Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 03:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støj fra elhegn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:


Lige præcis. I stedet for at kaste 1000 krone sedler noget audiofilt, ville jeg også prøve den billige løsning først.

Iøvrigt er det ikke umuligt at problemet er luftbårent og så hjælper et filter ikke.

Måske man kunne flytte pulsgiveren til elhegnet længere væk fra huset ?

Selve elhegnet er placeret udvendigt cirka 7-8 meter væk fra forstærkerne. Jeg skal dog lige have fat i noget ledning, hvis den skal flyttes.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
CarstenBe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juli 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 03 August 2014 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Aschwarz skrev:
Netstøjsfiltre kan købes hos f.eks RS Components. De koster en brøkdel at de
"audiofiltre" vi af og til ser her, og er særdeles veldokumenterede. Intet "hokuspokus". Støjdæmpning kan beregnes ved simpel
matematik. Generelt kan man sige at jo mere strøm filtret skal tage, jo mindre dæmpning, men oftest vil effekten være særdeles
hørbar. På RS Components hjemmeside kan du søge på dette nummer <SPAN item="http://schema.org/Product" itemscope="">
<SPAN ="keyValue">780-5013 og du er inde i denne produktgruppe. Husk at priser er eksklusive moms og fragt.</SPAN>
</SPAN>


Jeg kiggede lidt på det netfilter. Nu er jeg jo ikke den store elektrikker , men der står til "panelmontering"? Hvad skal jeg
så gøre med det?


Da vores LED spots i lokalet samt åbenbart også min projektor giver støj i forstækeren, så er det vigtigt at filteret bliver
monteret lige netop ved den stikkontakt som anlægget er tilsluttet.


data=636F3D3126696E3D4931384E525353746F636B4E756D6265724D504
E266C753D656E266D6D3D6D61746368616C6C2670
6D3D5E5C647B337D5B5C732D2F255C2E2C5D5C647B332C347D2426706F3D
313426736E3D592673743D52535F53544F434B5F
4E554D4245522677633D4E4F4E45267573743D3738302D3530313326"> http://dk.rs-online.com/web/p/netfiltre/7805013/?
searchTerm= 780-5013&relevancy-data=636F3D3126696E3D4931384E52535374
6F636B4E756D6265724D504E266C753D656E266D6D3D6D61746368616C6C
26706D3D5E5C647B337D5B5C732D2F255C2E2C5D5C647B332C347D242670
6F3D313426736E3D592673743D52535F53544F434B5F4E554D4245522677 633D4E4F4E45267573743D3738302D3530313326



Den er fin nok til at prøve med, du skal bruge et alm. pc stik til strøm in og så kabelsko eller lodde ledninger på til strøm ud, evt.
montere et 230v hun stik så du kan sætte din forstærker på.

Vær obs på at den du linker til kun kan klare 2A hvilket jeg tvivler på er nok til din NAD.


Jeg ville nok vælge en 10A (hvis det er nok) den koster det samme http://dk.rs-online.com/web/c/passive-
komponenter/passive-filtre/netfiltre/
Til top Vis CarstenBe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenBe
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

CarstenBe skrev:

Den er fin nok til at prøve med, du skal bruge et alm. pc stik til strøm in og så kabelsko eller lodde ledninger på til strøm ud, evt.
montere et 230v hun stik så du kan sætte din forstærker på.

Vær obs på at den du linker til kun kan klare 2A hvilket jeg tvivler på er nok til din NAD.


Jeg ville nok vælge en 10A (hvis det er nok) den koster det samme http://dk.rs-online.com/web/c/passive-
komponenter/passive-filtre/netfiltre/

Men til noget mere permanent der skal den vel pakkes ind i noget kabinet eller noget? Den kan vel ikke bare ligge ned på gulvet og så har man lige loddet nogle ledninger på :) Nu er jeg som nævnt på ingen måde elektrikker, men det lugter ikke af en godkendt elinstallation :)

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
CarstenBe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juli 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 03 August 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Den er fin nok til at teste med så du kan se om det er der dit problem er, men som en permanent løsning er den ikke optimal.


Jeg tænker en løsning for dig (hvis et netfilter virker) kunne være

http://www.conradelektronik.dk/Stikd%E5se-19%27%27-6-dobbelt -Gr%E5,-Sort-Beskyttelseskontakt-Brennenstuhl-
1156057396.htm?websale8=conrad-dk&pi=551916&ci=SHOP_AREA_172 67_0809013

Søg efter "netfilter" de har flere.
Til top Vis CarstenBe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenBe
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

CarstenBe skrev:
Den er fin nok til at teste med så du kan se om det er der dit problem er, men som en permanent løsning er den ikke optimal.


Jeg tænker en løsning for dig (hvis et netfilter virker) kunne være

http://www.conradelektronik.dk/Stikd%E5se-19%27%27-6-dobbelt -Gr%E5,-Sort-Beskyttelseskontakt-Brennenstuhl-
1156057396.htm?websale8=conrad-dk&pi=551916&ci=SHOP_ AREA_172 67_0809013

Søg efter "netfilter" de har flere.

Hvis den filtrere nok, så vil det jo virke fint. Den Supra strømskinne som jeg har nu skulle jo også have noget støjfilter, men det hjælper ikke en skid

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
CarstenBe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juli 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 03 August 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

1200 for en stikdåse....

Jeg giver ikke meget for det støjfilter den har, prøv den fra rs eller conrad og sæt den så tæt på din NAD som muligt. Det er ikke til
at vide om det er det før du prøver
Til top Vis CarstenBe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenBe
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

CarstenBe skrev:
1200 for en stikdåse....

Jeg giver ikke meget for det støjfilter den har, prøv den fra rs eller conrad og sæt den så tæt på din NAD som muligt. Det er ikke til
at vide om det er det før du prøver

Men den der som der linkes til fra det Conrad, har den overhovedet noget filter?

Edit:

Der skriver "Beskytter mod HF-fejl ved hjælp af det integrerede netfilter." Så noget har den jo.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her som har oplevet problemer med dette:

Et netfilter vil altid betyde en lidt højere lysnet impedans

Et netfilter vil altid betyde en lidt højere lysnet impedans, og hvilken betydning har dette så? CD spiller, forforstærker o.l. er fuldstændig ligeglad med netimpedansen, da de ikke bruger særlig høj strøm. Når det gælder effekttrinet skal man være lidt mere opmærksom. En klasse A forstærker bruger en konstant strøm fra lysnettet uanset signalet, der skal gengives. Derfor kan en klasse A forstærker ikke se forskel på, om der er høj eller lav netimpedans. Således kan man uden videre bruge et netfilter sammen med en klasse A forstærker.
Klasse A/B forstærkere derimod trækker den mængde strøm ud af nettet, som svarer til det signal der skal gengives. Derfor kan man risikere at bassen bliver slatten og gummiagtig, når et netfilter tilsluttes. Det er især et problem med billige forstærkere, der ikke har stor nok netdel. Ingen af vore klasse A og A/B effekttrin har dette problem, idet den mindste netdel vi sælger er på 120,000 uF. De fleste PWM forstærkere har heller ikke dette problem.

Derfor - har du en klasse A/B forstærker (dvs. een der ikke bliver meget varm, med mindre man spiller højt) med for lille netdel, (dvs. de fleste japanske mærker, flere danske og især engelske fabrikater), så anbefaler vi at du lader være med at sætte et netfilter på anlægget.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314

 

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 03 August 2014 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok prøve at løse problemet ved kilden i stedet for at fjerne bivirkningerne henne ved anlægget.

Et elhegn skal ikke sende støj ud. Hvis det gør, er det fordi der er noget der ikke er i orden. Hvilken type elhegn er det?

Et nyere elektronisk elhegn eller et gammelt mekanisk elhegn? De gamle elhegn havde mekaniske kontaktsæt som blev slidte med tiden. Jo mere slidte de var, jo mere støjede de.

Et andet problem kunne være den tørre sommer vi har. Hvis jorden omkring dine jordspyd er tørret ud, så vil elhegnet ikke have en korrekt jordforbindelse. Du kan prøve noget så simpelt som at vande dit jordspyd. Smid haveslangen hen til spyddet og lad vandet løbe langsomt i et stykke tid. Det burde give bedre forbindelse til jorden omkring spyddet.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 03 August 2014 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
Klasse A/B forstærkere derimod trækker den mængde strøm ud af nettet, som svarer til det signal der skal gengives. Derfor kan man risikere at bassen bliver slatten og gummiagtig, når et netfilter tilsluttes. Det er især et problem med billige forstærkere, der ikke har stor nok netdel.

Det er korrekt at det kan forekomme. Derfor skal du være opmærksom på typen af filter, som skal være af parallel-typen, dvs. at komponenterne sidder i parallel på fase og nul. Serielfilter kan virke som en bremse på strømmen, og kan have den effekt du nævner.

Langt de fleste filtre i dag er dog af parallel-typen af samme årsag. Omvendt filtrerer det ikke lige så effektivt som et serielfilter.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 03 August 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ang. filter.

Ja, et dårligt netfilter med for høj impedans kan få dine forstærkere til at miste grebet i basenhederne. Bassen bliver slap og oppustet.

Hvis du vil undgå det, skal filteret være overdimensioneret. Du kan f.eks. vælge et 25A filter. Så vil filterets negative indvirkning være mindre.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
Jeg ville nok prøve at løse problemet ved kilden i stedet for at fjerne bivirkningerne henne ved anlægget.

Et elhegn skal ikke sende støj ud. Hvis det gør, er det fordi der er noget der ikke er i orden. Hvilken type elhegn er det?

Et nyere elektronisk elhegn eller et gammelt mekanisk elhegn? De gamle elhegn havde mekaniske kontaktsæt som blev slidte med tiden. Jo mere slidte de var, jo mere støjede de.

Et andet problem kunne være den tørre sommer vi har. Hvis jorden omkring dine jordspyd er tørret ud, så vil elhegnet ikke have en korrekt jordforbindelse. Du kan prøve noget så simpelt som at vande dit jordspyd. Smid haveslangen hen til spyddet og lad vandet løbe langsomt i et stykke tid. Det burde give bedre forbindelse til jorden omkring spyddet.

Det er et helt nyt elektronisk elhegn fra Pit-Hegn. Jeg kan også tale med dem om jeg kan prøve en anden model.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 August 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt er jeg enig med Noise. Det er bedre at blive kureret end at tage medicin for symptomerne resten af livet.

Lille update:

Jeg har fundet frem til, at de 3 stikkontaker som jeg har ved gulvet i min hjemmebiograf de rent faktisk har sin egen gruppe i eltavlen. Det er de øvrige stik, lampeudtag og LED-spots som kører på en anden gruppe sammen med andre rum. Det lyder jo sikkert klogt nok, at elektrikkerne har lavet det sådan.

De LED-spots vi har hjemmebio samt 2 andre rum i stueetagen de kan give støj i anlægget. Jeg tænker, at de rum som påvirker anlægget kører på samme fase som hjemmebioen? LED spots i de øvrige rum påvirker ikke anlægget.

Den støj som kommer herfra kan formentlig kun løses med et netstøjsfilter.

Jeg har prøvet at banke mine jordspyd til el-hegnet længere ned. De stak en smule op da den nuværende placering er midlertidig. Herudover har jeg vandet dem som Noise foreslog. Støjen er der stadig, men støjen er blevet mindre. Dvs. umiddelbart giver mere jord = mindre støj. Om det så bekræfter, at støjen kommer via strømmen eller via luftet ved jeg ikke.

Jeg har prøvet, at tilslutte elhegnet til en masse forskellige stikkontakter i huset, men lige meget hvor at jeg tilslutter det så kan det høres i anlægget.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 03 August 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej Ironman.
Sluk for el-hegnet når du lytter musik.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 03 August 2014 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ps. Iron Man.
Hvis dine heste har fået el-hegnet at føle, behøves det ikke at være tændt i en rum tid.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 04 August 2014 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Poul siger at fejlen er indlysende, nogen som har et bud?
http://www.poulsaudiobutik.dk/2014/08/nar-pa-
bliver-ultra-hifi.html
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 04 August 2014 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Har du fulgt instruktionen 100% for montering af dit elektroniske elhegn?
____________________________________________________________
__________________________________________
___

Jordforbindelsen er vigtig
For at sikre et optimalt kredsløb, er det afgørende at
spændingsgiveren er tilsluttet en god jordelektrode (jordforbindelse).
Er jordforbindelsen ikke optimal, forringer
det tilsvarende den hegnende virkning. Der skal monteres
en række jordspyd, som nedbankes i jorden med
ca. 3 meters mellemrum. Anvend jordspyd på min. 1,5
m. Spyddene monteres mindst 10 m fra andre jordspyd
fra f.eks. HFI-relæ etc. Som forbindelsesledning imellem
jordspyd og spændingsgiveren kan anvendes galvaniseret
ståltråd eller jordkabel. Mange mennesker bliver overrasket
over det antal jordspyd, der skal til en god jordforbindelse,
men det skal her erindres, at det er en meget
stor spænding, der går igennem jorden. Derfor skal kontaktfladen
til jordforbindelsen være stor. I fagsprog siger
man, at jordforbindelsen skal være nede på en modstand
på mindre end 30 Ohm.
På sandjord er det en fordel at anvende jordspyd, der
kan nå længere ned i grunden eller jordspyd med stor
overflade.

____________________________________________________________
__________________________________________

Løsningen skal nok findes her og ikke via div hifi netfiltre
Just my 5 cents
Spyddene monteres mindst 10 m fra andre jordspyd
fra f.eks. HFI-relæ etc


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 04 August 2014 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jordforbindelsen er OK. Der er minimum 13 meter til Eltavlens jordspyd. Vi har to 2 meters spyd i den hårde fynske muld :) vi bruger samme
sikkerhedshegn som til indhegningen, hvilket er rigtig fint ifølge forhandleren.

Jeg har talt med forhandleren som siger at de har oplevet det 5 gange på 25 år. Han siger at problemet skal løses ved elhegnet og ikke inde i huset.

Han siger at jeg skal afmontere indhegningen på elhegnet (impulsgiveren) og beholde jord. Hvis problemet er væk så er det gnister fra indhegningen
som fanges via luften. Det tror han dog ikke på da vi bruger sikkerhedshegn. Han siger at vi skal prøve med et nyt elhegn som vi kan komme og
hente.
Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 04 August 2014 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Mikkel Gige skrev:
Der er sikkert allerede et strømfilter i receiveren, men ikke i effekttrinnet. Og når de to forbindes, så kan problemet vandre rundt i hele lydkæden.


Det kan du have meget ret i.


Når jeg tænder LED spots i loftet eller projektoren i rummet, så snurrer det også i diskanterne på de højttaleren som er tilsluttet NAD'en.


Er der nogen støjfiltre som kan anbefales??



Bekræftet af at du også hører støj fra højttalerne, når du tænder for ledlamper og projector bør du koncentrere dig om din forstærker. Er den fabriksny eller brugt? Har den nogensinde været på værksted?

I en forstærker med så mange forstærkerkredsløb skal man være ekstra omhyggelig med at samle stelpunkter i et stjerneformet centrum ellers bliver forstærkeren nemt følsom for indstråling af den beskrevne form for støj. Støj fra transformatoren som løber rundt i kredsløbet og forstærkes med samme faktor som det indkomne musiksignal. Er forstærkeren fabriksny tyder det på at man ikke har været omhyggelig nok med den interne føring af stelledninger med deraf følgende stelstrømme gennem signalvejen.

På den måde skal der uendelig lidt støj til før det virker generende. På grund af forstærkerens tilsyneladende nydelige konstruktion har man mest lyst til at frikende den, men beskrivelse er tilsvarende den jeg kæmpede med i min grønne ungdom med DIY projekter. Boende på en landejendom med to elhegn. Jo jeg kender godt problemet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 05 August 2014 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:


Bekræftet af at du også hører støj fra højttalerne, når du tænder for ledlamper og projector bør du koncentrere dig om din forstærker. Er den fabriksny eller brugt? Har den nogensinde været på værksted?

I en forstærker med så mange forstærkerkredsløb skal man være ekstra omhyggelig med at samle stelpunkter i et stjerneformet centrum ellers bliver forstærkeren nemt følsom for indstråling af den beskrevne form for støj. Støj fra transformatoren som løber rundt i kredsløbet og forstærkes med samme faktor som det indkomne musiksignal. Er forstærkeren fabriksny tyder det på at man ikke har været omhyggelig nok med den interne føring af stelledninger med deraf følgende stelstrømme gennem signalvejen.

På den måde skal der uendelig lidt støj til før det virker generende. På grund af forstærkerens tilsyneladende nydelige konstruktion har man mest lyst til at frikende den, men beskrivelse er tilsvarende den jeg kæmpede med i min grønne ungdom med DIY projekter. Boende på en landejendom med to elhegn. Jo jeg kender godt problemet.

Jeg har haft den fra ny i 2007 og der har aldrig været problemer og den har aldrig været på værksted.

Det kan tilføjes, at jeg har boet 3 forskellige steder med den. Tidligere i nogle ældre lejligheder og nu i et nybygget hus. Vi flyttede ind for et par måneder siden, at jeg har aldrig tidligere oplevet problemer med støj fra fx projektoren, MEN jeg har også altid brugt den tilhørende NAD M15 forforstæker. Den er solgt og for, at få lyd i bioen har jeg hentet vores Denon AVR X3000 fra tv stuen. Spørgs

Men det er sgu noget underligt noget. I modsætning til hvad jeg har skrevet i starten af tråden, så kan jeg ikke længere høre elhegnet, mindre receiveren også er tændt. Til gengæld kan jeg godt høre LED'erne, hvis kun effektrinnet er tændt. Det er sgu som at have spøgelser eller nisser

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes