Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fiberbredbånd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2006 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står overfor at få fiberbredbånd med tilhørende set-topbox. Jeg går udfra at det fungerer ligesom selector el. stofa, fsva. at de har en kortlæser med tilhørende kodning. Men jeg kom lige lidt i tvivl om det nu også fungerer sådan; er der nogen derude der er tilsluttet Fiberbredbånd (midt/vestjylland) og hvilket kodningssystem bygger boxen på? Jeg skal selv have installeret DVB-C i min htpc til Fiberbredbånd, hvis alt går vel...Jeg har skrevet til Energi midt som tilbyder Fiberbredbånd, men de er sløve ved havelågen.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Ud fra mit kendskab til lignende elselskaber løsninger, tror jeg ikke du skal regne med det virker som selector med hensyn til kodesystemet..

Det er reelt en hurtig dataforbindelse, man får...

Med det kunne man f.eks. abonnere på www.streamtv.dk, som man også vil kunne med andre hurtige net-forbindelse. Kræver pt. en reel 2 Mbit forbindelse. De afprøver vistnok pt. andre enkoding systemer, som skulle bringe bråndbredden yderlig ned...

Et netløsning kan selvfølgelig bruges til sputnik/Nordisk film og andre VOD-service (f.eks. SF-Anytime).

De forskellige selskaber har problemer med at tilbyde TV via net på grund af ophavsrettighederne.

Derfor løses det med en slags lukket net, som ender i en setopboks og hvor snitfladen til HTPC-en vil være et SCART-stik! Det gælder f.eks. også TDC ADSL TV-løsning... 

Det er jo ikke særligt interessant, når som du i forvejen er vandt til en DVB-løsning i en HTPC...

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Sendt: 19 August 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

TV signalet kobles direkte på din eksisterende antenneanlæg. Så har du mulighed for at modtage alle kanaler, alle de steder du har antennestik.

Hvad STB'en angår, så kan den pt kun bruges til at browse på nettet og checke e-mail med. Men ganske snart bliver softwaren opdateret i den, så det bl.a. bliver muligt at leje film, direkte til dit tv. Når du lejer en film så har du den i 24 timer, og kan se den lige så mange gange du lyster. Der er pause, frem- og tilbagespoling, bogmærker osv. Lige som en DVD afspiller.

Filmen bliver streamet direkte til din STB. Derfor kan du kun se filmen på tv hvor den er koblet til.

Mvh. Kous

(Netværkstekniker hos EnergiMidt, installerer FiberBredbånd for privatkunder.)

Til top Vis Kous's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kous

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kous.

Rart med oplysninger direkte fra kilden!

Jeg synes, jeg på billedet kan se at der er en kortlæser på stb, hvis jeg har ret i det, hvilket kodningssystem bygger kortlæseren på? Er der hdmi udgang el. lign. på stb, ellers har jeg svært ved at se hvordan man skal få HD-materiale som der bliver reklameret med? Findes der digi-lydudgang på dén?

Jeg har selv tænkt mig et dvb-c kort i min htpc i stuen, så jeg kan få det hele ind og optage, ud via dvi osv....Hvis det kan lade sig gøre rent teknisk.

Ved du foriøvrigt hvor hurtigt man kan blive tilsluttet, når først rørene ligger i fortovet?

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

STB'en har et væld af tilslutningsmuligheder. Men endnu er softwaren kun beregnet til de ting jeg nævnte i det forrige indlæg. Dvs. at kortlæseren samt USB-stikkene ikke er i brug (endnu).

Det du får når du bestiller fiberbredbånd er:

TV-programmer: Alle tv programmer bliver lavet om i fiberboksen, så du får et ganske alm. antennesignal ud, som du så kobler på dit eksisterende antenne net. Ingen hokus-pokus her.

Internet: DSL forbindelse der bruger PPPoE som opkaldsklient.

Telefon: Almindelig tlf.linie der kobles på dit eksisterende telefonstik.

Ang. HDTV: Er stadig i udviklingsstadie. Og er endnu ikke tilbudt til kunderne. Men kræver en HD-modtager. Jeg ved endnu ikke om man får den af EnergiMidt når den tid kommer.

Du kan læse mere om STB'en og de muligheder med den på: www.iVisjon.no

Hvornår du bliver tilsluttet ved jeg desværre ikke. Hvilken by bor du i?

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 20 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

#Kous

Ser du slet ikke nogen muligheder i kunne tilbyde noget, der var egnet til HTPC-løsninger?

Netop fiberløsninger vil jo reelt kun kræve et netkort i HTPC-en... Alt det med særlige setopbokse og HDTV-modtagere er jo den rene overflødighed, når vi snakker HTPC-løsninger. Ved godt teknisk enkle muligheder ikke altid kan realiseret på grund af andre forhold...

Men jeg ved i har svære problemer med de nærmest paranoide opretindehavere, som gør alt for at spænde ben for anstændige løsninger, se. f.eks. på satellit-området.

Der ingen udbydere, der pt. laver løsninger som er HTPC-egnet, her kunne elselskaberne måske komme med et andet bud, også netop elselskaberne i langt de fleste tilfælde er forbrugerejet, og kan varetage forbrugerinteresser... 

De muligheder du anfører er blot med til forøge stablen af "kasser" og antallet fjenbetjeninger....

(ved godt at der også skal være den mulighed)

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Set-top boksen (STB) skal kun bruges i forbindelse med filmleje (stream) og andre services. I teknik bliver STB'ens MAC-adresse registreret således at serveren streamer direkte til den. STB'en skal tilsluttes direkte til ONT'en (den invendige fiberboks, der konverterer vores fibersignal til brugbare signaler hos kunden. TV, internet og tlf.) Tilsluttes med alm. netværkskabel.

Fiber signalet skal i ONT'en, da denne bliver registreret hos Teknik med serienummer.

Fakta:

• Fiberen skal slutte i ONT
  • STB'en skal bruges i forbindelse med interaktive tjenester. Deriblandt leje af film.
  • STB'en kan ikke erstattes af PC
  • Ingen fiberforbindelse direkte i fiber-netkort.
  • TV signal er alm. terratestisk signal.

Groft sagt: Det eneste nye ved FiberBredbånd er måden man modtager signalerne på.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Den løsning bliver ikke noget for mig. Jeg har pt. mulighed for både HD materiale samt tv3 via satellit, så Energimidts løsning er simpelthen ikke god nok! No offence....

Jeg tror især det faktum at man ikke kan få tv3 vil gøre at mange kunder ikke vil vælge at betale 3500 kr i tilslutning til ENDNU en settopbox. Der er simpelthen ikke nogen udbydere, der er innovative nok endnu. De vælger alle det sikre og kommer ikke med noget der reelt er noget fremtid i. Alle (miog selv inkluderet) vil gerne have en fladskærm, men den har da ingen plads i Energi midts univers ( eller så mange andre udbyderes for den sags skyld). Jeg vil da ikke købe en fladskærm i høj opløsning og så tilslutte et lavopløst antennesignal...Det er direkte hul i hovedet.

Jeg troede lige at man kunne få alt via Fiberbredbånd. I stand corrected!

mvh. Per.

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

No offence taken :) Jeg forstår godt hvad du mener.

Dog vil jeg da lige tilføje at HDTV vil komme via FiberBredbånd. Men hvordan signalet skal afkodes og hvilket hardware det kræver ved jeg endnu ikke.

Men hvis jeg lige skal slå det sidste slag for FiberBredbånd. Så kan jeg fortælle at tv-signalet bliver spyttet ud med 80 dBµV. (Signalværdien for AM, VSB og TV skal, ifølge int. CENELEC standarder, ligge mellem 60 og 80 dBµV) Oftest er signalet så kraftigt at vi er nødt til at sætte et 10 dB dæmpeled ind for at CRT TV'er ikke får skygger/spøgelsesbillede. Til gengæld er de nye fladskærme meget glade for der kraftige signal.

Det er rigtigt at vi ikke har TV3 med i pakken. Ikke at vi ikke kan tilbyde det, men prisen skal også være rigtig. I øjeblikket vil Viasat have ALT for meget for at vi kan tilbyde det til vores kunder. Det vil betyde væsentlige prisstigninger på TV abbonnementet.

Største delen af vores kunder har intet imod set-top boksen. De er mest glade for at slippe for antenner og paraboler på huset. Og set-top boksen er ikke nødvendigt at have tilsluttet. (Slet ikke nu, da det kun er muligt at håndtere mail og gå på nettet). Men flere vil nok gøre brug af den til efteråret da Video-On-Demand og HDTV bliver aktuelt.

Til slut vil jeg sige at forskellen mellem terrestisk signal (båret på et fuldstændigt fejlfrit antennenet, monteret efter CENELEC-standarden) og HDTV, overkommelig. Selvfølgelig er HDTV signalet bedre. Men efter at have set en opstilling med alm. signal fra fiberen og et signal med HDTV, så har jeg ikke behov for at bruge de flere penge for at køre med HDTV. (Testen er kørt med to identiske LCD TV'er. En med terrestisk signal og en med digital) Billede står knivskarpt på det terrestiske signal. Bare mit input. :)

Håber du/i er blevet lidt klogere om hvad vi pt. kan tilbyde. Ellers skriv endelig tilbage :)

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for et godt og udfyldende svar. Som det ser ud nu; at man ikke kan erstatte med et pci-kort el. lign., så kommer jeg ikke til at bruge Energi midt. Jeg har tænkt mig at køre 1:1 pixelmapping når jeg engang får mig en fladskærm. Der er vist ikke noget tjent med at køre 720x576 (alm. antennesignal) pixelmapping, når man kan få native HD (1080P) fra en pc til  adskillige skærme der allerede findes på markedet. Jeg kommer nok til at købe et ekstra sat-kort til min pc (til viasat) når nu det viser sig ikke at komme med energi-midt. Så må jeg bare leve med parabolen, indtil noget bedre viser sig.

mvh. Per

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nyt!

Jeg har snakket med nogle af vores udviklere, som kan fortælle at der bliver arbejdet på at udsende DVB-signal sammen med den alm. analoge.

HDTV vil køre via set-top boksen.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej Kous.

Ok, hvad indebærer det, at der kommer et dvb signal med; ac3 lyd eller hvad?

Har ligeledes kørt en særskilt korrespondance med jeres hjemmeside, som kraftigt afviste, at det var lovligt at afkode signalet. Jeg gjorde ellers opmærksom på at jeg selvfølgelig havde tænkt mig at bruge originalt kort, ligesom jeg gør idag...

mvh. Per.

hængeg lige korrespondancen fra jeres hjemmeside ved:

Hej.

Tak for svar. Det skal kun afkodes via kortlæser og originalt kort, men har fået at vide andet sted, at tv-signalet kun er terristisk. Det undrer mig en hel del i disse HD tider. Jeg har også bestemt mig for IKKE at bruge jeres tilbud. Jeg har allerede satellitkort i min pc og kan få både Canal digital og viasat den vej, helt legalt via originale kort, som jeg selvfølgelig skal betale for. Der findes pt. ingen leverandører jeg ved at, der retter sit produkt mod mediacentre, tiltrods at disse vinder frem dag for dag. Jeg har ikke lyst til at få flere settopboxe, til noget jeg allerede kan idag...

mvh. Per.
Det kan ikke lade sig gøre. Det er kodet med Latens-kodning SimulCrypt og det er tilrette specielt til vores Kreatel box.

Det er altid ulovligt at afkode et krypteret signal, der jo er betalingskanaler i vores stream som kunde så ville kunne se uden at betale for dem. Det har vi styr på via SetTopBoxen, derfor bliver det ikke frigivet til Multimedie-pcere.

Med venlig hilsen
Lars Baisgaard

Kundekonsulent Telefon +45 7015 0060
Bolig Direkte +45 7015 0060
EnergiMidt Mobil +45 7015 0060
Tietgensvej 2-4 Fax +45 8722 8711
8600 Silkeborg E-mail info@fiberbredbaand.dk
  Web www.energimidt.dk

Kun synlig når du er online  Kun synlig når du er online

Til: Info Fiberbredbånd
Emne: Set-top box

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket kodningssystem som set-topboxen bruger, idet jeg så vil benytte min nuværende multmedie-pc til at afkode signalet. (ikke noget ulovligt i det).

mvh. Per.

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så meget mere om det. Jeg fik bare bekræftet at der bliver arbejdet på det. Men jeg håber da lige så meget som dig at lyd og billede vil bliver udsendt i ordentlig kvalitet.

Jeg skal nok skrive i tråden hvis jeg får nye informationer.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Kous.

Jeg tænkte på: hvor meget ville det koste at få tv3, jeg er sikker på at folk gerne ville betale det samme (ekstra) for viasat, som de betaler idag via parabol.

mvh. Per.

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det har jeg ingen idé om.

Det seneste jeg har hørt er, at der umiddelbart ikke er udsigt til at få TV3 og 3+ på FiberBredbånd

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Nyt!

Har snakket med ham der ved alt om TV og fiberbredbånd.

Han er netop igang med at indkøbe udstyr til at modtage og broadcaste DVB-T. Umiddelbart vil der gå nogle måneder før der bliver sendt DVB-T signal. Men det kommer!

Dog skal det siges at det er kun er DR1, DR2 og TV2 der sender DVB-T signal, så derfor er det naturligvis også kun det man kan modtage.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ok. Det kan jeg sådan set allerede, så det vipper ihvertfald ikke vægten. Det havde været mere interessant hvis alle kanaler kom som dvb-c, ligesom de førnævnte leverandører. De kan åbenbart godt gøre det sikkert nok...

mvh. per.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu får bredbåndsTV med fiber, kan man så egentlig koble sin pc i det ethernet stik der kommer i settop boksen eller hvordan forhindre i det?

Er det muligt at brugesådan en: http://www.slingmedia.com/uk/slingbox/ med fiber?

Håber du kan hjælpe

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Billede af min fiberbox eller mediebox om man vil,

Antennesignalet bliver leveret af Kerteminde antennelaug og bredbåndet + ip telefoni  af Dansk bredbånd

Det er hvad der er af tilslutningsmuligheder på sådan en

Det nederste er iptelefonibox og  router der deler ud til resten af huset. Det  var et krav at medieboksen blev  monteret i elskabet for senere online aflæsning af el

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ok. Det kan jeg sådan set allerede, så det vipper ihvertfald ikke vægten. Det havde været mere interessant hvis alle kanaler kom som dvb-c, ligesom de førnævnte leverandører. De kan åbenbart godt gøre det sikkert nok...

mvh. per.

Jeg vil tro at hvis/når de andre kanaler kommer ud som DVB, så bliver det som DVB-T, fordi det er et antennesignal. Og alle kanalerne allerede er afkodet hos os. Har skrevet til min antenne/fiber-guru igen, og venter på svar :)

AkilleuZ skrev:

Hvis man nu får bredbåndsTV med fiber, kan man så egentlig koble sin pc i det ethernet stik der kommer i settop boksen eller hvordan forhindre i det?

Er det muligt at brugesådan en: http://www.slingmedia.com/uk/slingbox/ med fiber?

Håber du kan hjælpe

Dit antennesignal bliver ikke sendt via ethernet men via alm. antennekabel (inkl. DVB, når det bliver aktuelt) Derfor kan du se TV uden at skulle have Set-top Boksen installeret. STB'en skal bruges i forbindelse med online interaktive tjenester som filmleje, spil osv. Derfor skal STB'en have forbindelse til Fiberboksen. Du vil ikke kunne få noget ud af at slutte den til en pc. Ang. Slingboxen, så vil jeg da tro at det er muligt. Den har antenne indgang, så er det bare at smide et antennesignal ind og tilslutte den med ethernet-kabel til Fiberboksen. Dog skal det lige siges at, Slingboxen skal understøtte PPPoE opkaldsklient. Ellers skal den forbindes via router.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes