Her er du: Besøgsartikler - dCS præsentation hos Artsound 19. marts 2024 | 12:03   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


dCS præsentation hos Artsound
Af: Mikkel Gige  [27.03.2011] Print artikel
Hifi4all har været en tur i det midtjyske hos Artsound, som er ny importør og forhandler af det velre-nommerede mærke dCS, der vel nærmest kan kaldes det ypperste inden for digital lydgengivelse

Artsound ligger som sagt i det midtjyske, helt præcist i Viborg. Og selv om det var en lang tur frem og tilbage, så var dette en oplevelse som jeg ikke ønskede at gå glip af. Når en forhandler stiller op med det meste af sortimentet fra den ypperste leverandør af digitale afspillere, så smider man hvad man har i hænderne, og sætter kursen mod en stor oplevelse.

dCS har været i gang siden slut firserne, og langt de fleste entusiaster kender deres tidligere produkter, som lå i prisklasse med en stor familiebil. Men uden at gå på kompromis, har dCS de sidste år lanceret flere produkter, som kommer ned i et prisleje, hvor flere kan være med.

De startede oprindeligt som producent af udstyr til professionelle studier, men fandt at der også var mulighed for at give gode oplevelser til den almindelige bruger lige så. Det er nu lidt over 20 år siden, men resultatet af udviklingen gennem alle årene kunne opleves samlet ved dette arrangement.

Der er fire produktserier, og alle dele kan købes individuelt, eller som et samlet setup:

Scarlatti, som koster hen ved 400.000,- danske kroner for et komplet setup, bestående af drev, DAC, upsampler og clock. Dette er cremen af cremen, hvor alle sejl er sat til – uden skelen til pris! Yderligere beskrivelse er fuldstændig unødvendig, for dette er det bedste der findes inden for digital afspilning!

Puccini, som er en integreret afspiller, der indeholder drev, DAC og upsampler. I Puccini findes også en separat clock, som samtidig er en USB til S/P-DIF konverter. Denne clock overtager clock-funktionen fra den integrerede afspiller, og sender USB input fra en PC videre til den indbyggede DAC i Puccini afspilleren.

Puccini afspilleren laves ligeledes som separate komponenter, i Paganini serien. De indvendige komponenter er stort set de samme, men nu i egne dæmpede kabinetter med egen strømforsyning. Selve drevet indeni er dog helt nyt på Paganini drevet.

Nyeste skud på stammen er Debussy, som er en ren D/A konverter. Den er tænkt som en ren USB konverter, men har også mere traditionelle digitale inputs. Debussy har ikke mulighed for at upsample, og afspiller i samme samplingsrate, som signalet er modtaget i. I skrivende stund accepterer Debussy USB signal op til 24/96, men ved denne demo var der medbragt en prototype, som er opgraderet til at kunne modtage 24/192 på USB indgangen. Den endelige version er klar til april, og tidligere Debussys kan opdateres til den nyeste standard, ved skift af software og et indgangsboard.

Apropos opgradering, så er det en af dCS’s mærkesager. Man kan til enhver tid opgradere sit dCS produkt, da al styring foregår via software. Selv dCS egne D/A-kredsløb – ”Ring-DAC” - er baseret på software. Selve DAC kredsløbet er udviklet inhouse, og det gør dCS til én af få producenter af digitale afspillere, som ikke er afhængig af underleverandører af DAC chips.

Ring DAC består af 40(!) chips, som ikke i sig selv er DAC Chips. De gør blot hvad, den indbyggede software instruerer dem til. I øvrigt er ”bundkort” og DAC kredsløb ens i alle dCS produkter. Det er altså ting som kabinet og strømforsyninger, der gør forskellen. Og det bekræfter i den grad hvor vigtig disse ting er for den samlede oplevelse!

Finishen er i topklasse, og der kan ikke sættes en finger på valget af komponenter. Ved denne demonstration havde repræsentanten medbragt et systemboard og et komplet DAC-kredsløb, så man med egne øjne kunne se kvaliteten... og den var høj!

Alt produceres som sagt inhouse, og det gælder også kabinetterne. Godt nok er der en underleverandør på, men kvalitetskontrollen sker fra dCS. Underleverandøren er også engelsk som dCS, og man kunne da sagtens få det lavet i Kina eller lignende, men så ville der ikke være samme mulighed for kvalitetskontrol. dCS siger selv, at de ligger i samme segment inden for hi-fi, som Rolls Royce gør inden for biler, så alt skal være perfekt, når kunden modtager sit dCS produkt i sit hjem.


Ved demonstrationen af dCS produkterne blev der udelukkende benyttet streaming af musik fra en MiniMac via USB. dCS benytter asynkron USB, da de derved kan ”clocke” pc’en lige så. Til at demonstrere produkterne, var Raveen Bawa fra dCS mødt op. Ud over at præsentere produkterne, så kunne han også fortælle en masse spændende om dCS' historie og udvikling af produkterne.

Først blev der afspillet via Debussy, hvor der blev hørt en masse forskellig musik, hvor af et nummer blev udvalgt af de fremmødte til, at demonstrere forskellene op til de dyrere produkter. Resten af setup’et bestod af forforstærker fra Aesthetix, effekttrin fra AirTight, samt højtalere fra Avantgarde Acoustic.

Debussy er et fremragende produkt rent lydmæssigt, og formår i den grad at få en masse detaljer med fra det modtagne signal. Klangen er udpræget neutral, hvilket er den grundlæggende filosofi hos dCS. Men det er også en meget ”lige på” lyd, og tingene bliver serveret råt og usødet. Og til trods for at fremragende setup, så kunne det ikke undgås at høres, at Debussy stadig har en lille grad af ”digitalitis” over sin lyd, hvilket oplevedes som en lidt pågående øvre mellemtone og diskant. Ellers var lyden til UG med kryds og slange.

Efter en masse musik via Debussy gik turen videre til Puccini afspilleren med USB konverter/ekstern clock. Det kunne tydeligt høres, at produkterne var steget en grad i kvalitet, og at ting som kabinet og strømforsyninger har stor indflydelse på det samlede lytteindtryk.

Væk var den ”digitalitis” som Debussy var plaget af i mild grad. Men den samlede lyd var stadig udpræget neutral og ”up front”. Man var altså stadig fuldt fokuseret på, at der var tale om digital afspilning. Der var som sådan ikke flere detaljer i lyden, men de var blevet en anelse tydeligere, fordi øret ikke længere skulle kæmpe med ”hårdhed” i de øvre frekvenser.

Lydbilledet var stort og åbnet med tydeligere placeringer af de udøvende, og en god portion luft i mellem de udøvende.

Videre gik det til Scarlatti DAC og upsampler, men denne gang uden ekstern clock! Så rent teknisk var det et altså gået et skridt tilbage, i forhold til Puccini med sin egen separate clock.

Men det kunne på ingen måde høres! Scarlatti yder suverænt den bedste afspilning af digital musik, jeg nogensinde har hørt fra et konventionelt digitalt setup. Det eneste det kan sammenlignes med, er et suverænt godt vinylsetup, men uden støj og knas fra afspilningen.

Samtidig var der kommet en mængde luft omkring musikken, som jeg slet ikke troede mulig. Og eneste forskel på Scarlatti og Puccini er kabinetter og strømforsyninger, og så endda uden ekstern clock!

Under den ene lyttesession blev der afspillet et nummer af U2, som er en mildest talt elendig indspilning, der lød forfærdeligt via afspilning fra Debussy. Men via Scarlatti blev det som et trylleslag acceptabelt at høre på, uden tab af information. Det er simpelthen suverænt, at det kan lade sig gøre. For når det kommer til stykket, så er det vel de færreste, der er tilfredse med et anlæg, som kun kan spille de gode indspilninger, når man nu også er glad for musikken på de mindre gode indspilninger?

Og det kan Scarlatti! Vi prøvede endda yderligere med et filter på Scarlatti’en, som godt nok fjernede lidt af informationen i nummeret, men som gjorde det endnu mere ”lytbart”.

Jeg er blevet hovedkulds forelsket i Scarlatti, men jeg ved også, at det er kærlighed som aldrig vil blive gengældt. Men så er det jo rart at vide, at Paganini DAC’en er baseret på næsten samme platform som Scarlatti’en, og det til en mere spiselig pris... den må jeg prøve!

 

Der skal fra undertegnede lyde en stor tak til Hans fra Artsound, for muligheden for at kunne deltage i dette arrangement. Og til Raveen Bawa for en fantastisk præsentation, som har givet en god indsigt i hvad der forgår bag murene hos verdens suverænt bedste producent af digitale afspillere.


For yderligere information, kontakt:

Artsound
Web: www.artsound.dk
Mail: artsound@mail.tele.dk
Tlf.: 28 19 81 63


 

Flere besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Nye indsigtsartikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Seneste Nyheder
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Kef LSXII LT
02.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes