Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Problem med NAD218 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er den glade ejer af en gammel følgesvend, min NAD218.
- der er desværre kommet lidt ridser i kærlighedsforholdet, som jeg håber nogen herinde kan kaste lidt lys over..

Problemet er at den ind imellem har det med, at den ligesom ikke laver ordentlig forbindelse til højtalerne (det lyder som om der er en dårlig forbindelse, og højtalere skratter lidt, og spiller kun ganske lidt).
Jeg mener og ha læst et sted at denne forstærker kan have problemer med udgangsrelæerne, men kan ikke finde det herinde. Hvis man tænder og slukker forstærkeren nogen gange spiller den igen upåklageligt.

Er dette ikke et tegn på dårlig forbindelse i udgangsrelæerne?

- det skal lige siges at jeg for et halvt år ca. havde den oppe og blive gået igennem af en elektronikmekaniker, der ikke kunne konstatere nogen fejl.

Er der nogen der har nogen ideér, eller har oplevet noget lignende?

evt nogen elektronikmekanikere derude, der har forstand på og reppe sådan en sag, på sjælland?

mvh
Til top Vis Mjorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mjorgensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2011 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Det er meget sandsynligt, at det er udgangsrelæerne der fejler.
Måske skulle du få den gået igennem endnu en gang.

Jeg mener faktisk, at jeg svarede for nogle timer siden, men det må være blevet slettet. Hvordan dét er gået til, har jeg ingen anelse om.

Måske er der en fejl på hifi4all?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt nok som en dårlig forbindelse i udgangsrelæerne, indkredset i hvid cirkel på billedet, næste gang den "fejler" kan du prøve at banke ganske let på relæerne og se/høre om ikke du skulle få forbindelse igen. Jeg syntes blot det er lidt mystisk hvis begge kanaler skulle miste forbindelsen på samme tid hver gang, eller har jeg forstået forkert? Anyways på mange relæer kan plastikhuset tages af og man kan rense kontakterne med en piperenser+kontaktrens (kender ikke denne forstærker, men jeg er elektroniktekniker og har udført "operationen" mange gange på andet udstyr, og patienten har overlevet hver gang)  Skal lige understrege en ekstra gang at jeg IKKE kender din 218, og at jeg blot ud fra billedet formoder at udgangsrelæerne sidder hvor jeg har tegnet hvide cirkler, der kan jo også godt gemme sig nogle relæer under printet bagerst mellem de hvide cirkler? Men så kan jeg ikke se hvad de andre relæer bruges til... Håber det var til nogen hjælp...  

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=*allan*]

.......e igen. Jeg syntes blot det er lidt mystisk hvis begge kanaler skulle miste forbindelsen på samme tid hver gang, eller har jeg forstået forkert?

- det er lidt med forskel, men er ligesom den kan miste balancen.. som om når der er ordentlig hul igennem den ene så får den anden lidt bedre fat.. men som sagt kan man ved og tænde og slukke nogen gange få den til og spille ordentligt igen, og der er intet når først den har fat, før den har været slukket igen, så kan den risikere og drille lidt igen. men må lige prøve og daske dem lidt, for at se om jeg kan påvirke dem..

er ikke fordi jeg ikke vil ofre en udskiftning, men sidst den var til tjek, blev jeg bonet 300 kr uden at han var kommet noget der ligner en løsning nærmere... var lidt det jeg ikke rigtig gad en gang mere, og i stedet for jeg bare var påståelig og ville ha noget skiftet uden grund, ville jeg lige høre jer herinde om i havde en mening om det :)

så tak til jer begge, lyder ikke som om jeg er helt alene i min "troesretning" så må arbejde videre i den retning :)

/Martin

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

hvad koster sådan et par nye sådan ca? kunne han nemlig ikke give mig noget konkret svar på...

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Mjorgensen skrev:
hvad koster sådan et par nye sådan ca? kunne han nemlig ikke give mig noget konkret svar på...

Vel omkring en 100 krone seddel pr. stk, for det tyder jo ikke ligefrem på at det er højkvalitets indkapslet relæer med forgyldte sølvkontakter hvis de allerede svigter nu...

Man skal benytte de rigtige relæer til en given situation, det nytter ikke noget at benytte store kraftige dårligt indkapslet relæer til f eks. småsignaler, fordi det så meget nemt giver problemer med knas/skrat i stedet for at give den ønskede lange levetid, fordi store/kraftige kontaktsæt skal gennemløbes og slutte/bryde en vis strøm for at "rense" sig selv ellers vil skidt/snavs og belægninger hurtigt forhindre kontaktfladerne i at få ordentlig forbindelse...

Men prøv at finde ud af om ikke det er forskelligt hvilken kanal der giver udfald, og prøv både at give relæet til respektive kanal en "flopper" samt en "tur" med noget basstærk musik ved højt opskruet volume. Og se om det ikke bringer dig nærmere til om relæerne nu også er de rigtige syndere.

Hvor på Sjælland bor du?

Mvh   

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

naa.. den er jo godt nok ved og have lidt år på bagen trods alt.. så  nogen gange har den jo alligevel måtte lave kontakt. men nej det tyder da på at bedre kunne ha været benyttet da jeg har ældre forstærkere der intet fejler.. :)

jeg bor i slagelse

mvh

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Alt er jo relativt, jeg har en Sansui fra 78 ingen problemer der, den har dog sikkert været renset lidt undervejs

Hmm, jeg bor i København så det er jo ikke lige i nærheden. Men se lige engang på relæerne om ikke der er nogle små rektangulære huller på hver side i bunden på de lange sider, hvor man kan lirke huset af med en lille skruetrækker. Så du måske selv kan komme til at rense kontaktfladerne, ellers skal de udskiftes.

Hvis du besidder "lidt" fingersnilde (og toppen ikke kan afmonteres på anden vis) kan du også skære/klippe/save toppen af relæet (uden at ødelægge noget) og rense kontakterne og derefter lukke toppen med ny plade som limes på men vær nu sikker på at det er dem som driller

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hehe jo tak :)

jeg må lige, i de lidt mere friske dagstimer prøve og åbne den, og se om jeg kan konstatere om det er dem der er skyld i drilleriet :) så må jeg jo se om jeg skulle kunne nøjes med og rense (hvis det er dem.. )

men foreløbig mange tak, skriver lige igen når jeg har fået fejlsøgt lidt på det :)

mvh

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

såå... fik jeg også tid til og fejlfinde lidt i det små, frem for bare at lade forstærkeren køre, da der var hul igennem .. :p

- når den driller, kan jeg ved og gi godt med volumen få relæerne til og "lukke mere sammen", og derved holder forstærkeren op med og te sig mærkeligt...

jeg må ha taget låget af den, og ha bestilt mig et par nye relæer..

så må jeg se om jeg kan finde en kyndig lodesmed, der er til og betale. :)

mvh

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Fik du lost problemet jet har same problem med en 216 saa er meter nysgaerig

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

jeg må indrømme jeg ikke har nået og få bestilt relæerne endnu.. men er ret sikker på det er relæerne der er problemet

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes