Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 09:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lav-selv kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
patrick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 23 November 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Peter...

Godt indlæg....   har dog et spørgsmål. Jeg skal trække ca 60 mtr. højtaler kabel til surround - og disse kabler bliver lagt i kabelbakker. Hvordan vil du mene jeg skal forholde mig til + og - afstanden på 10 cm som du fornuftig nok selv foreslår. - Det bliver jo lidt svært inde i kabelbakken, hvor der bliver trukket til en venstre kanal, 2 bagkanaler, en højre kanal samt en front kanal - umiddelbart 5 højtaler ledninger i alt ved siden af hinanden i en kabelbakke til at starte med, som så munder ud i 4 kabler og derefter 3 kabler ved baghøjtalerne og så fremdeles.

Peter Pan skrev:

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Hej Sveske


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Jeg retter lige den skrivefejl, tak for det.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Når teorien går udpå at holde plus og minus kablerne ca. 10 cm adskilt, er det også dem der ikke må være snoet.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Der er mange teorier, men denne løsning er den der giver bedst lyd på de fleste anlæg. Dette emne kan normalt skabe debat her på hifi4all, men diskuter bare jeg er overbevist.

Til top Vis patrick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af patrick
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 23 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej patrick
 
Jeg vil foreslå at du til front-højttalerne trækker plus og minus kablet i hver sin kabelbakke med 10 cm. mellemrum, men selvfølgelig uden kabelstrømpe som kun har inpoefekt. Til dine bag-højttaler har det ikke den samme betydning, kun digitale dts signaler sender stereo til bag-højttalerne. Men er du perfektionist, må du jo også her montere 2 stk. kabelbakker, som jo købes i mange størrelser. Dekorer evt. mellemrummet med en frise, som ses i hjørnerne på dette billede.
 
 
 
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
patrick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 24 November 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Jeg kan ikke lige begynde og sætte ekstra kabelbakker op... det duer ikke.... jeg kan ligge div. kabler med (+plus) siden ved siden af hinanden og ( - minus) siden ligeså inde i den enkelte kabelbake. Så afstanden mellem + og - er ca. 10 cm hele vejen rundt i kabelbakkerne.

Alternativt er at vi finder et eller andet til at isolere kablet ind med.

Hvad er det det hedder det du er bange for der skal ske når + og - kommer for tæt på hinanden i højtalerkabler. Udover at man selvfølgelig er bange for at det skal forstyrre signalet, har det så ikke et navn den "forstyrrelse"


[QUOTE=Peter Pan]
Hej patrick

[Jeg vil foreslå at du til front-højttalerne trækker plus og minus kablet i hver sin kabelbakke med 10 cm. mellemrum, men selvfølgelig uden kabelstrømpe som kun har inpoefekt. Til dine bag-højttaler har det ikke den samme betydning, kun digitale dts signaler sender stereo til bag-højttalerne. Men er du perfektionist, må du jo også her montere 2 stk. kabelbakker, som jo købes i mange størrelser. Dekorer evt. mellemrummet med en frise, som ses i hjørnerne på dette billede
Til top Vis patrick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af patrick
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 November 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

patrick skrev:
Hej Peter 

Hvad er det det hedder det du er bange for der skal ske når + og - kommer for tæt på hinanden i højtalerkabler. 

 Læs her



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 24 November 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo altså ikke fordi det link ligefrem fører frem til "de vises sten", forstået således at teorien med afstands-separerede + / - ledere kun er en af adskillige.
Af samme link fremgår jo faktisk også diverse alternativer med krydskoblede, koaksiale m.fl. konfigurationer, der ikke anvender afstands-separerede ledere.
Man kunne så tilføje typer som snoede eller flettede kabler i forskellige konfigurationer.

Bare det, at der kan linkes til en privat hjemmeside, hvor der beskrives nogle oplevelser og opskrifter med/på hjemmestrikkede kabler gør det ikke til "Rocket-science". Der er flere sandheder her.

Patrick : Vær ikke bange for kabler, hvor lederne ligger tæt. I nogle anlæg lyder et kabel eller en kabeltype bedre end andre, og i andre anlæg er det omvendt, i en tredie noget helt andet osv.
Hvis du har brug for lange kabeltræk i kabelbakker kan det tyde på - ud fra en praktisk synsvinkel - at du ikke kan bruge de afstands-separede typer. Men prøv til en start at lave nogle simple modeller af de forskellige typer uden for kabelbakker.
Finder du så ud af, du ikke kan leve med andet end den separerede type, så må du jo efterfølgende leve med udseendet af 2 eller flere længder kabelbakker på væggene.



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

 

God fornøjelse.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 20 December 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Pseudo-balanceret signakabel
Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 21 December 2006 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Som Brisse skriver - et pseudo-balanceret signalkabel.

Det viser jo så, at også at Hifi&Elektronik, hvorfra denne lille "billed"-serie er kopieret, også sagtens kunne lave fejl....



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 21 December 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Brisse og Kim i har ret, men da Hifi & Elektronik lavede tegningerne, tror jeg ikke at begrebet pseudo-balanceret var opfundet.

__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 23 December 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg fik en aftale med min bankrådgiver.
Han tændte en cigar og frygtede det værste.
Så spørger jeg ham om et lån på 100.000
Hvad er formålet med lånet, siger han så,
Jo jeg har planlagt at anskaffe et sæt kabler
til mit stereo-anlæg, får jeg fremmumlet.
 
"Han fik et hjerteanfald"
_______________________________________
 
Morale lav dem selv, og spar din bankrådgiver. 
 
Kan i nu have en god jul. måske ligger der et nyt kabel under juletræ,et. 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

 

Sad lige og fik en tanke mht til lederer i ht-kabler. Hvad med bremserør? Det er kobber, 4-5 mm i diam. med et ca 1mm hul i midten og koster ikke ret meget.

Med lidt findersnilde kunne man måske endda lade selve røret virke som bananstik i enden - selv om det nok er bedre at skrue det fast i terminalen.

Det bliver godt nok et stift kabel men der er tykke singlecores jo alligevel.

 

/B

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:

 

Sad lige og fik en tanke mht til lederer i ht-kabler. Hvad med bremserør? Det er kobber, 4-5 mm i diam. med et ca 1mm hul i midten og koster ikke ret meget.

Med lidt findersnilde kunne man måske endda lade selve røret virke som bananstik i enden - selv om det nok er bedre at skrue det fast i terminalen.

Det bliver godt nok et stift kabel men der er tykke singlecores jo alligevel.

 

/B

Ideen er jo meget god, men tror bare materialet er så forurenet med messing og alt muligt andet som de blander i, for at det kan holde til mijøet under en bil...

Men det ville da være en stor fordel, hvis man undgår sammensplejsninger imellem stik og ledere osv. Men set på den anden sige, så kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, hvor godt en så tyk og massiv leder vil være for et audio signal...? Men lad det da komme an på en prøve... ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke om det er en kobberlegering man bruger - det må undersøges.

Mht tykkelsen så er der jo nogen der sværger til tyk singlecore, så tykkelsen er jeg nu ikke så bekymret for.

Det må prøves :-) Tror jeg har en rulle eller 2 liggende på "fjernlageret" i Odense.

 

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Det er længe siden jeg havde samme ide, da jeg formoder at en rund og hul leder er rigtig godt - skulle være noget med at der ikke kan opstå elektromagnetiske felter

Det er faktisk det man førsøger at skabe når højtaler kabel er viklet med flere tynde solidcore tråde omkring en kerne

På fjernvarmemåleren sidder der noget relativ tyndt og meget blødt fortinnet hul rørtråd som jeg desværre ikke ved hvordan man får fat i, men det kunnne måske være rigtig godt

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1467
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Kloge ord fra en vismand..

Udsalgs prisen er altid  fastsat efter, hvad man kan få kunderne til at betale, og det har sjældent noget med varen fremstillingspris at gøre. (fiber slankepulver som er vist i TVs Kontant i aften er et udemærket eksempel, men det gælder naturligvis for alle tænkelige produkter, ja.- også B&O!!).

XINDAK FS-GOLD HØJTTALERKABEL (fra hifiogmusik.dk, brugtsalg)

Lederne består af 95% yderst rent sølv samt 5% guld! (min fremhævning)

Dette kabels danske nypris er 12.000 kr. og er formentlig fremstillet i Kina til under 200 kr, men sølv og guld lyder dyrt (i beskrivelsen altså) og dyrt ser det ud,

Et kopieret måleblad(!) og en lakeret trækasse med noget stofindlæg skal få dig til at tro,at det er 12.000 kr. værd, hvilket i virkeligheden er fuldstændigt absurd at tænke på.

Der en ikke brugt mere sølv, end der er i et par gamle sølvskeer, og 5 % guld i denne sammenhæng svarere til mængen i nogle tandplomber( et gram rent guld koster ca 60 kroner)

Der er altså ingen objektiv grund til prisforskelle på mange tusinde %, og hvor den evt. lydforandring alene kan høres af helt specielle personer med meget særlige og overjordiske evner, jævnfor vandrehistorien om kvinden, der kunne høre om strømmen kom fra et kulkraft eller kernekraftværk!!

Glæd dig over, at med Peter Pans vejledning, der får du et af markedet flotteste højttalerkabler, og brug så istedet pengene til udstyr, hvor selv din halvdøve tante, ville kunne høre høre en forskel, forhåbentlig til det bedre..

P.S: kablet i æsken er sat til salg for 5500,00 danske kroner, nu er værdien pludselig halveret, selvom det enda er "tilspillet"

 Hvad synes du det er værd, hvis du sammenligner med Peter Pans kabler?

skulle hilse og sige at WBT stikkene alene koster ca 900,- til dette kabel(i dk),og at prisen ca er 4000,- fra nyt,at stoplite skulle have 10.000,- er .....tja,og det spiller fortrinligtat xindak lyver om det materiale de bruger i deres kabler må stå for din egen regning,men jo jeg syntes at "strømpen" på xindak kunne være lavet pænere(ser billig ud) men nu er det altså ikke udseendet det kommer an på(jo for nogle)men lyden.

ps: der kommer aldrig nogen sinde  Bang og Luffe inden for døren her,igen det er lyden ikke udseendet.

 

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Se her hvor meget du kan spare ved at få gang i loddekolpen

Rigtig DIN Cables 
 
http://www.universal-radio.com/catalog/parts/dincable.html



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Håndklap herfra, grimrende projekt beskrivelse. Tænk blot på Bertram, Argento osv. De er alle startet som hjemmefuskere og derefter blevet proff. Der er bare med at gå i krig......det er da rigtig DIY-hifi-entusiasme.

Bravo

 



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

http://www.frequence.dk/sites/art-cable.htm



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Decap_dk skrev:

Ja jeg kan også kun anbefale at man selv kaster sig ud i at lave højtaler-kabler. Dem man laver er ofte MEGET bedre end det du køber i butikkerne - og MEGET billigere.

Jeg har selv lavet følgende kabel (kræver en masse tid - men er det værd):
DIY Cat5 Speaker Cables

 

 
 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Siden sidst.

Jer der har fulgt denne tråd fra starten, ved at det er meget let at skifte indmaden (kablet) i mit forslag til
"Så laver vi selv højttaler kabler." og det har jeg gjort. Det første kabel jeg brugte var en model fra
Oehlbach på 2 x 6.0 mm² , og jeg har det skam endnu, og måske skal det på igen.
 
Nogle mente at den måde Oehlbach kablets ledere er snoet på, kan give anledning til "problemer"
 
    
Oehlbach  med snoet ledere.
 
 
For et stykke tid siden faldt jeg så over dette kabel, som nu er tilsluttet mellem mit ICEpower stereo
trin og mine front højttaler. De højttaler kabler jeg har monteret nu er også 2 x 6 mm² kobber kabel,
men på dette kabel er de enkelte ledere cilikone behandlet.
 
 
 
Min personlige oplevelse er at det giver lidt mere luft = større brede i lydbilledet.
Jeg lade stadig plus og minus løbe i hver sin kabelstrømpe, da afstand mellem plus
og minus leder på mit setup lyder bedre.
 
Men den kæmpe forbedring i lyden jeg oplevede da jeg i sin tid gik fra 2.5 mm² til 6,0 mm²,
tror jeg ikke jeg kan opleve med et nok så anerkendt et højttaler kabel.
 
Men tro kan jo som bekendt flytte bjerge.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes