Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 04:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1:1 pixelmapping tråden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

gormolesen skrev:
Mr.DJ skrev:

Ergo, hvis man vil se et uscaleret og fuldt udnyttet 720p HD signal på sin display enhed. Skal det have en native 720p opløsning, hvilket vil sige 1280x720.

Hvis display enheden har en større opløsning, kan man ikke få billedet til at fylde 100% uden at skulle opscalere opløsningen. Hvis man ikke gør dette, får man istedet et billed der ikke fylder hele "skærmarealet". Og dette er vel mindre optimalt?

Eller hvordan hænger det sammen?


Der er desværre ikke rigtig nogen som har svaret på Mr. DJ's indlæg. Jeg kan heller ikke men er interesseret i at vide noget om det samme.

Nå HD signalet sender med 1280x720 og jeg har en skærm med 1366x768, så vil der vel ske en skalering? Og skalering gør altid kvaliteten dårligere, eller det troede jeg hvert fald.

Det er korrekt, det optimale ville have været 1280x720, men problemet er bare at når du når over 27" så findes der mig bekendt ingen skærme på markedet med denne opløsning. Guderne må vide hvorfor man har valgt 1366x768, men det er nok et levn fra PC verdenen, hvor 1024x768 (XGA) længe har været en standard oplsøning fo LCD skærme, senere kom så 1366x768 (WideXGA).

Selve computergrafikken fra HTPC'en bliver dog ikke opskaleret fra 1280x720 ved at anvnede 1360x768, men bliver genreret direkte til den valgte opløsning. Derfor vil computergrafikken stå knivskarpt uden skalering, hvilket er en fordel hvis man vil bruge skærmen til at surfe på nettet, spille spil osv.

Klik her for at se udvalget af 1280x720 LCD TV på HIFIpriser.

Der er også vist en 30" Toshiba 30WL46 skærm, men ifølge Toshibas hjemmeside, så har den en opløsning på 1280x768 og desuden understøtter den ikke HDCP.
 
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Vedr. LG 32LX1R og 1:1 pixelmapping er der en test af LG 32LX1D som skulle være den amerikanske version og i denne tekst nævner de, at tv'et skalerer et HD signal til hvad skærmen nu vil vise og ikke i den ønskede "pixel-mapping". Dette ved at bruge et egnet testmønster på skærmen.

Er der nogen der kan bekræfte at dette er den samme tv? I så fald skal de fjernes fra listen igen? Dette vil være ærgeligt, da tv'et kan købes i Fona!

http://reviews.cnet.com/LG_32LX1D/4505-6485_7-31325048-2.htm l?tag=nav

Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov
 
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ellov skrev:

Vedr. LG 32LX1R og 1:1 pixelmapping er der en test af LG 32LX1D som skulle være den amerikanske version og i denne tekst nævner de, at tv'et skalerer et HD signal til hvad skærmen nu vil vise og ikke i den ønskede "pixel-mapping". Dette ved at bruge et egnet testmønster på skærmen.

Er der nogen der kan bekræfte at dette er den samme tv? I så fald skal de fjernes fra listen igen? Dette vil være ærgeligt, da tv'et kan købes i Fona!

http://reviews.cnet.com/LG_32LX1D/4505-6485_7-31325048-2.htm l?tag=nav


Ja det er vel rigtig nok og det skulle den også gerne.

Et HD signal er jo 1280x720 (eller 1920x1080) så hvis man anvende 1:1 pixelmapping ved 1280x720, så ville man slet ikke undnytte hele skærmen som er 1366x768. Helt nøjagtig ville der være 127.488 pixels (1366x768 - 1280x720) som bare ville være sorte og det svarer til over 12% af skærmarealet (100 * 127.488 / [1366x768]) og det tror jeg ikke der er mange der ønsker. Det er dog muligt at det reslterer i et bedre billede. Så er spørgsmålet bare om man foretækker et mindre billede fremfor skalering. Dette Philips skalerer som et af de få ikke 1280x720p op, så her er der en sort ramme hele vejen rundt om billedet ved 1280x720p: http://reviews.cnet.com/Philips_32PF9996/4505-6482_7-3112665 2-2.html
Det ideelle havde selvfølgelig været at LCD skærme har en opløsning på 1280x720, men det har de desværre ikke når manser bort fra enkelte modeller på 27" eller mindre som nævnt før, så derfor er man nødt til at skalere op til paneltes fysiske opløsning for at udnyte hele arealet.
Der hvor man altid bør undgå skalering er hvis man føder den med et 1366x768 eller 1360x768 fra en HTPC eller ekstern scaler, og det er der ikke ret mange andre en LG er opfylder. Der er ikke meget fidus i at skalere op til 1360x768 eksternt for derefteer at skalere ned og op igen inden i TV'et, og det kan man helt undgå med LG, men desværre ikke ret mange andre pt.

Føder man et 1366x768 TV med et HD signal (1280x720p) eller 1920x1080i), så er det underordnet om TV'et understøtter 1:1 pixelmapping, det kan man ikke bruge til noget alligevel i det tilfælde. 1:1 pixemapping er kun relevant når man sender et signal ind i TV'et som har samme opløsning som selve panelet (eller meget tæt på som f.eks. 1360x768).
Ved HD input er det dog relevant at TV'et ikke skalerer et 1280x720p signal ned, før den skalerer det op til 1366x768, for ikke at smide billedinformatiner væk. Det er der desværre også mange LCD TV der gør pt., men det skal ikke forvekles med 1:1 pixelmapping.


Det er og muligt at LG understøtter 1:1 pixelmapping i 1280x720 når man vælger PC som inputkilde, det ved jeg ikke, men det kan Zerocool jo teste.
Testen du henviser til teser ikke med PC som inputkilde og TV'et fungere noget anderledes i PC-mode som du kan læse i brugermanualen. Her slår den meget af den interne skalerings- og billedforbedringskredsløb fra og virker lidt mere som en monitor end et TV. Justeringer, skalering og biledforbedring kan her foregå på PC'en.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Snurrerundtlyd!

Jeg vil endnu engang overveje dette tv til min HTPC!

Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Grunden til den skæve opløsning er shjv at ntsc signalet er super nemt at skalere til 1366x768.

Gad vide om vi ikke om et par år når hdtv er standard, skal til at skifte vores 3-5 år gamle "hd ready" skærme ud med nogen der har den korrekte opløsning?
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

chrhall skrev:
Grunden til den skæve opløsning er shjv at ntsc signalet er super nemt at skalere til 1366x768.

Kan du uddybe det, eller er det bare noget du gætter på?
Hvorfor er NTSC supernemt at skalere til 1366x768 og lettere end til 1280x720?

Selve 4:3 billedet i NTSC signalet har en oplsøning på 640x480. NTSC singanlet et 640x525 inklusiv blanking linierne som er nødvendige til et CRT TV.
480 går ikke lige op i 768, men giver 1,6.
Hvilken process anvender de for at skalere NTSC til 1366x768?

Ummidelbart vil jeg mene at det er lige så let at skalere NTSCs 480 linier til 720 som til 768. For at skalere fra 480 til 720 skal man gange med 3/2:
480*3/2=720.

Det er vel netop grunden til at man i sin tid valgte 720 og ikke 768 til HDTV, fordi det er let at skalere imellem 480 og 720? Ellers havde man vel også valgt 768 til HDTV.

For at skalere fra 480 til 768 skal man gange med 8 og dele med 5.
480*8/5=768

Jeg kan ikke ummidelbart gennemskue hvorfor skalering fra 480 til 768 skulle være supernemt i modsætning til skalering til 720.

Ummidelbart tror jeg nærmere at 768 er et levn fra PC vedenens XGA oplsøning på 1024x768 end fordi det er let at skalere fra NTSC til 768. Ellers kan jeg ikke ummidbart se nogen fornuftig grund til at man valgte 1280x720 og ikke 1366x768 som HDTV opløsning.

Men omvendt kan jeg heller ikke se hvorfor de skal holde fast i en WXGA opløsning til LCD TV hvis 1280x720 er bedre og lige så let at bruge til TV brug. Så måske har du ret i at det har noget med skalering af TV signaler at gøre.

Skalering af PAL:
PAL har 576 aktive linier og for at skalere til 768 skal man gange med 4/3.
576*4/3=768

For at skalere PAL til 720 skal man gange med 5/4.
576*5/4=720

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor skalering til 768 skulle være lettere end til 720.

Den virkelige grund er nok at skalering af NTSC og/eller PAL resulteret i et bedre billede efter skalering til 768 end til 720. Men jeg tror ikke selve skaleringen er lettere. Men sp kan man jo undre sig over hvorfor man ikke har valgt 1366x768 som HDTV opløsning. Ummidelbart virker det som om problemtaikken ikke er helt gemmentænkt.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Så har det nok været PAL.

Det er i hvert fald ikke fra pc-verdenen, da jeg ikke kender til nogen graffikkort der kan outputte 1366x768.
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

chrhall skrev:
Så har det nok været PAL.

Det er i hvert fald ikke fra pc-verdenen, da jeg ikke kender til nogen graffikkort der kan outputte 1366x768.

Jeg har tilføjet imformation om PAL til indlægget ovenfor. Jeg kan ikke se at det skulle være lettere heller.

Men PC har længe anvendt 1024x768 (XGA). Måske har man bare genbrugt denne standard til 16:9. Skaleringen fra 4:3 PAL og NTSC er jo den samme om det er 1366 eller 1024 bredt, man får bare en sort bjælke i hver side.

Men hvorfor man lige valgte 1024x768 i computerverdenen ved jeg ikke, man kunne vel have valgt 960x720. Men det er måske bare en tilfældighed, i starten tog man nok ikke højde for at PC skulle anvnedes til TV signaler.
Men omvendt har VGA en opløsning på 640x480 der er den samme som NTSC.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28347&K W=1280

En tråd om næsten det samme.
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
yokeren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet og forstå pixelmapping i denne her hardcore tråd meeen roder stadig lidt rundt i det.

Så lige et hurtigt spørgsmål: Er det muligt at sætte min pc til dette tv og hvad vil der ske med billedet(opløsningen) Samsung 42" PS42V6 med vga/dvi 852 x 480.. Jeg har et 128 grafik kort der kører 1024 x 768.

Til top Vis yokeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yokeren
 
powda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

moviedude skrev:

powda skrev:

Ved du om det er tilfældet med den nye Denon 1920 ?

Har påtænkt at smide den sammen med mit Medion 30" som det omtalte.

Denon 1920 kræver et HDCP TV/PJ for at udsende scaleret. Jeg havde ikke meget success med min vens Medion, men det kan sagtens være dit virker hvis der evt. er brugt forskellige chip eller firmware revisioner i produktionen.
Hvis du prøver, som jeg synes du skal, må du meget gerne vende tilbage med resultatet!

 

Hej du. Hermed resultatet.

Denon 1920 og Medion combo'en fremkalder følgende: Der kommer billede, men det tænder og slukker med et sekunds mellemrum. Dette giver i mine øjne ikke den store mening, da der vel slet ikke burde komme noget billede overhovedet, hvis Medion'et ikke kan håndtere HDCP.

Kablet er testet, og det er ikke årsagen. Hvis jeg sidder og skifter mellem 480p, 720p og 1080i med 0.5 sekunds mellemrum, er der faktisk billede hele tiden :]

Nogen idéer?



__________________
AnanaZz
Til top Vis powda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af powda
 
Lukman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Howdy yall

I fobindelse med LG 37LP1 så er det jo super at den kan pixel mappe 1:1, men hvad med den generelle billed kvalitet DVD via komponent, DVD via HDMI osv er der nogen der har set den i aktion og i givet fald hvorhenne ?, residerer selv på Østerbro.

Til top Vis Lukman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukman
 
klinge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

Ved HD input er det dog relevant at TV'et ikke skalerer et 1280x720p signal ned, før den skalerer det op til 1366x768, for ikke at smide billedinformatiner væk. Det er der desværre også mange LCD TV der gør pt., men det skal ikke forvekles med 1:1 pixelmapping.

Hej Snurrerundtlyd,

Mig = 100% n00b der skal ha mig et fjernsyn. Hvordan kan man finde ud af om et fjernsyn gør ovenstående trick - spurgte nogle ekspedienter i diverse butikker (hifiklubben, fona etc) men de anede det ikke.

Har pt. kig på et samsung LE-32M51B eller LE-40M51B. Ved du (eller andre) om de laver tricket med at nedskalere / opskalere når den får et 720p signal?

Mvh Klinge

 

 

Til top Vis klinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klinge
 
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

klinge skrev:

Snurrerundtlyd skrev:

Ved HD input er det dog relevant at TV'et ikke skalerer et 1280x720p signal ned, før den skalerer det op til 1366x768, for ikke at smide billedinformatiner væk. Det er der desværre også mange LCD TV der gør pt., men det skal ikke forvekles med 1:1 pixelmapping.

Hej Snurrerundtlyd,

Mig = 100% n00b der skal ha mig et fjernsyn. Hvordan kan man finde ud af om et fjernsyn gør ovenstående trick - spurgte nogle ekspedienter i diverse butikker (hifiklubben, fona etc) men de anede det ikke.

Har pt. kig på et samsung LE-32M51B eller LE-40M51B. Ved du (eller andre) om de laver tricket med at nedskalere / opskalere når den får et 720p signal?

Mvh Klinge


Du behøver egentlig ikke at vide om den gør det. Det bedste er at tilslutte en 1280x720 HD kilde og se hvilken der tilbyder det bedste billede. Hvad TV'et så gør rent teknisk med billedet fra input til panel er sådan set underordnet. Det der betyder noget er hvor godt billedet er. Hvordan den rent teknisk opnår et godt eller skidt billede betyder ikke rigtig noget, medminre du selv skal til at konstuere TV.

Grunden til at der bliver gået op i 1:1 pixelmapping er at det sikrer et godt billede fra f.eks. en PC i native opløsning, hvor computertekst står knivskarpt og man undgår at skalere video mere end et sted.
Men skal TV'et ikke bruges til PC eller andet med et input i native opløsning, så er det ikke så vigtig.
Man behøver heller ikke at ane noget om 1:1 pixelmapping for at kunne konstatereat f.eks. teskt står skarpere på skærmen. Men da meget få forhandlere har tilsluttet en PC er det svært at konstatere hvordan TV'et virker med native opløsning som input. Derfor er det rart at have denne liste som man ikke behøver at bøvle med at slæbe en PC rundt i alle butikker for at teste det selv.
Flere og flere forhandlere er dog efterhånden i stand til at præsentere en 1280x720 kilde, så du selv kan vudere hvordan den håndterer HDTV. Men hvis de kun kan præsentere et PAL signal så har du heller ingen mulighed for at vudere hvor godt den virker med 1280x720 som input, men så må du jo handle et andet sted eller prøve lykken.
Mange køber et TV hvor man kun har testet den med PAL oplsøning fordi HDTV ikke er udbtredt endnu, så de aner faktisk ikke hvordan den håndterer disse signaler.

Hvis du ikke skal bruge en HTPC eller ekstern skaler så er 1:1 pixelmapping ikke så vigtigt. Så kan du bare teste TV'et med PAL material fra både analog antenne, DVD og evt. Selector eller sat. Og så teste den med HDTV signal, gerne i både 720p og 1080i hvis butikken har mulighed for det. Men det vigtigste er nok 720p, da det tyder på at denne standard vil blive fortrukket til HDTV frem for 1080i som kan have et mere uroligt og flimrende billede på grund af interlace.

Hvordan TV'et rent teknisk fungerer er ikke så vigtig så længe den er i stand til at vise alle de kilder du ønsker at se i en go kvalitet

Grunden til at der bliver lagt vægt på en teknisk detalje som 1:1 pixelmapping til PC er at det automatisk resulterer i et bedre billede fra PC. Det er selvfølgelig ikke det eneste der skal opfyldes for at opnå et godt bilede fra PC, men det er en af de vigtigste ting. Desuden er det en meget håndgribelig ting at teste. Mange andre ting er mere subjektive og beror på en individuel vudering af skærmen.
Når TV'et anvendes sammen med en 1:1 pixelmapped LCD TV, så virker den stort set som en PC monitor, hvor meget af TV'et egen elektronik så som skalering og billedforbedring og diverse justeringer slås fra. Derfor er disse parametre ikke vigtige til PC brug, det håndteres i stedet på PC'en i hard- og software. Her er det næsten kun panelet og justeringen af det der afgør hvordan billedet bliver. Hvis man sammenlignede to forskellige LCD TV fabrikater via 1:1 pixelmapping fra HDMI / DVI og de begge anvendte samme panel (hilket ikke er udsædvanligt på tværs af fabrikater) så ville billedet højst sandsylig være meget ens på de to skærme hvis de var justeret ens. Fordi du har sat det meste at TV elektonikken ud af spil. Man kunne sådan set lige så godt købe en monitr som et TV, men (LG) TV i den størrelse er som regel billigere end en monitor i samme størrelse, hvis den overhovedet kan fås med HDCP understøttelse.

Har du bare behov for at tilslutte en HD-DVD afspiller med et 1280x720p output, så kan du være ligeglad med 1:1 pixelmapping. Her betyder det derimod noget hvordan TV'et klarer skaleringen til 1366x768 eller hvad nu den native opløsning er. Skal du dermed kun bruge den til PC monitor, så kan du være ligeglad med hvor god skærmen er til at skalere, hvis man kan 1:1 pixelmappe.
HVad du skal fokusere på afhænger af hvad du skal bruge den til.
Bruger du kun selector, så kan du jo være ligeglad med hvor god den er til analog TV siganler via dens egen tuner. Forskellige TV har som regel hver deres stærke og svage sider.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd eller andre...

Kunne man forestille sig, at et signal fra en HTPC kan leveres til en lcd skærm med uden en decideret forarbejdet skalering (svarende til et signal fx. fra en dvd med det ) og derved lade tv'ets skaleringssystem klare arbedet istedet for HTPC'ens Hard/software?

Har nu været i to forskellige Fona butikker for at besigtige LG's 32 lx1r som ifølge denne side skulle kunne udføre 1:1 pixelmapping i et HDCP digitalt signal. Og jeg må idrømme, at hvad jeg har set ikke imponerer. Selvfølgelig skal butikkernes signal ikke tages seriøst - det er en ting. Men mange af dens konkurrenter (Sony, Phillips osv.) der var udstillet ved siden af, kunne med det samme signal præstere langt bedre. Syntes billedet er meget kornet. Desuden syntes jeg betragtningsvinklen  er væsentlig ringere i forhold til de øvrige udstillede modeller. Skærmen bliver nærmest blålig når man står lidt skævt for skræmen og dette er set på to stk! Nogle der har oplevet det samme?

Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov
 
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 140
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ellov skrev:

Snurrerundtlyd eller andre...

Kunne man forestille sig, at et signal fra en HTPC kan leveres til en lcd skærm med uden en decideret forarbejdet skalering (svarende til et signal fx. fra en dvd med det ) og derved lade tv'ets skaleringssystem klare arbedet istedet for HTPC'ens Hard/software?

Har nu været i to forskellige Fona butikker for at besigtige LG's 32 lx1r som ifølge denne side skulle kunne udføre 1:1 pixelmapping i et HDCP digitalt signal. Og jeg må idrømme, at hvad jeg har set ikke imponerer. Selvfølgelig skal butikkernes signal ikke tages seriøst - det er en ting. Men mange af dens konkurrenter (Sony, Phillips osv.) der var udstillet ved siden af, kunne med det samme signal præstere langt bedre. Syntes billedet er meget kornet. Desuden syntes jeg betragtningsvinklen  er væsentlig ringere i forhold til de øvrige udstillede modeller. Skærmen bliver nærmest blålig når man står lidt skævt for skræmen og dette er set på to stk! Nogle der har oplevet det samme?



Det blå skær kan jeg godt opleve på min 32lx2r (!). Men det sker kun hvis jeg står op samtidig med at det er meget fra siden af skærmen, så......
... tror ikke ret mange vil synes om at kigge fjernsyn fra siden af skærmen i stående position .

Kan godt være andre oplever det anderledes - men i normal kigge-position har jeg aldrig oplevet det...


/Hillig


__________________
"Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".      
Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig
 
O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 173
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Til Snurrerundtlyd :

 Fedt med en god forklaring !

Til top Vis O'Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O'Brian
 
Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ellov skrev:
Har nu været i to forskellige Fona butikker for at besigtige LG's 32 lx1r som ifølge denne side skulle kunne udføre 1:1 pixelmapping i et HDCP digitalt signal. Og jeg må idrømme, at hvad jeg har set ikke imponerer. Selvfølgelig skal butikkernes signal ikke tages seriøst - det er en ting. Men mange af dens konkurrenter (Sony, Phillips osv.) der var udstillet ved siden af, kunne med det samme signal præstere langt bedre. Syntes billedet er meget kornet. Desuden syntes jeg betragtningsvinklen  er væsentlig ringere i forhold til de øvrige udstillede modeller. Skærmen bliver nærmest blålig når man står lidt skævt for skræmen og dette er set på to stk! Nogle der har oplevet det samme?

Baseret på dit indlæg tror jeg ikke du har forstået hvad 1:1 pixelmapping går ud på og hvad det er godt for og ikke mindst hvornår det ikke hjælper noget
Jeg er rimelig overbevist om at Fona ikke har tilsluttet en signalkilde i 1360x768p og derfor har TV'et slet ikke kørt med 1:1 pixelmapping, og sikkert ikke engang et HD signal.
Hvis du ser et normalt TV billede eller et uskaleret signal fra DVD-afspilleren på skærmen så kører det jo ikke med 1:1 pixelmapping og det skal det så sandelig heller ikke. Hvis de har tilsluttet en 1280x720p signalkilde så skal det heller ikke køre med 1:1 pixelmapping. Det eneste tidspunkt hvor det skal køre med 1:1 pixelmapping er hvis du tilslutter et signal på 1366x768 eller 1360x768. Sådan et siganl får man kun fra en PC eller fra en ekstern scaler, eller evt. en DVD med indbygget scaler der kan køre denne opløsning. Med mit kendskab til Fona tvilver jeg stærkt på at de har haft en scaler eller PC tilsluttet.

Det sted hvor man virkelig har glæde af 1:1 pixelmapping er med en PC. Hvis du bare har tilsluttet en DVD afspiller, Selector eller antennesignal, så har du intet at bruge understøttelse af 1:1 pixelmapping til.

Hvis du sammeligner LG TV'et med andre TV mht. til brug til en HTPC, så får du intet ud af at sammeligne hvis du ikke sammelinger med et 1360x768 signal til LG TV'et, ellers udnytter du jo slet ikke 1:1 pixelmapping og slipper ikke uden om TV'ets egen scaler.

Hvilke signalkilder og oplsøninger anvendte du til sammeligningen?



Ellov skrev:
Kunne man forestille sig, at et signal fra en HTPC kan leveres til en lcd skærm med uden en decideret forarbejdet skalering (svarende til et signal fx. fra en dvd med det ) og derved lade tv'ets skaleringssystem klare arbedet istedet for HTPC'ens Hard/software?

En PC kører altid en fast opløsning ud, unaset om du ser computergrafik, PAL TV / DVD eller et HD signal. Derfor kan du ikke opnå et usakleret TV signal fra PC'en i både PAL og HD opløsning. Er grafikkortet sat op til 1280x720, så undgår du skalering af video i denne opløsning på PC siden, men PAL TV skal så først skaleres op til 1280x720 på PC'en for derefter at skaleres op til 1366x768 på TV'et. Dvs. PAL bliver skaleret to gange. Og computergrafik bliver i dette tilfælde også skaleret på TV'et, hvorfor f.eks. tekst bliver uskarp  når du surer rundt på nettet.

Hvis du dermed sættet grafikkotertet op til 1360x768 og dermed går helt uden og TV'et scaler, så bliver computergrfik slet ikke skaleret og står knivskarpt. 1280x720 HD materiale bliver ligesom i førnænvte tilfælde sklaeret én gang, her forgår det bare på PC'en i stedet for på TV'et.
Og PAL bliber også kun skaleret én gang, i modsætning til tilfældet ovenfor, hvor det først skulle skaleres til 1280x720 på PC'en og derefter op til 1366x768 på TV'et.
Det er netop herfor 1:1 pixelmapping er en stor fordel ved PC brug, så materialet kun bliver skaleret én gang og computergrafik slet ikke skaleret.
Jeg synes efterhånden det er forklaret mange gange af både Zerocool, undetegnee og andre personer hvad 1:1 pixelmapping er og hvor det kan overhovedet kan bruges.
Har du ikke tilsluttet en PC eller ekstern scaler, så har du intet at bruge 1:1 pixelmapping til og kan slet ikke bruge det. Til PC er det derimod et stort plus.

For at sammeligne LG med de andre TV i Fona til PC brug, så bliver du nødt til at tilslutte en PC med en oplsøning på 1360x768 via HDMI eller DVI-D. Så kan du så prøve både 1360x768 og 1280x720 med de andre TV for at se om du kan opnå lige så godt eller bedre billede end LG ved 1360x768 med 1:1 pixelmapping.

At sammeligne TV'en baseret på et 1280x720 eller PAL signal er ret uinteresant i denne sammehæng, så sammeligner du blandt andet kvaliteten af de forskellige scalere, og den skal slet ikke bruges til PC i LG's tilfælde. , her skal LG TV'et kun fungere som en monitor.

Alt hvad jeg har skrevet i dette indlæg er baseret på TV med en native opløsning på 1366x768.

LG TV'et bruger iøvrigt samme panel som Philips TV, så der burde ikke være nogen forskel på betragtningvinkel.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det er det bedste at gøre. Hvis man render rundt og glor på hvilke indgange de forskellige forretninger har tilsluttet på fladskærmsfjernsyn er det ALTID antenne stikket, hvorfor fatter man ikke, da der efter mit hovede vil være bedre salg i at rigge dem op med 720p dvd afspillere?
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hej Snurre.
Jeg tror jeg er ved at fatte problematikken vedr. dvi og 1:1 pixelmapping. Jeg prøvede bare at spørge til om man kunne undgå flere skaleringer ved at lade tv'et gøre arbejdet, for skalering slipper man ikke for - tv som pc.

Jeg er ret lun på førnævnte LG lcd, men blev bare skuffet over at den blålige tone i de sorte farver var så synlig, når man ikke stod ligefrem for tv'et. Jeg stod 2 - 3 m fra tv'et og gik et lidt til siden, så blev alt sort blåt. Øv. Måske dette kan justeres? Og jo, der var forskel på LG og Phillips i det jeg så...

Har set at Alfaview er kommet med en opdateret version af deres 32" deluxe. Måske den ikke driller med 1:1 pm som den gamle model gjorde for Zerocool?
Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes