Her er du: Besøgsartikler - Dansk high-end hos Gryphon Audio 29. marts 2024 | 10:30   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Dansk high-end hos Gryphon Audio
Af: Mikkel Gige  [28.11.2007] Print artikel
Dagen startede hos Stoplite Audio, importør af Xavian højtalere. Vi skulle nemlig en tur forbi Tymphany, som meget gerne ville lytte nærmere på et sæt Xavian XN360, som indeholder de bedste enheder fra Scan Speak.

Egentlig skulle vi også skrive om Tymphany i denne artikel, men besøget var kort. Vi fik dog en aftale om et længere besøg i starten af det nye år, hvor vi selvfølgelig bringer en dybdeborende besøgsartikel.

Som prikken over i’et havde Jimmy Frisk, indehaver af Stoplite Audio, arrangeret et besøg hos Gryphon Audio, som ligger i nærheden. Jimmy og Flemming Rasmussen fra Gryphon Audio er gamle kammerater, så det var nemt at få på plads.

Det var en overordentlig positiv oplevelse at møde Flemming Rasmussen. Jeg har selv fulgt Gryphon Audio i hi-fi magasiner siden mine teenageår, og det har længe været et stort ønske at opleve lyden af et komplet Gryphon setup. Det var med en vis respekt og spænding, at vi trådte ind i Gryphon’s lokaler i Ry. Men det skulle vise sig helt unødvendigt. Flemming er et meget rart og varmt menneske, og spændingen i at skulle møde en af de store konstruktører af ultra high-end, forsvandt som dug for solen.

Jeg fik den helt store rundtur, mens Flemming fortalte vidt og bredt om historien bag Gryphon og produkterne. Flemmings egen ydmyge vurdering er, at Gryphon er blandt de fem største producenter af high-end på verdensplan. Jeg vil forsøge at gengive hans historie så præcist som muligt.

Flemming Rasmussen er oprindeligt uddannet på en kunstskole, og har aldrig fået en uddannelse i elektronik, men som han selv siger: ”Så har der da sat sig lidt fast med tiden”. Flemming står selv bag det ydre design af Gryphon produkterne, og læner sig op af dygtige ingeniører, når det komme til konstruktion af kredsløb. Til daglig er der 6-7 mennesker ansat hos Gryphon Audio.

I lokalerne i Ry står de selv for montering og samling af alle deres højtalere, mens elektronikken bygges hos underleverandører i Danmark. Intet bliver lavet i fjernøsten eller lignende. Bare som eksempel, så laver de et snit et sæt Poseidon hver måned. Vi taler om højtalere til ca. 1 milion DKK sættet, så det må siges at være imponerende. En anden ting, som imponerede undertegnede, var, at de fleste Gryphon produkter faktisk er lagervarer, og er klar til afsendelse, så snart en kunde melder sig. Du behøver altså ikke vente særlig længe på din nye Antileon forstærker!


Forstærkermodul til Poseidon bastårn.

Under rundvisningen var de ved at samle et sæt forstærkermoduler til Poseidons bastårne. Der er tale om et aktivt bassystem med forstærker på 1000 watt i hver bastårn. Normalt bruger Gryphon kun kl. A teknik i deres forstærkere, men ifølge Flemming Rasmussen, så er det slet ikke nødvendigt til bassen i Poseidon. Her handler det om strøm, og rigelig af det. Faktisk er forstærkerne i Poseidon’s bastårne i stand til at levere spidseffekter på 4000 watt, eller hvad der svarer til 4½ hestekræft pr. bastårn!


Det store setup.

Bag begrebet high-end ligger et udtryk for kompromisløshed. Intet er overladt til tilfældigheder, og der skæves ikke til prisen. Af samme årsag finder man både dyre og billige komponenter i Gryphon’s produkter. De er valgt fordi de er bedst, og ikke nødvendigvis dyrest. Gryphon er absolut rendyrket ultra high-end! I nogle tilfælde laver de selv deres egne komponenter, hvis de, der findes på markedet, ikke lever op til Gryphons høje standard.


Gyphon's første produkt: RIAA/Step-up.

Gryphons højtalere er et rigtig godt eksempel på dette. Her har Steen Duelund haft stor indflydelse. Han fandt ikke standard enheder gode nok, så Gryphon gik til Scan Speak med deres egne specifikationer. Svaret var nogle priser, som de fleste ville ryste på hovedet af, men hos Gryphon er prisen ikke det afgørende, så det blev sat i stand. Oprindelig ønskede Scan Speak ikke at ligge navn til disse meget specielle enheder, men da de hørte resultatet, ville de gerne vedkende sig faderskabet, selv om det egentlig var Steen Duelunds fortjeneste. Alle Duelunds teorier er skrevet ned til fremtidig brug, og bruges stadig til udvikling af højtalere hos Gryphon. Desværre døde Steen Duelund alt for tidligt, men hans arbejde lever i den grad videre i Gryphons højtalere.

Poseidon (billedet til højre) er et rigtig godt eksempel på Gryphons evner. Alle enheder er som sagt lavet efter egne specifikationer, og delefiltrene er et udstyrsstykke uden lige med Duelund komponenter. Poseidon består af fire kabinetter, to aktive bastårne, og to smallere tårne til øvre bas, mellemtone og diskant. I bastårnene sidder der i alt 16 stk. 8” enheder til at dække området under 200 Hz. I de smalle tårne sidder 8 stk. 5” enheder til øvre bas, 8 stk. mere til mellemtone, og to af de fineste Revelator ring-diskanter fra Scan Speak i et egenudviklet chassis så tidsdomænet bevares perfekt. Fronterne på de fire tårne buer svarende til sfære på 5 meter, så den perfekte lytteposition er altså 5 meter fra højtalerne.

Mellemtone/diskant kabinetterne har en følsomhed på 92 dB! Der er endvidere muligt at styre bastårnenes elektrisk Q, så de kan tilpasses det rum de skal spille i. Et hvert rum har en egenresonans i bassen hvor der sker en lineær forstærkning. Princippet er at skære i niveauet på Poseidon der hvor rummet selv forstærker, så man får en lineær basgengivelse. Niveauet kan også reguleres, alt sammen fra en fjernbetjening, så du kan styre processen fra din lytteposition. Der følger et lille display med, så man kan aflæse værdierne for éns reguleringer. I øvrigt er det ene bastårn altid master, mens det andet er slave, så de to tårne altid opfører sig ens. Jeg fik senere mulighed for at høre Poseidon i Gryphons imponerende lytterum. Lytterummet er også et museum med et eksemplar af alle de produkter Gryphon har lavet gennem tiden.

Jeg kunne blive ved. Jeg vil anbefale en tur forbi Gryphons hjemmeside. Her kan man fordybe sig i masser af materiale som beskriver baggrunde og teknik i de enkelte produkter.


Lyden af 1½ million?

Hvordan er lyden af 1½ million? Helt sublim, ganske enkelt. Vi er igen i en klasse helt for sig selv. Så tæt på det perfekte at din hjerne har svært ved at høre forskellen, og man ”snydes” til oplevelsen af at være til stede. Det er perfektion, og alt det, der er billigere, vil for altid være et kompromis.


Gryphon "museum".

Det Gryphon setup jeg lyttede til bestod af Mikado CD-afspiller, Mirage forforstærker, Antileon Stereo effektforstærker og som sagt Poseidon højtalerne. Alt sammen garneret med kabler a la carte fra Gryphon selv.

Gryphons, og dermed også Flemming Rasmussens kæphest, er headroom. Altså teoretisk ubegrænset dynamik. Der blev sat flere gode indspilninger på som bekræftede, at dette ikke blot er teori, men også kan leves ud i praksis. Godt nok er Antileon forstærkeren ”kun” på 100 kl. A watt pr. kanal, men det siger intet om den strøm der ligger bag. Antileon er et næsten ubegrænset kraftværk, hvor kun din 230V forsyning sætter grænser.

Der er ingen grund til at begynde, at beskrive perspektiv, detaljer, dynamik osv., for det var der alt sammen i en grad så man slet ikke kan forestille sig det, før man har hørt det. Der var nærhed, intimitet, og realisme. Man var til stede i musikken med masser af drive og force. Og der bliver hverken lagt til eller trukket fra. Du hører det, der er på skiven!


Mere museum...

Selv om man er i en prisklasse, hvor alting lyder perfekt, så er der da stadig forskelle på ultra high-end produkter. Det setup, som jeg hørte ved Gryphon, har en formåen til at pille en dårlig indspilning fra hinanden, så du kan høre alle lagene og den elendige mixning. Men hvor ”billigere” high-end udstyr med samme tendens ofte får indspilningen til samtidig at lyde elendigt, så formår dette setup at bevare den musikalske nerve i musikken. Jeg satte en indspilning med SugaBabes på, og selv om det ikke er en perfekt indspilning, så lød det stadig rigtig godt. Bassen var knastør, og jeg mener knækbrødstør! Der var en palet af detaljer i hele frekvensområdet, som slet ikke synes at tilhøre denne verden. Det var helt utroligt, hvad der kunne hives ud af detaljer fra denne indspilning.

Stemmer blev præsenteret på en måde, så jeg igen følte, at min intimsfære blev brudt, dog ikke med helt samme realisme, som jeg oplevede med KEF Muon. Men det er virkelig småting. Til gengæld har Muon ikke samme formåen til at skille en indspilning ad, for at lægge den i lag igen. Om man kan lide det ene eller det andet er virkelig et spørgsmål om smag, for prisen på Poseidon og KEF Muon er den samme.

Gengivelsen fra Gryphons setup havde ikke helt den samme luftighed, som jeg oplevede med KEF Muon. Til gengæld var præcisionen i Poseidon en tand bedre. Men igen, det er virkelig småting, men dog stadig hørbart. Dog imponerede det i svær grad, at Revelator diskanterne var i stand til at følge med resten af de 32 bas- og mellemtone-enheder til trods for det væsentlig mindre membranareal. Jeg kender efterhånden denne enhed til hudløshed fra mine egne reference højtalere, men det er stadig en stor oplevelse at høre at der er mere at hente i denne fantastiske enhed.

For rigtig at understrege den dynamiske formåen i Poseidon, blev der sat et stykke klassisk musik på med fyrværkeri! En eksplosion er af princip DC, og her smækkede Poseidon undertegnede en flad lige i ansigtet ved hver eksplosion. Denne form for dynamik opleves ellers kun i den virkelige verden.

Nu er det kun knap en måned siden jeg oplevede KEF’s Muon, så jeg havde selvfølgelig lidt forventninger til Poseidon, som ligger i samme prisklasse! Jeg blev måske ikke bjergtaget på samme måde, da KEF Muon var min første ultra high-end oplevelse. Men misforstå endelig ikke, Poseidon er i samme klasse. Har du oplevet denne form for lyd en gang, så vil dit eget anlæg aldrig blive det samme som før. Du vil for altid bemærke manglerne.

I får mig ikke til at vælge, og samtidig udnævne Gryphon eller KEF Muon som værende det bedste jeg har hørt til dato. I denne klasse er næsten alt godt. Det er virkelig et spørgsmål om personlig præference. De kommer begge til at stå i min bog som de bedste oplevelser. Det er det tætteste man kommer på virkeligheden.


Nyeste skud på stammen: Atlantis!

Der skal fra undertegnede lyde en stor tak til Jimmy Frisk fra Stoplite Audio, som sørgede for transport rundt i det jyske, samt for at arrangere en fantastisk oplevelse hos Gryphon. Også en stor tak til Flemming Rasmussen fra Gryphon. Det var en ære at møde dig, og få mulighed for at få indblik i hvad der foregår bag murene hos en af de dygtigste high-end producenter. Tak for en god dag!


For yderligere information, se venligst:

Gryphon Audio Designs Aps
Web: www.gryphon-audio.dk

Flere besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Nye indsigtsartikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes