Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 16:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lynx 3.0 poweramp problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er igang med at bygge en audio forstærker (LYNX 3.0) Her er "samle guide" http://www.audio-circuit.dk/images/LYNX-v3-0-QAG.pdf

Men nu er jeg kommet dertil, hvor jeg simpelthen ikke kan komme videre. Jeg har søgt efter fejlen i mange mdr. nu, og kan ikke finde den. Jeg tror den går i selv sving.

Er der en i denne gruppe, som har erfaring med selvbyg, Især af denne model forstærker, som har tid og lyst til at hjælpe/guide mig videre, så jeg kan blive færdig med mit projekt?

Det skal lige siges, at det er første gang, at jeg har begivet mig ud i sådan et omfattende projekt, så skal have den på et sprog, som ikke er for fagligt.

Jeg har fulgt Jan Dupont's "Samle guide"

Jeg har sat strøm på "Supply to voltage amp" (15v kredsløbet til opamp) og lavet "pre test" og indstillet bias til 1.4v som beskrevet i guiden. Problemet ligger ved at jeg måler DC spænding mellem GND og OUTPUT 47 Volt for at være præcis.

Det er kun den positive side af transistorerne der bliver lune, samt driver transistoren på positiv. (Q110,106,103,108,101). PCB'et er symmetrisk. Når jeg smækker strøm på "supply to output stage" bliver alle udgangs transistorer dog varme/lune, så jeg går ud fra at de kører som de skal.
Zener modstandene har jeg udregnet til 2K Ohm (R122/R123) Det skal lige siges at det er de eneste 2 modstande der bliver meget varme når den er tilsluttet.

SOA protection calculation R124 og R125 er udregnet til 43 Ohm, jeg har smidt 39 Ohm i. (standartværdig) skulle være OK Transistor Q104, Q106 er rettet til ECB (se billede)

Opamp LF356 bliver brugt, har prøvet med AD 797 også. (Opampen bliver også en smule varm)
Alle transistorer er skiftet og jeg har herefter stadig samme fejl.

Driver, output og Bias transistorerne er isoleret fra kølepladen. Alle modstande er målt og virker, samt alle dioder. Her er lidt billeder af hvordan jeg har tilsluttet power supply

Min trafo er på 2 * 39V AC, som bliver til 55V DC efter ensretning. Jeg måler +/- til GND 55V fra trafo/lytte bank, som der skal være

Kina lytte bank bliver udskiftet når modulet virker

På forhånd tak :=)

Dawid
Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder med diagrammet og byggevejledningen. Allerførst er du opmærksom på side 4 - den forkerte angivelse på PCB af benforbindelsen til transistorerne?

Kredsløbet skal kunne prøvekøres uden tilsluttet strøm til udgangstrinnet. Der skal være balance og symmetri i kredsløbet hele vejen igennem, da det er fuldsymmetrisk opbygget. Start med af måle DC offset på udgangen. Er det DC offset på 46V du viser er noget fejlmonteret eller en komponent defekt.

Se diagrammet som et kredsløb der deler sig på hver side af en imaginær ret linje fra indgang til udgang. Ovenfor og nedenfor skal spændingerne være de samme. Blot med modsat fortegn. Eksempel: spændingerne på kollektor af henholdsvis Q103 og Q104 skal være identiske blot med fortsat fortegn. Mål også på ben 6 på OPAmpen Der skal der stå nul volt. Kontroller forsyningsspændingerne til Opamp'en. Ben 7 og 4 skal også være de samme dog med modsat fortegn. 15V plus/minus. Er OpAmp'en defekt vælter hele læsset, så er du i tvivl om dens funktion, så skift den. Jeg går ud fra du anvender den viste OPA627. Du kan ikke tage det som givet at en anden "lignende" fungerer i sammenhængen.

Kredsløbet er ganske overskuelig. Med lidt systematik, en skillevariotrafo, en varm loddekolbe, tre til fire måleinstrumenter til kontrol at flere målepunkter samtidig og et oscilloskop skal du have den op og køre i løbet af et par timer. Det er en skam der er så langt mellem os.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hvilken spænding måler du på +/- forsyningen til op-amp'en (i forhold til GND)?

Hvis du har selvsving - så er det ik altid du kan måle det med et multimeter.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

pingvinfod

Fejlmuligheder. Jeg skyder fra hoften.

Dit print er gennempletteret. Kobberbaner på over og underside med forbindelser imellem. Det skulle vel ikke være sådan at der under montage/demontage af komponenter er sket en afbrydelse af forbindelsen? Et sted er nok.

At der et eller andet sted er sket en kortslutning, en mikroskopisk loddeklat du ikke har spottet. Jeg kan se du har haft diverse transistorer loddet ud og ind. Sensor målepunktet J102 ser også ud til at være udsat for angreb af loddekolben. Er der en kortslutning her? I så fald er OPamp'ens ben seks lagt til stel og dermed ude af stand til at korrigere for offset på udgangen.

Diagrammet viser muligheden for at der kan være flydende stelpunkter på printet som ikke er forbundet til et samlet centralt stelpunkt. Det gennempletterede print igen.

Læg en lus over indgangen (kortslutning) under opstart og målingerne af kredsløbet, så fejlen ikke påvirkes af et indkommende DC signal. Kontrollerer C110 for lækagestrøm.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

# Kaj

Hej Kaj

Mange tak for din hjælp og tid til at kigge på det

Ja det er en skam vi bor så langt fra hinanden, det kunne ellers være fint hvis vi lige kunne kigge på den sammen :)
Vi må gøre det på den svære måde :=)

Nederst Side 4 i vejledningen har jeg været opmærksom på. Jeg fandt nemlig ud af at der var fejl i vejledningen. Rettelsen (ECB) angår Q106 og
Q104 og ikke Q106 og Q107 som i vejledningen. Se første billede fra mit link med billeder. Håber jeg har ret ! :D

Det jeg mener med de 47 volt er DC offset ja. Jeg måler det fra GND til output.

Jeg har nu målt lidt på Q103, Q104 som du beskrev. Jeg har målt fra GND til Kollekter ( håber det er rigtigt ) Jeg synes dog begge mine voltmeter
opfører sig mærkeligt når jeg måler her. Jeg måler +50V og pludselig skifter voltmeteret fortegn til -50V. og sådan skifter det hvert sekund.
Hmmmm. På begge.

Hvad Op-amp'en ang. så måler jeg på ben 7 og GND +15,11 Volt og på ben 4 og GND måler jeg -15,04 Volt.

Ben 6 og GND måler jeg 70 mV den svinger en lille smule. Er det for meget ?

Jeg har læst om flere der vælger LF356 til Op-amp, hvor det virker fint. Jan Dupont bruger den også selv.

Printet ved de små transistorer i midten af kortet, kan godt se lidt brændt ud, men der er fin forbindelse. (der var lidt for meget varme på min
makkers loddekolbe) hehe

Over og underside har kontakt med hinanden. Der er gennemgående kobber i komponenthullerne. Dual-Layer.

Begge kort har samme fejl, så det vil være usandsynligt med en dårlig forbindelse

Der er ingen kortslutninger med loddeklatter.

Lige 2 spørgsmål til sidst:

Hvad mener du med gennempletterede?

Hvordan måler jeg lækage strøm på elektrolyt C110?

Mvh.

Dawid

Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Weezer

Tak for interesse !

Håber du fik svar fra mit tidligere post

Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en tråd hvor Jan hjælper flere folk, men er desværre ikke den store haj til Engelsk :(

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/19599-lynx-amp-pr oblems-help.html

Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

pingvinfod

Hvad mener du med gennempletterede? = gennemgående kobber i komponenthullerne. Du kendte svaret uden at vide det.

Lækagestrøm.
Der findes professionelle instrumenter til formålet. I de tilfælde det har været nødvendigt, har jeg selv løst opgaven med et ohmmeter med skala til over 10Mohm. Jeg får ikke en angivelse af lækagestrømmen, men en brugbar indikation af egnet eller uegnet i den sammenhæng kondensatoren anvendes. Den ideelle kondensator vil ikke lade en DC strøm passere og den vil derfor vise uendelig høj modstand (være umålelig).

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Korrekt forsyningsspænding til Opamp og 70mV på ben seks kan godt være rigtigt.
Spænding på kollektor Q103/104 50V plus minus skiftende hvert sekund.
Det kunne se ud som om kredsløbet laver lavfrekvent selvsving.
Ellers kan spændingen på de to steder aldrig blive plus minus 50V i tomgang.
(Hvor ville det være dejlig med analoge instrumenter lige her.
Det underlige er at et udsving ikke samtidig kan aflæses på IC ben 6.
At spændingen på udgangen i sammenhængen er konstant 46,6 V !???

For at udelukke flest mulige fejlmuligheder ville jeg lodde den ene ende af D101/102 fri.
Sikringskredsløbet skal alligevel først bruges når du sætter strøm til udgangstransistorerne.
Vent med det til der er balance i tingene. Lad endelig udgangen stå ubelastet.


Var det min konstruktion ville jeg ikke tøve et sekund med at parallelforbinde zenerdioderne med hver sin minimum 2200uF/25V elektrolyt.
Da både IC og Q101/102 får strøm de samme steder fra kan det ikke udelukkes at små variationer i forsyningsspændingen er den udløsende faktor.

Ellers vil jeg anse det for at være en "hands on" opgave!!!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 22 Juni 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Kay

Jeg vil undersøge om jeg kan måle lækagestrøm på kondensatoren :)

Jeg tilslutter forstærkeren igen imorgen, også vil jeg fortælle dig om DC offset er 46,6V konstant.

Jeg prøver også at lodde D101/102 fri, Er det til det såkaldte "SOA" kredsløb?

Som du siger, venter jeg med at sætte udgangtransistorene til, end til jeg har fået mit 15V kredsløb til at virke.

Tak for tippet med 2200µF parallelt med zenerdioderne ;)


Jeg har fundet en kontakt i nærheden af hvor jeg bor, som vil tage et kig på den. Så her har jeg også en mulighed nu :D

Jeg har været igang med forstærkeren i 4-5 månederne nu uden at finde fejlen :(
Kan man tage nogle kurser for at få en bedre forståelse af elektronik og kredsløb? som sagt har jeg ikke den helt store erfaring inden for emnet

Vh.

Pingvinfod
Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu målt på GND og output igen, den starter nu med at være 25V og stiger til 35V efter et kvarter. Ved ikke lige hvorfor den ikke måler de
46V mere :S

D101 & 102 loddet fri. Stadig DC på output.

Lægagestrøm på kondensatoren undersøger jeg stadig

Vh.

Pingvinfod
Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Når der fortsat er ubalance i spændingen på udgangen (den vælter til den ene side) må der være en fejl i en komponent et sted. Med D101 og D102 loddet fri fortsætter jagten. Jeg håber du har diagrammet foran dig.

Kontroller R120. Den skal være 10 kOhm. Har du en ny erstatning for C110, så skift den. Læg en 1 kohm modstand over indgangen, så den ikke bidrager til fejlen.

Mål spændingen på ben 2 og 3 på opamp'en samtidig med at du med et andet instrument måler ben 6. Der skal stå nul volt DC på ben 2 og 3 og tilnærmet nul volt på ben 6.

Fra Opamp ben 6 deler signalet sig til to emittermodstande for transistorerne Q101 og Q102. Q101 sidder i den positive halvdel af forstærkeren og Q102 i den negative del. For at der bliver balance i tingene skal der på en given komponent i den positive del af forstærkeren kunne måles en tilsvarende spænding med modsat fortegn på den tilsvarende komponent i den negative del af forstærkeren.

Startende med Q101 og Q102 måler du dig forsigtigt (skiftevis den positive og den negative spænding på de symmetrisk placerede komponenter) frem til stedet hen mod udgangstrinet, hvor der pludselig ikke måles samme værdi. Der finder du fejlen. Er du meget omhyggelig laver du en tabel med spændingerne på hvert enkelt ben på samtlige transistorer. Det vil være en værdifuld hjælp for andre, som ønsker at hjælpe dig. Pas på ikke at kortslutte noget under målingerne. Det kan have fatale konsekvenser.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj nu må jeg hellere stave det rigtigt :)

Tak for dit svar!

Det vil jeg helt sikkert prøve!

Så kan jeg skridt for skridt se, hvor kredsløbet virker, og senere hen, se hvor det pludselig ikke begynder at virke mere. :P

Jeg vil prøve at lave en tabel og se hvor fejlen begynder. For at have mere styr på det.

Jeg starter med Op-amp'en, det er her, det hele starter.

Er det sådan at du kan give en lille beskrivelse på, hvor på transistorerne jeg skal måle spændingerne (E,C eller B) Så jeg måske selv kan
begynde at kikke lidt på det.? Eller er det for kompliceret og omfattende på tekst ?
For dette du beskriver ovenfor, skal jeg nok have min den gamle til at hjælpe med. Gammel IT- tele mand. ;) jeg kan godt høre at det lyder
simpelt og logisk som en udelukkelses metode, men jeg er ikke selv 100% herre over det endnu.

Det har alligevel givet mig meget erfaring at begive mig ud i dette projekt, vil jeg sige, så det er ikke helt omsonst


R120 er 10K Ohm

Jeg prøver at skifte C110

Den modstand du snakker om, som skal på input. 1K Ohm. Skal den tilsluttes input/GND ? :)

Tak for hjælpen end til videre !

Vh.

pingvinfod
Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Indgangen. 1 kohm mellem input og GND. Ja. En total kortslutning kan give anledning til selvsving, som fortsat kan være årsag til problemerne. Har du haft et oscilloskop på udgangen til kontrol af dette?

R120, 10 kohm. Har du målt værdien?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj

Jeg smækker en 1 Kilo ohm på input / GND

Jeg har prøvet med et oscilloskop og en tone generator på input. vi kunne intet udslag se på output med skope. Jeg håber at det var svar på dit
spørgsmål :)

Jeg har målt R120. den er præcis 10K Ohm
Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Tonegenerator og oscilloskop. Intet signal på udgangen

Med en tonegenerator (100mV 1kHz til eksempel) på input, skal der med oscilloskopet kunne måles 2,56 V RMS på opamp ben 6. Kan du ikke det, har du allerede her en fejl, som med stor sandsynlighed er årsag til alle dine problemer. Det er nemlig opamp'en, som via modkoblingskredsløbet gennem R120 styrer offsetspændingen på udgangen. Fungerer den valgte Opamp LF356 ikke i opstillingen, er alle anstrengelser forgæves.

Min allerede tidlige bekymring og kommentar til Opamp'en er styrket med denne nye oplysning. Vær sikker på at ben 5 og 1 IKKE har nogen forbindelse i DIT printlayout. Offsetjusteringen (finjustering af balance) anvendes ikke i denne opstilling.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Kigger du nøje på diagrammerne over den originale Opamp til forstærkeren (nedenfor vist) og den du anvender, ser du en betydningsfuld forskel på udgangstrinnet (de røde pile). Her er der lige som i resten af forstærkeren symmetri NPN/PNP, hvor der i den du anvender er to NPN transistorer hvoraf den ene er en konstantstrømsgenerator, som anvendes som loadmodstand for den anden. LF 356 kan ikke erstatte OPA627 med det samme resultat.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,

Hvorfor fokuserer du på udgangstrinnet i de 2 opamps?

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Morse.

Trådstarter står med en forstærker som ikke fungerer. Der er anvendt en anden Opamp end den oprindelige. Spændingen på forstærkerens udgang er "væltet". Spændingen er positiv. LF356 har asymmetrisk opbygget udgangstrin med konstantstrømsgenerator mod minussiden og emitterfølger til plussiden.

Jeg fokuserer på udgangstrinnet fordi dets udformning er vigtig i sammenhængen. Opamp'en skal levere såvel spænding som strøm til et efterfølgende relativt lavimpedanset transistorkredsløb. I den sammenhæng er det afgørende vigtigt, at der er symmetri i opbygningen. Den specifikke opgave udføres bedst af et kredsløb udformet som symmetrisk emitterfølger. Fuldstændig som udgangstrinnet i en traditionel forstærker. Se f. eks. Lynx'ens udgangstrin. Symmetrisk emitterfølger.

Den antagelige direkte årsag til valget af OPA627 til opgaven.

Så længe der ikke er konstateret anden årsag til fejlen er det rigtigste at anvende den oprindelige komponentanvisning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes