Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 07:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: M.Riis’s hjemmebiograf (Update 9/1-06) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg gennem længere tid brugt adskillige nattetimer på læse tråde på hifi4all's forum, og syntes efterhånden jeg burde give mit bidrag. Jeg er begejstret for de tråde folk opretter hvor de bygger deres hjemmebiografer op fra bunden af. Jeg vil prøve at gøre noget af det samme her.

Jeg har længe drømt om at få lavet mig en hjemmebiograf med rigtigt lærred osv. det har desværre ikke været lige til.. I stedet har jeg måtte leve med et 32" 16:9 TV og noget lidt intermistisk surround.

Nu kom imidlertid dagen hvor det var på tide at få slebet gulvet af i et af rummene.... og så kunne man jo ligeså godt bygge hele rummet om til en bio?

Rummet er ca. 3x4m - dvs. 12m^2.

Som det ses her er der kun 1 rigtig god væg... den skal selvfølgelig bruges til et fastrammelærred

Rummet er meget rodet og tomt lige nu, da jeg har flyttet seng etc. ud. På billedet forneden ses noget af mit tidligere setup, med nogle gamle technics 3-vejs HT'er som bag HT.

Indtil videre er listen med ting som skal gøres i rummet lang, men jeg syntes det ville være mest rigtigt at tage det helt fra begyndelsen

Indtil videre er der altså ikke så meget at se, men det skal nok komme.

Mht. udstyr skal jeg have indkøbt lidt forskellige nye dele, men jeg anskaffede mig for noget tid siden nogle B&W 603 S2, som jeg har tænkt mig at bruge som fronter. Derudover har jeg en Panasonic DVD-S75 som jeg syntes godt om.



__________________
Min hjemmebio
Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget spændende! Hvad har du tænkt dig af udstyr?
Skal det være 5.1/6.1/7.1/? ?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Det lyder meget spændende! Hvad har du tænkt dig af udstyr?
Skal det være 5.1/6.1/7.1/? ?

Jeg havde i første omgang tænkt mig 5.1.. kunne senere godt tænke mig at udvide til 7.1, men rummet er ikke idealt til det, da højtalerne ikke kan placeres symmetrisk.

Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Altid spændende at følge andre der går i gang med deres projekter.

Har du mulighed for at lave en oversigtstegning med mål på rummet og indtegninger af døre/vinduer?

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Så er projektoren også kommet.

Det er som man kan se en InFocus Screenplay 4805. Venter spændt på at lærredet også dukker op

Som man kan se til højre i billedet, har jeg også været ude og investerer i 2 stk B&W DS6'ere som skal bruges til bag HT.

Jeg ved nogle har deres forbehold med DS6 pga. den kun går op til 8KHz - men jeg har prøvelyttet dem og syntes overhovedet ikke det er noget problem, der ligger alligevel ikke dialog i bag HT'erne. Desuden fik jeg dem til en god pris.

Sælger havde også en B&W Nautilus HTM2 center tilsalg, desværre havde/har jeg ikke lige de 5000 han skulle have for den...

Jeg skal nok prøve at lave en plantegning over rummet, men det bliver nok først lidt senere.. har vilde tømmermænd og skal lige finde ud af hvor min bil er

Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Det ser lækkert ud. Kan dog ikke forstå at du vil have et par højttalere der kun går op til 8 kHz. Baghøjttaler-signalet kan gå meget højere op.

Lækkert at se du har fået en projektor - glæder mig som sagt meget til at følge med her.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Det ser lækkert ud. Kan dog ikke forstå at du vil have et par højttalere der kun går op til 8 kHz. Baghøjttaler-signalet kan gå meget højere op.


Lækkert at se du har fået en projektor - glæder mig som sagt meget til at følge med her.

Det er heller ikke noget jeg meget gerne vil, men da jeg er studerende på SU er jeg nød til også at tænke lidt på prisen.. kunne selvfølgelig sagtens finde flere og dyrere alternativer, f.eks. de nye S3 udgaver

Jeg har prøvet at lave en plantegning over hvordan jeg har tænkt mig rummet kommer til at se ud når udstyret er sat op..

Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

jo, jo...det ser lovende ud! har selv en sp-5700, og dne laver et super billede!

Ser frem mod billeder at udviklingen!



__________________

*Mit setup*

*Mit gamle setup*


Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt! Det er jo altid lidt sværere hvis man skal lave en hjemmebio i et lille rum og på et budget, men så må man jo være lidt mere kreativ

Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse med projektet.

Hvad har du tænkt dig skal være hjertet i dit system? (surround receiver/forstærker)



__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:

God fornøjelse med projektet.

Hvad har du tænkt dig skal være hjertet i dit system? (surround receiver/forstærker)

Det bliver selvfølgelig denne her med de fremragende signalkabler til både audio og video der ses foran. Den tager godt nok hverken DTS, DD, men tilgengæld Pro Logic og radio!:

Just kidding

Jeg har været ude og lytte på Harman Kardon AVR335, Marantz SR-5500, Denon 2105 og NAD 773v2 (eller hvad den nu hedder).. Jeg regner med at bestille receiveren snarest.. er dog ikke helt fast besluttet på hvilken det skal være endnu.

Status på rummet er at jeg igår har revet tapet af en af væggene, da der skulle hugges et kabel ind i væggen. Kunne godt tænke mig at lave skjult kabelføring til alle HT'er, men det bliver det desværre ikke til. Har istedet indkøbt kabelkanaler til formålet.



__________________
Min hjemmebio
Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hehe... prologic er da ellers helt optimalt .. HAHA, fatter ikke man nogensinde opfandt det l**t.. hehe.... harman/kardon synes jeg dog er pænest, men det er jo ikke det, det kommer an på  eller hva?
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

M.Riis skrev:
Audi A3 skrev:

God fornøjelse med projektet.

Hvad har du tænkt dig skal være hjertet i dit system? (surround receiver/forstærker)

Det bliver selvfølgelig denne her med de fremragende signalkabler til både audio og video der ses foran. Den tager godt nok hverken DTS, DD, men tilgengæld Pro Logic og radio!:

Just kidding

Jeg har været ude og lytte på Harman Kardon AVR335, Marantz SR-5500, Denon 2105 og NAD 773v2 (eller hvad den nu hedder).. Jeg regner med at bestille receiveren snarest.. er dog ikke helt fast besluttet på hvilken det skal være endnu.

Status på rummet er at jeg igår har revet tapet af en af væggene, da der skulle hugges et kabel ind i væggen. Kunne godt tænke mig at lave skjult kabelføring til alle HT'er, men det bliver det desværre ikke til. Har istedet indkøbt kabelkanaler til formålet.



så har jeg også en gammel sag fra 1993 du kan få billigt *SS* Ja ja det var dengang med lydskønheder som Pro-Logic, og en ulogisk tankegang om at der skulle meget få watt til center og bag. Men hva' lyden var såmænd også så dårlig at det nok var fint at få det dæmpet. Jeg kan huske at jeg kun brugte den som surround forstærker i et år selvom jeg har den endnu.

Jeg tror også at det med helt skjult kabelføring er mest økonomisk forsvarligt ved nybyggeri og total istandsættelse.


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt mere..

Mht. rummet er der blevet slebet gulve, jeg har sat nye vindueskarme i (granit fremfor de trækarme der var før), desuden har jeg hugget et kabel ind i væggen, hvilket er grunden til jeg er ved og spartle op nu.

På AV siden er mit lærred kommet - det er et 90,3" hvidt lærred fra Qualityscreen med silkekant. Desuden har jeg købt kabel til mine fronter. Det er noget SC Reference som jeg har købt brugt herinde. Kender ikke kablet, men det skulle ifølge sælger være meget neutralt i lyden. Det er termineret til biwiring med bananstik til HT'er og spader til forstærkeren.

Jeg har også optaget en lille film, som måske giver et lidt bedre indtryk af rummet.

http://www.broze.dk/hjemmebio/MOV00121.MPG

Jeg er stadigvæk på udkig efter kabel til projektoren (component) og til mine bag HT'er.. Tror at det bliver Supra PLY 3.4/S til baghøjtalerne og måske også noget supra av3 til projektoren. Hvis nogen har noget billigt til salg må de meget gerne skrive til mig



__________________
Min hjemmebio
Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
MAMs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Der bliver godt nok gået til den fra bunden af. Det må være lækkert at kunne planlægge alt fra bunden af.

Det er selvfølgelig også genialt at starte en tråd nu før du rigtigt er begyndt.

Det må være dejligt at kunne se tilbage hertil, når du engang sidder med Imperial junior

Jeg glæder mig til at se mere

Til top Vis MAMs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MAMs
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg ny receiver

Valget faldt på en H/K AVR335, efter at have hørt Denon 2105, Marantz SR-5500 samt NAD 773v2.. Kort sagt var Denonen for lys i lyden til mig, Marantzen for mørk og NAD's surround del syntes jeg ikke om.. H/K'eren leverer lyden sådan som jeg syntes det skal lyde - og det er vel det vigtigste

 

"Nææ.. en fin papkasse"

Desværre må den stå her indtil videre

Iøvrigt virker det som om at skrueterminalerne til højtalerkabler ikke kan skrues helt ud/af? Det ville jo betyde jeg ikke kan bruge spadetermineringen på kablet til mine fronter

En ven fortalte mig dog han mente man bare skulle skrue til.. passer det?



__________________
Min hjemmebio
Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 
Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

FY FY... ikke være ond ved H/K'eren

Du skal bare pille de sorte "dutter" ud, som sidder midt på terminalerne.... ikke noget med at dreje dem af....FY!

Godt valg af reciever ellers... den skal du nok blive glad for!

Til top Vis Badsberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Badsberg
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det hjælper da ikke meget at fjerne dutterne hvis han vil bruge speder! Men er det nødvendigt at skrue dem helt af for at bruge spader?

__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Det hjælper da ikke meget at fjerne dutterne hvis han vil bruge speder! Men er det nødvendigt at skrue dem helt af for at bruge spader?

det kan du selvfølgelig have ret i... havde lige overset den detalje...

Men uanset hvad, skal han ikke prøve at skrue terminalerne helt af... det er jeg rimelig sikker på at de ikke er lavet til....

Men hvis de er, vil jeg da også gerne vide det!

Spørgsmålet er bare om Riis vil ofre en af sine terminaler for at stille min sult efter viden

Til top Vis Badsberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Badsberg
 
M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Badsberg skrev:

det kan du selvfølgelig have ret i... havde lige overset den detalje...

Men uanset hvad, skal han ikke prøve at skrue terminalerne helt af... det er jeg rimelig sikker på at de ikke er lavet til....

Men hvis de er, vil jeg da også gerne vide det!

Spørgsmålet er bare om Riis vil ofre en af sine terminaler for at stille min sult efter viden

Er desværre blevet overbevist om at de ikke er til at skrue af.. har prøvet at skrue lidt til.. men tror sq ikke på det.. er for bange for at noget knækker.. Terminalerne er desværre lavet sådan at de ikke kan skrues langt nok ud til at spaden kan komme ind mellem skruestykket og muffen der sidder på receiveren

Bliver desværre nok nød til at lodde stikkene af

Er iøjeblikket igang med at male 2. gang.. der er desuden dukket kabler op.. skal poste nogle billeder senere i dag..



__________________
Min hjemmebio
Til top Vis M.Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.Riis
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes