Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 21:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Næste punkt er vel filteret og dets komponenter. Der bliver tale om modstande, kabler, kondensatorer af forskellig slags, spoler ligeledes af forskellig slags og filtertopologier, der er overmåde milde faktisk 3 dB/oktav, selv om resultatet er 12 dB. - altså anden ordens Linkwitz / Riely,

Jeg er i tidsnød, så det må falde ind lidt tilfældigt.

Modstanden har jeg skrevet om for længe siden.  Den er her nok endnu om nogen kan finde den og dens adresse.

mvh

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige ledt. Kan ikke finde den. Er der nogen, der kan?  Ellers må jeg indlægge den igen.  Måske det nemmeste.

mvh

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

 Modstanden

Min interesse for komponenten er entydigt rettet mod brug i  delefiltre til højttalere, til eventuelle korrektionskredse og         dæmpning. Her hersker der normalt tre forhold - stor strøm,   begrænset frekvensområde (20 - 20000 Hz ) og mulighed for  vibrationer, hvis ikke filtret er anbragt udenfor og fri af          højttalerkassen.                                                                  

Modstanden er en så problematisk størrelse, som for alt i verden bør undgås, men det er med den som med kvinder - besværligt med, men umuligt uden. Der er snakket meget om årsagen til modstandens negative effekt - at musikken ligesom dør - bliver noget mindre levende, hvis modstanden er god og yderligere får tilført støj og forvrængning - hvis de billige keramik effektmodstande bruges. Man har søgt årsagen i induktionen, med udvikling af non-induktive modstande til følge. Måler man den på normale modstande, så må induktionen dog siges at være meget lille og reelt uden betydning set i forhold til induktion i ledningen - for ikke at tale om svingspolens ditto.

Årsagen skal nok findes et andet sted.

Vi taler her om effektmodstande, som traditionelt fremstilles af metallisk ledermateriale med nogen modstand. Der bliver til dette brugt nikkel og jern i legering med andre metaller. Nikkel og jern er magnetiserbart - uønsket. Materialet er der ud over ikke lodbart, så kontakteringen sker mekanisk. Mekanisk kontakt er ofte en diodeovergang, som kan give anledning til forvrængning. At ledermaterialet er tyndt har givetvis også en effekt. Man kan sammenligne det med en indsnævring på en haveslange - anbring den tæt ved udløbet, og du har al den turbulens, du kan ønske dig. Fænomenet optræder selvfølgelig også, om du lægger indsnævringen midt på slangen. Det kan måske forklare et forsøg med grafitstift termineret med sølvtråd koblet til en akkumulator - grafitstiften blev glødende og sølvtråden gik i stykker 2-3 cm fra stiften - Hvorfor lige dér ? Skal der i vand etableres en strømningsmodstand uden turbulens, må vi gå en anden vej, man kunne f.eks. indføre et led med en svampelignende struktur med porer på kryds og tværs, filt, ståluld, pimpsten el. lign. Sådanne overvejelser kunne vise sig frugtbare, når vi tænker modstande, så en 'svampet' struktur i modstandsmaterialet er ønskelig.

Varme og deraf følgende stigning i modstandens impedans har givetvis også stor betydning. Her må vi skelne mellem øjebliks- og gennemsnitsvarme. Gennemsnitsvarmen er den temperatur, modstanden som helhed har. Men den er skabt af musik, som jo hele tiden varierer omkring 0-stregen og det giver ikke varme. Det er strømspidserne der giver varmen - ret beset kvadratet på arealet under dem - og også dem, der lider under dens følgevirkninger i svingspolen - en hævning af impedansen - med nedsat transientvillighed til følge. At øjebliksvarmen kan være mange gange højere end gennemsnitsvarmen på transiente signaler er indlysende.

Hvis man skal lave en god modstand, må den nødvendigvis også modarbejde denne effekt. Den skal altså have negativ temperaturkoefficient - mindre modstand, når den bliver varm. Dette forhold gælder kun modstanden i serie, parallelmodstanden skal selvfølgelig følge svingspolens tendens, da den ellers vil lede energien væk fra højttaleren. Man kunne måske her overveje, at bruge en slags kopi af svingspolen og dens omgivelser ved at montere en metalindstøbt trådviklet modstand direkte på enhedens magnet som parallelmodstand. Negativ temperaturkoefficient finder man som en naturlig egenskab hos kul. Kul er som bekendt villig til at danne forbindelser med sig selv - ellers var vi her ikke - og vi vil interessere os for den form, der kaldes grafit. Kul har middelstor - medens grafit har lav modstand, og da vi kun skal bruge modstanden i serie, så passer det fint med, at vælge grafit som modstandsmateriale. Det kan for øvrigt ses på farven - kul er sort, medens grafit har metalglans. Den særlige krystalform - diamant har en megahøj modstand, så rent kulstof er absolut ikke bare kul elektrisk set.

Jeg har tidligere anbefalet grafitstifter brugt som modstande, men der har været problemer med termineringen. Det havde jeg ikke kunnet finde hverken forklaring eller løsning på. Det var godt nok bemærket, at grafitstiften ved lodning blev fedtet ved loddestedet, men det tilskrev jeg loddetinnet, jeg bruger, som har indstøbt flusmiddel. Men den er god nok - de sveder - og det, de sveder, er såmænd voks, som er en isolator.

Grafitstifter angives som en blanding af ler og grafit, hvor blandingsforholdet giver stiften dens hårdhed. Jo mere ler des hårdere er den og jo højere er ligeledes dens modstand. Stifterne bliver fremstillet på samme måde som keramik - formet, tørret og brændt - og åbenbart, medens de endnu er meget varme, nedsænket i voks. Dette gør dem blot endnu mere interessante. Der skal jo være plads til voksen, så de er porøse - men da leret er en isolator må den ledende grafit være rundt om lerkornene. Disse må på grund af deres ringe størrelse have en meget stor overflade og grafitstiften derfor være ideel til ledning af højfrekvens. Der vil yderligere være mulighed for elektronerne at springe igennem lerkornene, der vil optræde som et slags dielektrikum - altså også en mulig kondensatorvirkning. Målinger bekræfter opfattelsen, da de har en ikke målbar induktion. Deres kapacitet er ikke fundet, men den kan ikke være stor, da jeg ikke kan spore virkningen ved modstandsmålinger op til 40 kHz. Nøjere målinger på en faktuel udgave på 3.3 Ohm målte ved 100 Hz 3.28 Ohm - og ved 1 MHz 3.3 Ohm. Ved højere frekvenser indtræder fortrængningeffekten da modstanden i denne udgave var rund med en diameter på 2 mm. Alt i alt må det siges, at være en spændende retning, det hele har taget, så må vi overlade til eksperterne at udfinde de mere præcise specifikationer.

Mange vil nok mene, at de kan bruge deres indsamlede erfaringer fra normale carbon-komposit modstande, men det kan ikke kraftig nok understreges her, at der er tale om noget ganske andet - en keramik med indstøbt grafit som leder i en kaotisk struktur.

Nu er materialet som sådan skrøbeligt, så det skal emballeres og termineres på en eller anden måde. Termineringen skal være god da den ellers giver forvrængning. Jeg har arbejdet med bevikling med sølvtråd og efterfølgende lodning, det har for så vidt været udmærket, men jeg ville nu gerne have en endnu sikrere kontakt. Dette er blevet løst - håber jeg - ved en elektrolytisk pålægning af kobber. Lader man denne forkobring forløbe roligt opnås en dybtgående effekt ind i grafitkeramikkens porer. Man kan derefter lodde direkte på stiften, eller bevikle og lodde, om man vil måske endda slaglodde. Det ville være en fordel at lægge sølv på ved elektrolysen, om det er farbart vil blive undersøgt.

Indpakningen af stiften er problematisk, som al indpakning er, når vi taler modstande. Grafitstiften bør ligge fri, så den kan afgive sin varme, alligevel beskyttet og stabiliseret så den kan behandles på en fornuftig måde og ikke som nu behandles med ekstrem stor varsomhed. En mulighed var at fastgøre hullede glimmerskiver i et på langs halveret pertinaxrør. Hullerne kan så tjene som leje for stiften og den endelige fastgørelse kan udføres med vandglas. Ved en sådan konstruktion er der taget skyldigt hensyn til alt, jeg kender til, der kan ødelægge lyden, og det er vel det, det hele drejer sig om.

Modstanden er i tidligere udgave aflyttet hos Morten Becker og Michael de Waal og nu også hos Hans. Det var morsomt at se Hans's udtryk, medens han udtrykte sin mening! " Det er løgn - det kan umuligt passe!" - men det gjorde det nu godt nok - det skal høres.

 

 

Den snigende gift for god lyd.

Mit sidste indlæg angik klanglige bidrag, som måske kan føres tilbage til elektronernes langsomme kaotiske bevægelser. Disse kan frembringes ved :

1. Strømgennemgang i en leder

2. Ved et statisk felt

3. Ved magnetisk felt og påvirkning af jern med forskellig hysterese

4. Ved rystelser

5. Ved skarpe hjørner på ledningsføringen.

Elektronerne bliver påvirket, men der må være tale om forholdsvis små bidrag - så hvordan bliver de hørbare.

Der er fire muligheder :

1. Resonansfænomen (kendt fra hf-kredsløb)

2. Mønsterdannelse j.fr. kaosteorien. ( hvirvler i væsker)

3. Hukommelseseffekt (kendt fra kondensatorer og plastik)

4. Løbestrømme (kendt fra hf-kredsløb)

Det forekommer mig, at lyden i nyere udstyr er blevet kedelig og udynamisk, i visse konstruktioner nærmest gjaldende eller noget syntetisk lydende og ubehagelig at høre på. Det måler utvivlsom fint, men lyden. Det kan selvfølgelig være mig, der er noget galt med, men ved lytning sammen med andre, er jeg ikke alene om at kunne høre at det er galt.

Der er sket noget, som producenterne ikke er opmærksomme på eller negligerer, og det er dette, jeg kalder "den snigende gift for god lyd". Altså ændringer som tilsyneladende er forbedringer eller blot praktiske metoder, men ødelæggende for lyden.

Ledningers dimension kan høres. Runde ledninger skal være meget tynde ( mindre end 0,5 mm i diameter ), for at diskanten kan komme frit igennem. Man må så for at få tværsnit nok parallelkoble flere tynde. Men det forekommer mig, at den løsning har en tendens til at give ekstra liv I diskanten. Kunne man tænke sig at lederne er I stand til at bevæge sig lidt I forhold til hinanden, de bærer jo samme ladning og vil derfor frastøde hinanden. Ledningen skal jo være bøjelig og det modarbejder at trådene skal være holdt sammen i et fast greb. Der kunne også være tale om diodeovergange imellem de enkelte tråde, det er da tankevækkende at slag på visse ledninger kan høres i højttaleren - hvorfor det?

Jeg har været meget tilfreds med fladvalset kobber eller sølv 0,3x2,5 mm, det klinger anderledes.

Lak på ledninger kan høres. Den giver en dynamikbegrænset diskant og lidt oppustet bas.

En lak til kabler bliver udviklet til at modstå varme og hårdhændet behandling, lyden tages næppe i betragtning. For eksempel fik jeg for nogle år fra Lars Mikkelsen noget kaptonlakeret kobberkabel, fladvalset, så alt skulle være i orden. Kapton er en særdeles varme- og slidstabil lak. Ved aflytningen blev kablet brugt som højttalerkabel; men kun kort - det lød ganske rædselsfuldt.

Kunne man tænke sig at en ændring i lakken på kabler til brug i transformatorer har den lydforringende effekt?

Det er ikke usandsynligt - en mulig gift for god lyd. Det vil i hvert fald blive afprøvet i det nye år i en skilletrafo viklet med folie, isoleret med papir fastholdt med mineralsk voks, så får vi høre om jeg har ret.

NB! det havde jeg. Luftspolen bygget efter ovenstående betragtninger laves i dag af Jensen Capacitor og er båmdspolen at gå efter. Plastikbefængte eller blødt viklede, har en lyd helt deres egen.

Printpladers lim rummer også en mulig kilde. Det er her vigtigt at kobberlagets fastlimning til pladen kan tåle varme uden at gå fra. Den lim, der bruges, kan være ændret - en mulig gift.

Pladerne i sig selv kan være en kilde. De fås af mig bekendt i pertinaks, glasfiber, teflon og keramik, hvor pertinaks og keramik foretrækkes ved højfrekvenskredsløb. Hvorfor det? Fordi de to andre danner løbestrømme, så kredsløbene ikke virker. Til audiobrug er de ikke direkte ødelæggende, men løbestrømmene vil stadig være der, blot med tilstrækkelig stor modstand / lille kapacitet, så det ikke går helt galt.

Hvorfor i alverden bruges keramik så lidt som printplade i audioudstyr. Det fremstilles ved sammensmeltning af sølv og det keramiske materiale ved høj varme, altså ingen lim. Forklaringen skal måske søges i prisen og besværligheden med at bore huller i pladen - det skal foregå med diamantbor.

Huller i printpladen er overmåde praktisk ved maskinel montage, men er det den rigtige metode ved lydreproduktion? Det undrer i hvert fald mig, at når nu printbanerne bliver tegnet med bløde buer, fordi det er velkendt, at skarpe hjørner kan give anledning til fejl, at det samme forhold så ikke gælder for printpladens underside, her er der kun skarpe hjørner? En ny kilde ?

Burde komponenterne ikke alle overflademonteres? det ville kunne give et roligere strømgennemløb.

Hvad så med integrerede kredse ? - Ja! her er der tale om en sådan miniaturisering, at selv elektroners mulighed for at lave ballade er tvunget op i hf-området. Der er ingen loddetin, alle komponenter ligger i samme plan, der er ingen pludselige udvidelser eller indsnævringer alt er snedigt integreret i hinanden. Problemet er så bare, at det her er så komplekst og målrettet til andet brug end audio, at vi skal være heldige, om der er komponenter vi kan bruge.

Der har været produkter fremme som er tungt baseret på den teknologi, det måler forbandet godt - men lyden - kold, klinisk umusikalsk. 

Jeg er ret sikker på, at det er den vej, vi kommer til at gå, for at komme i mål ved lave spændinger, vi skal bare finde de rette kredse eller kombinationer af kredse. 

Isolering og varmeledning til køleplader er også blevet fornyet med opdukken af siliconebaseret film. Det er dejlig praktisk, men gift for god lyd. Hold fast ved glimmer - det lyder bedst.

Stålskruer er arbejdsbesparende, især hvis de er selvskærende, men desværre magnetiske. Brugt forkerte steder - hørbart. Nyere test foretaget af Freddy Bolinder og Morten Becker viser, at stålskruer overalt i kabinettet har en lydmæssig påvirkning.

Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver. I samme familie har vi kabler, tynde sølvledere individuelt lakerede og indpakket i plastik, det vælter frem med detaljer, og skulle der være brugt forsølvet kobber, er det endnu værre - gift for god lyd - kan forvandle en harpe til et hakkebræt.

Skruehuller i forpladen på diskantdomer og forpladen selv er gift for god lyd.

Den flade forside på en højttalerbaffel er i sig selv en reflektor og skadelig for lyden, og der ud over tages der ikke hensyn til enhedernes akustiske centre. Nogle mener det kan rettes i filteret, men desværre er det rent teori i den analoge verden. Det kan kun lade sig gøre i det digitale domæne så det er fremtidsmusik.

Indpakningen af den elektroniske komponent (kassen) giver i sig selv lyd fra sig, som ad lydmekaniske veje giver sit lydbidrag, dette på alle størrelsesniveauer - man kan høre indpakningen.

Ja! sådan kunne man blive ved.

Jeg er på det sidste kommet langt uden for mit gebet - højttalere.

Man kan ene mand ikke overskue hele kæden, her må vi have hjælp af dem, der mener at have forstand på hver sin del, analog som digital. Men det forekommer mig dog som klart og overalt gældende, at det enkle, det simple og matematisk smukke er at foretrække. Det drejer sig vel egentlig blot om at få godt begyndt og her har strømforsyningen højeste prioritet - få den i orden - så er det halvt fuldendt. 

Her må en forholdsvis ukendt kondensator nævnes "Firepolen" nærmere detaljer om den på Jensens hjemmeside.

En forforstærker baseret på diskret eller integreret kredsløb kunne så realiseres utrolig enkelt.

Heldigvis har den mængde giftigheder, jeg her har omtalt for de fleste ikke stor betydning, man vænner sig hurtigt til unoder, som man vænner sig til lytterum. Jeg har faktisk for en del år siden hørt et par billige fuldtoneenheder anbragt i et par med kapok dæmpede magarinekasser (af mærket OMA), spillende op ad væggen, de lød såmænd ikke så tosset. Heldigvis sørger hjernen for, at man kan have herlige musikstunder, dette fejlene på trods.

Det er langt mere et spørgsmål om, hvor man ønsker at befinde sig, i den overkommelige Hi-Fi verden eller i den hundedyre High-end sfære, hvor man åbenbart har passeret loddealderen, eller i det univers, jeg nu engang synes, det er sjovt at boltre mig i - en amatørverden hvor hifi'en er uden ende.

Da det åbenbart er sådan, at alt kan høres, jamen! så lad os da høre det. Jeg er sikker på, at der ligger mange overraskelser og venter.

Jeg håber selvfølgelig for Jer, at jeg er alene om den igennem mange år optrænede følsomhed for fejl i frekvens og fase. Jeg bliver faktisk dårlig ved visse gengivelser, uden at kunne forklare hvorfor, derfor min flugt, når det bliver mig helt uudholdeligt - og derfor også min idelige jagt på forhold, der ødelægger oplevelsen for mig.

Hvor ville jeg gerne kunne gentage den mageløse, betagende lytteoplevelse af Jon Leifs 3. symfoni - hørt på Niels Nielsen´s mammutsystem, men blot på al musik - hver gang.

En gengivelse over et anlæg kan være en stor oplevelse, medens en koncert er en ganske anden.

Til koncerten medbringer man to ører og sin hjerne med det sorteringssystem, den enkelte hjerne nu engang har. Hver lytter retter sin opmærksomhed mod noget forskelligt og der bliver sorteret i lydoplevelsen, fremhævet og undertrykt lydandele helt individuelt. Jeg husker da en opera, hvor den kvindelige hovedkraft var så stramt bundet op, at hendes vejrtræknings påvirkning af de øverste attributter ganske trak opmærksomheden fra hendes sang til hendes vejrtrækning.

Jeg vil påstå, at ingen af koncertgængerne vil opleve koncerten ens, det oven i købet om man kunne tænke sig dem anbragt på samme plads, for tankerne vandrer - også under en koncert.

Til optagelse af en koncert bruges mikrofoner, og sådanne registrerer alle lyde som hørende til koncerten. Effekten er faktisk kendt fra brugere af høreapparater, der kan have svært ved at høre f.eks. en samtale i støjende omgivelser, hvad vi normalt hørende ikke har.

Når det optagne og af producer bearbejdede signal skal gengives på det hjemlige anlæg er det hans version - aflyttet på hans højttalere - i hans studie, der gengives over den enkelte lytters udstyr og højttalere i dennes lytterum. Skulle denne gengivelse reelt kunne sammenlignes med den virkelighed, den enkelte måtte have af koncerten, må der være tale om et mirakel.

Næh! der sker noget ganske andet, der dannes I hver enkelts hjerne en ny virkelighed, med overordnede lighedspunkter med koncertoplevelsen og med lydbidrag, de reelt ikke har hørt under koncerten. Det er den virkelighed, vi har at arbejde med. Den har fordele frem for koncerten, man kan lettere følge med i noderne og den kan gentages og klangligt rettes på i en uendelighed, og det er vel spændende nok i sig selv. Det er under denne proces, at man kan lære sig at skelne mellem ægte og falske lydbidrag, Men pas på! Det falske kan sagtens virke befordrende for oplevelsen og derved indgå som værende korrekt.

Ens eget anlæg bliver normen for gengivelse og ikke den til grund liggende koncert. Vor hukommelse er også på det punkt hullet som et dørslag..

Steen Duelund

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Næste gang;  kondensatorerne

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 29 September 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

egentligt ville jeg bruge ruskind istedet for omtalte filt , da min fornemmelse er at det kunne dæmpe ligesågodt men måske filten kunne hjælpe med at holde det på plads,,,

skal jeg forstå det sådan at det bedste er at lade bagkammer være bagkammer på omtalte ringradiator ?

 

                                    hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 29 September 2003 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej Steen,

Har du selv eksperimenteret med pålægning af kobber ved elektrolyse?? Det burde jo ikke være så kompliseret i teorien, men i praksis kan renhed og pålægningshastighed (spænding og konsentration af kobber i væsken) jo godt give lidt hovedbrud i starten. Et kobbersalt der er vandopløsligt og et batteri burde jo kunne gøre det.

Hvordan styres modstandsværdien? Skal man bare lave en bunke og så måle sig frem??

Hvordan smelter du voksen ud af grafitten? Er det en produktions hemmelighed så er det selvfølgeligt iorden, men det ville jo være spændende om man selv kunne få fingrene i jorden. (endeligt noget der (ud over kabinet bygning) ligger inden for det jeg mener at kunne håndtere tilfredsstillende).

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kwwel]

hejsa !!

egentligt ville jeg bruge ruskind istedet for omtalte filt , da min fornemmelse er at det kunne dæmpe ligesågodt men måske filten kunne hjælpe med at holde det på plads,,,

skal jeg forstå det sådan at det bedste er at lade bagkammer være bagkammer på omtalte ringradiator ?

Ja!

mvh 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 29 September 2003 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Granholm]

Hej Steen,

Har du selv eksperimenteret med pålægning af kobber ved elektrolyse??

Ja Da!

 Det burde jo ikke være så kompliseret i teorien, men i praksis kan renhed og pålægningshastighed (spænding og konsentration af kobber i væsken) jo godt give lidt hovedbrud i starten. Et kobbersalt der er vandopløsligt og et batteri burde jo kunne gøre det.

Det viser sig at stifter er porøse, kun og bar overflade af grafit på på lerpartiklerne, så ved elektrolysen vandrer kobberioner op i stiften, så den negative temperaturkoefficient formindskes. Jeg er derfor endt i en simpel wirevrap med 0,4 mm sølvtråd (8-10 vindinger), som viser sig efter lodning at være 100 % stabil og let regulérbar ved forskydning. 

Hvordan styres modstandsværdien? Skal man bare lave en bunke og så måle sig frem??

De 2 mm stifter til arkitektblyanter kan fås i hårdheder fra 3B til 6H og hver hårdhed har sin karakteristiske modstand. Endnu blødere stifter kan fås dog da i 3 mm. Jeg skal se om jeg kan huske at få skrevet tallene for hver hårhed ned. 

Hvordan smelter du voksen ud af grafitten?Er det en produktions hemmelighed så er det selvfølgeligt iorden

Nej! jeg har ingen produktionhemmeligheder i andre tilfælde end, hvor jeg gerne ser det produceret. Da er jeg ligesom forpligtet over for producenten.

Udbrænding af voks foregår over en bunsenbrænder til rødglødning. Husk at give voksen tid til at smelte og sive ud og dryppe på et velegnet underlag. Det bliver sværere og sværere afh. a. hårdhed. 6H er næsten umulig. 

 men det ville jo være spændende om man selv kunne få fingrene i jorden. (endeligt noget der (ud over kabinet bygning) ligger inden for det jeg mener at kunne håndtere tilfredsstillende).

Det er bare at gå i gang. Husk dog at give dem et stabilt underlag eller bedre et tyndt rør af f.eks. pertinax.

Rigtig  god arbejdeslyst.

Husk kun at bruge dem seríelt. Parallelt kan du bruge almindelig Cermet modstande, hvor keramikken er banket af. Du kan efterbehandle dem med linolie.

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 30 September 2003 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Steen,

Jeg fik lige tænkt lidt mere over kobber elektrolyse ideen. Det med porøsiteten kunne jo undgåes/minimeres ved først at brænde enderne fri for voks. Herefter pålægges kobber og til sidst udsmeltes den resterende voks. Hvis det virker efter hensigten vil voksen der er tilbage i midterstykket forhindre elektrolytvæsken i at "kravle" op i grafitstiften. Men wirevrap er selvfølgeligt også en god ide. Ved du om Anku på godthåbsvej har sølvtrå i den nævnte dimmension og i en tilstrækkelig kvalitet?

Til at stabilisere det hele tænkte jeg på at bruge ispinde eller lign. pinde af træ. Det går jo også godt med linolie ;o) Evt. omviklet med lidt silke/uld...

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 30 September 2003 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Granholm]

Hej Steen,

Jeg fik lige tænkt lidt mere over kobber elektrolyse ideen. Det med porøsiteten kunne jo undgåes/minimeres ved først at brænde enderne fri for voks. Herefter pålægges kobber og til sidst udsmeltes den resterende voks. Hvis det virker efter hensigten vil voksen der er tilbage i midterstykket forhindre elektrolytvæsken i at "kravle" op i grafitstiften. Men wirevrap er selvfølgeligt også en god ide. Ved du om Anku på godthåbsvej har sølvtrå i den nævnte dimmension og i en tilstrækkelig kvalitet?

Det er præcis dér jeg selv køber, så det ved jeg de har.

Til at stabilisere det hele tænkte jeg på at bruge ispinde eller lign. pinde af træ. Det går jo også godt med linolie ;o) Evt. omviklet med lidt silke/uld...

Jeg bruger selv tynde rør af pertinax, hvor ledningerne drejes ud i en spalte i enderne. Det er let og enkelt og gør modstanden overmåde stabil.

mvh  Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Kondensatoren.

Disse findes i et hav af udgaver. og typer.

Elektrolytter:  Spændinger op til ca. 500 V og effetivitet høj.  De skal nødvendigvis bruges til impedanskorrektioner, hvor man kan komme ud for at skulle bruge  temmelig høje værdier.

De er normalt monopolare, hvor de skal være bipolare, og da vi skal op i kapacitet, kan bipolare ikke fås, men skal laves.

Det gør man simpelt ved at sætte 2 stk i serie plus imod plus eller minus imod minus. Sidstnænvte anbefales, da minus kan være tilsluttet aluhylsteret og mulighed for kortslutning derved undgås.

Bemærk at spændingsangivelsen ikke fordobles som for vanlige seriekoblinger, men vedbliver at være som angivet på kondensatoren.

Man kan selvfølgelig bruge dem som de er. Men vil man hæve kvaliteten så væk med plastikken som det første, Man kan hæve kvaliteten yderligere, ved at vikle en tyk silketråd om kondensatoren og lade den mætte med linolie, efterfølgende en 3 ugers tid til oxidation. Ja så lang tid tager det, der kan ikke skyndes på det ved opvarmning.

Skal kvaliteten være høj?  Nej egentlig ikke, de dårligdomme elektrolytter har: høj ESR og/eller høj ESL betyder intet i denne sammenhæng. De skal seriekobles med modstand og spole i dette tilfælde, og skulle noget af de to, befinde sig i kondensatoren, betyder det intet.

Det der betyder noget er elektrolytters "hukommelseseffekt" der forstyrrer nulpunktsovergangen. Her kan en gammelkendt kur tages i brug - forspænding.

På kondensatorens fælles minus tilsluttes en passende spænding, der skal svare til mindst det spændingssving der leveres af forstærkeren men ikke større end det halve af spændingen angivet på kondensatoren, så overdriv spændingsangivelsen på elektrolytten - underdriv ikke.   I serie med batteriet sættes en modstand til stel. Den skal være stor for at spærre for strøm fra batteri til forstærker, så 10 kOhm vil være passende - gerne højere. Elektrolytter i højttalere skal udover ovenstående brug undgås. De er ikke gode nok.

 fortsættes

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Nu vi er ved kondensatoren, så skal selvfølgelig en kilde til vidensøgning angives:

http://www.faradnet.com

Og opnåede resultater:

http://www.jensencapacitors.com/audio/references/artikel.html

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

 så er centertap vredet løs og jeg kan se problemet, det ligner hvad lowther gjorde på deres enheder i en periode , jeg tror sørme det er lykkedes mig at fjerne den limkant langs hele  ydersiden indvendigt !! med en neglerodetellerandet fra min kones gemmer (træ med våd spids så den er blød )

nu må vi se om det lykkedes med nr to ditto som jeg ser det må den få en friere bevægelse uden den omtalte limkant

iforhold til det gab der er som skal lukkes ? er det hele "sprækken " eller er det bare nede ved membranen det skal limes sammen ?

                                hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

når jeg fjerner papiret som beskytter trådene fra svingspolen kan jeg se de er fastnet med silicone !! er der nogen ide i at fjerne dette og evt fylde med andet mateiale i de hulrum der er membrenens samt svingspolens " beslag "

 

                                           hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kwwel]

hejsa !!

 så er centertap vredet løs og jeg kan se problemet, det ligner hvad lowther gjorde på deres enheder i en periode , jeg tror sørme det er lykkedes mig at fjerne den limkant langs hele  ydersiden indvendigt !! med en neglerodetellerandet fra min kones gemmer (træ med våd spids så den er blød )

Imponerende - du må have en tålmodighed som en engels.

nu må vi se om det lykkedes med nr to ditto som jeg ser det må den få en friere bevægelse uden den omtalte limkant

Præcis! det er for at begrænse den frihed, at den overhovedet er indført.

iforhold til det gab der er som skal lukkes ? er det hele "sprækken " eller er det bare nede ved membranen det skal limes sammen ?

når du har samlet enheden igen, Så vil der være en åben sprække imellem membran og forplade. DEt er den der skal udfyldes med vaseline. Dog ikke højere. end den limning det er lykkedes dig at skrabe af.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kwwel]

hejsa !!

når jeg fjerner papiret som beskytter trådene fra svingspolen kan jeg se de er fastnet med silicone !! er der nogen ide i at fjerne dette og evt fylde med andet mateiale i de hulrum der er membrenens samt svingspolens " beslag "

Ikke mig bekendt.

Der er en fortsættelse, men den er langt mere omfattende en det du har gjort. Jeg er imponeret!

 mvh  Steen Duelund

 
Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

moddet lykkedes med nr to også , jeg kunne ikke nære mig for at afmontere bagkammer nu jeg var igang , de er dæmpet med en vat rondel !!

wel jeg ved  at når jeg skal til delefilter får jeg VIRKELIG PROBLEMER !! så det er rart med lidt ros for det der gjort !!

min spontane ide da jeg så bagkammer er , jeg vil fastmontere et langt alu-rør på bagsiden af ringradiatoren der går helt gennem kabinet og ud på bagsiden , defra vil jeg montere et stempel jeg kan presse ind og ud af diskantens nye bagkammer for på den måde at lytte mig frem til min preferænce ( og i den anledning vil jeg selfølgelig smide lidt uld af en slags i stedet for " tamponen " :-)

der var i det originale bagkammer.

jeg vil se om jeg kan finde de rette haler i kabinettet og få startet på det mandag tirsdag ,,,,

OBS..... DET ER MEGET LANGSOMMELIGT AT FJERNE LIMKANTEN INDVENDIGT , HVIS IKKE DU HAR TO TRE TIMER AT SMIDE I DET SÅ LAD DEN VÆRE SOM DUELUND ANBEFALEDE !!!!! MEN DET LADER SIG ALTSÅ GØRE ,,

                                  hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

moddet lykkedes med nr to også , jeg kunne ikke nære mig for at afmontere bagkammer nu jeg var igang , de er dæmpet med en vat rondel !!

wel jeg ved  at når jeg skal til delefilter får jeg VIRKELIG PROBLEMER !! så det er rart med lidt ros for det der gjort !!

min spontane ide da jeg så bagkammer er , jeg vil fastmontere et langt alu-rør på bagsiden af ringradiatoren der går helt gennem kabinet og ud på bagsiden , defra vil jeg montere et stempel jeg kan presse ind og ud af diskantens nye bagkammer for på den måde at lytte mig frem til min preferænce ( og i den anledning vil jeg selfølgelig smide lidt uld af en slags i stedet for " tamponen " :-)

der var i det originale bagkammer.

jeg vil se om jeg kan finde de rette haler i kabinettet og få startet på det mandag tirsdag ,,,,

OBS..... DET ER MEGET LANGSOMMELIGT AT FJERNE LIMKANTEN INDVENDIGT , HVIS IKKE DU HAR TO TRE TIMER AT SMIDE I DET SÅ LAD DEN VÆRE SOM DUELUND ANBEFALEDE !!!!! MEN DET LADER SIG ALTSÅ GØRE ,,

                                  hilsen kwwel

Jeg er stadig dybt imponeret. Den med røret er helt rigtig, da de to volumener på hver side af svingspolen skal danne fælles / samme Qt. Dog må jeg nok bedrøve dig lidt - det er det udvendige kammer der skal være større og ikke det indre.

Det kan lade sig gøre, men jeg skal vise dig et eksemplar, det er gjort på. Det kan ikke så let beskrives i ord.

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

jeg tager imod tilbuddet mht at se hvad ringkernen kan moodes til ,,

jeg fik set på bas/mellemtone jeg har et sæt testversioner 21/8535 ,, de har et område der ligner 8554 men er bare med carbon/pap istedet men med samme frontophæng , jeg valgte at slibe kanten på bølgen ned med en dremel istedet for at påføre mere lim ,,,jeg ved godt det ikke er den valgte enhed til dette projekt men som tester er det ok,,,

dernæst borede jeg 2 huller med ½ cm imellem i hvert andet   mellerum i chassiet der holder den originale spider , jeg fik fjernet spideren ,men pas på coiltråden den er limet ind i spideren helt inde ved membranen . jeg ville gerne have haft lidt mere afstand /længde på trådene ,,, men jeg tror dette går an  

det er selvom jeg ikke har monteret tråd endnu meget nemt at mærke hvad det gør ved enheden ikke at have en spider at skulle flytte rundt med,, enheden bliver meget mere bevægelig hvilket må betyde dybere bas samt meget meget bedre transient , jeg mangler nu at montere tråde samt at efterbehandle membranen + montering af extra magnet

jeg mangler nu at beslutte om jeg skal fjerne den monterede midtercone og erstatte den med en phasplug !! på det punkt er jeg en anelse vægelsindet  jeg kunne jo også vælge at bore hul i midten på midterconen for at give enheden mulighed får at " ånde" !!!! = feedback modtages gerne

den næste ting jeg så skal teste er om den måde jeg vil fasekorigere fronten på kan lade sig gøre , dette vil jeg prøve i plexiglas og se om jeg kan få det til at makke ret , men jeg skal nok smide feedback om dette hvis det lykkes for mig

                                    hilsen kwwel

 

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,

hvis jeg kigger på tegning over kabinet så ligner det  at  udstødning skal fylde ca 70 % af højden i kabinettet , samt strække sig over hele bredden ? jeg går ud fra at udstødninen er åben i bund og top

til gengæld har jeg problemer med at se hvordan resten af dæmpningen skal være !! hvad er hvad på tegningen de hvide " huller " er det der der skal være isolationsrør eller simulerer det blot de huller der er med til at opbygge matrixen der hvor man ser kabinettet , eller er isolationrør simuleret ved de orange femhullerstykker , er de mål der er angivet indvendige ? hvis de er udvendige hvad tykkelse skal resten så opbygges i .

jeg forestiller mig at bruge krydsfiner , måske som en sandwich konstruktion alt efter hvordan de resterene isolationsrør skal monteres

                                  hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes