Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 17:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dårlig DTS lyd!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 19 November 2003 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Efter at have oplevet et utrolig dårlig DTS lydspor på LOTR: Fellowship Of The Ring Extended Version Reg2 DK i forhold til det langt bedre Dolby Digital spor, håbede jeg ikke at der ville blive begået en så fatal fejl ved udgivelsen af LOTR: The Two Towers Extended Version.

Desværre er det sket endnu en gang! Tag f.eks scenen hvor orkerne bliver angrebet af Rohans ryttere. Se den først med DTS og derefter med Dolby Digital. Dolby Digital sporet lyder LANGT bedre. Lydene er mere detaljeret og basse mere dyb. F.eks. der hvor hesten rammer Pippin. I DTS er det er slattent dunk, men Dolby Digital sporet nærmest lyder som DTS når det er bedst!! Det er den omvendte verden!

Kan det virkelig passe at det kun er mig der synes at Dolby Digital lydsporet lyder bedre end DTS lydsporet på begge udgivelser?! Filmz er de eneste jeg har set, som har nævnt problemet i den første Extended Version. 

Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 19 November 2003 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

jeg tror det kun er dig!

jeg kan i hvert fald ikke genkende den kritik! Hvilket system har du?

 

Dolby Digital lyden er tit mere "overdreven" end dts.  Med det mener jeg, at lydniveauet er højere og bassen har fået et ordentligt tryk. 

Men om det lyder bedre?... NEJ, ikke efter min mening!!

det lyder slet ikke lige så detaljeret! 

Det er altså mere kvantitet end kvalitet.  Og ja, jeg kan kompenserer for kvantiteten med et enkelt tryk på volumeknappen :)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 19 November 2003 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Du kan tjekke min hjemmebio via linket...
Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 19 November 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes heller ikke DTS lyden på LOTR er bedre end dolby digital... Det er helt ude i skoven. For eksempel, så prøv at skrue godt op for lyden når der er nogen der snakker, og hør nær din centerhøjttaler... Alle læsper, og der er vildt mange "s" lyde.. Første gang jeg hørte det, var jeg sikker på at domen eller båndet i min center (Dali Euphonia CS 4) var brændt af... Så prøvede jeg for sjov skyld DD sporet, og der var det helt væk, og lød langt bedre... Det lyder som om DTS har haft komprimerede lyden i alle kanaler om til den dårligeste MP3 fil og så lavet det tilbage til DTS 24 bit..

 Ja det rigtige mærkelige er at det rent faktisk er et 24 bit DTS spor som ligger på den film.. Jeg kunne forstå det hvis det havde været 16 bit DTS, for der sker det nogle gange at DD sporet er i 20 bit og rent faktisk lyder bedre end DTS...

Alle går normalt ud fra at DTS er bedre end Dolby Digital... Det er det bare ikke altid..

F.eks så er DTS sporet på alle "SuperBit" DVD`er kun 16bit dynamik og 768 Kbit bitrate..

Teoretisk dynamik versus bit dybde:

16bit - 96dB

20bit - 120dB

24bit - 144dB

 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Aaaahhhh, nu må i holde op, den første special edition, har da så hammer fed lyd, at det risler ned ad ryggen!

Den er så meget mere detaljeret end den originale version, både hvad billide og lyd angår.

Et eksempel:Når de blir jagtet af balrokken, så prov at høre hvor meget mere der er med, læg fks mærke til koret i baggrunden, det lægger man slet ikke så meget mærke til i den normale version.
Ja og åbningssenen, hvor ham uhyret har fået hygget fingrene af og eksplodrer/ laver en trykbølge, der er der forskel på dts og dolby.

Men ellers er den bare alle pengene værd, det er synd man ikke kan købe special edition udgaven samtidig med den anmindelige.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Til R.P.: Den scene du nævner hvor Sauron får hugget fingrerne af og der, derefter kommer en dyb eksplosion hørte jeg først med DTS og der virkede bassen meget flad og kedelig. Lige bagefter skiftede jeg til Dolby Digital 5.1 og her lød bassen lækker voldsom og dyb.

Jeg fatter det simpelthen ikke. Nogle oplever det samme som mig og andre gør ikke. Som om der var noget galt med min version af dvd'en, men det tror jeg nu ikke. Faktum er at der ER forskel og at den desværre er meget markant og til Dolby Digital 5.1's fordel.

Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 21 November 2003 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

EVT. noget med dit udstyr?

og som sagt, der er nogle DD lydspor der overdriver bassen sindssygt meget og resulterer i forfærdelig bulder og bragen! Lav evt. selv en søgning på nettet

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 21 November 2003 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Dette er taget fra www.totaldvd.net

"No doubt you’re probably wondering how the DTS track compares to the Dolby Digital variant. Well, at odds with The Fellowship extended edition where there were quite noticeable differences, there is very little to tell between the two variants on The Two Towers. I compared a number of scenes, of varying tempo and ambience, and the differences were extremely difficult to spot, such that I wouldn’t like to call it. Certainly, the LFE levels between both mixes were on a par, and scenes of multi-layered sounds (such as I’ve described above) held up no differences in detail or smoothness. As such, I would challenge anyone to be able to tell the difference in a blind, side-by-side test, and I don’t believe anyone could distinguish the two mixes."

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 21 November 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

DTS er noget l**t

Prøv at tage et DD spor skru 2 dB op for fronterne og sammenlign dette med et DTS spor hvor i sætter dB'en tilbage med 2

fortæl hvad forskel i oplever mellem DTS og DD ved denne lille test

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 21 November 2003 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Tror ikke man kan høre nogen forskel på 2 db efter trommehinden er sprunget.

__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 21 November 2003 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

netop startscenen på Fellowship synes jeg klart at lyder en meget bedre i DTS. Kunne det tænkes at det var et smagsspørgsmål, m.h.t. bass og lydstyrke?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 21 November 2003 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nu ejer jeg ikke hverken "Fellowship.." eller "The Two..." (venter til alle tre er udkommet), men siden der nu er uenighed om lydkvaliteten på r2 udgivelserne, er der så nogen der har registreret samme problem med r1 udgaverne? Her skal der jo ikke være plads til de forskellige undertekster, så man må da umiddelbart formode at den ekstra plads er kommet lyden til gode eller....?
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 21 November 2003 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

DTS er noget l**t


Prøv at tage et DD spor skru 2 dB op for fronterne og sammenlign dette med et DTS spor hvor i sætter dB'en tilbage med 2


fortæl hvad forskel i oplever mellem DTS og DD ved denne lille test




Noget l**t??

Nu stopper du jonas.

DTS har som nævnt mulighed for 16,20 og 24bit encoding, samt bitrate op til 1535Kbps.

Forskellen kommer selvfølgelig også an på kvaliteten af ens hardware.

Prøv Scanbox(!) nye udgave af Dances with Wolves (r2)

Den er med 24bit @ 1536Kbps.

Fantastisk luftighed og homogenitet i lydbilledet...






__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 21 November 2003 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

OK... det jeg er nået frem til efter indtens lytten er at DTS-lydsporet er meget mere detaljeret i LOTR: Fellowship Of The Ring Extended Version end Dolby Digital 5.1 lydsporet. DTS sporet har den svaghed at den ikke er så højt mixet i lydeni forhold til Dolby Digital 5.1 lydsporet, hvilket resultere i at bassen og stemmerne kommer mest til sin ret, hvis man skruer en ekstra tand op for recieveren når DTS er valgt.

Nogle er mest til buldrende bas, mens andre fokuserer mere på hele lydbilledet. Meningerne er mange og når alt kommer til alt, er det individuelt fra person til person. 

Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt
 
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 709
Sendt: 21 November 2003 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

I er jo syge...   (eller rettere jeres ører )

DTS slår klart DD på langt de fleste DVD'er - ingen tvivl om det.

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 22 November 2003 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

I er jo syge...   (eller rettere jeres ører )

DTS slår klart DD på langt de fleste DVD'er - ingen tvivl om det.

/HC

Enig.. Sålænge man bare ikke skal lytte til pro logic II er jeg sgu glad

Jeg synes ikke der er den vilde verden til forskel, alligevel foretrækker jeg dog at lytte med DTS hvis det findes på dvd'en..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 22 November 2003 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Det vi alle prøver at efterligne hjemme er jo biografoplevelsen, og hvis man går i biografen og lytter til den dynamik der her kan gengives, altså fra den mest stille visken til den helt vilde eksplotion, det kræver altså sine forstærkere og højtalere.

Det er jo nettop her at dts har sine fordele, meget bedre dynamik, derfor skal der altså skrues ganske godt op før man når hele dynamikområdet.

Lad os sige at vi skal gengive et dynamik område på bare 100 db, ja så skal anlæget altså kunne spille et ganske pænt stykke over 100'rede db,vel at mærke uden forvrængning, og der rækker surroundreciveren med 7 gange 100 watt ikke langt, når den kun har en strømforsyning, og et par ladelytter til at klare læsset. 

Muligvis derfor at nogen synes dolby digital er bedre, for her er det hele ligesom mere ens i lydtryk.

Så har vi jo slet ikke snakket om den meget bedre opløsning dts giver, ja efter min mening specielt i basområdet, her lyder det for alvor godt.

De special edition skiver er længe ventet, af blandt andet mig lige nettop på grund af den helt fantastiske lyd der er på dem, for ikke at snakke om den forbedrede billidekvalitet.

Jeg har testet det flere gange da jeg har både den normale og den specielle edition, af både the fellowship of the ring, og the two towers.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 22 November 2003 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

DTS er bedst  Jeg ved ikke om folk sidder med permanent høreskade eller vattamponer i øregangen, eller måske en lidt for impotent Sony forstærker og middelmådige højttalere. DD når ikke DTS niveau i detaljer og dybde.

Jeg har lyttet de 2 skiver igennem, både DD og DTS, og da da da, DTS er bedst her. Men defineringen af hvad god lyd er, er måske meget svævende

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 709
Sendt: 22 November 2003 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

DTS er bedst  Jeg ved ikke om folk sidder med permanent høreskade eller vattamponer i øregangen, eller måske en lidt for impotent Sony forstærker og middelmådige højttalere. DD når ikke DTS niveau i detaljer og dybde.

Jeg har lyttet de 2 skiver igennem, både DD og DTS, og da da da, DTS er bedst her. Men defineringen af hvad god lyd er, er måske meget svævende

*LOL* må jeg præsentere det ultimative værktøj:

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 22 November 2003 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Aaaahhhh, nu må i holde op, den første special edition, har da så hammer fed lyd, at det risler ned ad ryggen!

Den er så meget mere detaljeret end den originale version, både hvad billide og lyd angår.

Et eksempel:Når de blir jagtet af balrokken, så prov at høre hvor meget mere der er med, læg fks mærke til koret i baggrunden, det lægger man slet ikke så meget mærke til i den normale version.
Ja og åbningssenen, hvor ham uhyret har fået hygget fingrene af og eksplodrer/ laver en trykbølge, der er der forskel på dts og dolby.

Men ellers er den bare alle pengene værd, det er synd man ikke kan købe special edition udgaven samtidig med den anmindelige.

Det var måske lige værd at nævne at soundtracket på Extended-udgaven kontra den alm. som du refererer til er udvidet og ændret i stort omfang til Extended-udgaven, og der er generelt meget mere af det hele derpå!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes