Forfatter |
|
amigo Forum Bruger
Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Hvilke muligheder er der egentlig lige nu, hvis man vil benytte digital rumkorrektion ?
Lyngdorf har med Roomperfect en formentlig god løsning, men jeg har desværre ikke hørt den.
Copland har ligeledes en løsning, som jeg heller ikke har hørt og ikke kender prisen på.
Alternativt kunne man benytte en digital equalizer fra f.eks. Behringer, der nok koster en brøkdel af de to andre.
Er der nogen som har prøvet at sammenligne mulighederne etc. ?
Venligst
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coplands løsning koster 15k
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4622
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har ikke afprøvet andre former for rumkorrektion, end ”fattigmands” udgaven med en Behringer DCX2496. Den er ikke så køn, den kan ikke en masse smart tricks, men den er billig og det virker. I samarbejde med lidt måleudstyr, kan den ganske effektivt tilrette frekvensgang til så den passer til rummet.
Hos mig har den ikke bare dæmpet nogen grimme resonanser og givet bedre/renere bas (den bliver kun brugt under 250Hz), men korrektionen har også gjort gengivelsen fra mellemtonen og diskanten meget klarer og tydeligere. Et tydeligt bevis på hvor vigtigt det er at højttalere og rum passer sammen (eller tilpasses hinanden).
Til rumkorrektion kan jeg kun sige: PRØV DET (om der skal stå Behringer, Copland eller Lyngdorf på kassen må være op til din pengepung)
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv ovennævnte Behringer DCX2496 som jeg bruger som delefilter og equalizer, og jeg vægrer mig ved at kalde den en rumkorrektion. Den kan dæmpe de værste stående bølger og er meget avanceret som parametrisk equalizer. Hvis man kobler sin sub via den, kan man tilmed forskyde signalet i tid og fase for at få den til at summere bedst muligt med hovedhøjttalerne.
Men der er en afgørende forskel i virkemåden mellem den og så de nævnte "egentlige rumkorrektionssystemer". Behringeren kan i modsætning til de øvrige ikke kompensere for de forsinkede reflektioner som rummet bidrager med, men arbejder kun med frekvenskorrektion af kontinuerte toner (dæmpning eller sænkning).
De andre kan tilføje signalet et modfasesignal som ankommer til lyttepositionen samtidig med reflektionen og dermed udslukke den. De arbejder kort sagt i tid og ikke i frekvens. Så det er to vidt forskellige verdener.
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger
Bruger siden: 05 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 25 September 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger
Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page Brug en computer istedet, det er noget mere langhåret, men man har så sandelig også en hel del mere kontrol over signalet. Et setup med aktiv deling af signalet, således at man slipper for delfilterets unoder, DRC osv behøver ikke koste en bondegård. Et godt eksternt lydkort, en ok mikrofon og en gammel computer (når ja, og en hel del tid ;-) ) så er man kørende.
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger
Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vista vil have det indbygget!
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger
Bruger siden: 05 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er der nogen af jer der ved hvor meget der at "hente" hvis man skrotter højtalernes delefiltere og istedet tilslutter højtalerne direkte til de 3 frekvensopdelte udgange på den digitale rumkorrektionsenhed??
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger
Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kræver jo så 6 kanaler på forstærkeren istedet for 2. Jeg vil skyde på at det vil give en del, men det vil måske kræve lidt arbejde at nå der til. Det er i alle fald en super fleksibel løsning du er ude i, hvor man kan prøve mange typer filtre etc.
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger
Bruger siden: 05 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I know!!
Det er noget vildt at købe 2 yderligere forstærkere + kabler bare som et forsøg ! Men er der noget der ved om vi snakker om at lyden bliver lidt bedre eller om der er ved at være en "nærved" oplevelse??
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger
Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-Fidelity skrev på et tidspunkt en artikel om rumkorrektion via. computeren. Jeg lover at jeg nok skal finde artiklen, og hvis du er go' kan du få mig overtalt til at scanne ovenstående artikel. Morten
|
Til top |
|
|
amigo Forum Bruger
Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis man nu dæmper fornuftigt for at håndtere forsinkede reflektioner
og benytter f.eks. en Behringer digital equalizer, har vi da ikke en
løsning, som skulle fungere og som koster en brøkdel af f.eks.
Lyngdorfs rumcorrektion ?
Spørgsmålet er da, hvor stor mon forskellen reelt er ?
Venligst
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger
Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
J.Severin skrev:
Hej.
Er der nogen af jer der ved hvor meget der at "hente" hvis man skrotter højtalernes delefiltere og istedet tilslutter højtalerne direkte til de 3 frekvensopdelte udgange på den digitale rumkorrektionsenhed??
|
|
|
Løsningen findes allerede og hedder: Beolab 5 (tønden). Nu er det jo ikke "comme-il-faut" her, ja nærmest blasfemi, at nævne B&O i sammenhæng med HIFI, men med Beolab 5s adaptive bas system, så tror jeg den overgår det meste til samme pris.
Ift. hvad nogen ellers bruger på udstyr og DIY løsninger, så vil jeg påstå at man med Beolab 5 en god samlet løsning. Eneste ulempe er, at man ikke kan benytte anden pre, CD mv. Her kunne "PeterPan" måske hjælpe...?
mvh
|
Til top |
|
|
LBoman Lukket konto
Lukket pga. dublet.
Bruger siden: 10 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter en dedikeret pc til korrektion, og i min verden er det først og fremmest højttalerkorrektion og dertil en lille smule rumkorrektion. Det er utroligt hvad man kan opnå på den måde. Det er klart bedre end alle andre (kendte) løsninger. Aldrig før har musikken lydt så levende og nærværende.
Det er ikke helt simpelt eller gratis, men når man ser hvad nogle betaler for forstærkere, cd spiller, kabler mm, og sammenligner med lydforbedringen, er det næste rørende billigt.
Den store forbedring skyldes, at man både har styr over frekvensgangen og faseforholdene (=tiden). Det betyder musikken bliver gengivet utrolig præcist og detaljeret. Tids- og amplitudeforvrængningen er simpelthen minimal.
Der er ikke andre (kendte) metoder der kan gøre det samme. Foruden pc’er har jeg en Alexis AI4 til at dele signalerne op til de forskellige forstærkere, et styk Tact 2150 og to styk Lyngdorf 2200, og et RME digitalt lydkort. Derudover behøver man et lydkort og en mikrofon til målinger. Softwaren kan prøves/købes på www.acourate.com, hvor der også er lidt vejledning, læs især Crossover Design with (((acourate)))™.
Hvis man er seriøs med Hi-Fi og ønsker den bedst mulige lyd, er der ingen vej udenom. __________________ Lars Boman Madsen
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger
Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1417
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
J.Severin skrev:
Hej.
Er der nogen af jer der ved hvor meget der at "hente" hvis man skrotter højtalernes delefiltere og istedet tilslutter højtalerne direkte til de 3 frekvensopdelte udgange på den digitale rumkorrektionsenhed??
|
|
|
Ja, der er ganske meget at hente!
Du slipper jo fuldstændigt for passive komponenter mellem forstærker og enheder.
Der er op til et par dB tab i en passiv komponent og de fleste har både frekvens og fasdrej.
De helt store fordele kommer når man så kan kompenserer inden forstærkeren og gerne i real-time.
God vind med de videre øvelser
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
amigo skrev:
Hej
Hvis man nu dæmper fornuftigt for at håndtere forsinkede reflektioner og benytter f.eks. en Behringer digital equalizer, har vi da ikke en løsning, som skulle fungere og som koster en brøkdel af f.eks. Lyngdorfs rumcorrektion ?
Spørgsmålet er da, hvor stor mon forskellen reelt er ?
Venligst
|
|
|
Hej Amigo
Jeg synes du har fat i noget af det rigtige. Man bliver nød til at kigge nærmere på alle de dele som har indflydelse på samspillet mellem rum og højttalere. Jeg tror ikke at træerne vokser ind i himmelen, bare fordi man har en eller anden ”digital-smart-box-ting” i sit anlæg.
Højttalerne bør selvfølgelig ikke i sig selv skabe problemer. Hvis højttalerne har store problemer med faserespons, groupdelay eller frekvensgangen, kommer den digitale korrektion helt sikkert hurtigt på overarbejde. I mine Vibes højttalere har jeg fra starten lagt på, at samspillet med rummet skulle blive så godt så muligt. Jeg blandt andet valgt at bygge lukkede kabinetter, som har bedre faserespons og groupedelay end der kan opnås med en basrefleks løsning. Desuden er kabinetterne lavet brede for at give højttalerne et så ensartet udstrålingsmønster som muligt i den del af frekvensområdet hvor jeg ikke ønskede at benytte elektronisk korrektion. Det betyder, at i stedet for at lyden fra mellemtonen ville reflektere på bagvæggen, så kommer refleksionerne fra fronten af kabinettet og dermed bliver forsinkelsen minimeret (bagvæggens indflydelse på lyden er groft sagt elimineret).
Højttalernes placering i rummet skal selvfølgelig også være i orden. Hvis højttalerne er placeret asymmetrisk i rummet, vil refleksionerne selvfølgelig ankomme til lyttepositionen med forskellig forsinkelse og der vil være store forskelle op hvilke resonanser højre og venstre højttaler vil skabe. Desuden er lyttepositionen placering heller ikke uden betydning for hvilke resonanser man oplever.
Rummet som højttalerne skal spille i, er straks sværere at gøre noget ved – og dog. Rummets mål, som har stor betydning for resonanserne, er svært at gøre noget ved når huset er bygget. Derimod kan man let gøre noget ved rummets efterklangstider. Et tykt gulvtæpper dæmper godt og en stor bogreol kan fungere som difusor. Rummets akustik er dog en større videnskab, som kræver god indsigt i for at få fuld kontrol over.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 10 November 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Jeg har selv ovennævnte Behringer DCX2496 som jeg bruger som delefilter og equalizer, og jeg vægrer mig ved at kalde den en rumkorrektion. Den kan dæmpe de værste stående bølger og er meget avanceret som parametrisk equalizer. Hvis man kobler sin sub via den, kan man tilmed forskyde signalet i tid og fase for at få den til at summere bedst muligt med hovedhøjttalerne.
|
|
|
Jeg kunne faktisk meget godt tænke mig helt at få afklaret hvad der kan betegnes som (digital) rumkorrektion og hvad der ikke kan. Umiddelbart virker det for mig som værende rumkorrektion lige så snart det digitale signal manipuleres for at modvirke afvigelser fra den ideelle gengivelse. Registreringen af afvigelser skal være baseret på måling(er) af højtalernes nuværende gengivelse i lytterummet. 1. Er der en egentligt definition (gerne med kilde), og udelukker denne alm. Equalizere ? 2. Vil der ikke altid være tale om rum OG højtaler korrektion ? 3. Kan den signalbehandling som bl.a. anvendes i surroundrecievere fra Yamaha, Pionner og Denon betegnes som rumkorrektion ? (så vidt jeg ved korrigere de alle kun i frekvensdomænet)
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger
Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det har du har adresseret det rigtige problem, men kikker efter den forkerte løsning.
Der findes kun en konsekvent løsning på problemerne, og det er at bruge en højtaler der er lavet til at spille i almindelige folks stuer. Det er ægte dipoler - de kræver bare et stort rum og lidt plads omkring sig. Rumkorrektion er et tillokkende ord, - og det er bare et smart ord - men det bliver aldrig ordentligt af mange årsager. Det er dog godt til at tæmme f.eks. en umulig basrefleks.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger
Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 12 November 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
omegasteffy skrev:
Boye skrev:
Jeg har selv ovennævnte Behringer DCX2496 som jeg bruger som delefilter og equalizer, og jeg vægrer mig ved at kalde den en rumkorrektion. Den kan dæmpe de værste stående bølger og er meget avanceret som parametrisk equalizer. Hvis man kobler sin sub via den, kan man tilmed forskyde signalet i tid og fase for at få den til at summere bedst muligt med hovedhøjttalerne.
|
|
|
Jeg kunne faktisk meget godt tænke mig helt at få afklaret hvad der kan betegnes som (digital) rumkorrektion og hvad der ikke kan. Umiddelbart virker det for mig som værende rumkorrektion lige så snart det digitale signal manipuleres for at modvirke afvigelser fra den ideelle gengivelse. Registreringen af afvigelser skal være baseret på måling(er) af højtalernes nuværende gengivelse i lytterummet.
1. Er der en egentligt definition (gerne med kilde), og udelukker denne alm. Equalizere ? 2. Vil der ikke altid være tale om rum OG højtaler korrektion ? 3. Kan den signalbehandling som bl.a. anvendes i surroundrecievere fra Yamaha, Pionner og Denon betegnes som rumkorrektion ? (så vidt jeg ved korrigere de alle kun i frekvensdomænet)
|
|
|
Når du ser på målinger af en højtaler, er det målinger lavet i et lyddødt rum. Eller hvad der svarer til at hive højtaleren op i en 30 meter flagstang.
Normalvis hiver brugerne af højtalere ikke deres op i en flagstang, men placerer dem i en stue.
Dette faktum har tilsyneladende ikke gjort det store indtryk på højtaler konstruktører i alle årene på nær nogle få, og derfor er dagens boksede højtalere ikke beregnet til en stue, men til en flagstang.
Løsningen på problemet har været, at man konstruerer elektriske aparater der korrigerer for tid og niveau i musikken, efter en målemikrofon der placeres i den hellige stol, hvorfra der tilbedes til lyden fra de boksede højtalere, der var konstrueret til at hænge i en flagstang og ikke en stue.
Signal behandlingen i dette aparat foregår digitalt, præcis som i dit digital ur, og din mobiltelefon. Man har så valgt at kalde det for digital rumkorrektion. Læg i ordet hvad du vil, det der foregår er som beskrevet ovenfor - selvfølgeligt med afsindigt komplicerede algoritmer - da hele situationen er at bringe et emne der fungerer i toppen af en flagstang ind i en dagligstue. Måske ligger den store revolution i, at man har indset at en højtaler spiller i en stue og ikke i toppen af en flagstang.
Man skal bare lige være opmærksom på, at løsningen på det nye dilemma af, at emnet (højtaleren) der var beregnet til at blive placeret i en flagstang, nu skal placeres i stuen er, at man tilsyneladende må ændre på selve stuen og ikke emnet. Dette har dog tydeligvis været for stor en mundfuld, og derfor har man indført digital rumkorrektion for at rette op på rummets indbyggede uheldigheder. Det er også derfor, at du ofte kan høre fra hifieksperter at rummet højtalerne spillede i ikke var optimalt.
|
Til top |
|
|