Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: rørforstærker. Kan i guide mig lidt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:

Bittermand:

Ser interressant ud, men dog lidt retro/rå look synes jeg.

Kan dog godt lide tanken om en handel fra england.

Der gives iøvrigt 2 års garanti på forstærker OG rør, og hvis man efterflg. køber sine erstatningsrør hos dem, gives der 1 års garanti på dem.

'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 13 December 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Men den er noget over dit budget - der dog andre noget lavere prissatte (fra 410 £ og opefter). Tjek selv her:

http://www.affordablevalvecompany.com/products.htm

Dette er den til 410 £. EDIT: Engelsk firma = ingen told og kort leveringstid

Helt sikkert et spændende produkt. Er den testet ?, hvordan lyder den ?

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 13 December 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan naturligvis kun udtale mig om den model, jeg selv har, som er single ended med 300B-rør. Modellen til 410 £ er en push-pull sag med EL-34 bestykning, så den lyder jo nok lidt anderledes. Der har ingen problemer været med min, hvis byggekvalitet virker meget solid og gennemført (det skal dog siges, jeg er noget af en teknik-mongol, så...), og som nævnt er garanti-politikken ganske fin. Hjemmesiden er et syndigt rod, og han har meget markante meninger, men er bestemt et besøg værd, for der er RIGTIG mange informationer. Iøvrigt mener jeg at have læst, at hvis man er tvivl om, hvilken model man ønsker, så er det muligt at få tilsendt to forskellige modeller, hvor man så betaler prisen for den dyreste og så siden returnerer den, man ikke ønsker og siden afregner en evt. difference, men det står sikkert et eller andet sted i rodet.

'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Sådan en er bedre end meget af det nye. Nå jeg glemte der skal også en forforstærker til.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=101974

Lånt foto

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hvad købte du så...?

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Lahnet skrev:
Hvad købte du så...?

Jeg har skam ikke købt noget endnu. Jeg er ikke typen der ridder samme dag som jeg sadler.

Tror dog det bliver brugt grej der kommer til at pryde hjemmet, selvom jeg er svært lun på de LA-Audio modeller på forrige side. :)

Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Køb dog den brugte Cronus hos vassago til 8500,- og spar dine bekymringer

http://www.vassagohifi.com/products/2nd_hand__demo/cronus_in tegrated_amplifier_2.html

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Januar 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jamen åhh, den er lækker.

Godt bud men lidt mange af de lange.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:

Jamen åhh, den er lækker.

Godt bud men lidt mange af de lange.

Hvorfor ?. De 2500,- du står og mangler kan vel findes 

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Et alternativ kan være at se lidt på Dynavox v70e-2. Konservativt opbygget, 13 kg kinesisk jern. Man får et rigtigt godt udgangspunkt for tweak. Out of the box lyder den udmærket, den har typisk rørlyd, hvilket gør noget for akustiske instrumenter. Klassiske jazzplader lyder, ja rigtigt. Det er en grundlæggende musikalitet, bedre kan jeg ikke udtryke det. Men detailpræcision og den salgs ting er ikke på toppen. Men, hvis man har lyst til at leg med tingene, så begyneder man at skifte de billige kinesiske koblekondensatorer ud til noget kram, f.eks.: http://www.diyhifisupply.com/?q=catalog/22/obbligato_copper_ caps . Så smider man bedre rør i osv. Der er masser af ressourcer på nettet, hvor folk beskriver deres erfaringer med dette. Det tyske magasin Klang und Ton har også et godt bud på veludført tweak. Forstærkeren fås for latterlige 3000 kr hos elektronik lavpris i Århus. Sjovt er det

Men husk at en rørforstærker fungerer bedst på en højttaler med nogenlunde liniær impedans
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Januar 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det er super der.

Tak for god input, og billig ikke mindst. Den koster godt nok ikke meget.

Kunne måske være meget sjov at starte med, og ja experimentere lidt med.

Nu ved jeg så desværre meget lidt hvad angår liniær impedans, så fortæl endelig lidt om muligt.

Eneste jeg ved er at herren der anbefalede mine højtalere også var rør tilhænger, så har en anelse om det vil klinge godt sammen... Eller håber.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Har netop lige igen justeret bias på "hyggepejsen", nok en gang bliver jeg forbløffet over dens kvaliteter. Men lige netop dét skal man være ops på: Udgangsrørene skal jævnligt justeres og da kineserne jo skulle spareet og andet, tja - så er trimmerne eddermaeme godtnok træls. De er monsterfølsomme, men med lidt tålmodighed og alt det der... Operationen er, bare rolig, meget simpel og kan udføres bare man har et billigt multimeter. Skal bare finde nogle bedre "multi turn" modeller, giver lyd hvis det lykkes.

Det med den liniære impedans, det går på, at en spole har stigende modstand ved stigende frekvens og svingspolerne i højttalerne naturligvis på samme måde. En basenhed kan være rimeligt liniær mellem 50 og 500 Hz, hvorefter den stiger stille og roligt til måske 50 ohm ved 20.000 Hz. Rørforstærkeren levere sit output over en stor trafo, der netop også er en spole, der tilpasser at den skal arbejde ved f.eks 8 ohm. Igen: frekvens og modstand er gensidigt afhængige for spoler. derfor placerer man ofte en impedanskorrektion i delefilteret hvis man udvikler højttalere til rørforstærkere.  Personligt er jeg så heldig, at min højttalere er født nogenlunde liniære. Men ellers kunne du jo lige spørge ham med højttalerne?

Tænker ellers at bestille stumper fra Hong Kong i denne weekend, så skal der ellers monstertweakes
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Så lige at Arne Rohdal har skrevet en glimrende artikelserie her på HIFI4All om højttalere. I den 5 artikel er der et fint eksempel nederst på brugen af et Zobelfilter til impedanskorrektion 

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Okay, fantastisk.

Jeg finder det faktisk ganske hyggeligt at skulle tweake lidt, man lærer jo en masse af det.

Skide god input, mange tak for det. Nu kan det jo så være jeg kontakter dig via pm en dag ud i fremtiden, når jeg har fået indkøbt en eller anden form for rør amp.

Om det bliver ovennævnte ved jeg endnu ikke. Der er så mange.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bestille den her Shanling STP-800 i en ruf!:

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:

Okay, fantastisk.

Jeg finder det faktisk ganske hyggeligt at skulle tweake lidt, man lærer jo en masse af det.

Skide god input, mange tak for det. Nu kan det jo så være jeg kontakter dig via pm en dag ud i fremtiden, når jeg har fået indkøbt en eller anden form for rør amp.

Om det bliver ovennævnte ved jeg endnu ikke. Der er så mange.

Du er velkommen. Det er altså slet ikke fordi jeg er røramp-ekspert, men nettet myldrer jo med kompetente mennesker der elsker at dele ud af deres erfaringer og idéer

Har iøvrigt lige lavet det første tweak, ud med de elendige kinesiske lytter i indgangen, dem der sikrer mod DC, glimmerkondensatorer i stedet for de keramiske i tilbagekoblingen. Hvad skal jeg sige, jeg syntes at at fik meget for de 3 k, men nu er der pludseligt... æhh... hul igennem! Jeg tænker at skrive lidt om processen når jeg får lidt bedre tid, men lige nu kan jeg kun sige, at jeg hermed fik en personlig erfaring med, hvad kondensatorer i signalvejen kan lave af ulykker.

Smørret grinen....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

http://www.ornec.com/ kan anbefales. Jeg har selv købt disse 2 rør-forstærkere gennem dem til billige penge (MingDa MC34AII og MC66AE).

Der skal så lige lægges lidt til i told ved leveringen, vist nok 8%.

Meixing MingDa MC34-A II Valve Tube Integrated Power Amp

Meixing MingDa MC66-AE tube headphone amplifier 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

Dynavox VR-70E:

hvordan lyder den - lavpriselektronik har den til 2995 - de har også 2 monoblokke til 3995 - men jeg kender ikke mærket

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

hvordan lyder den - lavpriselektronik har den til 2995 - de har også 2 monoblokke til 3995 - men jeg kender ikke mærket
[/QUOTE]

Aner det ikke. Jeg listede blot nogle af de forstærkere jeg kunne huske at have se på nettet, og som er inden for trådstarters budget. Han må selv ud og lytte! Det var egentligt lidt af en modreaktion på, at jeg synes det ofte er de (få) samme mærker/forslag som folk kommer med. Så det var for at få lidt bredde

venlig hilsen

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

@ r-l-b
BoPtiljudrop skrev:
Out of the box lyder den udmærket, den har typisk rørlyd, hvilket gør noget for akustiske instrumenter. Klassiske jazzplader lyder, ja rigtigt. Det er en grundlæggende musikalitet, bedre kan jeg ikke udtryke det. Men detailpræcision og den salgs ting er ikke på toppen.

Når det er sagt, så vil jeg understrege at den lyder bedre end 3000 k!!! Det er jo også meget afhængigt af hvad den kobles foran. Men efter jeg har lavet det første tweak lyder den virkeligt godt. Jeg har fjernet de lytter der sidder efter potmeteret. De sidder serielt og skal sikre mod DC. Ud med dem og hul igennem! Eksempel: Art Blakey & the Jazzmessengers with Thelonius Monk. Hele orkestret ligger i venstre kanal, Monk (solisten) ligger i højre kanal (sådan gjorde man engang). Intro til første nummer: In Walked Bud, sax og trompet spiller temaet unisont. Normalt vil man opleve en blandingsklang på billigt grej, men jeg kan tydeligt skelne instrumenterne på klangen. Efter tweak kan jeg også skelne dem på rummet omkring dem. Trommerne er trukket noget tilbage på optagelsen, nu kan man tydeligt fornemme rummet omkring og de enkelte tammer og bækkeners meget organiske klang. Bassen er placeret længst væk fra mic, normalt svær at få tydelig, nu står den tørt, tydeligt og med rummet omkring. Super meget atmosfære og en fornemmelse af at klangen på instrumenterne er rigtig.

Og så er stadig masser af modifikationsmuligheder... smørret grinen !

@ f.Christians: Flotte apparater! Kina ind i EU, slut med toldchikanen.... hrm
Kan de der VU-metre bruges til at justere bias? Ville være for hårdt hvis de ku', er lidt bøvl at sidde der med multimeteret...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes