Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 05:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvad er bedst? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 10:47 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Som jeg opfatter det skriver Boman, man ikke bør korrigere lyden grundet rummet (og rummet derfor bør dæmpes ud af ligningen). Men er vel derefter åben for fasekorrektioner.

Mht Bomands udsagn "Kabler skal bare være passende og behøves ikke koste en mio" (frit oversat;-), giver en form for indlysende karakter.

Den ene ledetråd: Kabler skal være passende på egne ht. Den anden ledetråd: behøves ikke koste en mio. Udelukker jo ikke nogen kan få glæde af kabel til en mio, i og såfremt.

Synes da vi skal glæde os over en Ingeniør med fortid hos Bruell og Kjaer og på HT-fabrik, deler erfaringer med os og skriver i let forståeligt sprog. (den slags mennesker er efterspurgt her på debat-forum i mange år)

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg øser af min uvidenhed på området. Hvordan får man i praksis alle instrumenternes toner til at ankomme til lytteren på
samme tid? Hvordan kontrollerer man det sker uden at omgivelserne - lytterummet og andet uønsket - påvirker processen?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
USBstick
Lukket konto
Lukket konto

Et ubehageligt menneske!

Bruger siden: 12 Oktober 2023
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 12:24 | IP-adresse registreret Citér USBstick

JBLPro skrev:
Hvad er det USBstick tror men ikke ved?

Synes egentligt han efterspørger nogle ret fornuftige ting. Uanset
tråd og emne får Boman altid drejet snakken over på hans måde
at korrigere på, men det kommer aldrig videre end snak om
violiner og naturlighed med døren åben. Hvorfor ikke vise hvordan
det reelt ser ud når nu interessen er der for at se det?

Disclaimer: Jeg har hørt Bomans rum - så må man vel gerne
efterspørge målinger ift logikken fra tidligere posts? :)


JBLPro jeg har opgivet. Det er som om at der er tale om verdens bedste setup og det skal man bare godtage
Har man ikke hørt det må man ikke spørge om noget som helst.
JBLPro din indbakke er fyldt
Til top Vis USBstick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USBstick
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 12:58 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det er så dit eget valg, at være opgivende... og hvis man ikke får svar, så må man også acceptere det

Nu siger jeg lige noget... jeg har lyttet til rigtig meget udstyr, og til rigtig mange dyre setups. Så når jeg siger at Bomans setup (måske) er det bedste, så er det ud fra en så objektiv vurdering som mulig, hvor det handler om detaljering, lydbillede, dynamik, naturlighed, nærvær osv... altså de "tekniske" egenskaber i musikken! At så nogen synes der mangler noget klangmæssigt, er en anden sag. Bomans setup har ikke en flad "neutral" frekvenskurve...

Men hvis du ikke har hørt Bomans setup, så bør du gøre det... om ikke andet, så for at kunne give dig selv ret!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
USBstick
Lukket konto
Lukket konto

Et ubehageligt menneske!

Bruger siden: 12 Oktober 2023
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:08 | IP-adresse registreret Citér USBstick

Hvad nu hvis jeg ikke er interesseret i at høre det setup men er meget interesseret i om målinger bekræfter det han fortæller om det.
Selvfølgelig må man acceptere ikke at få svar og det kan man så opfatte som man har lyst og jeg opfatter det som at målingerne ikke helt holder.
Men så ivrig Boman er for at fortælle hvor godt og rigtigt hans setup lyder så må der være en mulighed for at debattere det på et debatforum på anden måde end at man skal komme og lytte på det.
Til top Vis USBstick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USBstick
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:22 | IP-adresse registreret Citér Boman

Mikkel G skrev:
Jo, det er en korrektion... af frekvensområdet med en given højtaler, i et givent rum. Men det er ikke korrektion af fase/tidsdomæne!

Det er det hos Boman... derfor skal du lytte før du udtaler dig, for en frekvensmåling viser ikke den korrektion der sker i tidsdomænet.


Men du kan læse mere om emnet her:

https://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?artic leid=2441&zoneid=2

&

https://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?artic leid=2547&zoneid=2



USBstick

Hvis du læser de to link, som Mikkel har skrevet tidligere, kan det - måske - gøre dig klogere.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
USBstick
Lukket konto
Lukket konto

Et ubehageligt menneske!

Bruger siden: 12 Oktober 2023
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:26 | IP-adresse registreret Citér USBstick

Boman linkene er set og læst men jeg er i tvivl om hvilke af kurverne der er dine.
Det er detjeg er interesseret i. Forståelsen for tidforvrængning og diverse har jeg.
Til top Vis USBstick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USBstick
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:32 | IP-adresse registreret Citér Boman

Kaj. skrev:
Jeg øser af min uvidenhed på området. Hvordan får man i praksis alle instrumenternes toner til at ankomme til lytteren på
samme tid? Hvordan kontrollerer man det sker uden at omgivelserne - lytterummet og andet uønsket - påvirker processen?


Det, der genialt ved Uli's program, er at man måler med et sweep fra fx. 2o-20000 Hz. Når man så skal beregne, kan man vælge hvor mange
bølgelængder man vil bruge. Fx. kan man vælge 6 perioder, så tager man lidt rummet med ved de lave frekvenser, men mindre og mindre
efterhånden som frekvensen stiger.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:37 | IP-adresse registreret Citér Boman

USBstick skrev:
Boman linkene er set og læst men jeg er i tvivl om hvilke af kurverne der er dine.
Det er detjeg er interesseret i. Forståelsen for tidforvrængning og diverse har jeg.


I artikel 2, kan du se impulsresponsen fra mit anlæg og sammenligne den med en "almindelig" højttaler.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 13:44 | IP-adresse registreret Citér Boman

Lige nu har jeg besøg af min nevø, som har arbejdet mange år med HiFi.

Han er meget imponeret af lyden, fx. at han kan nu høre detaljer, som han ikke har hørt før.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 14:40 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

USBstick skrev:
Hvad nu hvis jeg ikke er interesseret i at høre det setup men er meget interesseret i om målinger bekræfter det han fortæller om det.
Men så ivrig Boman er for at fortælle hvor godt og rigtigt hans setup lyder så må der være en mulighed for at debattere det på et debatforum på anden måde end at man skal komme og lytte på det.

At du ikke vil acceptere, at man kun får det fulde indtryk ved at lytte, får dig bare til at virke kontrær, og uden interesse for at få udvidet din horisont.

Målinger giver kun et meget lille billede af ydelsen, det har jeg selv erfaret under mit eget højtaler-projekt. Men det er et brugtbart værktøj, som kan give en retningslinje...

Og nej, hvis man ikke har hørt det, så udtaler man sig faktisk mod bedre vidende. Af samme årsag har jeg åbnet mit lytterum, da jeg også mødte "modstand" i mit projekt. Og jeg oplever, at de som har lyttet giver udtryk for meget af det jeg selv oplever... og dermed kan man nemmere argumentere mod "nej-sigere"!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 15:03 | IP-adresse registreret Citér dichael

Jeg synes, målinger er interessante og relevante.

Jeg synes også, at det er super interessant, at lære at foretage korrekte målinger….her har jeg meget at lære.

I gamle dage, hang jeg ud med Hother Bak fra Daner Audio Systems og senere Dali. Han havde stor respekt, for folk, der kunne forene måling og lyttetest og han brugte sit liv på at udregne en “formel”, der gjorde det muligt at forstå målinger og bringe dem videre, med et godt resultat til følge.: det skulle lyde godt og samtidig måle godt.

Jeg kører Roomperfect, med godt resultat og kan ikke genkende kritikken. Jeg ved ikke, hvad Roomperfect gør, men det må være mere, end frekvensgang. Sammenligner jeg med/uden Roomperfect, oplever jeg et klippefast perspektiv uden, og et mere varierende uden.

Det er muligt, at programmet tilfører fejl, men total-resultatet er bedre med programmet hos mig. Mon ikke også Acourat tilfører fejl…det tænker jeg.

Dog har jeg taget Boman’s udfordring op, efter at jeg var i Farum. Hans system lyder rigtigt godt og jeg kan sagtens genkende de ting, adre siger om det.

Jeg vil derfor, i min juleferie, installere Acourate og der skal nok komme målinger. Alt hardware er klar, jeg mangler blot tiden. Jeg har et åbent sind og synes, at processen mod god lyd er rigtig sjov.

Det under mig bare, at HiFi-freaks altid skal blive uvenner. Lyd, og opfattelse af lyd, er subjektiv og facit bliver man nok aldrig enig om. Jeg har i øvrigt en stor interesse for fotografering og er med i en masse brugergrupper….der er der sgu aldrig nogen, der bliver uvenner



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 15:39 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@dichael.

Godt indspark.

Du skriver klippefast perspektiv med Roomperfect. Mere varierende uden.
Benytter ikke selv slike "instrumenter", men min erfaring gennem mange år fortæller nogen optagelser er mere klippefaste i billedperspektivet end andre.
Hvis altid kun klippefast, betyder det så ikke din Roomperfect gør noget pro-aktivt med optagelsen? og således ikke helt neutral?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 15:46 | IP-adresse registreret Citér dichael

Nils….jeg skulle have beskrevet det bedre.

Et eksempel: en optagelse med en sangerinde. Afhængig af toneleje “flytter” hun lidt rundt og er ikke det samme sted. Med Roomperfect står hun samme sted hele tiden.

Jeg har et almindelig rum, men en smule dæmpning og forskellen med/uden Roomperfect, er markant. For nogle år siden, havde jeg et sæt Sonus Faber Cremona Monitor og en Hegel forstærker. Det lød forfærdeligt og jeg var ved at opgive projektet.

Så købte jeg en Lyngdorf TDAI-2200 + SDA2175 med et par subwoofere. Det var noget helt andet (bedre) Hegel laver jo super gode produkter, men det var ikke det, der var problemet.

Men, lad os se. Måske overgiver jeg mig til Acourate. Det skal i hvertfald prøves.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
MLB75
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2023
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 15:48 | IP-adresse registreret Citér MLB75

Boman skrev:
Da Uli havde udviklet sit system, inviterede han Peter Lyngdorf, min gode ven Niels og undertegnede til hans hjem i Tyskland, så vi kunne høre hans system. Vi lyttede, og Niels og jeg blev hurtigt overbevist om, at det var det rigtige system. Peter virkede reserveret, nok fordi hans team var i fuld gang med at udvikle Roomperfect.

Nogle måneder efter inviterede Peter, Niels og jeg, til hans demo af Roomperfect i København. Vi lyttede, men var ikke begejstret, Det kunne Peter ikke forstå, så vi har ikke været venner siden.

Rumkorrektion DUER IKKE.

Det gælder om at højttaleren gengiver stemmer/instrumenter så korrekt som muligt, og men man MÅ IKKE korrigere instrumentlyden pga. rummet. Hvis man fx. spiller en violin i forskellige rum, er der forskellig rumklang, men man kan altid høre, at det er en rigtig violin der spiller! DVS. den direkte/først ankomne lyd, skal være så tæt på det indspillede signal som muligt!! Man måler derfor kun eet sted - i lyttepositionen. Og når højttaleren gengiver mere korrekt, er lyden bedre/mere natulig overalt i rummet (og med åben dør, også udenfor)



Hej Lars

Kan man få din korrektions DSP som et add-on modul eller hvad kraever det at komme igang? Jeg sporger da jeg pt. streamer fra en Mergin Nadac(Tidal, Qobuz) denne vil jeg noedigt vare foruden Da den spiller bedre sammenlignet med det meste andet jeg har proevet gennem tiden. Syntes At dit take paa hifi med tids korrigeret lyd er ekstremt spaendende at laese om!

Mvh.
Michael B.

Til top Vis MLB75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MLB75
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 15:58 | IP-adresse registreret Citér Boman

Hvis du bruger dette link, kommer du ind på Uli's hjemmeside. Siden jeg fik mit system, har Uli arbejdet med forskelligt setups.

Så kik der, og du kan også kontakte ham, hvis du har nogle spørgsmål:-)

https://www.audiovero.de/en/





__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 16:25 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

dichael skrev:
I gamle dage, hang jeg ud med Hother Bak fra Daner Audio Systems og senere Dali. Han havde stor respekt, for folk, der kunne forene måling og lyttetest og han brugte sit liv på at udregne en “formel”, der gjorde det muligt at forstå målinger og bringe dem videre, med et godt resultat til følge.: det skulle lyde godt og samtidig måle godt.

Jeg kører Roomperfect, med godt resultat og kan ikke genkende kritikken. Jeg ved ikke, hvad Roomperfect gør, men det må være mere, end frekvensgang. Sammenligner jeg med/uden Roomperfect, oplever jeg et klippefast perspektiv uden, og et mere varierende uden.

Det under mig bare, at HiFi-freaks altid skal blive uvenner. Lyd, og opfattelse af lyd, er subjektiv og facit bliver man nok aldrig enig om. Jeg har i øvrigt en stor interesse for fotografering og er med i en masse brugergrupper….der er der sgu aldrig nogen, der bliver uvenner

Jeg har stor respekt for Hother og det arbejde han lavede, og jeg forstår den søgen efter at finde mening med ting, så man forstår dem til fulde. Det er bare ikke altid, at man kan sætte alt op i en ligning, på en nem måde. Og så kan man vælge at lade tingene supplere hinanden i stedet, for derigennem at give mening

Jeg er ikke kritisk over for RoomPerfect, men forklarer blot at det kun korrigerer på frekvens. Og jeg forstår til fulde, at mange finder glæde i det, i stedet for at klæbe stuen til med akustikpaneler. Men der er altid kompromisser, uanset løsningen... men målet må være at kompromisset er så lille som muligt

Hifi-tosser som os er en mærkelig størrelse... og hvis jeg skal give min egen filosofiske vinkel på det, så tror jeg det handler om tro og overbevisning. Se blot hvordan religion eller politik har startet den ene krig efter den anden gennem tiderne.

Og tro er som smag... det kan ikke diskuteres! Det er subjektive oplevelser. Men vi mennesker har også et dybt behov for anerkendelse. Det skaber vores selvværd. Så hvis vi kan overbevise andre om, at vores tro eller overbevisning er bedst, så bliver vi bekræftet derigennem. Men siger nogen os imod, så bliver vi vrede... for ellers skulle vi opgive vores egen tro, og det vil vores "jeg" helst ikke. Og så starter krigen...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 17:16 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Jeg er ikke selv potentiel kunde til disse "hjælpemidler", men grunden til jeg er lidt vild med Boman er, han ikke kun er ingeniør med erfaringer fra HT-
byggeri men også vedholdende holder fast på man skal lytte ellers når man ikke i mål.
Passer jo fint ind hos en analog-freaks som mig.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 17:21 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

 Du er en af de gode Valla...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 16 Oktober 2023 kl. 17:35 | IP-adresse registreret Citér dichael

Hej Mikkel!

Jeg er enig i dine betragtninger, dog tror jeg, at Roomperfect gør mere, end at rette frekvenskurven op.
Jeg er meget overbevist om, at der også korrigeres for noget fase……men det er vanskeligt at finde det beskrevet.

Tidligere lavede jeg nogle REW målinger, men de forsvandt, da jeg byttede min PC.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes