Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 01:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signalkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Næh
Giv jer til at lege med jeres anlæg, få evt konen, kæresten eller måske en anden til at skifte signal kabler ud mellem lydkilde som cd afspiller og
forstærker, enten højre eller venstre og prøv at lytte om der er en forskel, og om man kan gætte hvor den forskel er? Samme med højttalerkabler,
igen højre eller venstre, man skal naturligvis ikke være i rummet når dette foregår, og man skal nok instruere hjælperen så der ikke er fare for
kortslutninger og sammenbrud
Og er man så heldig at have effektforstærkere som monoblokke, så ligger den lige for at prøve at skifte en af strømkablerne til dem.
Kan man høre forskel? Er det til det bedre eller det værre? Men syntes man skal prøve, før man forkaster alt som det rene vås, løgn og latin.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Man kan jo også prøve at køre med 2 forskellige kabler i hver kanal. Vil man bemærke at lydbilledet hælder lidt eller vælter i den ene kanal. Lyder der
mere klart eller er det lidt grumset i den ene kanal etc. Jeg måtte for et stykke tid siden anvende et standard kabel i den ene kanal da det ene jeg
brugte var for kort. Og nej det var ikke den halve ekstra meter det havde i forhold til mit normale kabel der gjorde forskellen. Men måske har jeg
superhørelse!!!
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Don't go there...


Signalkabler: Der er forskel!


Højtalerkabler: Der er forskel!


Digitalkabler: Der er ikke forskel!


USB/Ethernetkabler: Der er ikke forskel!


Strømkabler: Der er nogle gange forskel... men aldrig til det bedre!



Der er da vist temmelig meget forskel indenfor alle de nævnte kategorier. Det burde være muligt for enhver at konstatere. Prøv f.eks. at kigge i beskrivelsen af de forskellige konstruktionsprincipper, valg af ledermateriale, skærm etc.

Således afklaret er næste spørgsmål, hvorvidt den enkelte er i stand til at høre forskel eller ej. Det kan der jo af gode grunde ikke skrives noget meningsfyldt om, undtaget for én selv.

Den rette sondring må være:

"Jeg er i stand til at høre forskel"

contra

"Jeg er ikke stand til at høre forskel"

Og det kan der så komme en voldsom lang - men næsten lige så uinteressant - tråd ud af.


Men sådan er diskussionsformen desværre endt med ofte at blive:

Kan man høre forskel, skal det "dokumenteres" (hvordan man så end skal bære sig ad med det).

Kan man ikke høre forskel, er der derved ført bevis for, at en sådan ikke eksisterer.

Mvh
Brian
Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Strømkabler: Der er nogle gange forskel... men aldrig til det bedre!


Det var godt nok noget af en påstand idet der er vidt forskellige strømkabler som standard til de forskellige apparater.

Nogle bruger 1 kvmm andre 1,5 kvmm og nogle tykkere endnu og nogle tyndere end 1 kvmm.

Vil et "high end" strømkabel med tværsnit på 1,5 kvmm så altid være dårligere ?

Rammer alle fabrikanterne 100% rigtigt hvergang de laver et apparat og monterer sådan et kabel her:

Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

@Janhp
Umiddelbart virker din målemetode gennemtænkt og teoretisk korrekt. Det var min umiddelbare tanke. Din konklusion er, at der af samme grund ikke er forskel på kabler. Det betyder at forskelle jeg oplever med kabler gennem utallige DIY projekter og anlægskombinationer er ren indbildning. Det får du mig aldrig til at erkende! Jeg vil i så fald helt ærligt føle mig som en løgner. Der må være noget vi overser, når vi forsøger at måle os frem til et bevis for de forskelle, jeg har lagt øre til. Forskelle du mener ikke er der. Hvad er det vi overser?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg, indtil nu.
Jeg vil selvfølgelig svare på flere af jeres spørgsmål,
men der er det problem at hvis indslagne kommer for langt
væk fra hvad det handler om så skal der bruges forholdsvis
mere tid på det, (det handler om min dokumentation. Mit 10 meter billige
kabel er lige så tabsfrit (i hi fi sammenhæng)som alle andre kabler uanset pris)
Jeg står 100% inde for min Dokumentation, og ved at jeg kan forsvare
dette i alle aspekter også 100%.  For eksempel er der gået over en time bare for at prøve at forstå
1 indlæg. Jeg vil gerne fremhæve indlæget fra Kaj, det er simpelthen perfekt, sådan et indslag vil jeg  meget gerne svare på.
Mvh.
Jan H.Pedersen   
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

folk vil bedrages eller de ikke ved bedre, og der er jo altid det at de skal havde noget er finer og dyre end naboen, noget som kable producent har opdaget for længe siden, og hvorfor ikke når man kan sælg et strømkabler til over 50.000 kr. som mindst lyder lige så god som et til 500 kr.

Og der er talrige eksempler på at branche medlemmer har blande sig i diverse kable tråde, men det budskab at det der skrevet ikke er korrekt, men ingen branche medlemmer har komme med et modtræk end at kritisere, der er prøve talrig gang af få en ægte blindtest op at stå, uden held.

Derfor er mange super dyre kabler solgt på voodoo, placebo effekt og ganske normal snyd, humbug og bedrag.

Der skulle værre en video på YouTube, hvor der skulle værre fortage en ægte videnskabelige blindtest og hvor resultater netop var at der ingen forskel var.

Men må hele ikke glemme at mange kabler er solgt på deres udsendt og den håndværk udførslen, som igen skal passe til de super dyre high end anlæg de skal bruges på, eller på en anden måde det er ligesom som B&O som jo blive solgt på udsende ikke om det lyder beder en konkurrent, og netop derfor har bl.a. opbygget en ren trosretning omkring deres mærker med det formål at få så mange disciple med, som ville forsvare deres tro (Apple gør prisis det samme), så ja B&O og Apple er religionen.

Kan husk at havde set en billede fra en hifi messe, hvor der blive vist et rigtig dyrt strømkabler, men dette kable var forkort, så blive det forlænge med et billige el samledåse og ledning, det siger vel alt.   
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Nu da der ikke er forskel, så vil jeg da gerne bytte nogle af mine billige lakrids kabler, med nogle af de her tykke og pæne kabler med dyre navne på, for der er jo alligevel ikke forskel lydmæssigt, så lad os bare bytte lige over.

Når det så er sagt, så kan jeg godt høre forskel på kabler her i stuen. Ikke at dyrt er lig med godt, men mere om at finde synergi mellem det brugte udstyr, og her er kablerne gode, da de har klangmæssig/lydmæssig indflydelse på hele anlæggets lyd. Nu skal man så ikke tro, at et middel anlæg kan gøres vildt godt med gode/(dyre) kabler, men formentlig bedre.

Jeg vil her påpege, at kabler ikke er det første sted jeg sætter ind, men ved kilden, da lyden aldrig bliver bedre end det signal du sender ind i systemet.   
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Janhp skrev:
Tak for jeres indlæg, indtil nu.Jeg vil selvfølgelig svare på flere af jeres spørgsmål,men der er det problem at hvis indslagne
kommer for langtvæk fra hvad det handler om så skal der bruges forholdsvis mere tid på det, (det handler om min dokumentation. Mit 10 meter
billigekabel er lige så tabsfrit (i hi fi sammenhæng)som alle andre kabler uanset pris)Jeg står 100% inde for min Dokumentation, og ved at jeg
kan forsvaredette i alle aspekter også 100%.  For eksempel er der gået over en time bare for at prøve at forstå1 indlæg. Jeg vil gerne fremhæve
indlæget fra Kaj, det er simpelthen perfekt, sådan et indslag vil jeg  meget gerne svare på.Mvh.Jan H.Pedersen   


Det er jo vældig fint med dine målinger på hvidstøj, med det forbehold at det ikke ligner et musiksignal på nogen måder.
Hvidstøj har et ensartet signalniveau, altså et signal uden dynamik og er let at få til at måle godt, det er lige modsat et musiksignal
som rummer meget variable signalniveauer, så du kunne jo passende starte med at bevise at din test giver de samme resultater med et
musiksignal feks. denne cd som nok vil stille lidt krav til din opstilling på alle parametre, bla støj og indstråling i signalet.


Her kommer vi så til det næste punkt i din påstand at dit billige 10 m blikkabel leverer samme signal som et godt dobbeltskærmet hifikabel( som
absolut ikke behøver være dyrt ) men kunne feks være et Mogami eller Canare LVX kabel til en fornuftig pris.
Du har ikke taget højde for indstråling i dit kabel (det er her et godt skærmet kabel kommer ind i opstillingen) Det af dig anvendte kabel er et
møgbilligt massefremstillet kabel fra østen med en indkøbspris på 0,25-0,50 kr i indkøbspris for grossisten og kvaliteten er derefter, dårlig
skærm, ultratynde ledere, billige blikstik med dårlig kontakt til indgangsstikket = støj på signalet.
Hvordan kan det være at du totalt ignorer faktorer som de ovennævnte, det kunne jeg godt tænke mig at få et svar på?
Prøv at lægge dit fine testkabel hen over et effekttrin eller tæt på en router eller fladskærm med en SMPS strømforsyning, lav din test igen og se
om du får samme signal ud som du har lagt ind, feks dit foretrukne hvidstøjssignal
Den måling ser jeg frem til at se

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvis man ser på 2 helt forskelligt opbyggede signal kabler, som jeg selv ligger inde med, nemlig Monitor PC, et lidt ældre kabel og så StripLine fra LC-Audio. Her er der ret stor lyd forskel mellem disse 2. StripLine er i forhold til Monitor PC kablet på mit anlæg, meget mere kontant og stramt i klangen, end det noget blødere, men meget åbne og gennemsigtige Monitor PC med sort isolering, ikke blåt. StripLine har 2 meget tynde forsølvede solid core ledere, der er flettet og har Teflon isolering. Det andet er fler trådet og har en flettet strømpe om lederne som skærm og så blødt pvc isolering. Jo, der er stor forskel, hvis blot de sammenlignede kabler et vidt forskellig opbygget.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Janhp skrev:
Tak for jeres indlæg, indtil nu.Jeg vil selvfølgelig svare på flere af jeres spørgsmål,men der er det problem at hvis
indslagne
kommer for langtvæk fra hvad det handler om så skal der bruges forholdsvis mere tid på det, (det handler om min dokumentation. Mit 10 meter
billigekabel er lige så tabsfrit (i hi fi sammenhæng)som alle andre kabler uanset pris)Jeg står 100% inde for min Dokumentation, og ved at jeg
kan forsvaredette i alle aspekter også 100%.  For eksempel er der gået over en time bare for at prøve at forstå1 indlæg. Jeg vil gerne fremhæve
indlæget fra Kaj, det er simpelthen perfekt, sådan et indslag vil jeg  meget gerne svare på.Mvh.Jan H.Pedersen   


Det er jo vældig fint med dine målinger på hvidstøj, med det forbehold at det ikke ligner et musiksignal på nogen måder.
Hvidstøj har et ensartet signalniveau, altså et signal uden dynamik og er let at få til at måle godt, det er lige modsat et musiksignal
som rummer meget variable signalniveauer, så du kunne jo passende starte med at bevise at din test giver de samme resultater med et
musiksignal feks. denne cd som nok vil stille lidt krav til din opstilling på alle parametre, bla støj og indstråling i signalet.


Her kommer vi så til det næste punkt i din påstand at dit billige 10 m blikkabel leverer samme signal som et godt dobbeltskærmet hifikabel( som
absolut ikke behøver være dyrt ) men kunne feks være et Mogami eller Canare LVX kabel til en fornuftig pris.
Du har ikke taget højde for indstråling i dit kabel (det er her et godt skærmet kabel kommer ind i opstillingen) Det af dig anvendte kabel er et
møgbilligt massefremstillet kabel fra østen med en indkøbspris på 0,25-0,50 kr i indkøbspris for grossisten og kvaliteten er derefter, dårlig
skærm, ultratynde ledere, billige blikstik med dårlig kontakt til indgangsstikket = støj på signalet.
Hvordan kan det være at du totalt ignorer faktorer som de ovennævnte, det kunne jeg godt tænke mig at få et svar på?
Prøv at lægge dit fine testkabel hen over et effekttrin eller tæt på en router eller fladskærm med en SMPS strømforsyning, lav din test igen og se
om du får samme signal ud som du har lagt ind, feks dit foretrukne hvidstøjssignal
Den måling ser jeg frem til at se
Venter med spænding på at høre trådstarternens svar på overstående..
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand
 
Willdau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg synes tit at der er ganske betydelige variabler der tit bliver ignorerede i disse tråde. Fx vil jeg gerne give Mikkel Gige lidt modspil til sin påstand om at
der ikke er forskel på digitalkabler.

Hvorfor går debatten på, hvorvidt man kan høre forskel på kabler eller ej? Dem der påstår at de kan høre forskel på alle slags kabler burde give noget
mere info om deres setup.

Digital-signalkabler der ligger isoleret fra strømkabler burde ikke vise forskelle i deres performance, men intefererende magnetfelter fra strømkabler der
trækker store strømme, kan påvirke data-pakkerne der udveksles, i stor grad.
Til top Vis Willdau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willdau
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak for de nye indslag. Som nævnt tidligere! står jeg 100% inde for min Dokumentation i alle aspekter, så betyder dette at når jeg skal svare bland andet. Kaj og et par andre, så kræves der så meget, for at sætte det sammen sådan at det bliver let forståeligt, jeg har ikke glemt jer, så bliv i tråden. Og så ser jeg indslaget fra ramma,  virkeligt godt indslag hvor det hele er relateret til hvad denne tråd handler om , og det er let at svare på, så derfor vælger jeg at gøre det nu. Men Strand var det virkelig nødvendigt at gentage indlæget fra ramma igen? kunne du ikke bare have skrevet at, jeg ser også frem til dit svar til ramma?
------
svaret til ramma: *Det er jo vældig fint med dine målinger på hvid støj, med det forbehold at det ikke ligner et musiksignal på nogen måder. Hvid støj har et ensartet signalniveau, altså et signal uden dynamik og er let at få til at måle godt, det er lige modsat et musiksignal som rummer meget variable signalniveauer,*

Det er ikke hele sandheden ramma. Når du lytter til hvid støj! vil du sige at der er støj at høre hele tiden og derfor er det uden dynamik, det har du ret i, vi hører det som en summering af det hele. dette er ud fra et menneskeligt synspunkt men ikke fra et teknisk synspunkt. Hvis hvid støjen holdt op øjeblikkeligt, og efter 1 sekund startede igen, efter 1 sekund holdt op .... osv. osv.  så kunne vi høre dynamikken. Fordi vi bruger ingen lyd som reference.

Hvid støj stiger 3db for hver oktav så de høje frekvenser er selvfølgelig kraftigere men da det er en kabel test er det også fint at bruge da man ved at kapaciteten der ligger mellem lederen og stel, er mere gældende jo højre frekvensen er.

Forestil dig at vi har en X Y plotter og at papiret løber meget hurtigt, plotteren tegner en kurve af vores hvid støj, derefter en kurve af vores musik. Vi ville så se at hvid støjskurven indeholder højere frekvenser. Når kurven er på nul linjen er dette lig med 0 volt gennem kablet og ind i forstærkeren, herfra er det uden betydning for kabel og forstærkeren om der forud har været 2 sekunders pause eller ikke, når så spændingen/kurven stiger kan det sidestilles med at nu kommer dynamikken (teknisk set). Hvis Kablet perfekt klarer denne dynamik/stejlhed, kan du være helt sikker på at så gør kablet det også ved de lavere frekvenser. (1812 overture)
  
Jeg har ikke det omtalte musikstykke, hvis du kan sende det til mig eller fortælle om der kunne bruges noget fra youtube, et link, måske noget andet, så skal du være velkommen og jeg vil meget gerne lave samme test opstilling hvor dette musikstykke indgår.

*dårlig skærm, ultratynde ledere, billige blikstik med dårlig kontakt til indgangsstikket = støj på signalet.* *dårlig skærm* dette følger længere nede. *Ultratynde ledere* ? Først kik på min Dokumentation næsten nederst på siden, og se hvad kablet kan overføre i forhold til hvad der faktisk bliver overført.

Jeg mener at standarden er ca 0,75V RMS effektiv værdi for fuld udstyring i et ubalanceret system med rca/phono kabel, hvis vi siger 1 Volt RMS og indgangs impedansen er 50Kohm giver dette en maximal effekt i watt på (spændingen i anden delt med modstanden) 0,00002Watt. en almindelig lysdiode (den der lyser stand by) har et forbrug på ca. 0,025Watt, havde den ledere i samme forhold som signal kablet så skull der parallelt kobles 1250 phono kabler. Det er jo ikke noget jeg finder på, men sådan er virkeligheden (sandheden). Dette er ikke specielt rettet til dig ramma, men en general konstatering. Hvis man kigger på tykkelsen af højtaler kablet, derefter på phono kablet, sætter dem i forhold til hinanden og så konkludere, hmm det phono kabel er da vist også noget tyndt stas. ja så er man på afveje i forhold til virkelighedens verden.

*billige blikstik med dårlig kontakt til indgangsstikket* Her tager du også fej.   he he rolig Nej jeg er selvfølgelig helt enig med dig i at det er nogle billige blikstik. Man kan klemme på skærmen og bøje det, men det er dog særdeles nemt at sikker sig at forbindelsen er i orden, ved at se hvad der fysisk sker når man sætter stikket i. Klart, tager man tit stikkene ind og ud bør man købe et kabel med bedre stik (messing eller noget i den retning, hvor der er mere gods i og det ikke bøjer så let. ps: det burde være underforstået at i min dokumentation er forbindelserne i stikkene ok.

*Hvordan kan det være at du totalt ignorer faktorer som de ovennævnte* Jeg ignorer dem ikke, troede bare at det var forstået/underforstået på forhånd, eller blev det efter at havde læst og forstået dokumentationen. Men så kan vi jo takke HiFi4all.dk for forumet, for at vi kan have denne dialog.

*Prøv at lægge dit fine testkabel hen over et effekttrin eller tæt på en router eller fladskærm
med en SMPS strømforsyning, lav din test igen og se om du får samme signal ud som du har lagt ind*

kik på den opdate der er på min dokumentation. der er tilføjet 3 tests. Men jeg har ikke en router hvor der får 220V ind. (Mit gæt er at hvis routeren er af plastik skal SMPSen være skærmet, eller der skal være en separat strømforsyning. Er det en metal kasse behøver SMPSen ikke at være skærmet, men kun et gæt) MPEG4 HD boxen er en metal kasse med plastik front, og SMPSen er ikke skærmet indvendig. mere end 12 timers arbejde for at give dette svar.
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  



  og 

Jeg bli'r sgu' lidt nervøs når jeg absolut ingenting fatter!



N.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Det er fint med dine målinger, men har du nogensinde sat dig ned og lyttet med dine fine instrumenter, som der sidder på hver side af dit
hoved?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad din reference egentligt er, hvilket anlæg spiller du på til dagligt, og hvilke kabler har du prøvet ud
over dit 20,-kr. RCA-kabel?

Dette er ikke et personligt angreb mod dig Jan, men egentligt mere spørgsmål så jeg personligt kan få belyst din indgangsvinkel til dette
emne.

Venlig hilsen Miav.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Du skriver flg. efter dine målinger:
”Ved i hvorfor fabrikanter af signal kabler ikke dokumenter at deres kabler er bedre lydmæssigt end de billige, i offentlige kontrolleret blindtest? Det er fordi at et signal kabel til kr. 30,- er 100% lige så neutralt høremæssigt som et kabel til 10.000.-
Som ordsproget lyder!: Man skal ikke save den gren over man selv sider på.”

Det er jeg som udvikler og producent, af netop kabler, nødt til at kommentere.

Det er ikke nødvendig at dokumentere, at mine (og evt. også andres) dyre kabler er bedre end billigere kabler. Mine kunder bekræfter selv dette, ved at under 2% har valgt at returnere kablerne efter flere ugers prøvelytning.

Al respekt for det store arbejde du har haft med at lave dine målinger, men mig bekendt findes der ikke elektronisk måleudstyr, som kan måle hvordan et kabel vil lyde, når det er monteret på et hi-fi anlæg som bruges til at gengive musik. Det er kun det menneskelige øre som er i stand til dette. (Endnu)

Derfor er det også mine, og mange andres, ører der bliver brugt til at udvikle mine kabler. Jeg har igennem mere end 10 år, lyttet til næsten alverdens materialer som kan indgå i fremstilling af et kabel. Alle ingredienser påvirker lyden. Både trådens materiale, opbygning og facon, isoleringsmateriale, og ikke mindst de benyttede stik, har stor betydning for hvordan det færdige kabel vil lyde. Der er lagt tusindvis af timer i udviklingen af mine kabler, for at komme frem til de resultater som kan fremvises i dag. Gennem de mange timer er det også blevet meget tydelig, at alle kabler som indgår i et hi-fi anlæg, har betydning for lyden. Det gælder både analoge signal og højttalerkabel, men også strømkabler og digitalkabler herunder også USB kabler kan ændre lyden markant.

Hvordan lyden påvirkes kan være meget forskelligt, da hi-fi anlæg ofte består af forskellige komponenter fra flere producenter. Derfor er hi-fi entusiasten og musikelskeren også nødt til at lytte, før der købes nye kabler (uanset kablernes pris) og så bruge den sunde fornuft før tegnebogen hives frem.

Jeg skal ikke afgøre om der findes kabelproducenter, som kun vil snyde kunderne og tjene kassen, men der findes også meget seriøse udviklere og producenter, som udelukkende laver kabler for at kunderne kan få de bedste lydoplevelser.
De rigtige kabler løfter lyden fra et godt hi-fi anlæg fra godt til fremragende!

Min konklusion er at dine målinger ikke fortæller noget som helst om hvordan et kabel påvirker den lyd som ørerne hører når der lyttes til musik.

Jeg kan kun opfordre alle til at træne ørene, og vænne sig til at høre de forskelle der kan opleves. Det kræver nemlig træning og den nødvendige tid for at opnå dette. Og nyd musikken imens.

John Dyrholm

__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Det her med måling og lyd kan være meget tricky.

For mange år siden fik vi en Black Box ind til HIGHfidelity (bladet). Der var et batteri på og to phonistik - ind og ud. Satte man lyd igennem var der ingen problemer - det spillede fint. Men når vi skulle måle på boksen var der totalt lukket ned. Intet signal igennem.

Det hele var lidt mystik, men dog meget simpelt. Boksen indeholdt et simpelt kredsløb. Hvis sinalet på indgangen var symmetisk omkring nul - som f.eks. målesignaler - så blev udgangen mutet. Med musik, som ikke er symmetrisk, spillede det hele fitnt.

Dette et lille eksemplet på, at man ikke altid kan bruge målesignaler i stedet for musik.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Men også et godt eksempel på, at man kan finde en forklaring ved at analysere målinger og teknik. Det er der problemet er i kabelbranchen: Ingen målinger, en masse salgsgas, ser ofte er noget værre vrøvl. Selv HiFi bladene fejler hér: De skriver hvordan kabler lyder, men de måler ikke på dem. Det er velkendt, at der er stor korrelation mellem, hvordan forstærkere, højtalere osv. måler (hvis ellers man måler tilstrækkelig mange parametre). På kabelfronten er der opstået en konsensus om, at producenterne endelig ike må udfordres. Det er simpelthen til grin!

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Tak for de nye indlæg
Jeg vil lige komme med et svar her, så i bedre forstår mit udgangspunkt.
Miav spørger:
*Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad din reference egentligt er, hvilket anlæg spiller du på til dagligt, og hvilke kabler har du prøvet ud
over dit 20,-kr. RCA-kabel? *
Hvad jeg har af anlæg er uden betydning, for min Dokumentation, den ikke tager hensyn til hvad vi har af grej. og min vurdering af mit eget anlæg (hvordan det lyder) er også uden betydning da det er en  subjektiv vurdering, forestil jer at jeg gav en beskrivelse af hvordan mit anlæg lyder! og så har vi en beskrivelse tidligere i tråden af hvordan *hifiigen* beskriver hans anlæg, og af en eller anden grund så byttede vi bo sted men inventaret blev stående, ville vi så høre det samme lyd billed? nej selvfølgelig ville vi ikke det. Jammen hvem har så ret (i den rigtige retning af hvordan lyden skal lyde) for mig handler det om at få den information der er foran mikrofonerne gengivet så naturtro som muligt, dette er grunden til at jeg ikke har nogen cd,er (sammen mixed lyd , kompresset, og hævet lydniveau) forskellige menneskers vurdering af lyd er subjektiv, hvor
min dokumentation er objektiv, de forskellige love inden for elektronik (ohms lov osv.) er objektive. definitionen på en meter er også objektiv, forestil jer at den var subjektiv, det ville så sige at en meter var nu hvad vi hver og især syntes at den skulle være!  Vil dog oplyse dette,
da højtaleren og akustikken er den absolut vigtigste parametre for at opnå god lyd. Jeg har selv tegnet, designet, mine højtalere,  designet så de passer ind i reol systemet, 38cm bredde, dybde for neden   46cm, dybde for oven 30cm, højde 170cm  det er kvart bølge kabinetter, (Transmission Line) 4 vejs system 6 db pr. oktav filter for alle enhederne, 16ohm, 10 tommer basenhed, den har ca 140 liter effektivt at arbejde i , yderligere er membran vægten forøget ca. 3 gange for at dæmpe spejl reflektioner fra kabinettet. vægten er 65kg stykket.
Mvh.
Jan H.Pedersen  


 



Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Fint nok Jan H.,
men du svarer stadig ikke på nogle af de andres temmelig relevante spørgsmål.
Kan du høre forskel på kabler i dit eget anlæg????
Og hvis du kan (hvilket du i denne tråd selvfølgelig ikke vil indrømme), hvad er så din agenda med tråden??
Du bad om i starten at vi skulle tale pænt. Jeg taler pænt, men kan ikke komme ud over mistanken om en eller anden form for "trolling"


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes