da Nordisk præsenterede deres nye digitale projektor, der vil erstatte de analoge kinomaskinerer i fremtiden.

Selvom jeg har lært at være objektiv, når det gælder nye og ukendte verdner, kunne jeg alligevel ikke lade være med at skrue mine forventninger lidt i vejret. Nordisk films en nye digitale projektor skulle vises frem og demonstreres Nordens største biografsal - Imperial. 
Ialt er der installeret tre digitale projektorer i Nordisk film biografer, og de er de første af sin slags i de danske biografer. De tre biografsale er Palads København (Sal.9), BioCity Århus (Sal.1) og Imperial.

Beslutningen om at indkøbe digitale projektorer blev gjort i forsommeren, hvor man forinden havde sikret sig adgang til en digital version af “Shrek 2” til præmieredagen d. 3 september.

Digital Cinema, som det kaldes, er ved at gøre sit indtog i biografsalene rundt omkring i verden, men prisen på projekterne, samt udbuddet af digitale film har fået mange biografer til at tøve.
Lige nu er man på vej ind i en overgangsperiode, hvor der både kommer digitale kopier og de “gamle” analoge filmstrimler . Derfor ville det være nødvendigt stadig, at bevare de analoge kinomaskinerer, selvom en biograf vælger at købe en digital projektor. I mange operatørrum vil der ganske enkelt ikke være plads til begge maskiner i samme rum. Det er fx. grunden til, at man, i Palads, ikke kunne installere D-Cinema inde i Sal.1, som egentlig er den største sal i Palads biografen.

De tre avancerede DLP projektorer er alle leverede af belgiske Barco. Der var flere grunde til valget faldt på Barco. En væsentlig faktor var, at Barco har hjemsted i Europa. Man ønskede at havde teknisk support så tæt på Danmark som muligt, så man kunne få hjælp hurtigt, hvis der skulle opstå uventede problemer. En anden faktor var, at Barco laver nogle af de bedste digitale projektorer til biografer.

To af maskinerne er Barco’s største model - DP100 som publikum i Imperial og Biocity i Århus for glæde af. I Palads måtte man, af hensyn til den sparsomme plads,  installere modellen mindre - Barco -DP30. Fælles for dem begge er, at de er en såkaldt 3 chips DLP projektor, som har en DMD chip for hver blå, grøn og rød farve.

Selve filmen, ligger på en flytbar harddisk, der kan rumme mellem 120 - 160 Gb. Den digitale film er lagret i et MPEG2 format, der ikke må forveksles med det MPEG2 formatet der benyttes på DVD-film.
Det Mpeg2 format, der bruges til digital biograffilm, fylder 40 - 70 Gb - eller 20 - 30 gange mere end indholdet på en almindelig DVD.

Biograferne køber en digital kopi af en film til en specifik projektor og dermed en specifik biografsal. Da den digitale kopi ligger som en krypteret og komprimeret fil på harddisken, skal den låses op ved hjælp en kode, som biograferne får fra filmselskabet. Uden denne “nøgle” kan kopien ikke læses af den dekoder, som sender billedet op til projektoren. Af samme grund, kan man derfor hellere ikke tage den digitale kopi fra Imperialbiografen, med hen i Palads. Paladsbiografens digitale projektor vil ikke simpelthen ikke kunne læse.   
Når en film skal vises, bliver den gemt i selve projektorens harddisk, der alt efter filmenes længde, kan rumme 2-3 film ad gangen.

Ja, smarte, men virker det??

Demonstrationen blev lavet med fire filmsekvenser. Først blev starten af I,ROBOT med Will Smith vist med en 35 mm analog kinomaskine. Derefter blev samme sekvens vist igen på den digitale projektor.  
Umiddelbart er den største forskel, at det digitale billede står helt roligt. Ved den analoge version, hoppede og dansede, især teksten i del. Det var helt borte på den digitale kopi. Det er meget behageligt for øjnene at kigge på et billede, der ikke har disse små hoppende bevægelser, som man selv med den bedste analoge kopi, ikke kan slippe af med. Det digitale billedet er utrolig skarpt, i forhold til den analoge udgave. Linierne omkring Will Smith var skarpt optrukket, også selvom han var i bevægelse.

Et hyppigt fænomen, på de analoge filmstrimler, er ofte at underteksterne utydelige, fordi kanterne omkring bogstaver synes at blive udtværet. På den digitale kopi, stod underteksten knivskarpt, selvom skriften faktisk var af mindre typer end normalt. Underteksterne til den digitale film kommer på en separat CD-rom. Billede og tekster bliver så synkroniseret ved hjælp af en tidskode, der aflæses af projektoren. 
De digitale projektorer som kendes fra hjemmebiografen har en hæmsko der hedder sortniveau.
På disse DLP projektorer til biografbrug, har man også gjort ekstra ud af absorberingen af lys fra de spejle der står i OFF position, og derved opnået, et bedre sortniveau end det man normale ser ved DLP systemet. Projektoren viste da også en ganske flot gengivelse af sort, selv i scener der krævede store  mængder af lys.

Næste demo, var starten af Shrek 2. Her var fremgangsmåden den samme. Først et analog, derefter digitalt filmsekvens. Ud over de nævnte ting, var der her en markant forskel i farvegengivelsen. Barco’s projektor er i stand til at gengive op til 35 billioner forskellige farver. I blandt dem også grøn. For det var farven på Shrek, da han viste sig på det 16 m brede lærred i Imperial. På samme måde, blev farverne omgivelserne gengivet meget flot. Nu er farverne meget skarpe i sådan en animeret tegnefilm, men jeg synes også farverne generelt var bedre gengivet i den digitale version af I, ROBOT - forskellen var bare ikke nær så markant her.  
Sammenligningen var ikke helt fair, syntes jeg. Det var ikke den bedste 35mm kopi, man havde fundet frem til demonstrationen, men det gav et meget godt indtryk af hvilke kvaliteter den digitale projektor har. 

Spørgsmålet er ikke om, der kommer flere digitale biografer i Danmark, men mere et spørgsmål om hvornår? Cinemaxx, der er en af Nordisk films biografers største konkurrenter, har ingen planer om at installere digital projektorer i nærmeste fremtid.

Til det siger biografkædens tekniske direktør i Hamburg , Oliver Pasch:

"The 2k projectors there is on the market right now just barely support the projection on screens of our size. In Copenhagen our biggest screen is only little less than 25 meters wide with scope 1 : 2.39-format (in oppositions to e. g. Imperial where the width of the screen is barely 16 meters). Besides the issues of size I think it is also important to bear in mind,that it would be wrong to say that digital projection in the present stage is generally better then 35 mm. Especially when you as CinemaxX has the newest generation of 35mm projection equipment, such as the gearless computer controlled stepmotor driven FP-30-E-projector from Kinoton providing the best 35mm-quality available on the market today.

Digital projection still has its limits. To add to my points, then 35 mm can show all colours, whereas the digital projection can only show the colours that is has been "taught" in a limited range and resolution. For instance, the digital projectors today still cannot show "real" black, even though massive improvements haven been made during the last time.

All this is supported by the "National Association of Theatre Owners" (NATO), who finds that there is no reason to go digital before there is a real improvement of the picture quality for the paying audience. And they do not find that this is the case today. It is also supported by some of the film-companies, which finds that the quality will not be satisfactory before the 4k-projector is on the market.

Some people might say that digital projection however has the advantage of avoiding dust and scratches on the film. But since CinemaxX cinemas always open the new films, we always receive fresh prints and quality is maintained by using special antistatic film cleaners in the film path for a long period of time and shows. So problems with scratches are normally problems in small theatres that do not get the films on the opening date.

Besides all these technical issues, there are also business issues to take into consideration. The most important is, that there are still no standards on the market, and you are popularly speaking running the risk of buying the Betamax concept. 

We would still view the market for digital projection in this very early stages. But as it was the case for Personal Computers, you are right now buying too low quality at a too high price."

Og de digitale projektorer er dyre.
Alene for de tre projektorer, har Nordisk films biografer måtte punge ud med ca. 3 millioner kroner. Dertil kommer udgifter til mandetimer, efteruddannelse af operatørerne, ombygning osv. På trods den store investering, lover man hos Nordisk films biografer, at holde billetpriserne i ro.

Har man fået lyst til at opleve en digital biografoplevelse med egne øjne, er der rig mulighed for det i den kommende efterår, med følgende forestillinger:

  • Shrek 2: 3.september 
  • The Villige:  22. september
  • Alien vs. Predator: 12. november
  • The Incredibles (de utrolige): 12. november
  • Shark Tale (Stor Ståhaj): 17. december 

Om DLP - Teknologien
DLP er en forkortelse for Digital Light Processing, der er en teknologi udviklet af Texas Industries i 1987. DLP bruger en optisk halvleder til at manipulerer lys digitalt. Det optiske halvleder kaldes også en DMD-chip (Digital Micromirror Device), der indeholder et rektangulært panel af op til 2 mio. Mikroskopiske spejle. Hvert spejl måler mindre end en femtedel er et menneskehår og svarer til en pixel i et billede. Spejlene er monteret på bittesmå beslag, der gør dem i stand til at vippe enten hen imod eller væk fra lampen i DLP systemet.

Flere tusinde gang i sekundet, fortæller billeddekoderen hvert enkelt spejl, hvordan det skal være placeret i forhold til lyset. Vender et spejl mere mod lyset end væk fra det, reflekterer det en lysegrå pixel, mens et spejl, der er vendt mere væk fra lyset, reflekterer en mørkegrå pixel. På den måde kan spejlene i DLP systemet reflekterer over tusinde forskellige grå nuancer og dermed skabe en detaljeret gråskalabillede.

Barco - DP100 bruger et såkaldt 3 chip system, der er i stand til at skabe op til 35 billioner farver, som nævnt tidligere. Det sker ved, at det hvide lyd fra projektorens lampe passerer gennem et prisme, der deler lyset i rød, grøn og blå - de 3 farver, der sammen kan skabe alle andre farver. Projektorens 3 DMD chips er dedikeret til hver deres farve. Det farvede lys, som spejlene i de 3 chips reflekterer, sammensættes og passerer gennem projektorens linse og skaber dermed en pixel i den rette farve. De forskellige farvede pixels danner tilsammen det billede der vises på lærredet. 

www.nordiskfilm.dk

Andre artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Nye Besøgsartikler
Hifi & Surround 2017
29.10.2017
Hifi & Surround 2016
29.10.2016
På besøg hos fleXvoX
08.04.2016
Hifi & Surround 2015
25.10.2015
München 2015
17.05.2015
Seneste Nyheder
Ny Audio Analogue importør
17.11.2017
Hegel 190
07.11.2017
GoldenEar Triton Reference
25.10.2017
Nyt fra Thorhauge
24.10.2017
Ny butik i København
19.09.2017
Nye Anmeldelser
Norma Revo SC-2 LN
13.11.2017
PS Audio Stellar Gain Cell Dac & S300
23.10.2017
Taga Diamond B-60
23.09.2017
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes