Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 23:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Forvrængning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har en Pioneer VSX-AX3 surround reciever på 7x100 watt kontinuerlig i 8ohm plus et sæt Cerwin Vega V15F. Jeg elsker højt musik og recieveren og højtalerne klarer det ganske fint, men...:

På min reciever, går volumen fra -80 - +12 dB, og jeg vil meget gerne vide hvor de 100 watt ca. er placeret så jeg ikke en dag kommer til at skrue op på forvrængningspunktet uden at vide det. Efter det jeg kan høre, så klarer den sagtens en styrke på -10 dB men kan den klare mere?

Jeg kunne forestille mig at 0 dB er der hvor den yder sit højeste, men vil gerne ha det bekræftet

Håber på et svar. Tak på forhånd

Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej m0tZ

Så længe at musikken ikke lyder komprimeret, roddet eller meget spids -så spiller du ikke for højt, men det kan meget vel være at forstærkeren yder sit maksimum allerede ved halv styrke og du er aldrig i tvivl når du presser grejet for meget, det skal dine øre nok fortælle dig.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Den kan vel klare det lige indtil det begynder at lyde dårligt. Tror ikke der findes nøjagtige facit for hvor højt du MÅ spille.

Dog skal jo nok ikke stå og spille hamrende højt flere timer i træk.



__________________
Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
Til top Vis WhoCutTheCheese's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WhoCutTheCheese
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke du kan stille det så firkantet op. Hvis det ikke forvrænger (meget), burde du være rimelig sikker på ikke at brænde noget af. Og så ville jeg være ligeglad med hvad forstærkeren står på af dB. 

Jeg fornemmer at du vil have en slags "garanti" for at være sikker på ikke at brænde noget af. Den får du kun ved at bruge ørene og forstanden

Edit: arrgh, jeg er den 3. i tråden der nu siger det samme. Jeg er vist blevet lidt for langsom!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svarende....og ja I har ret.

Har bare fået skiftet bassen 1 gang i hver højtaler, og tror ikke hifiklubben er så glad for at give mig flere nye

Men synes bare det er nogle sjove dB mål der er....hvor skal den lige gå fra -80 til +12 ???? i stedet for 0 - 30 fx ?!
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke sige, at de 100watt ligger et bestemt sted... det kommer an på outputtet fra signalkilden, og hvor kraftigt CD'en er indspillet.

Så der er kun en måde at gøre det på.... når det begynder at lyde klemt og forvrænget.... så har du skruet for højt op.

Og rent faktisk sker dette helt sikkert før du rammer 100watt....Men  sådan er det altså... langt de færreste forstærkere kan i virkeligheden afgive de effekter de er opgivet til, uden at forvræne og klippe helt vildt...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
smølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

hej mOtZ.

"Nomalt" vil en forstærker yde sin max Watt ved det man kalder 0dB. At man kan skrue volumen op til f.eks +12 dB kommer af at forstærkeren hæver nivauet på indgangs signalet. men din forstærker yder kun sine 100W

Forvrængningen kommer altså af forstærkkerns for-forstærker.

mvh Simon

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

m0tZ skrev:
Men synes bare det er nogle sjove dB mål der
er....hvor skal den lige gå fra -80 til +12 ???? i stedet for 0 - 30 fx ?!

0 dB er når den chip som kontrollerer volumen ikke hverken
dæmper eller hæver signalet. Skruer du helt op forstærker den altså
signalet fra kilden 12 dB inden det kommer ind i effektdelen.


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

m0tZ skrev:
Hej alle!
Jeg har en Pioneer VSX-AX3 surround reciever på 7x100 watt kontinuerlig i 8ohm plus et sæt Cerwin Vega V15F. Jeg elsker højt musik og recieveren og højtalerne klarer det ganske fint, men...:
På min reciever, går volumen fra -80 - +12 dB, og jeg vil meget gerne vide hvor de 100 watt ca. er placeret så jeg ikke en dag kommer til at skrue op på forvrængningspunktet uden at vide det. Efter det jeg kan høre, så klarer den sagtens en styrke på -10 dB men kan den klare mere?
Jeg kunne forestille mig at 0 dB er der hvor den yder sit højeste, men vil gerne ha det bekræftet
Håber på et svar. Tak på forhånd

Hej m0tZ

Egentlig er det noget mærkeligt noget det der med dB, men det betyder blot at hvergang du hæver niveauet 6 dB så svarer det til en fordobling af signalet, det er en logaritmisk skala og det betyder at i starten sker der ikke ret meget, men du kan nok regne ud at hvis du bliver ved med at fordoble så ender det med at kurven går mod uendeligt. Jeg mener at 2 volt ud fra forforstærkeren svarer til fuld udstyring af effektforstærkeren om det svarer til 100 watt afhænger af den modstand dine højttalere giver (impedans) hvis vi siger at det højeste spændingssving din forstærker kan levere er 30 volt (ikke helt galt) så svarer det til 112,5 watt i 8 ohm og 225 watt i 4 ohm, men altså kun i det tilfælde at strømforsyningen i forstærkeren kan levere strømmen.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

typisk er ingangsfolsomheden pa hifi udstyr 0.75 volt. dvs ved 0.75 volt ud pa forforstarkeren sa giver effektforstarkeren fuld effekt. Der findes ogsa 1.4 volt og 26 db konstant gain og et par andre standarter. Det er vigtigt at man matcher sit grej sa man ikke har en pre amp der er optimeret for 0.75 og en power amp der skal have 1.4.  0 db pa en pre amp er der hvor signalet den modtager hverken bliver dampet eller forstarket. Sa hvor hojt 0.db er afhanger af styrken pa den signalkilde der modtages. Den pastand at man kan hore nar en amp forvranger er sand, men hvis du har hort hoj musik lange sa er det svart at fornemme det for det er forsent, dvs clippningen har brendt din diskant af.  Hvis man onsker at holde oje med det kan man rimelig billigt kobe et digitalt diode vu meter, sa kan du se hvor hoj signalkilden er og justere din max volumen derefter. Dette er dog ikke nogen garanti da en amp pga impedans eller emf overload sagtens kan forvrange slemt lange for den nar fuld spandingsudstyring. Den eneste made man kan vare helt sikker pa at undga forvrangning er at kobe en amp med IOC indput out put comparator den vil sa lyse op typisk hvis forvrangning af nogen art opstar der overstiger 0.05 procent.  

__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

smølf skrev:

Forvrængningen kommer altså af forstærkkerns for-forstærker.

mvh Simon

Smølf, forvrængning kan ske ved overstyring, dog er det oftest andre årsager som forstærkerklipning eller membraner der bliver sparket i bund.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

0 db. = fuld forstærkning, uden at sinuskurven bliver klippet!
-80 db. = Forstærkningen er dæmpet 80db. i forhold til fuld forstærkning (0db.)
+12db. = Forstærkningen er strørre end transistorenes forsynings spænding, og derfor bliver toppen/bunden af sinuskurven klippet (flad top/bund = forvrængning)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 05:06 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

0 db. = fuld forstærkning, uden at sinuskurven bliver klippet!
-80 db. = Forstærkningen er dæmpet 80db. i forhold til fuld forstærkning (0db.)
+12db. = Forstærkningen er strørre end transistorenes forsynings spænding, og derfor bliver toppen/bunden af sinuskurven klippet (flad top/bund = forvrængning)

 

Hvor har du det fra ? Lyder noget generaliserende og misvisende



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Lige en Rettelse Lasse

lasse skrev:

m0tZ skrev:
Hej alle!
Jeg har en Pioneer VSX-AX3 surround reciever på 7x100 watt kontinuerlig i 8ohm plus et sæt Cerwin Vega V15F. Jeg elsker højt musik og recieveren og højtalerne klarer det ganske fint, men...:
På min reciever, går volumen fra -80 - +12 dB, og jeg vil meget gerne vide hvor de 100 watt ca. er placeret så jeg ikke en dag kommer til at skrue op på forvrængningspunktet uden at vide det. Efter det jeg kan høre, så klarer den sagtens en styrke på -10 dB men kan den klare mere?
Jeg kunne forestille mig at 0 dB er der hvor den yder sit højeste, men vil gerne ha det bekræftet
Håber på et svar. Tak på forhånd

Hej m0tZ

Egentlig er det noget mærkeligt noget det der med dB, men det betyder blot at hvergang du hæver niveauet 3 dB så svarer det til en fordobling af signalet, det er en logaritmisk skala og det betyder at i starten sker der ikke ret meget, men du kan nok regne ud at hvis du bliver ved med at fordoble så ender det med at kurven går mod uendeligt. Jeg mener at 2 volt ud fra forforstærkeren svarer til fuld udstyring af effektforstærkeren om det svarer til 100 watt afhænger af den modstand dine højttalere giver (impedans) hvis vi siger at det højeste spændingssving din forstærker kan levere er 30 volt (ikke helt galt) så svarer det til 112,5 watt i 8 ohm og 225 watt i 4 ohm, men altså kun i det tilfælde at strømforsyningen i forstærkeren kan levere strømmen.

 



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Lige en Rettelse Lasse

lasse skrev:

m0tZ skrev:
Hej alle!
Jeg har en Pioneer VSX-AX3 surround reciever på 7x100 watt kontinuerlig i 8ohm plus et sæt Cerwin Vega V15F. Jeg elsker højt musik og recieveren og højtalerne klarer det ganske fint, men...:
På min reciever, går volumen fra -80 - +12 dB, og jeg vil meget gerne vide hvor de 100 watt ca. er placeret så jeg ikke en dag kommer til at skrue op på forvrængningspunktet uden at vide det. Efter det jeg kan høre, så klarer den sagtens en styrke på -10 dB men kan den klare mere?
Jeg kunne forestille mig at 0 dB er der hvor den yder sit højeste, men vil gerne ha det bekræftet
Håber på et svar. Tak på forhånd

Hej m0tZ

Egentlig er det noget mærkeligt noget det der med dB, men det betyder blot at hvergang du hæver niveauet 3 dB så svarer det til en fordobling af signalet, det er en logaritmisk skala og det betyder at i starten sker der ikke ret meget, men du kan nok regne ud at hvis du bliver ved med at fordoble så ender det med at kurven går mod uendeligt. Jeg mener at 2 volt ud fra forforstærkeren svarer til fuld udstyring af effektforstærkeren om det svarer til 100 watt afhænger af den modstand dine højttalere giver (impedans) hvis vi siger at det højeste spændingssving din forstærker kan levere er 30 volt (ikke helt galt) så svarer det til 112,5 watt i 8 ohm og 225 watt i 4 ohm, men altså kun i det tilfælde at strømforsyningen i forstærkeren kan levere strømmen.

Hej AkilleuZ

Ja, du har ret, hvis det er effekt vi snakker om så er 3 dB en fordobling men hvis det er den spænding som forforstærkeren smider ud så skal der 6 dB til en fordobling. Det er ikke for at være krakilsk men vi skal lige være enige om hvad der tales om og jeg talte om spændingen - så 6 dB er det rigtige svar.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej m0tZ, du kan gøre følgende: Skaf dig en billig piezo-diskant enhed og en test-CD med en 500Hz testtone, samt nogle passende modstande til at dæmpe piezoen med, og en 4-ohms effektmodstand. Sæt effektmodstanden på udgangen og sæt herefter piezoen med passende dæmpning på udgangen, spil test-CDen og skru op. Du kan høre når forstærkeren begynder at klippe og producere overharmoniske forvrængningstoner. Sæt en streg med en spritpen på styrkeknappen der hvor den forvrænger.

Dette er naturligvis ingen garanti for, at dine højttalere kan tåle 100W uforvrænget i længere tid! Dine naboer kan helt sikkert ikke!

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 01 August 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene....jeg tror lige jeg må prøve at lege med nogle af de forslag 

Men som nogle af jer har skrevet, så tror jeg også at receiveren giver sin fulde udblæsning på 0 dB uden at forvrænge.

Men mange tak for de gode svar
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes