Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 06:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Indbrænding af kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 16 Januar 2016 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Her er lige et par artikler fra vandenHul. De handler dybest set om "indbrænding" af kabler.
Uanset om man tror på "kabel-mystik", er det interessant læsning og vandenHul´s eksperimenter er veldokumentertet andet sted.

3-8 Q: What is the so-called “burning-in” of a cable ?
A: Any cable’s conductors consist of many groups of atoms, clustered in crystals or atom clusters. The borders between these crystals or clusters are critical zones where electron movements are hindered when the condition of these boundaries is getting worse. This worsening takes place e.g. when your loudspeaker cable is moved every day and/or chemical activity is around - latter amplified by higher humidity levels, elevated temperatures and air pollution. Also imperfections in the cable insulation can trigger conductivity changes.

Burning-in is the effect that, despite any affected crystal borders, the sound quality improves again thanks to electron movement through conducting zones like so-called electron tunnels. But... when you move a cable again, those tunnels are “broken” and you then have to start again by playing your music.

You may wonder why (especially) on Sunday evening the music sounds so good again, this after a week with plenty of sound problems. Your cables finally are burned-in. But as soon as the killing Hoover (vacuum cleaning) hour on Monday morning comes and the over-active cleaning lady messes about with your cables, the problem returns: your cables are “burned-out” again, remaining that way until the following Sunday...

3-9 Q: What is a cable enhancer ?
A: A cable enhancer is a signal source connected to a power amplifier. The enhancer generates special signals which are intended to link a connected cable’s metal crystals together. The enhancing signal can come from a CD or from a noise generator. Any pink noise generator will do well here.

When you think about enhancing a set of interconnects, just connect the two cables between your CD player or noise generator and a pre-amplifier. When you want to enhance your loudspeaker cables, connect them between your power amplifier and an 8 Ohm resistor. When you think of enhancing your interconnects, loudspeaker cables and your loudspeakers at one time, just connect everything together and start playing. It can take 1 to 24 hours. When you think you are ready, don’t move the cables anymore, otherwise you’re back at the start again: By enhancing you create electron bridges between crystals or atom clusters. These tunnels easily break again when you move your cable.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Januar 2016 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Så er det på med sølv-folie hattene!

Sikke en gang sludder...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Få en "health ring" fra VdH med i handlen, så bliver det nemmere at sluge budskabet



__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Valla - du er for tidlig på den , det er ikke den 1. april endnu

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Der er nok nogle der er tidligt op søndag?.......ja HiFi er nok det tætteste vi kommer på mandehysteri...for få år siden var de ikke
muligt at høre forskel på digitalkabler, det er jo bare 0 og 1-taller,,nu er man en idiot hvis man ikke kan. der var nok nogle af od,
der ikke fulgte så meget med i fysiktimerne....højrehånds pegefinger...og sån...selvfølgelig lever kablerne deres eget liv! Vi vel vel
egentligt ikke om de er der, når vi har lukket døren til hifi-rummet. Måske er de der kun når vi ser dem......Ifg. Stephen Hawking
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Valla kan høre ting, som vi andre ikke kan ... jeg mindes stadigvæk noget med barnegråd på en Led Zeppelin-plade

Nej, spøg til side. Man hører, hvad man tror, man hører. Det, jeg kan have svært ved at acceptere, er de ofte noget søgte forklaringer, der hævder at
have et (natur-) videnskabeligt udgangspunkt, men hvor man i den grad savner konkrete videnskabelige forsøg eller såmænd blot en forklaring, der
er andet end teoretisk fantaseren, når diverse producenter forsøger at forklare deres produkters fremragende egenskaber.

Så jeg er holdt op med at læse diverse producenters "hyperbole". Jeg er ligeglad med, om de lydmæssige resultater skyldes dette eller hint. Hvis fx et
kabel lyder godt (eller dårligt), så er jeg ligeglad med teorien bag. Det kan være samlet af 18 årige jomfruer ved måneskin eller være frembragt ved
brug af avancerede infinite elemente analyser. I don't care! Hvis det lyder godt (eller dårligt), så kan resten være fuldstændig ligegyldigt. Det kan
være rigtigt, det kan være forkert ... jeg er ligeglad ... tror jeg nok
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2181
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Der er vist sprunget en...



Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Debatterne her handler om TRO eller FAKTA alt efter hvad trendsætterne mener.
Du er sammen med budskabet landet i ildlinjen mellem disse. Og så er det om at dukke sig.

Og så har jeg en lille tilføjelse til dit indlæg. Den udbredte accept af brugen af OFC (Oxygen Free Copper) kommer dit indlæg i møde. Dette suppleret med indlæg - også på dette forum - , hvor fjernelse af oxydlag på stik og kabler accepteres som forbedring af lyden.

Med mindre det er placeboeffekt alt sammen kan forklaringen på dit indlæg være at halvledere konstrueres med bidrag fra oxydering for at opnå deres egenskaber. Og som demonstration af effekten kan den enkelte jo prøve med at sætte et par dioder - modsat rettede parallelt - i serie med højttaleren. Oxydering af kablernes molekyler i produktionsprocessen kan ikke afvises som forklaring på dit indlæg, Nils.

Vi ses i skyttegraven.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Der var også nogen der troede på at jorden var flad , der er mere mellem himmel og jord end vi mennesker kan forklare og forstå.



http://www.gryphon-audio.dk/products/accessories/exorcist.as px

Dette var engang , meget populært , at uddrive djævlen far dine kabler.Det kørte Hi-Fi og eletronik på .
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

http://www.topmusic.com/densen-demagic-cd.htm

Dette var også oppe i tiden og folk troede på det , jeg har flere af disse cder og de virker.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke læst om van den Hul's forklaring før længere oppe i tråden, så den er ikke den der er skyld i evt. placebo her hos mig. men, jeg oplever HVER gang jeg har haft alle mine kabler ude af forforstærkeren, at der går nogle timer efter genstart og isætning INDEN lyden igen er så flydende, opløst og homogen. Og effekten, eller rettere degraderingen af pillet-skilt-ad er væsentligt større, end når anlægget bare har været koldt (slukket)

Man kan sige, at det kan jeg sgu ikke høre, for det giver teknisk ingen mening, men min påstand er så, at det er muligt der er en del andre der ikke kan høre det - men jeg kan. Og det er ingen fejl. at være ekstra følsom overfor det.

En analogi vedr. en anden sans end høresansen: min søde kone kan lugte/dufte det ingen andre jeg kender kan. Så hvis man i en blindtest testede om man kunne lugte eller smage, om der havde været et eller andet fremmedstof i et glas, ville et klart flertal tage fejl, og man ville konkludere: det kan ikke påvvises, at er der en sammenhæng, og derfor er der ingen sammenhæng. Men min kone tager ikke fejl. Hvor mange kan f.eks. smage de ufarvede kaffefiltre? Hun kan! Jeg skal hælde lidt brandkogende vand igennem INDEN kaffebønnerne, ellers kan hun smage filtret. Jeg synes det er fjollet og bøvlet at hælde en frisk kande kaffe ud,  når jeg nu har lavet en kande på de "friske filtre" for det kan man sgu da ikke smage, men jeg har så mange gange kunne oplevet hende i at pege korrekt (ikke gætte), at hun HVER gang kunne brokke sig berettiget.

Der er bare nogle, der er mere følsom med nogle af sanserne and andre. Du, og her kan man salv sætte navn på: kan en parfumier (det er sådan en, som udvikler parfumer) lave den målsatte parfumesammensætning ved hjælp af målinger? Nej, der skal en særlig udviklet duftesans til.

God søndag.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Analogueman, var det ikke dig, der postulerede pu altid sidder perpendicular på tonearmen.
I så fald er offset måske kun en by i Tyskland.

Inden du kommer for godt igang, så var mit indlæg forfattet af vdH.

Jeg er ikke selv hysterisk med kabler. Gode apparater er stadig det vigtige.
Det er mange år siden, jeg selv fandt "de gode" kabler til mit eget anlæg.

Men udover at være fysiker er vdH også proffessor og det forpligter vel til at forske.
Så de bøger i har læst, dengang for længe siden i stod i lære som elektrikere, radiomekanikere eller hvad i nu måtte være,
er skrevet af folk som vdH.
Bevares at vdH også er en af dem, der samtidig prøver at sælge ledninger, betyder så nok man lige må tage den med ro.
Men i modsætning til de firmaer, som kun lever af, at sælge ledninger til forbrugerne,
så er vdH jo een, som sælger sin viden til dem der sælger kabler, så han har vel også en eller anden form for troværdighed, at leve op
til.

Men prøv at slå op på noget så almindeligt som ac/dc og i vil se tværsnit af kobberstruktur, elektron-tunneller og ligende vdH skriver om,
absolut intet vodoo i det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hifiigen, jeg kan smage om kaffe er brygget på koldt eller varmt vand. Og det giver umiddelbart ingen mening, da vandet efterfølgende
koges op til 96gr af Moccamasteren. Jeg foretrækker kaffen brygges på koldt vand .

I 30 år har jeg købt og lyttet stereo, skiftet kabler (alt for ofte), uden at høre uroen der kommer efter et kabelskift.
Det er først inden for det sidste 10-år, jeg har lagt mærke til og blevet bevidst omk denne uro. Måske fordi jeg ikke mere skifter ud i et
væk og giver mig tid til at lytte på det jeg har.

VdH´s forklaring omk. uro passer godt med hvad jeg selv oplever med MIT anlæg i MINE vante omgivelser.

Og lad os så en gang for alle droppe brugen af ordet "placebo" i forbindelse med hifi.
Kroppen vi bærer rundt på (nogles større end andre), er dybest set selvhelende.
Men det ved vi bare ikke eller så tror vi ikke på det. Derfor fungerer kroppen alligevel ikke selv-helende og tror den må have hjælp
udefra, medmindre man snyder den til at tro den får hjælp udefra i form af medicin, som i virkeligheden er snydemedicin hvilket
kroppen jo ikke ved, hvorefter den bliver rask.
I hifi-sammenhæng er blindtest hvor man for at snyde lytterne, bruger det samme kabel to gange i træk, og alligevel får lyttere der
hører forskel, nok det eneste man kan betegne som placebo.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
så er vdH jo een, som sælger sin viden til dem der sælger kabler, så han har vel også en eller anden form for troværdighed, at leve op til.


Min bedstefader fortalte noget godt råd for ufatteligt mange år siden - og sætningen bør nok stå skarpt i erindringen hos mange :   

En sælgers troværdighed er normalt omvendt proportionalt med værdien af det solgte

Så kan man jo tænke sit :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

I hifi-sammenhæng er blindtest hvor man for at snyde lytterne, bruger det samme kabel to gange i træk, og alligevel får lyttere der
hører forskel, nok det eneste man kan betegne som placebo.


Meget enig

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke må benytte det samme kabel to gange i træk, så er der vel ingen idé i at have en blindtest. Idéen er jo netop, at man ikke ved, om der er foretaget et skift.

Omvendt har jeg oplevet sælgere på messer, som bruger meget tid på, at forklare forskellen mellem 2 kabler, mens de skifter... og sjovt nok kan alle høre den eksakt samme forskel. Det kaldes præparering!

Pierre, du kan noget med vin, ikke? Må man så heller ikke skjule etiketten på flaskerne, når der foretages blindsmagninger? Må man heller ikke servere den samme vin to gange i træk, eller servere hvid, når eksperten tror, at det er rødvin?

Blindsmagning er netop udtryk for, at man ikke ved hvad, der foregår, og derfor er underkastet éns egne sanser!

Vi mennesker vil gerne snydes, og tro at vi får noget nyt og godt hver gang... det frigiver nemlig dopamin i hjernen, hvilket vores hjerne rigtig godt kan lide. Blandt forskere kaldes det belønnings-maskinen. Og det er det samme der sker, når vi indtager nikotin, kokain, heroin, alkohol, sukker osv. Vi skal have vores fix, hvis vi skal være lykkelige!

Derfor elsker vi hifinørder storytelling, for så føler vi, at vi har noget unikt, som vi kan glæde os over, og evt. vise andre hvor lykkelige vi er... behøver jeg nævne Facebook og folks behov for, at få en masse "likes"? "Jeg har lige være supermom hele weekenden, og bagt kage, været i Zoo med ungerne". I virkeligheden er vedkommende ved at gå ned med stress, fordi vi mennesker er så afhængige af anerkendelse fra andre... hvilket også frigiver dopamin!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hvis i kan høre, at lyden bliver drejet i negativ retning, af at kablerne bliver pillet af, er det underligt, at stort set alle kabelproducenter skifter kabler under demonstrationer, og hvor alle mener at kan høre en kæmpe forskel :-D

Så enten er det kabel producenterne der er galt på den, ellers er det jer. Det kunne selvfølgelig også være begge :-D
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Inden du kommer for godt igang, så var mit indlæg forfattet af vdH.


Nils, prøv lige at læse mit indlæg igen! Jeg skriver jo netop, at man hører, hvad man (synes man) hører ... så jeg sætter sådan set ikke spørgsmålstegn ved dine oplevelser (med kabler).

Det er producentforklaringerne, som jeg (ofte) finder for langt ude. Det var en generel kommentar, hvor jeg ikke nævnte bestemte producenter ved navns nævnelse.

Finder du det upassende, siden du ligefrem føler dig kaldet til at skrive, at jeg ikke skal komme for godt i gang?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Hvis i kan høre, at lyden bliver drejet i negativ retning, af at kablerne bliver pillet af, er det underligt, at stort set alle kabelproducenter skifter kabler under demonstrationer, og hvor alle mener at kan høre en kæmpe forskel :-D

Så enten er det kabel producenterne der er galt på den, ellers er det jer. Det kunne selvfølgelig også være begge :-D


God pointe. Min kommentar er: jeg oplever ikke KÆMPE forskel mellem kabler, men forskel. Jeg synes forskellen er større, når anlægget har være helt demonteret i alle dele, og umiddelbart efter samlet igen.

Den anden ting er: kan du forestille dig, en kabelproducent ved en demo sige: "så, nu har jeg skiftet til en anden model - vi venter liiige en times tid med at høre det". Der må producenten og os underkaste sig en demo's begrænsninger. Til de demo jeg har været til, har jeg godt nok været usikker på om der er forskel før/efter - selv på hundedyre kabler, hvor hifikonsulenten var ved at gå ud af sit gode skin af begejstring over, at nu var vi godt nok kommet i en anden liga - hmmm. Det er hjemme i vante omgivelser forskellene er større. DERHJEMME.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes