Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 17:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: coaxial eller optisk in/udgange (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JadeBoy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

hejsa

hvad er forskellen på coaxial vs. optisk (hvilken er bedst ?)

håber jeg har ramt det ritige forum.....

 

Til top Vis JadeBoy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JadeBoy
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Coaxial er et elektrisk signal, hvorimod optisk er et lyssignal.
Principielt burde der ikke være forskel på de to overførselsmetoder, men vent bare, der skal nok komme nogen der til fortælle dig hvad der er bedst

Men hvis det er mellem en computer og et anlæg, vil jeg holde på optisk da der jo så ikke er nogen elektrisk forbindelse, der skal udlignes potentiale i og overfører støj.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

I teorien er Coax-kablet det bedste, men i praksis er det altså ikke
altid der er den store forskel. Brug hvad der er mest praktiskt.


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Principielt burde der ikke være forskel på de to overførselsmetoder, men vent bare, der skal nok komme nogen der til fortælle dig hvad der er bedst

Jeg vil nu hellere definere det omvendt - principielt ER der forskel mellem de to typer, men der er uenighed om hvorvidt det betyder noget. Forskellen ligger i jittter, der er langt mere jitter i den optiske overførsel. Der er så bare uenighed om hvorvidt jitter reelt påvirker lydkvaliteten (hvilket jeg ikke er et sekund i tvivl om at det gør!) Men - det kan definitivt siges at der enten ikke er forskel, eller også er coax bedst. Da coax samtidigt generelt er det billigste og mest stabile, er der som udgangspunkt ikke rigtigt noget argument for ikke at bruge coax hvis man har muligheden - bortset fra, som du er inde på, ved PC-tilslutning, hvor det kan være en fordel at der ikke er nogen elektrisk forbindelse mellem apparaterne, eller ved meget lange kabeltræk, hvor den optiske forbindelse har en fordel.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
xo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1010
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Kan du bare generalisere optiske overførsler til at have mere jitter end coax overførsler? Er det i praksis eller teori? Mener du ikke det er muligt at fremstille et optisk system med mindre jitter end et coax system - og i så fald hvorfor? Det kan vel ikke være kablets skyld.

Men i og for sig kan jitter vel være irrelevant hvis der ikke sker desideret tab af data og hvis der sker en resynkronisering af signalet på modtagersiden.

Men jeg kan se der allerede er nogle tråde om jitter.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
Kan du bare generalisere optiske overførsler til at have mere jitter end coax overførsler? Er det i praksis eller teori? Mener du ikke det er muligt at fremstille et optisk system med mindre jitter end et coax system - og i så fald hvorfor? Det kan vel ikke være kablets skyld.

Jeg må indrømme at jeg videregiver viden her som jeg ikke kender baggrunden for, men det er alment accepteret at toslink giver mere jitter end coax. Og nej, problemet er ikke kablet i sig selv, men transmitterne.

exotic skrev:
Men i og for sig kan jitter vel være irrelevant hvis der ikke sker desideret tab af data og hvis der sker en resynkronisering af signalet på modtagersiden.

Det er der nogle der mener, og nogle der ikke gør... Det har været diskuteret til hudløshed, så det gider vi ikke i denne tråd



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Den er nem, brug coax til korte og optisk til lange kabler/lys-ledere

Optisk bliver aldrig bedre end coax.

Det optiske signal, tager signalet fra coax’en og konvertere det til optisk, sender det igennem lys-lederen og konvertere det tilbage til elektrisk i den anden

Ved at bruge coax spares der to konverteringer.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
xo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1010
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Enkelt, men hvor langt er "for" langt for coax?

(Så må vi jo bare vente til den digitale del også bliver optisk, eller ikke.)

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er langt, tja det er vel et skønsspørgsmål

Mennnn hvis du holder dig under 5-10 meter. Så kan jeg ikke rigtig se nogen god grund til at bruge optisk.

Optiske forstærkere, er en meget svær videnskab, som jeg ikke rigtig kan forstille mig, at vi kommer til at se i hi-fi produkter endnu. Men måske en gang.

Her i Danmark havde vi nogle Pioneer på området de hed Giga og blev solgt for 4 milliarder til Intel. Siden har jeg ikke hørt så meget fra dem....

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Lyslederkablet er klart bedst - problemet ligger i de små "converterdimser" der laver det elektriske signal om til lys og omvendt, de er direkte elendige næsten uanset hvilke app de sidder i.

Lydmæssigt ville jeg til hver en tid vælge Coax (elektrisk), men da der kan være problemer med spændingsforskelle (på 0) mellem computer og anlæg (der kan være op til 115 volt forskel på 0 på fostærkeren og på 0 på computeren og det KAN gøre at indgangskredsløbet brænder af i forstærkeren) , så ville jeg nok prøve mig frem og se hvad DU synes lyder bedst. Men lyslederkablet isolerer eller sørger for at der ikke opstår de problemer med spændingsforskelle og støj osv, HVIS det er til computerbrug

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 
xo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1010
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Pt bruger jeg optisk fordi min PC er forbundet til DAC; den koaxiale tages i brug så snart der kommer et løbeværk ind i mit setup, så kan jeg teste optisk op mod koaxialt, men jeg køber da forklaringen.

En digital optisk forstærker er vel ikke relevant i denne sammenhæng - så stor er min lejlighed heller ikke.

Det var kun en spredt tanke at hvis processor og hele vejen frem til DAC var optisk så ville man slippe for et konverteringstrin, men det er bare en overfladisk betragtning.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes