Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 20:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Julekalender (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 01 December 2004 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

Første låge i kalenderen er åbnet og kun i dag kan jeg bestemme indholdet, i morgen sætter Kibri dagsordenen og han finder næste lågeåbner som finder næste……………….

 

Dagens klassiske: Beethoven’s  cello/klaver sonater. Det er første gang jeg har købt cellosonaterne på grund af pianisten

“After his best-selling Bach Goldberg Variations (ECM4721852) – which figured high in many classical charts worldwide – András Schiff turns to Ludwig van Beethoven’s complete works for piano and cello, in a striking and highly distinguished recording with Miklós Perényi. 

The works offer deep insight into Beethoven’s creative life, for he wrote for this combination in each phase of his artistic development. Opus 5/1 and 5/2 belong to the first, “classical” period when he was developing his own comp- ositional style, breaking free of the influence of Haydn and Mozart. Opus 69 belongs to the so-called “heroic” period and Opus 102 to the final, “spiritual” period. The set also includes the rarely played, early Horn Sonata, Op 17 – Beethoven subsequently revised the horn part for cello – and the three sets of Variations. 

Schiff plays brilliantly (selecting a Bösendorfer as appropriate for this music) and fellow Hungarian Perényi (heard on ECM’s prize-winning Kurtág/Musik für Stretchinstrumente) is a perfect partner. They are agreed on the question of emphasis: though colloquially referred to as the ‘Cello Sonatas’, these are properly works for piano and cello”.  

 

Dagens Jazz: En herlig og billig CD fra Giants of Jazz “Lady Day & Prez” helt fantastiske optagelser fra 37-41.

Alene første nummer ”This Years kisses” og jeg bliver blød i knæene.

 

Her er de igen – desværre ingen lyd. Kan bare aldrig få nok af de to! Efter dette team er den populære titel ”dreamteam” bare blevet en floskel.

 

 

Men der var konkurrenter til jazzpladen nu hvor Chris Barber’s og Papa Bue’s ”Jetoner” er tilgængelige igen på vinyl, må dog nøjes med at bitte dem indtil det nye pladebudget er godkendt af wifi. (direkte cuts fra omkring 1980 – der er osse nogle med Ray Brown, Almeida, Monty Alexander o.fl.)

 

Dagens PopUP: Jolie Holland “Escondida”

 

 

Efter lidt tilvænning har jeg besluttet at jeg godt kan lide hende. Det er faktisk mere end temmelig godt – handicappet i starten skyldes nok at Billie må være et stort forbillede, og hende kan man bare ikke matche, men Jolie har nu sin egen personlihed, og det er slet ikke som pop er mest. Ærgrer mig over at jeg cd’ede den (yes den er vinylet) – må ha lavet en byttehandel med Pladekisten.

 

Dagens julesang: Harry Belafonte “Marys Boy Child”, kan kun høre den med ham. Der findes en forfærdelig bredrøvet pølsetysk jamaica indspilning, som kan dræbe enhver god stemning, mon ikke de hed ButtBooms Shamæika Barrels, eller noget i den retning?.  

Dagens øl: Hancock Old Gambrinus Beer Vil mene at en til hvert ben er en betragtelig men behagelig overdosis.

Dagens malt: Lagavulin 12 Years Old Special Release

 

Dagens nissepige:

En Snapper – håber ikke den bliver bortcensureret – den er jo nøgen! Sild er eneste art jeg har set med ”utækkelig” G-streng.

 

Sådan så man kunne klare 1. dag. 

 

Hifipakken under julegranen om 23 dage må gerne indeholde en kedelig pakke med 4 strømkabler og boks fra

http://www.isol-8.co.uk/isol-8_teknologies_isolink_mains_cab les.html/cqs/sid.095949600453424205233

 

Men ingen tunge firkantede pakker for vi er helt og aldeles meget vilde med vort nuværende grej, så der må IKKE skiftes ud, kun tweakes!!!. 

 

Sender hermed stafetten videre til Kibri, og håber han vil åbne en låge i morgen, og at han sender  stafetten videre så hvis tråden holder 23 dage endnu så bliver det Jul igen den 24, og det må der vist ikke laves om på.

Men jeg kender da mennesker hvor den månedlige husleje altid er en uforudset ekstraudgift, og de bliver da også overrasket hver år den 24. december – Gu det er jul og butikkerne har lukket – men så skabte han også Statoil og 7 11 – for ingen skal snydes for fugl og gaver.

 

 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
Cyanide55
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 01 December 2004 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

 

Se det kalder jeg et indlæg. Yderst BRAVO. God julemåned til alle.

Med meget venlig hilsen

John Kristensen.

PS Håber tråden holder hele vejen hjem.



__________________
It takes a big man to cry, but it takes a bigger man to laugh at that man.....
Til top Vis Cyanide55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyanide55
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 01 December 2004 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Ho ho ho  ...fedt indlæg

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 01 December 2004 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

ditto her, genialt!

især dit valg af klassisk og whisky er jeg meget enig i

dit daglige valg af jazz og øl er nu heller ikke ringe, og selve idegrundlaget for tråden er ligeledes blandt de de mest intelligente der er set



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 01 December 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej SES.

God ide, håber at Kibri som den første følger op og sender bolden videre.

Det er sandelig livets goder du har fat i uhhmmm.

Glæder mig allerede til morgendagens "låge" åbning.


__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Se DET er en julekalender der vil noget
Skulle det gøres ret meget bedre, så skulle man lovligt kunne lægge dagens kalenderlåge-nummer ud på nettet (helst som en gættekonkurrence).

SES. skrev:
Her er de igen – desværre ingen lyd.
 

 

Ingen lyd? Måske jeg kan hjælpe lyden lidt på vej med følgende info:

 

Hvis jeg ikke tager meget fejl så er billedet taget under en TV-koncert fra New York (1956), arrengeret af Whitney Balliot og Nat Hentoff. Optagelserne skulle være foretaget 'unrehearsed' og musikken skulle for størstedelens vedkommende være improviseret. Koncerten skulle iøvrigt være en af Lester Young's sidste optrædener.

 

Jeg har fået uhelbredelig filmititis.
I  mandags kom jeg således hjem med "The Long Night of The Lady Day" (BBC 1984).
- Så nu er jeg ekspert og ved ALT om Lady Day

SES. skrev:
Efter dette team er den populære titel ”dreamteam” bare blevet en floskel.

Den floskel kan sagtens udvandes endnu mere (hold nu godt fast):

En time inde i "The Long Night of The Lady Day" viser de et nummer fra omtalte TV-koncert.
Nummeret er "Fine And Mellow" med tekst og musik af Billie Holiday.
1. solo Ben Webster (sax).
2. solo Lester Young (sax).
3. solo Vic Dickenson (trombone).
4. solo Gerry Mulligan (sax).
5. solo Coleman Hawkins (sax).
6. solo Roy Eldrige (trompet).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

 Hi MesterWerk! Du vinder - jeg faldt ned af stolen, den film vil jeg gerne opleve.  Kender også billedet fra det dejlige JazzSpecial med en artikel om Young.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

God ide, håber at Kibri som den første følger op og sender bolden videre.

Det er sandelig livets goder du har fat i uhhmmm.

Glæder mig allerede til morgendagens "låge" åbning.

Det gør han da! Men i skal vente til i morgen.....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 01 December 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Light eller dark af hancook ølen ?

__________________
make it great
- Min kollegiebio
Til top Vis Wizdrake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wizdrake Besøg Wizdrake's Websted
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 01 December 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

 DARK

Denne kom i dag fra US - og kunne godt have erobret Jazz pladsen.

helt vildt morsom - de er vel 65-75 år - da de i 64 klæder sig ud som i 20'erne og spiller New Orleans som de også gjorde i 20'erne. SWEET Emma, Krall og Norah gå hjem og vug 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 01 December 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Cool tråd SES, Kibri pick me, pick me

Billedet af Holiday er som Macwerk fortæller fra en tv-koncert, men den blev sendt på CBS d. 8. december 1957, som en del af en serie kaldet The Seven Lively Arts

Musikken er ude på et album som hedder Sound of Jazz (den findes på vinoodle - jeg har den ):

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE 4781DD84EA57620D1823464D9BB60E647D250F8C01A2B5644CBE46519DD5 A26FD0DA7C6CCAEF875B47DE3FC24A55305D6C3FE3681&sql=10:brf 5zff7eh2k~T1

Lige netop Holidays nummer var det som fik mig hooked på hendes musik - den version går lige i mave-regionen. Jeg kan stadig huske jeg så det nummer på svensk tv for mange år siden. Det er Holiday's sidste optræden med Lester Young, hun døde under 2 år efter denne koncertoptagelse.

Tak for "kalendergaven", Macwerk . Jeg må se om jeg kan finde på noget at gengælde med...

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 02 December 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Bare Kibri snart synes det er i morgen

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
tub61
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1089
Sendt: 02 December 2004 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Ja nu er det da ellers " imorgen "  - nå det skal nok bare være senere " imorgen "

Ellers fed tråd, håber dem der udvælger de nye er rimelig sikker på at de logger på netop den dag de er valgt til at fører kalenderen videre for så kan det vist ikke gå helt galt  og vi når sikkert til den 24énde

tub61

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 02 December 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

2´ låge:

Dagens Klassiske:

That Ottorini Respighi, Italy’s only symphonist in the early 20th century, created a sensation is due in the main to his three genial symphonic poems. His Roman scenarios are programmatic works which do not even stop short at using the sounds of Nature, and they are certainly as fascinating as a gladiator fight on the wide screen. This effect - achieved with musical means - was fully intended by the composer whose saturated sound and tonal colouring conjures up a vision of Roman festivals.
Lorin Maazel and the Cleveland Orchestra, whose repertoire includes numerous large symphonic works from the Late Romantic era, are surely predestined to perform this music. The condutor lets the tutti rumble and quake, he brings the massive brass passages well to the fore, but also lends the warmth and brilliance to the lyrical episodes. The rest is left to the excellent recording technology of the mid-70s and the keen ears of the legendary recording engineer Kenneth Wilkinson.

Kræver lidt, men både smuk og skræmmende.

Dagens Jazz:

Ikke så meget at sige til det. Se hvem der medvirker til playlisten....

Dagens PopUp:

Bliver i dag en virtuos guitar-ting af Harvey Mandel.

Lidt om Mandel:

In the mold of Jeff Beck, Carlos Santana, and Mike Bloomfield, Mandel is an extremely creative rock guitarist with heavy blues and jazz influences. And like those guitarists, his vocal abilities are basically nonexistent, though Mandel, unlike some similar musicians, has always known this, and concentrated on recordings that are entirely instrumental, or feature other singers. A minor figure most known for auditioning unsuccessfully for the Rolling Stones, he recorded some intriguing (though erratic) work on his own that anticipated some of the better elements of jazz-rock fusion, showcasing his concise chops, his command of a multitude of tone pedal controls, and an eclecticism that found him working with string orchestras and country steel guitar wizards. Mandel got his first toehold in the fertile Chicago white blues-rock scene of the mid-'60s (which cultivated talents like Paul Butterfield, Mike Bloomfield, and Steve Miller), and made his first recordings as the lead guitarist for harmonica virtuoso Charlie Musselwhite. Enticed to go solo by Blue Cheer producer Abe Kesh, Harvey cut a couple of nearly wholly instrumental albums for Phillips in the late '60s that were underground FM radio favorites, establishing him as one of the most versatile young American guitar lions. He gained his most recognition, though, not as a solo artist, but as a lead guitarist for Canned Heat in 1969 and 1970, replacing Henry Vestine and appearing with the band at Woodstock. Shortly afterward, he signed up for a stint in John Mayall's band, just after the British bluesman had relocated to California. Mandel unwisely decided to use a vocalist for his third and least successful Philips album. After his term with Mayall (on USA Union and Back to the Roots) had run its course, he resumed his solo career, and also formed Pure Food & Drug Act with violinist Don "Sugarcane" Harris (from the '50s R&B duo Don & Dewey), which made several albums. In the mid-'70s, when the Rolling Stones were looking for a replacement for Mick Taylor, Mandel auditioned for a spot in the group; although he lost to Ron Wood, his guitar does appear on two cuts on the Stones' 1976 album, Black & Blue. Recording intermittently since then as a solo artist and a sessionman, his influence on the contemporary scene is felt via the two-handed fretboard tapping technique that he introduced on his 1973 album Shangrenade, later employed by Eddie Van Halen, Stanley Jordan, and Steve Vai.

Dagens Julesang:

Fordi den rummer alt det smukke omkring julen….

Dagens Øl:

Fordi det ikke gøres meget bedre i DK….

Dagens Malt:

Hvis du har brug for at spørge efter alder, fortjener du det ikke…

Dagens Nissepige:

Se hvor spændstig hun er! 25min. kvalitetstid med sådan et Teddymarsvin, og det hele spiller max igen….

SES vovede cencurgrænsen, mener personligt han gik for langt! Min er i det mindste pakket fint ind...

Ligner ikke helt den i buret hjemme, men form, fit & function er omtrent det samme.

HiFiPakken:

Har jeg allerede fået…

Spilles der på rør, skal de afgjort prøves: http://herbiesaudiolab.home.att.net/

Pinden kastes til (rafle, rafle…) ..:….. micjac ! Kom så i gang…

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 02 December 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Halløw! Tålmodighed – ih hvor må måtte vi vente.

 

Jeg forventer nok at jeg hver dag må notere mindst en skive mere på want list. Og Kibri skuffer ikke både jazz/pop skiven er noteret.

 

He he, hvem har dog fundet på navnet Vandløse? Men du klarer jo manglen på den klare væske. Glæder mig til en blå i aften.

 

Skulle jeg lave en afstemning på de to nissepiger, må jeg bøje mig for det lille pelsdyr, alle former er smukt runde og bløde. Og når det bløde væsen triller rundt i stuen og gnaver kabler kan man studere fænomet "flytbar dæmpning af resonanser"

 

Den lille underlige ring påsat ringe har en forunderlig virkning, lille ting med en lille men meget vigtig effekt. Lidt mere af af alt det gode uden nogen fradrag. Mænd er så dejligt nemme at gøre glade, ville en kvinde blive glad for at få en pose med sådan noget?.

 

 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 02 December 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ahhhh... Hvor det dog holder... Super tråd, lad os fluks gøre den til en tradition (hvis den ikke allerede er det?) her på hifi4all..

Suuuuuuper....

Hygge
JJ - Der også vil vælges og er begyndt at finde frem fra godteposen...

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 02 December 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Halløjjada...

Beklager- havde probs med de fleste af mine valgte billeder...

 SES - du fanger netop idéen omkring anvendelsen af et Teddydyr (der var et meget ubehageligt indlæg omkring noget kraftigt tape...heldigvis slettet!) Akustisk dæmpning som Boyes "Acoustico Sheep", er netop idéen her - jo flere placeret rundt om i lytterummet, des bedre...

Gardinringene virker! Har dog ikke fået dem krænget over Rejen endnu.....

Er du/i til Mandels Sound, må du ikke lade denne passere:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql= 10:ze5e8qmtbt04

En altmulig godte og så i quardrofoni tilmed...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 02 December 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Det her er absolut den mest innovative og gennentænkte tråd, jeg længe har fulgt. Vanvittigt spændende allerede. Man får vildt lyst til at prøve at høre noget af det jazz der foreslås...

En stor hånd til alle der åbner låger i denne tråd.

Men husk at musik, øl og whiskey også kan (SKAL) nydes resten af året:
"Øl er godt, og øl er sundt.... derfor drikker vi det året rundt"

Keep up the good work.

Med Jule Hilsen fra JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 02 December 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Så nu har min Croft Vitale fået en kalender-gave. Halo Tube Dampers til de små rør . Det bliver spændende...

Glæder mig til næste låge...er ved at genfinde barndommens forventning med røde kinder og det hele . Tak til SES for at bringe julestemningen tilbage.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 02 December 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
Jeg forventer nok at jeg hver dag må notere mindst en skive mere på want list.

Jeg har sat mig selv den opgave, hver dag at forsøge at finde en god film der har et eller andet at gøre med dagens 'låge'.
Igår var det jo nemt nok, den stod allerede på hylden (jeg skulle måske lige have checket den ud en extra gang inden jeg farede i blækhuset over SES's koncert-billede - noterne lå fremme til brug for dreamteam-tråden så det gik hurtigt)

Dagens film blev "The Cosmic Eye" fra DVD'en "Arts and Jazz in Animation: The Cosmic Eye".

Rettelse: Hov det blev vist lige langt nok. Beskrivelse findes på: www.allmovie.com

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 

Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes