Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 06:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: El-installation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

staffi skrev:
Ok underligt, men forstår ikke helt det med større kvadrat skal give bedre lyd... Der sidder i de fleste forstærkere en trafo som
typisk er med adskilte
viklinger... Er strømmen internt i forstærkeren ikke adskildt fra selve kablet i installationen.. ? Jeg er godt med på at større kvadrat på ledninger
giver
mindre modstand mht hvis der sker en fejl bliver den fanget hurtigere men hvis forstærkeren kun bruger 10A hva så..? Er resten så ikke spildte
kræfter..?


Strømmen internt i forstærkeren er adskilt (galvaniskadskilt) fra forsyningsnettet. Ja, jeg har nu også gruplet over det med at et stører kvadrat
skulle give bedre lyd. Her hjemme ved mig brugte jeg en regnfuld søndag eftermiddag på at skifte ledningerne fra stikkontakten til alle
apparaterne fra 0,75 til 1,5 kvadrat. Ja, jeg var meget spændt da jeg tændte for anlæget - men ja, det gav en hel del/faktisk ret meget
Ja, det havde jeg ikke regnet med. Der var ikke en eksotisk løsning jeg lavede - det var 3x1,5 kvadrat ledning fra Biltema - så de dyrer typer
giver sikkert et endnu bedre resultat.

I bund og grund regnede jeg ikke med at det ville gøre nogen som helst forskel - men, det gjorde det bestemt   
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du kan få nogle APH audiophile sikringer til elskabet mener de har en 16A speciel sikring til den specielle holder som passer sammen.De har også en 20A sikring til samme sikringsholder.

Der var også en forhandler der tog nogle hjem efter jeg lavede et indlæg i sin tid med dem.

Det kræver bare et 2,5kv kabel til den eller må man ikke, jeg kan ikke bruge dem da det ikke var praktisk muligt at trække de tykke kabler i den eksisterende installation så jeg måtte nøjes med en 13A smeltesikring til anlægget.

Prøvede i sin tid at lægge 2x2,5kv kabel sammen med ca 12meter til måleskabet og det gav noget mere dynamik men det må man ikke fik jeg at vide.

Der havde jeg de APH sikringer i dengang.

Ved ikke helt om jeg har ret man kan man ikke antage at modstand svarer til at køre op ad bakke og jo flere bakker du fjerner jo bedre uden at jeg opfordre til at lave noget ulovligt.

En sikring er en modstand jeg har overvejet at fjerne en sikring i mine efektforstærkere-monoblokke men mener det er uforsvarlig har kun sat nogle bedre i, i hvert fald dyrere....
 


__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

I princippet har jeg lært af en jo flere ampere et stik kan tage jo lavere modstand har det så man kunne sikkert montere et 380V kraft stik så er spørgsmålet om man vil have det i stuen er CE kraftstik er nok ikke så kønt at se på.

Hvor langt skal man gå.....

Du kan jo også købe en PS Audio power forsyning der laver rent strøm.


__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Chrillerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Den sikring der sidder i gruppeafbryderen i din tavle sikrer kun at den mænge strøm der løber i det kabel der er trukket fra tavle til stikkontakt ikke
smelter ved overforbrug.


Man kan godt sige at hvis der kun bruges eks 6 ud af 13 a, at de sidste er spildt, men det betyder ikke noget, da man kun betaler for forbruget, og
ikke hvad der er til rådighed. I mine øjne er der ingen grund til at forsikre med mere en nødvendigt, dvs hvis der kun skal bruges 6 a ville en 10 eller
13a sikring være fint (de mest normale i en bolig, medmindre der er snakke om ovn osv.)

Igen 13a (lysgruppe) tillader 2990 w, hvilket er en del. Og i følge stærkstrømsbekendtgørelsen er det et krav med en lysgruppe pr påbegyndt 50
kvm2.

Eks et hus på 135 kvm skal have 3 grupper. Der er her tale om en ekstra gruppe til at drive: tv, forstærker og diverse andre apparater, 13 a skulle
derfor være rigeligt.
Til top Vis Chrillerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrillerman
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Separat sikring til hifi anlæget er en god ting vil jeg mene, ved ikke om det hjælper på forurenere så som køleskabe og frysere der starter og slukker de laver også nogle unoder på foryningen som kan influere på lyden.

Men det er nok ikke en god ide at de kører på samme sikring for det optimale forhold til HiFi lytning.

Er der ikke for lant til målerem eller man vil ofre lidt mere på kabel kunne man jo trække en sådan her eks. kan ikke se at det skulle være forkert det er vel godkendt til 230V og opfylder kravene.

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 350
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Der er ingen fordele ved at anvende 2,5 kvadrat eller 16 A sikringer, det har udelukkende noget med størrelsen af dit forbrug at
gøre, intet andet. Hvis du tager et glas vand fra en spand med 10 eller 20 liter er jo ligegyldigt for vandet i glasset om det kom fra
den store eller lille spand

Med hensyn til skærmet/jordet installationskabel, er det også en stor misforståelse at tro, det giver bedre lyd, da den jord du
finder i tavlen, og din husinstallation, er en sikkerhedsjord, den må ikke forveksles med en elektronikjord.

Brug din tid og penge på noget andet

Mvh
Bo Dylan
Elektroingeniør
Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være flabet - Men, har du selv prøvet at øge kvadratet til dine komponenter?

Jeg har selv været meget skepsis - og har heller ikke selv kunnet få det til at stemme overens med teorien - da det ikke kunne give den store forskel. Men, det er der.

Lige med hensyn til jord, så er det korrekt at, jorden i en installation primært er tænkt som en sikkerheds jord. Hvis et apparart er udstyret med en eller anden form for støjfilter på primærsiden, som er lagt til stel. Så kommer denne støjkomponent til at ligge på stelvejen, hvis ikke der er en jord til at lede støjen væk med.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv leget en del med strømkabler og havde en separat gruppe til mit hifi - men den måtte desværre ofres da kælderen blev renoveret

Jeg skal helt sikkert have lavet en gruppe til mit hifi igen en dag - og et lytterum! Men det må vente til børnene er store og flytter.

Hvad angår strømkabler til hifi - så startede jeg med at konstatere at jeg kunne høre tydelig forskel almindelige sorte standardkabler (jeg har en del liggende fra diverse apparater). Prøvede så et NO Magus - det gav lidt men var ikke prisen værd. Er endt med et DIY med 2,5 kvmm fase/nul og 6 kvmm jord - indbygget i en slange og fyldt med stålsand. p***e ulovligt men kæft det lyder godt. Skal tilføje at der KUN er strøm på anlægget når jeg er hjemme!!


Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

De helt gængse automatsikringer skulle efter sigende lyde godt. Personligt ville jeg bruge et hifi-installationskabel

Alene ud fra den betragtning at kobberet er rent - har oplevet almindelig installationskabler hvor kobberet var så ringe at de knækkede som saltstænger.

Sidst jeg købte installationskabel hos en elektriker fik jeg noget med 3*1,5 kvmm. Jeg spurgte efter noget 2,5 kvmm men det havde han ikke. Han brugte udelukkende 1,5 kvmm med ledere af ekstra rent kobber - det leder mere strøm end de gængse 2,5 kvmm og er lettere at arbejde med - var hans forklaring.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg foretog dette for nogle måneder siden, og det gav en kæmpe forbedring i form af ro, dynamik og transparens:

Fra mit vaskerums 400V kraftinstallation fik jeg trukket 5x2,5 ind til mit lytterum. 1 Nul, 1 Jord, og 3 faser. Kabler føder 3 stikdåser med
hver sin fase, hver stikdåse med 2 udtag. Så har jeg DAC'en på 1 fase, forforstærkeren på 2. fase, og endelig effektforstærkeren på den 3.
fase. Det som et apparat evt. laver af unoder, stråles ikke umiddelbart ind i de andre apparater, da det skal helt hen til
transformatorstationen, og retur til de andre stikudtag.

Når vaskerummet er i brug vil vaskemaskine og tørretumbler udsende noget støj, så når der rigtig lyttes er der vaskeforbud!

Ud over denne ændring bruger jeg Van den Hul netkabler, og føler min strømtilførsel er så god som det overhovedet kan blive.

I dit tilfælde trækker du så det 5x2,5 fra dit el-tavle. jeg gav 1900,- til el-manden (hvilket blev dækket af salget af min ISOTEK), du må
nok give mere. Iøvrigt brugte han et kabel med tyndere isolering end i gamle dage, og det var smidigt, så kabeltrækket er ikke så bøvlet
som før.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

I mit forrige hjem var 3x1.5kvmm og egen gruppe (13a). Jeg trak istedet 5x2.5kvmm (2 til fase, 2 til nul, 1 til jord), men mener ikke
noget ændrede sig af det.
I mit nuværende hjem har jeg installeret 3x1.5kvmm (13a) og egen gruppe. (een ledning ubrudt fra tavle til 2 stk grønne H.Nyborg-dåser,
med hver 3 udtag.).
Jo, jeg mener også det giver mere ro. (Som om der er mindre sus, sus man ikke forinden havde forestillet sig var til stede.) Ingen
forstyrrelser fra andre af husets installationer.
Men strømkabel fra vdH degraderede lyden både med 5x2.5kvmm og med 3x1.5kvmm. Så derfor kun originale strømkabler her.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 350
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Nu er det ikke for at være humørknuser, men lidt fakta vil være på sin plads.

Herunder en blindtest af strømkabler. Konklusionen er klokkeklar



Elektroingeniøren
Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan
 
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 350
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ja, den test påpeger ret tydeligt at, der i testen ik rigtigt var nogle, som kunne høre forskel på de forskellige kabler. Det kunne dog være ret
interresant, hvis nogle havde lavet en blindtest (dog med en anden som medhjælper) på deres eget setup, som de kendte i forvejen.

Her ved mig kunne jeg bestemt godt høre forskel - og jeg indrømer gerne at jeg var temmeligt kritisk på forhånd
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Hej igen,

Nu er det ikke for at være humørknuser, men lidt fakta vil være på sin plads.

Herunder en blindtest af strømkabler. Konklusionen er klokkeklar



Elektroingeniøren


Du knuser ikke mit humør. Jeg troede ikke på efekten af specielle powerkabler, før en besøgende medbragte uvidende for mig, et Powerkabel - jeg kunne høre forskel, og det var bedre end mit eget.

Blindtests er ikke fakta - men statiske målemetode til, om "en gruppe mennesker" peger rigtigt på en blindt foretaget ændring.

Jeg mener, at en joker i blindtests i hifi er, hvorvidt testgruppen egentlig har rigtigt følsomme ører! Altså, kan de høre det? Testen fortæller om en af medlemmerne har højere score end gennemsnittet, trods musikvalget ikke var ham hverken interessant eller bekendt. Jeg tror han havde højere følsomhed overfor ændringen, end de øvrige i testgruppen.

Mine ører er på max følsomhed, når jeg leger grundigt derhjemme, og lytter på en ændring over langt tid. Så for mig, er blindtests ikke sigende for, om jeg vil kunne høre om en ændring er sket, ej heller om ændringen er positiv. Nogle gange er en ændring meget lille i begyndelsen, men senere vil man ikke være den foruden.

Men, hvis du er overbevist om, at blindtests er retvisende for hvilken glæde du oplever af en ændring i dit hifi anlæg, så er det bare sådan, og så må du enten frydes over ikke at blive snydt ved at bruge for mange penge på noget du mener er luft, eller undvære glæden ved at opbygge stille og roligt et bedre og bedre spillende setup.

Men, tilbage til el-installationer.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg ingen holdning til "blindtest" eller andre former for masse-test.
Hvad andre "hører", ændrer ikke på hvad jeg hører med mit anlæg.


Jeg mener nu, at blindtesten foreslået ovenover nok konkluderede, der ikke kunne høres forskel, men kunne samtidig heller ikke afvise der
ingen forskel var.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

RETTELSE:

Kunne ikke afvise der VAR forskel.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ja, så kunne jeg ikke styre min nysgerrighed længere Jeg havde 2 stykker 5x2,5kvadrat til at ligge - så lidt intermistisk ført gennem huset
(uden børn, hund eller kvinde i huset), så blev den ene ende monteret i en 16A gruppe - på den fase, som ikke har forbindelse til de 2 lysgrupper,
som jeg har i huset. Den anden ende er så monteret i en LK stikkontakt.

Det er faktisk lidt sjovt at opleve forskellen - lydbilledet er mere velopløst, mere dybde og bunden er blevet en del strammere. Lidt ufatteligt da min
amp har 4 styk hvid Rifa i størrelse Hansa Export. Og det er bestemt ikke en lille forskel, som man skal sidde og lede efter

Så det kan bestemt godt være, at det bliver til et 2016 projekt at få det lavet - dog med en 13A gruppe
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Tro flytter bjerge...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Tro flytter bjerge...

Ja - det gør den nogle steder, men ikke alle
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes