Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 07:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Overf.kondens. til linieniveau? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Citér:
bruger desværre mine Mundorf silver in oil-
ellers kunne du have prøvet dem


Nu har jeg prøvet at bestille nogen af deres EVO Silver / Gold / Oil typer hjem til formålet, selvom det jo ikke 100%
er den samme test som tråden handler om. Det skal da prøves

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 16 September 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:


Verdens mindste olie / papir kondensatorer (måske...) 0.001 uF Lyder absolut fint. Klasse D forstærkernes udgange er koblet
direkte på et sæt Scan
Speak D2705-990000, uden andet end et par ledninger imellem. Det spiller! Støvet, det hører man til gengæld ikke   


Ser ud som de viste kondensatorer er 1uF (0.001MF) og ikke 0,001uF (1nF) som nævnt   
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Haha så havde de to diskanter nok gjort opmærksom på problemet .. heheh (Afskæringsfrekvens ville så have været 3 Hz
og ikke 3 kHz )

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 16 September 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men står der ikke 0,001MF på den venstre kondensator? Mig bekendt er 1MF lig med 1000 uF. Dvs. den viste
kondensator er 1 micro Farad (1uF). Korriger venligst hvis jeg tager fejl.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

I gamle dage kunne de godt finde på at skrive MF for mikrofarad, så den er god nok 0.001 uF = 1 nF.



__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 16 September 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:


Verdens mindste olie / papir kondensatorer (måske...) 0.001 uF Lyder absolut fint. Klasse D forstærkernes udgange er koblet direkte på et sæt Scan
Speak D2705-990000, uden andet end et par ledninger imellem. Det spiller! Støvet, det hører man til gengæld ikke   


Hvordan beregner I kondensatorens værdi for at få den ønskede delfrekvens?? Eller er det mig der misforstår?

Jeg er noget grøn i denne form for brug af kondemsatore, så en evt forklaring på hvad dette gavner, er meget velkommen.

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det er simpelt nok, indgangsmodstanden på forstærkeren er 57 k og kondensatoren er 1 nF.

Delefrekvensen bliver 1 / (2pi x 1n x 57k) => 1 / (6,28 x 1 e10-9 x 57.000) => 2794 Hz.

Men du kan nemt finde en udregner på google, hvor du bare skal indtaste de to værdier.

Det viste sig forøvrigt at de to oliekondensatorer er fremstillet ca. anno 1968   

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Du kan bare udskifte den parameter i formlen som du ikke har med dem du har. F.eks.

Hvis det nu var 10k, og du gerne vil ramme 2000 Hz:

1 / (2pi x 2000 x 10000) = 7.96 e10-9 altså skal kondensatoren være 7.96n

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 16 September 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Kan se på google det også er muligt at lave et RLfilter sådan.. Sættes spolen også i serie med signalet, som i et RCfilter??

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 16 September 2014 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

I princippet ja, altså hvis det er et lavpas filter.

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 18 September 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  


Hej Lars

Har du overvejet at bruge en Audio Precision analyser som supplement til den måde du tester på?

Jeg tænker at det måske kunne være relevant at bringe lidt konkret videnskab ind i testen, sådan at hele lyden du designer ikke alene er baseret på et enkelt system og deltagernes umiddelbare holdning til hvordan det skal lyde.

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Hele kæden efter signalkilden har en båndbredde på mindst 200 kHz, så det vil antageligt
være måling af harmonisk forvrængning, der kunne være mest aktuelt. Støj er selvfølgelig
også en faktor, men typisk ikke påvirkelig af kondensatorerne, indenfor et realistisk
område.   

Jeg bruger et andet audio analyzer system til at sikre at måledata er på plads. De klasse D
forstærkere jeg bruger har ved målinger opnået en forvrængning over audio båndbredden
på højst 0.001%, og ca. 0.0005% ved 1 kHz.
Så det vil jo også sige at jeg er ved at være så langt nede, at det er mit målesystem der
sætter grænsen.
Jeg kan se den nyeste Audio Precision APx555 går lidt længere ned 0.0001% Lækre sager!!

Dette er kun lyttetest på kondensatorer, og jeg er sikker på, at selvom man kan høre markante
forskelle i lyden, at en audio analyzer ikke vil kunne måle nogen særlig forskel i signalet. Det er
trods alt i området fra 4 kHz og opefter vi kunne høre den største forskel, og det ligger jo
langt uden for en 5 - 50 uF kondensators knækfrekvenser ved line-in. Så det stiller spørgsmålstegn
ved om THD er en ideel model for lydkvalitet, og det har man vel altid diskuteret. Min egen
mening er ja og nej.   Ja fordi man - efter min egen mening - er nødt til at have en rimeligt lav
THD for at kunne høre detaljer og høj opløsning i musikken (selv det, er der muligvis nogen
der vil sætte spørgsmålstegn ved).

Jeg tilhører bestemt ikke den gruppe af audio udviklere der holder krampagtigt fast i at hvis man
kan høre det, så kan man også måle det, og at lavere THD nødvendigvis er lig med bedre lyd.
Slet ikke....

Bare lige for sjov kørte jeg THD på 6 af de mest forskellige kondensatorer fra lyttetesten.
De lå alle på ca. 0.0005% THD ved 50 - 2k Hz, og svagt stigende til 0.0009% ved 10 kHz.
Et stykke kobbertråd på 10mm viste præcis samme værdier, så det er nok støjgulvet i denne
her intermistiske test opstilling. Jeg er stadig overbevist om at der ikke vil være nogen
målbar forskel på en AP'er, mellem de forskellige kondensatorer.

Men det kunne da være helt fantastisk hvis man kunne frembringe et måleinstrument
der kunne detektere den lydmæssige forskel på kondensatorer, nogen forslag?

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

PS Lars:

Jeg kan se på din hjemmeside, at du selv har gang i spændende projekter

Er det Altium du bruger til layout?

Mange hilsner

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 18 September 2014 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
PS Lars:

Jeg kan se på din hjemmeside, at du selv har gang i spændende projekter

Er det Altium du bruger til layout?

Mange hilsner


Hej Lars

Tror jeg vil anbefale dig at opgradere til Audio Precision. Jeg har aldrig oplevet ikke at kunne måle forskel på ting der lyder forskelligt, og jeg bruger bare en AP ATS-1, som er en lidt ældre sag.

Yes, jeg bruger en ældre version af Altium som hedder Protel 99 SE.



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Prøv at sætte en lille målebro op, så du kan måle et par forskellige kondensatorer på din AP.

Tag f.eks. Panasonic FC, Black Gate NX pro, og så en standard WIMA MKS2 på. fx. 4.7uF.
Eller en standard 47uF 16V lyt vs. en 10uF MKP.

Kan du måle forskel på dem? Jeg kunne ikke    Men høre forskel, det kan du ....

Altium det er bare det fedeste layout system i verden (synes jeg)

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 September 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Synes egentligt det er lidt pudsigt med måle apparater. De må jo selv have en forvrængning, men denne ligger så utroligt langt nede, at man let ser den forvrængning de målte apparater har, men ikke måle stationen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  



Så står den på Mundorf EVO    Og det er ikke fordi min kone har verdens største hænder, M-caps'ene er bare ikke ret store i
0.01uF   

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  



Så er det lige før musikken starter

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 18 September 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig fedt at du deler ud af dine erfaringer fra de tests du laver. Thumps up her fra.

Der er en ting jeg går og tænker på. Er det muligt at sige at et komponent har de og de egenskaber, så man uden
videre kan kan bruge en bestemt kondensator feks til ændre sin forstærkers egenskaber, eller vil det være forskelligt
fra apparat til apparat?
Jeg tænker på at hvis modstanden i to forskellige setups var forskellig fra hinanden på , om kondensatorne så også
ville ændre egenskaber i det de tilfører musikken? Eller vil det være det samme?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 18 September 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

E30NA: Man kan nok ikke ramme 100% rigtigt hver gang, men det kan vel give lidt erfaring,
så hvis man står med en forstærker, eller en DAC og man gerne vil have den blødere, eller mere
opløst eller mere klar eller brugeren synes lyden ikke rigtig kommer ud i rummet. Så vil man nok
kunne tune med kondensatorerne. Og ikke mindst så er det jo sjovt at lege med

Mht. testen, så kom jeg vist i gang på den forkerte fod, for det lød ikke rigtigt, og jeg kunne ikke
lige sætte fingeren på hvor det var galt. Men indgangen var jo skiftet fra - til +, og diskanterne var
tilsluttet i modfase. Det er åbenbart noget man skal tage meget alvorligt (selvfølgelig ...).
Jeg byttede faserne så diskanten nu kører i sand modfase (det er 6 dB filtre), og det spiller musik igen.

EVO'erne mangler lidt af den 'fede' lyd jeg havde på Motorola papir kondensatorerne, men der er absolut
intet i vejen med lyden fra dem. Meget luftig top, og velopløst diskant - uden særlige betoninger - kind of.
Nu lader jeg dem køre, så ser vi hvad vej det bærer.     

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes