Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 12:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit bioloftprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Meget spændende projekt

Mht. center højttaleren står dit tv så ikke på en bord af en slags? Kunne den ikke placeres deri?

Ellers laver du da bare et hul i gulvet hvor den kan hæves op af, og sænkes ned i igen
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
Meget spændende projekt

Mht. center højttaleren står dit tv så ikke på en bord af en slags? Kunne den ikke placeres deri?

Ellers laver du da bare et hul i gulvet hvor den kan hæves op af, og sænkes ned i igen

tvét står på hjul. Jeg kunne selvfølgelig lave et lille podie til det, men er bange for at billedet vil blive for højt til aml. tv kiggeri når projektoren ikke er i brug.

hvor højt fra gulv til center er egentlig det optimale?

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

KasperP skrev:
Meget spændende projekt

Mht. center højttaleren står dit tv så ikke på en bord af en slags? Kunne den ikke placeres deri?

Ellers laver du da bare et hul i gulvet hvor den kan hæves op af, og sænkes ned i igen

tvét står på hjul. Jeg kunne selvfølgelig lave et lille podie til det, men er bange for at billedet vil blive for højt til aml. tv kiggeri når projektoren ikke er i brug.

hvor højt fra gulv til center er egentlig det optimale?

 

min erfaring er at det er bedst at have centeren i ca samme højte som diskanterne i front højttalerne.. så hænge diskanterne i samme højde. hvis center højttaleren kommer for langt ned/op skal du huske at vikle den, det giver meget er min erfaring.

Nicolai



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det bliver da stort at følge med i, det projekt 

Hvilken center er det du har i sinde og bruge? Mere hva størelse den har! så kan man gå ud der fra!!!

Men du kunne jo sætte den lige under tv´s billede og så lave den hæve/sænke anordning du snakker om! så kan du hæve den når det er projekteren du skal bruge?!?



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

KaZZ skrev:

Det bliver da stort at følge med i, det projekt 

Hvilken center er det du har i sinde og bruge? Mere hva størelse den har! så kan man gå ud der fra!!!

Men du kunne jo sætte den lige under tv´s billede og så lave den hæve/sænke anordning du snakker om! så kan du hæve den når det er projekteren du skal bruge?!?

centeren er en dynaudio contour. Et andet minus ved at nedsænke den i gulvet er at der ikke er mulighed for center ved en alm. film på viaskvat eller analplus. Hvad med at bruge Tvéts indbyggede højtalere?? kan det mon lade sig gøre?

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
centeren er en dynaudio contour. Et andet minus ved at nedsænke den i gulvet er at der ikke er mulighed for center ved en alm. film på viaskvat eller analplus. Hvad med at bruge Tvéts indbyggede højtalere?? kan det mon lade sig gøre?

Det kunne nok godt lade sig gøre, men jeg kender IKKE et eneste tv der ville kunne hænge på din center !!!



__________________
Med venlig hilsen

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Som alle andre allerede har sagt, fantastisk projekt. Bare ærgeligt det ikke bliver en bio med ægte biostole, men hvad.... man kan vel ikke få det hele vel. En bio med sofa er da også mere hjemmelig/hyggelig.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Som alle andre allerede har sagt, fantastisk projekt. Bare ærgeligt det ikke bliver en bio med ægte biostole, men hvad.... man kan vel ikke få det hele vel. En bio med sofa er da også mere hjemmelig/hyggelig.

Dief

man kan vel sagtens "få det hele" hvis du blot mener nogle biostole mv. skruet fast i gulvet, men... jeg har jo den der kæreste at tage hensyn til så jeg må nok "nøjes" med noget sort oksehud  som sagt er det jo ikke et decideret biorum der kun skal benyttes få timer om ugen, det skal også være anvendeligt til alm, tv kiggeri i hverdagen. Fidusen er jo at det skal kunne forvandles til en ren bio på relativt kort tid. mørklægning, lærred der kører ned mv.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det var ikke meningen den skulle køre helt ned i gulvet med blodt ned til lige under tv billede og så kunne hæves til projekter brug!!!

man kan saktens få små motore til det!



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
chris
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at se mere


__________________
Domino.Mac.Onkyo.JamoD6.Lissau.Phillips
Til top Vis chris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris
 
blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt, følger det med liv og sjæl hver dag!

Blot en enkelt ting jeg undrer mig over, hvorfor insisterer samtlige projektorejere på at have et tv stående i deres biorum? Først investerer I hele og halve formuer I Jeres lækre bioudstyr, og så vil man ikke se tv på det? Ja måske skal der være næsten mørkt for at få et ordentligt billede, men med et stearinlys og en blød kone/kæreste er det vel ikke noegt problem?

Måske er det bare mig, men jeg gad under ingen omstændigheder have sådan en kasse stående i min bio, det ser ud af h.. til, det fylder og ødelægger mulighederne for en optimal centerplacering..

Personligt ser jeg gerne Le Mans, smukke studieværtinder og alm. fjernsyn i min bio, og det fungerer for mig.

Please enlighten me..



__________________
Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Spændende projekt, følger det med liv og sjæl hver dag!

Blot en enkelt ting jeg undrer mig over, hvorfor insisterer samtlige projektorejere på at have et tv stående i deres biorum? Først investerer I hele og halve formuer I Jeres lækre bioudstyr, og så vil man ikke se tv på det? Ja måske skal der være næsten mørkt for at få et ordentligt billede, men med et stearinlys og en blød kone/kæreste er det vel ikke noegt problem?

Måske er det bare mig, men jeg gad under ingen omstændigheder have sådan en kasse stående i min bio, det ser ud af h.. til, det fylder og ødelægger mulighederne for en optimal centerplacering..

Personligt ser jeg gerne Le Mans, smukke studieværtinder og alm. fjernsyn i min bio, og det fungerer for mig.

Please enlighten me..

Jeg insisterer da ikke på at have et TV i min bio, jeg har det i stuen (hvor det efter min mening hører til)....TV ser jeg stort set aldrig, og vil ikke se det på stor skærm, medmindre det er fodbold ell. lign. opløsningen på et TV signal er ikke god nok til at blive blæst op i 135" (det synes jeg ihvertfald ikke...).



__________________

*Mit setup*

*Mit gamle setup*


Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
anno1982
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
blackhawk skrev:

Spændende projekt, følger det med liv og sjæl hver dag!

Blot en enkelt ting jeg undrer mig over, hvorfor insisterer samtlige projektorejere på at have et tv stående i deres biorum? Først investerer I hele og halve formuer I Jeres lækre bioudstyr, og så vil man ikke se tv på det? Ja måske skal der være næsten mørkt for at få et ordentligt billede, men med et stearinlys og en blød kone/kæreste er det vel ikke noegt problem?

Måske er det bare mig, men jeg gad under ingen omstændigheder have sådan en kasse stående i min bio, det ser ud af h.. til, det fylder og ødelægger mulighederne for en optimal centerplacering..

Personligt ser jeg gerne Le Mans, smukke studieværtinder og alm. fjernsyn i min bio, og det fungerer for mig.

Please enlighten me..

Jeg insisterer da ikke på at have et TV i min bio, jeg har det i stuen (hvor det efter min mening hører til)....TV ser jeg stort set aldrig, og vil ikke se det på stor skærm, medmindre det er fodbold ell. lign. opløsningen på et TV signal er ikke god nok til at blive blæst op i 135" (det synes jeg ihvertfald ikke...).

(Ligeledes projektorejer der ikke har tv i hjemmebio'en, men som ikke bruger projektor som tv.)

Jeg er enig med Filmtossen i de punkter han nævner, og derudover bliver mange tv udsendelser forvirrende at se på. - Nogle gange bærer kameraføringen præg af at det ikke er designet til at blive vidst i "lærredstørrelse".

- Derudover giver det ikke helt det samme "kick" at se nyhederne, kontant, "renover din lejlighed" og andre almindelige tv udsendelser i stort format. - Men til fodboldt er det

- Ked at at dreje din tråd af sporet, Jan...

Btw - Lækkert TV



__________________
Alle mennesker er nørder indenfor deres eget interesseområde.

Min Bio
Til top Vis anno1982's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anno1982
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

jeg har så en genske enkel grund til hvorfor jeg pludselig har så travlt med at få det hele færdigt, samt hvorfor der kommer et TV i biostuen - vi bliver sq en mere i familien omkrind den 10 marts.... én ting som jeg aldrig har prøvet før!!.

konen (kæresten) har forbudt TV i stuen nedenunder, derfor TV ovenpå.

blackhawk: det er jo ikke en decideret bio jeg bygger, men en stue/bio.

Idag har jeg lagt på mine blødende knæ og skruet gulvplader fast. Min idé med centeren kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nok plads mellem spærrene og i sidste ende vile det ligne noget som storm P havde designet. Jeg har derimod planen at hænge centeren lige over det kommende lærred og vinkle den ca. 20 grader nedad. I pauserne jeg har har holdt i løbet af dagen har jeg siddet og drømt over andre fede bioér her på sitet, men det laver jo ikke sig selv...

Jeg har forøvrigt fået købt endnu en NAD 218 i/på dba.dk til 4500,- den skulle komme i morgen med fragtmanden.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

nåå ja, som sædvanligt når jeg ligger søvnløs om natten og surfer lidt rundt kiggede jeg i nat efter en DVD afspiller jeg kan bruge. Mine krav er DVI gerne med HDMI, SACD, progressive scan, samt en god lyddel så jeg kan trampe på min gamle NAD 524.

Det tog faktisk kun 8-10 timer at finde frem til NAD 2910. den har det hele til ca. 6K i HFK. Men.. om 2-3 mdr hvor jeg får behov for den koster den sikkert 3,5K.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
perhorn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Rigtigt spændende.

Du spørger tidligere om det vil give en god akustik med åben til kip. Det kan jeg bekræfte at det gør! Alt andet end en firkantet kasse, vil være godt. Sørg for at holde alle afstande mellem parallelle flader forskellige, og således at de ikke er 'delige' med hinanden. Men hvis du kun har skrå vægge, helt nede fra gulvet og helt op, har du kun parallelle vægge mellem ende væggene, og altså intet problem.

Jeg går ud fra at du benytter træ til gulvbeklædning, og gips til væggene. Specielt til væggene, skal du være sikker på at gipsen er tilstrækkelig 'tung', således at hulrummet bag gipspladen ikke vil virke som resonanskammer. Men det samme gør sig gældende med gulvet.

En virkelig god lyd isolering til den resterende del af huset vil også være rigtigt godt. Så kan kæresten og børnene (?) sove, uanset hvilken sub du installere.

Søg information på nettet vedr. akustik før du bygger, så kan det blive virkeligt godt. Du er også velkommen til at spørge.

Forstår ikke dit problem med placering af center højtaler under dit fjernsyn. Det burde ikke give problemer, når du benytter lærredet.

Hilsen

PS. Invitere du alle til en demonstration når rummet er klart?



__________________
Per Horn
Til top Vis perhorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perhorn
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

perhorn skrev:

Rigtigt spændende.

Du spørger tidligere om det vil give en god akustik med åben til kip. Det kan jeg bekræfte at det gør! Alt andet end en firkantet kasse, vil være godt. Sørg for at holde alle afstande mellem parallelle flader forskellige, og således at de ikke er 'delige' med hinanden. Men hvis du kun har skrå vægge, helt nede fra gulvet og helt op, har du kun parallelle vægge mellem ende væggene, og altså intet problem.

Jeg går ud fra at du benytter træ til gulvbeklædning, og gips til væggene. Specielt til væggene, skal du være sikker på at gipsen er tilstrækkelig 'tung', således at hulrummet bag gipspladen ikke vil virke som resonanskammer. Men det samme gør sig gældende med gulvet.

En virkelig god lyd isolering til den resterende del af huset vil også være rigtigt godt. Så kan kæresten og børnene (?) sove, uanset hvilken sub du installere.

Søg information på nettet vedr. akustik før du bygger, så kan det blive virkeligt godt. Du er også velkommen til at spørge.

Forstår ikke dit problem med placering af center højtaler under dit fjernsyn. Det burde ikke give problemer, når du benytter lærredet.

Hilsen

PS. Invitere du alle til en demonstration når rummet er klart?

Hej Perhorn.

tak for respons, jeg havde faktisk dette som et punkt jeg ville tage op om 3-4 ugers tid. Jeg kan høre du ved noget om emnet og tillader mig hermed at tage kontakt til dig når det bliver aktuelt - takker. 

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
Mr. Sanders
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Dette er et stort og omfattende prosjekt, som kan bli meget flott. Har du laget en skisse på hvordan det skal se ut til slutt? Det er jo som kjent billigere å endre ting på papiret nå enn når du nærmer deg mars 2005.

Legger med en link til en norsk hjemmekino, som også er av et loft ganske likt ditt. Se bildene fra start til slutt, så kanskje du får noen ekstra tips.

http://www.bwa.no/ht/


__________________
Confidence C1 og TDAI2200
Til top Vis Mr. Sanders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Sanders
 
-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Mr.sanders: Tak for linket, jeg har studeret det. Jeg har lavet tegninger af alt det faste materiel: kviste, tagterresse og den slags. Tegninger over HT plasering, sofaer mv. ændrer sig lidt hele tiden..

i dag modtog jeg min "nye" 218, så nu er der 2.

i forvejen har jeg et Audio Magic Xenta s3 som egentlig var planen at bruge, men jeg overvejer nu at at lave nogle indbyggede hylder i den væg hvor tvét også skal ind i - hvad syntes i om den idé?

Tidligere skrev jeg at prisen sikkert ville være faldet drastigt på en 2910 fra HFK om et par måneder, men det blev jeg forklaret af en sælger derfra idag at det ikke ville forekomme. Så jeg regner med at hente en om et par uger.

Jeg har brug for lidt hjælp/forslag. Jeg har som surround B&W DS6 - trænger de til udskiftning med mit nye grej?

nogen der har et forslag til en baghøjtaler? eller var det mon en idé at benytte de 2 (eller en enkelt) DS6 som baghøjtaler, og finde 2 nye surround højtalere? 

Hvilken sub?? Jeg har kigget på Dali SWA-15, B&W ASW-650, samt TC´s Audio Pro Bravo Sub. hvad ville i vælge? (i sammenhold med mit eksisterende grej).

 

 

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted
 
Mr. Sanders
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

RE -jan-

De bakerste høyttaleren ville jeg hatt som direktestrålende, og ikke dipole, dersom du har god avstand fra der de skal installeres og frem til lytteposisjon.

Subwoofer: I din prisklasse (5-7000 kroner) ville jeg vurdert å importere en subwoofer fra USA. SVS er et merke som har fått god feedback. De finnes i flere prisklasser og ferdig importert til Danmark vil du kunne få disse til samme pris som det du ser på.

http://www.svsubwoofers.com/subwoofers.htm

Søk etter disse på internett og du vil se de får svært god omtale.

Har ikke en SVS selv, men vurderer denne da flere på et norsk AV forum ha importert selv fra USA og er særdeles fornøyd.




__________________
Confidence C1 og TDAI2200
Til top Vis Mr. Sanders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Sanders
 

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes