Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 02:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Pejsestuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 November 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Halløj halløj, det var noget af et skriv. Det lærer jeg sku aldrig selv

Er det en højttaler du har tænkt dig at beholde eller skal der kigges videre?

MichaelWB skrev:
En lille tilføjelse. Jeg bør selvfølgelig lige skrive hvilket udstur de har spillet sammen med.

CD: Micromega Microdrive og Microdac
Forforstærker: Parasound AVC-1800 (surround)
Effektforstærker: Parsaound HCA-1000 (også lånt)

Hvordan er fordelingen lige - hvor meget af dit grej skal sælges af ovenstående og hvad er det der surround for noget ?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 22 November 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Halløj halløj, det var noget af et skriv. Det lærer jeg sku aldrig selv

Er det en højttaler du har tænkt dig at beholde eller skal der kigges videre?

Højttaleren er lånt, på den betingelse at jeg prøver at sælge den, mens jeg låner den. Jeg er selvfølgelig også velkommen til at købe den selv

Om jeg så gør det? Tjae, joe, måske... jeg er ikke helt sikker på at det er den rette højttaler for mig, da jeg nok hører lidt for meget af det musik, der ikke nødvendigvis vinder ved at blive spillet på så detaljeret en højttaler.
Men mine krav til en højttaler er i hvert tilfælde ikke blevet mindre, for det Royd'erne gør godt, gør de RIGTIG godt, og det vil jeg jo helst ikke gå glip af i fremtiden.

MichaelWB skrev:
En lille tilføjelse. Jeg bør selvfølgelig lige skrive hvilket udstur de har spillet sammen med.

L.B. skrev:

CD: Micromega Microdrive og Microdac
Forforstærker: Parasound AVC-1800 (surround)
Effektforstærker: Parsaound HCA-1000 (også lånt)

Hvordan er fordelingen lige - hvor meget af dit grej skal sælges af ovenstående og hvad er det der surround for noget ?

Det eneste der skal sælges er HCA-1000, jeg får jo forhåbentlig min HCA-2200II tilbage på et tidspunkt.
Min center og sub skal nok også sælges på et tidspunkt, men så længe jeg ikke ved hvilke højttalere jeg har i fremtiden, så haster det ikke.

Surround? Det er sådan et slags lydforbedrende kredsløb, det virker bedst på filmlyd, men kan også give en god effekt på musik. Du skulle prøve det en gang



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 December 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Der har desværre ikke været så meget tid, til at lytte på det sidste, men her er alligevel lidt mere i sagaen om Royd'erne. Det kan forøvrigt ikke udelukkes at de får lov til at blive stående et stykke tid, der forhandles om pris!

Som jeg har skrevet tidligere, så er der ingen "pyntebas" overhovedet og det betyder at man skal vænne sig lidt til lyden, men selv efter at have gjort det, synes jeg bassen er lidt i underkanten.

Der er blevet arbejdet videre med opstillingen, og højttalerne endte stort set helt op af muren, og det hjalp lidt, men ikke nok.
Mens højttalerne stod der, fandt jeg ud af, at det ikke var et problem med højttalerne alene men med sammenspillet med mit rum. Når jeg stod op foran sofaen eller hvis jeg placerede mig ved bagvæggen, så var der betydeligt mere bas.

Det sidste der er blevet gjort er, at højttalerne er blevet flyttet ud i hjørnerne! Ja jeg ved godt at den placering burde være helt forkert, men nu kommer der en forklaring.
På Royd's hjemmeside er der en beskrivelse af, hvordan man skal placere deres nuværende Revelation serie og jeg tænkte at nogle af de retningslinier sikkert også kunne bruges på de ældre Prior.
De skal helst placeres så afstanden mellem højttalerne er større en afstanden til lytteren, hvilket hos mig er næsten ude i hjørnerne, og så skal de vinkles mod lyttepositionen.

Jeg fik først placeret højttalerne i hjørnerne i går, men det første indtryk er meget positivt. Den nye placering for i høj grad højttalerne til at "forsvinde" fra lydbilledet, man er meget mindre opmærksom på at musiken kommer fra de to "kasser".
Om bassen blev bedre..tjae.. måske! Den blev i det mindste ikke dårligere.

Nu skal jeg måske lige understrege, at højttalerne skam godt kan spille bas! Men den fylde og varme som man ofte får fra bassen er det meste af tide fraværende, bassen er blevet placeret det, hvor den nok retmæssigt hører til, i "bunden" af musiken. Så man kan fint høre hvad en basist spiller f.eks.

Selvom det er lidt underligt at mange numre lyder lidt "tyndere" end man er vant til, så er det omvendt fantastisk så mange detaljer der dukker op i andre numre, når "pyntebassen" forsvinder.

Jeg havde forøvrigt frygtet, at den manglende "pyntebas" ville blive savnet i surround, men det er slet ikke tilfældet, så længe man har en sub til den slags, så kan man i stedet glæde sig over det store og detaljerede lydbillede de laver, den slags fungerer også rigtig godt i surround



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 06 December 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Der var lige en ting jeg glemte. Jeg har tidligere skrevet, at der kunne værre en tendens til sss lyde når der blev spillet meget højt. Den tendens er ikke længere så udtalt, efter der er kommet frontstof på og der er blevet arbejdet med placeringen af højttalerne.

En del af problemet kan skyldes rummet. Der er trods alt nogle bare vægge. Det gav aldrig problemer med Dali'erne men de var heller ikke ikke nær så detaljerede i diskanten.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 07 December 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

  Takker for fin beskrivelse af dit møde med Royd, lyder spændende .

__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 07 December 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger at beholde de Royd, hvad så med center og bagHT?
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Hvis du vælger at beholde de Royd, hvad så med center og bagHT?

Der er nogle overvejelser men jeg vil ikke afsløre noget før jeg ved hvad der sker

Lige nu har jeg stadig min Suite Center og 104'erne som baghøjttalere. I går slog jeg centeren fra, da du og andre påstår man fint kan undvære den! Jeg er ikke nødvendigvis helt enig, men nu prøver jeg det et stykke tid.

Hvis jeg beholder Royd'erne vil netop centerkanalen være et problem, de har så vidt jeg ved, kun haft en center på programmet, så den kan nok være lidt svær at få fat i.

Så det kan ikke udelukkes at fremtiden for mig er 4.1



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
  Takker for fin beskrivelse af dit møde med Royd, lyder spændende .

Velbekomme

Ja det er faktisk en interessant oplevelse og det har jeg så prøvet at give videre. Jeg synes selv noget af det mest spændende at læse om, er folks oplevelser af nyt udstyr og hvordan det påvirker deres oplevelse af musiken.
Men jeg skal hilse og sige, at det er ikke nemt at skrive om. De folk der har meget travlt med at kritisere hifi-journalister skulle prøve at skrive lidt om lyd selv - det er svært!



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 07 December 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Så det kan ikke udelukkes at fremtiden for mig er 4.1

Jeg er spændt på hvad du når frem til.

Der er ingen tvivl om, at der er en forskel uden center og det er et godt træk du gør ved at give det lidt tid. Det du mangler (tror jeg) er det output du er vant til derfra. Placering af elementer i lydbilledet mangler jo ikke (med mindre du har glemt at slå center fra i forforstærkeren ).

Et sæt Royd mere samt en sub eller to - så er du flyvende! Mit mål er helt klart 4.2! To subber ved jeg ikke om du har hørt, men der sker virkelig noget når man går fra en til to. Mine $$ går hellere til en ekstra sub end en center, men det ved du jo.  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 07 December 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

MichaelWB skrev:
Så det kan ikke udelukkes at fremtiden for mig er 4.1

Jeg er spændt på hvad du når frem til.

Der er ingen tvivl om, at der er en forskel uden center og det er et godt træk du gør ved at give det lidt tid. Det du mangler (tror jeg) er det output du er vant til derfra. Placering af elementer i lydbilledet mangler jo ikke (med mindre du har glemt at slå center fra i forforstærkeren ).

Et sæt Royd mere samt en sub eller to - så er du flyvende! Mit mål er helt klart 4.2! To subber ved jeg ikke om du har hørt, men der sker virkelig noget når man går fra en til to. Mine $$ går hellere til en ekstra sub end en center, men det ved du jo.  

faktisk så er jeg af den overbevisning at 4.2 er optimalt uanset pris eneste grund til at vælge flere højttalere er behov for mange siddepladser med god surround eller hvis konen syntes at det er pænere med mange højttalere frem for 4.2 der er opstillet optimalt! (det er et godt argument for at stille tingene optimalt)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 07 December 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

MichaelWB skrev:
Så det kan ikke udelukkes at fremtiden for mig er 4.1

Jeg er spændt på hvad du når frem til.

Der er ingen tvivl om, at der er en forskel uden center og det er et godt træk du gør ved at give det lidt tid. Det du mangler (tror jeg) er det output du er vant til derfra. Placering af elementer i lydbilledet mangler jo ikke (med mindre du har glemt at slå center fra i forforstærkeren ).

Et sæt Royd mere samt en sub eller to - så er du flyvende! Mit mål er helt klart 4.2! To subber ved jeg ikke om du har hørt, men der sker virkelig noget når man går fra en til to. Mine $$ går hellere til en ekstra sub end en center, men det ved du jo.  

en anden ting kan også vere processoren, når 5.1 downmixes til 4.2 så kræves det "lidt". Jeg har tidligere prøvet uden center og droppet det, fordi min gamle processor ikke kunne klare opgaven.

Hvis de dog bare ville udgive film i DTS 4.2

man er vel egentlig lidt

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

MichaelWB skrev:
Så det kan ikke udelukkes at fremtiden for mig er 4.1

Jeg er spændt på hvad du når frem til.

Der er ingen tvivl om, at der er en forskel uden center og det er et godt træk du gør ved at give det lidt tid. Det du mangler (tror jeg) er det output du er vant til derfra. Placering af elementer i lydbilledet mangler jo ikke (med mindre du har glemt at slå center fra i forforstærkeren ).

Jeg HAR husket at slå centeren fra

Det fungerer fint hvis man sidder i sweetspot, men det gør jeg jo kun hvis jeg er alene. Pejsestuen er jo en to-personers "bio" og det betyder at vi sidder lidt til siden for sweetspot. Så når jeg sidder på min normale plads, synes jeg godt jeg kan høre at lyden trækker lidt til den ene side, men lige nu er jeg selvfølgelig også meget bevidst om det, så derfor har jeg tænkt mig at prøve det et stykke tid.
Kæresten har ikke fået noget af vide og jeg tvivler egentlig på at hun opdager noget
Men hun kan selvfølgelig overraske. Jeg har haft en "dårlig" indflydelse og hun kunne f.eks. tydeligt høre forskel på Royd'erne og Dali'erne. Forskellen var også stor men alligevel

Mit umiddelbare indtryk er også, at der skal skrues betydelig højere op uden center, men der er selvfølgelig også 3 højttaler enheder mindre til at gengive den samme lyd.

L.B. skrev:

Et sæt Royd mere samt en sub eller to - så er du flyvende! Mit mål er helt klart 4.2! To subber ved jeg ikke om du har hørt, men der sker virkelig noget når man går fra en til to. Mine $$ går hellere til en ekstra sub end en center, men det ved du jo. 

OK nu sagde jeg at jeg ikke ville sige noget, men jeg er svag

Det jeg undersøger er muligheden for at købe de Prior jeg har stående nu sammen med et sæt Abbot eller muligvis et sæt Prior mere.
Det sidste ville nok lydmæssigt være det optimale, men Abbot er lidt mindre så det ville passe bedre indretnings mæssigt.
Både Abbot og Prior er egentlig alt for gode at bruge som baghøjttalere, men der er en Grand Coupe på den anden side jo også

Jeg har ikke prøvet med 2 sub'er men legede lidt med tanken for nylig, da der var en sub magen til min til salg, men for det første var den for dyr og for det andet vil jeg havde en bedre sub, specielt hvis den skal spille sammen med Royd'erne.

Så er det jo lige det med indretningen, som Kyhn er inde på, jeg er bange for at det kan blive svært at placere 2 sub'er optimalt i Pejsestuen, men det er da noget jer er villig til at eksperimentere med

Prioriteringen lige nu er, først at finde ud af om det bliver en "Royd-løsning", dernæst bliver det nok et nyt fjernsyn og om der så bliver plads til en eller flere sub'er i budgettet for 2006 vil vise sig.
Hvis jeg går over til 4.x har jeg jo også en centerhøjttaler jeg ikke længere har brug for og en 3-kanals effekt der kan skiftes.... det ender med jeg kommer til at skifte lige så meget som Lars



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 07 December 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Du er vist ved at se lyset
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Du er vist ved at se lyset

Som jeg har skrevet andet steds så tror jeg nærmere det er en slags virus



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

L.B. skrev:
Du er vist ved at se lyset

Som jeg har skrevet andet steds så tror jeg nærmere det er en slags virus

endda en landsdækkende en... mon vi skal i karantæne

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
MichaelWB skrev:

L.B. skrev:
Du er vist ved at se lyset

Som jeg har skrevet andet steds så tror jeg nærmere det er en slags virus

endda en landsdækkende en... mon vi skal i karantæne

Velkommen i den lille klub gutter! Tror I ryger med i Dumbo/Kaptajnen/Knoxville kategorien!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
kyhn skrev:
MichaelWB skrev:

L.B. skrev:
Du er vist ved at se lyset

Som jeg har skrevet andet steds så tror jeg nærmere det er en slags virus

endda en landsdækkende en... mon vi skal i karantæne

Velkommen i den lille klub gutter! Tror I ryger med i Dumbo/Kaptajnen/Knoxville kategorien!

Bare karantænen er enform for husarrest så man kan lege med anlægget imens



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Velkommen i den lille klub gutter! Tror I ryger med i Dumbo/Kaptajnen/Knoxville kategorien!

du har ret, du er selv uden for kategori

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

L.B. skrev:
Velkommen i den lille klub gutter! Tror I ryger med i Dumbo/Kaptajnen/Knoxville kategorien!

du har ret, du er selv uden for kategori

Jeg tror vi andre er en slag underkategorier



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 26 December 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Nogen gange er man rigtig heldig! Min kæreste har givet mig en julegave til Pejsestuen

Der var desværre ikke plads til dem under træet, så jeg få dem nok først fredag - puha der er lang tid til fredag



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes