Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 12:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Tetrahedronerne kommer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 07 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Fantastisk projekt !!

Har du tilfældigvis stadig linket til den side om tetraiderne? Har helt klart fået lidt inspiration her. Er selv gået igang med at samle ideer til vinterens byggerier. Kunne være kanon sjovt at lave en trekantet kasse, der slutter af i sådan tetraide i toppen. Så kan der helt sikkert IKKE komme til at stå potteplanter på


Mht. spikes, så synes jeg da hellere du fx. skulle kigge her


/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 08 September 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Jo da, her er linket: http://kjmaclean.com/Geometry/Tetrahedron.html

Den feature med potteplanterne havde jeg slet ikke opdaget - tak .

Bortset fra det er jeg ikke specielt tilfreds med limningen - det er kommer til at gabe mere end jeg egentlig havde regnet med. Jeg vil helst ikke til at male dem - jeg kan jo godt lide sort mdf - men de små revner skal jeg på en eller anden måde have "spartlet" (og sandpapir bagefter). Er der nogen der har erfaring med at blande lim og savsmuld? Eller er der andre måder at løse problemet på?

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 08 September 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Mit bud ville lige umiddelbart være at blande savsmuld fra den sorte mdf med alm. hvidt trælim. Det skulle gerne blive gennemsigtigt efter hærdning. Men for en sikkerheds skyld, kan du da bare lave en prøve. Så kan man hurtigt se om resultatet bliver noget man kan acceptere.

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 09 September 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Før jeg fik dit indspark om at bruge almindelig hvid trælim rendte jeg forbi en hobbyforretning og købte en tube klar all-round lim (jeg skal ikke have noget af at bruge den opskummende til lapning!). Jeg havde ingen tvivl om at det skulle rettes:

Jeg havde ikke andre idéer til at skyde lim/savsmuld ind end at tage på apoteket og købe et par sprøjer og nogle kanyler. På det første apotek var der ikke nogen kanyler at komme efter (de ville ikke have narkomaner rendende, som hun så bramfrit sagde), men på det næste købte jeg to sprøjter og 4 kanyler i forskellige størrelser. Samlet pris 10 kr. - måske skulle man overveje at blive narkoman, det er i hvert fald ikke kanyle-priserne der ruinerer dig .

Så tog jeg en platikpose, en rystepudser, og en rest sort mdf med udenfor, og lod rystepudseren stå og køre et stykke tid på træet inden i plastikposen (hvis noget så det må de syntes jeg var vanvittig). I et kop, og 50-50 med lim:

Kanylen på sprøjten, ned i sumpen og hiiiiiv... uden virkning! Massen var alt for tyk til at hive op gennem kanylen... Nå, noget skulle der jo ske i dag, så jeg tog kanylen af sprøjten, hældte sovsen i sprøjten, og forsøgte at tætne revnerne efter bedste evne. Nu ligger der så en stribe på (og forhåbentlig i) de forskellige revner - når det tørrer håber jeg sandpapir hjælper på det:

Som man måske kan se ovenfor har jeg sat nogle fødder på. Jeg var faktisk forbi Hifi Klubben for at kigge på spikes, men de ville ikke sælge mig noget! OK, det var nok fordi jeg dels brokkede mig over prisen (8 spikes for 598,-), og fordi de mente det var "overkill" i forhold til det projekt jeg havde gang i. Faktisk anbefalede de mig at gå i et byggemarked efter nogle silikonefødder.

Det kan man da kun have respekt for .

Så jeg tog i Bauhaus og købte - ikke silikonefødder, MEN - et flok filtpuder til formålet. Måske ikke den mest skridsikre løsning - nu får jeg se hvordan det går! I hvert fald nøjedes jeg med at punge 40 kr ud, og rent æstetisk passer de i forhold til udseende og højde.

Mens limen tørrer har jeg muntret mig med at lodde højttalerkabler fast på enhederne:

Så nu mangler jeg (forhåbentligt) bare at tage silkehandskerne på og finpudse kanterne, skrue enhederne i, tilslutte terminalerne, og så se hvordan det hele spiller .

VH. Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 11 September 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Så kunne limen endelig hærde... det tog et lille døgns tid før jeg turde at kaste rystepudseren på den. Sådan en all-round hobbylim var måske ikke det mest optimale jeg kunne vælge, men det endte med at tørre i sidste ende. Generelt havde det trukket ind i de fleste revner - der var lige et par enkelte steder der ikke var helt tætnet, men det var ikke nok til at jeg ville vente 24 timer mere. Efter en tur med rystepudseren kom kanterne til at se helt redelige ud:

Hvis jeg havde haft tålmodighed til en ekstra omgang lim/træstøv tror jeg samlingerne kunne gøres helt usynlige, så det kan godt anbefales.

Så blev det tid til at skrue enhederne i. Det gik dejligt uproblematisk - jeg havde forboret så det bare var kærven der gnavede i træet (jeg har hørt at mdf har nemt ved at sprække).

 

Ca. 10 cm højttalerkabel så der var nok til at kunne tilslutte terminalerne. Der besluttede jeg mig for at lade være med at lodde, for de var strikket sådan sammen at kablerne kunne spændes godt fast:

Så blev terminalerne skruet i. 4 små messingskruer fra fars skruekasse - sådan endte bunden af højttaleren med at se ud:

 

Så var det omsider blevet tid til et lyt! I stedet for at tilslutte dem som baghøjttalere (det er den funktion de skal have), pillede jeg mine fronthøjttalere ud for en stund for at lade dem erstatte af tetrahedronerne. De fik også lov at låne standerne en rum tid - selv om de nok vil gøre sig bedre på en slankere stand:

En lille close-up:

Jeg slukkede for sub'en og satte forstærkeren til at smide alt over 40 Hz til de nye små, satte en cd på, og... undrede mig. Jeg havde nok ikke forventet at de kunne sammenligne sig med mine normale B&W DM602S3'ere, men jeg må alligevel sige at jeg blev skuffet . Lyden er fuldstændig uden bund. Jeg prøvede mig frem med forskellige basforbedrende indstillinger på forstærkeren, men det kom aldrig nær noget jeg havde det specielt godt med... Efter nogle forsøg med "The Calibrator" fandt jeg frem til, at de har det skidt med alt der er under ca. 300 Hz. Jeg vil gætte på at det er det lille kabinetvolumen der skal have skylden - der er simpelthen for lidt rum til at tillade de lidt større membranudsvingninger. Hvis nogen har indspark til hvad der kan hjælpe på det er jeg lutter øren!

Hvis jeg sætte sub'en til at tage sig af mindre end 100-150Hz får jeg et resultat der er lidt nemmere at leve med, men der er stadig et hul i lyden. Det kan f.eks. høres ved at de nederste frekvenser af tale/sang mere eller mindre går fløjten.

Lige nu har jeg stanget dem op så de står som baghøjttalere - så er lydbilledet lidt lettere at leve med - men jeg er åben for gode idéer!

VH. Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 12 September 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Kan disse "fødder"/spikes bruges ?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=746930494&n=50797831 8&pn=702596499

 



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 12 September 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Mjaeee.. jeg er ikke meget for messing til de her sjovere (har kigget efter sort/sølvfarvet). Jeg tror heller ikke det kurerer mit basproblem (som jeg spekulerer mest over for tiden).
Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
raver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt ellers :D

De 70.5 grader .. er det ligemeget hvor stor siderne er .. fx hvis man ville lave din  bare dobbelt så stor.. passer det så stadig med de grade antal ?

 

Hvad er målene på den du har nu ?

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 12 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeps, de 70,5 grader gælder uanset hvor stor man laver den. Siderne i mine er 27 cm lange. Det mest besværlige ved det er at man skal save en vinkel der er mere "stump" end de 45 grader som man normalt kan få en rundsav eller kap & gering sav til at save. Vinklerne jeg har savet i, er 90 - (70,5/2) = 54,75 grader. For at kunne gøre det var jeg nødt til at lave et stativ i 45 graders vinkel, hvor jeg kunne sætte trekanterne fast med skruetvinger på, og så indstille saven til at save 54,75-45=9,75 grader. Det var uden tvivl den mest udfordrende del af projektet!

VH. Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
raver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 September 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

jeg sidder her og overvejer om man skulle prøve at lave det i 20mm PVC og så fræse det ud ..

Det burde kunne lykkes ..

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver
 
nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 12 September 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke integrere foden, evt. en ny, så den bliver en del af højtaleren?

Du har jo allerede et hul i bunden, og siden det er ligemeget med formen, kan du jo drastisk øge volumen ved at gøre dette.

Dertil ville du jo så blive nød til at flytte terminalerne ned til bunden af foden.

Nosferatu



__________________
"iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 12 September 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det var måske en idé - jeg tager tænkehatten på og overvejer hvordan det mon kan strikkes sammen.

Er der nogen der tør give et bud på, hvor stor volumen der cirka skal til før jeg bliver glad?  Her er de eneste specs jeg har på enhederne: http://www.cerwinvega.com/products/mobileaudio/hed2/hed5.htm l

VH. Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 12 September 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Til raver: jeg er nysgerrig i hvordan du vil fræse det ud - vel ikke med en almindelig overfræser (i så fald hvordan?)

VH. Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
raver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 14 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nej nej .. en rigtig fræser på mit arbejde ..

jeg skulle nok kunne få det hen ihvertfald .. mangler bare lige materiale nok til det ! har pt. nok til at kunne lave en .. men kan ikke komme til at fræse i denne uge da maskinen er optaget hele ugen..

Men jeg skal da nok tage billeder af det hvis folk gerne vil se om jeg kan få det hen..

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 14 September 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne se det! Jeg vil også have en industrifræser! (jeg har fødselsdag næste lørdag hvis nogen skulle have lyst ).

VH. Ole

PS: Jeg overvejer at lave nogle "almindelige trekantede gulvhøjttalere" som jeg kan forbinde tetrahedronerne til via en småtynd "sokkel". Det skal jeg vist lave en skitse af før det giver mening!

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 15 September 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

Det var måske en idé - jeg tager tænkehatten på og overvejer hvordan det mon kan strikkes sammen.

Er der nogen der tør give et bud på, hvor stor volumen der cirka skal til før jeg bliver glad?  Her er de eneste specs jeg har på enhederne: http://www.cerwinvega.com/products/mobileaudio/hed2/hed5.htm l

VH. Ole

Tja - der står jo ikke meget....

Men - mon ikke et par liter er et godt bud? Der er ikke meget mere plads i en normal dør/instrumentpanel.

Mine 4" skal have 2L og de kan sku ikke spille bas (hurra for subs )

Egt. så kan kabinettet vel ikke blive for stort til dette brug....

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Fedt...

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

At boksene kun gengiver over ca. 300 Hz er ikke underligt - volumen i boksen er passende for mellemtoner, ikke nogen som helst form for bas. Det er imidlertid meget muligt, at det ville være til at leve med, da det jo 'kun' er baghøjtalere (har du prøvet?). Monteret i en bil, ville de tynde blikplader nok hjælpe, så man fik en slags pseudo-bas fra enhederne. Men, du har jo gjort den 'fejl', at give dem et ordentligt kabinet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes