Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 15:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:
PCMissen


PCM issen

Nu kommer der så lidt at undre sig over; for mig i hvertfald. På Toy Story 3 DVD'en med lydformatet Dolby Digital 5.1 EX, er
der en test for opsætning af hjemmebiograf for billed- og lydindstillinger.

For lydtesten er der 7 højtalerer: Center, Højre Front, Ventre Front, Højre Surround, Venstre Surround, Bag Højtaler og Sub.

Når jeg vælger PCM får jeg ikke test signalet igennem "sub'en" på mit BV10, vælger jeg Bitstrøm brummer sub'en som
forventet.

Der er også stor forskel på hvordan Højre Surround, Venstre Surround og Bag Højtaler bliver fordelt til mit setup med kun
center og front.

Ved PCM spiller både højre og venstre front ved test af Højre Surround, Venstre Surround, Bag Højtaler (Dog med højre front
kraftiger ved valg af Højre Surround osv.)

Ved Bitstøm er det kun Højre Surround i min højre front osv.

beobrian skrev:

Det er kun BV10 som ikke kan håndtere at udpakke HD lydfilerne. På BeoSystem3 kan den udpakke
Dolby TrueHD.

PCM er samme lydtype som der ligger på en CD. Og det er fuldt ud ligeså godt at sende det
udpakkede PCM signal til dit BV10 eller BeoSystem3. Surroundmodulet skal nok sende lyden ud korrekt i 5 eller 7 kanaler.



Dette må vel betyde at PCM og Bitstrøm behandles forskelligt?

Lydjustering -> Lydsystem: Inputformat=1 og Outputformat=2

1: Multichannel PCM 6.0
2: Multichannel (ingen Sub kanal)

1: Dolby Digital EX
2: Dolby Digital

I testen er der jo netop 6 højtalere + sub, burde det så have været PCM 6.1?

Skyldes dette bøvl blot, at jeg kun har front højtalere tilsluttet?

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple
 
Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

som ovenfor beskrevet er det KUN de allernyeste udgaver af BSys3 (dem i forbindelse med tv  med 3D-
gengivelse), der har indbygget HDMI 1.3 - og herved muliggør dekodering af HD-lydformaterne i BSys3.


Dit BV10 har ikke den mulighed.



beobrian d. 06 April 2011 kl. 19:26 på side 141 i denne tråd skrev:
Uuuhhaa endelig ikke få mig startet på HDMI versioner
;-D På vores seneste TV modeller BV 10 kører vi med HDMI 1.3. Men det er så uendelig ligegyldigt!! Hvis du ikke har brug for
de features som kan implementeres med de forskellige versioner af HDMI, er det jo bedøvende ligegyldigt. HDMI 1.4 giver
mulighed for 3D som det største argument. HDMI over ethernet er ikke rocket sience, jo det er rart ikke at have behov for at
trække et ethernet sammen med HDMI, men så er problemet heller ikke større. HDMI 1.0, 1.1 og 1.2 er de mest stabile
versioner og mest kompatible versioner. Så det er derfor vi ikke har haft behov for at udskifte. Der har ikke være nye vigtige
features siden 1.2.


Forvirringen er total, men uanagtet hvilken HDMI version mit BV10 så end har, er det så ikke korrekt forstået at surround
sound modulet i min BV10 ikke kan behandle/dekode HD-lydformaterne?

Beobrian vil du også komme med en kommentar til dette?

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple
 
buch68
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

nu har jeg prøvet både standard og bitstrøm på den samme film. (pirates of caribbean - i ukendt farvand DTS-HD 7.1)

Jeg har 7 højtalere samt sub til mit beovision 7.

ved

standard skriver den input : PCM5.1 Output: mutichannel speaker 5

ved

Bitstrøm skriver den input: DTS 5.1 Output DTS + NEO6 Cinema

 

hvad er lige forskellen på det her, er multichannel 7.1. skal mit tv(system 3) måske opdateres eller er det som det skal være.

 

Til top Vis buch68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch68
 
Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej Buch

Ja jeg har nok lige så mange spørgsmåltegn som dig.

Omkring input formaterne, har du så sikret dig ved afspilningen af (pirates of caribbean - i ukendt farvand DTS-HD 7.1), at du
har valgt DTS-HD 7.1 lydsporet. Måske vælges DTS 5.1 som standard i DVD/Blu Ray menuen, du kan jo undersøge om der er
andre muligheder for valg af lydspor via diskmenuen.

Hvilken version af BV7 har du? (Måske det kan bruges for nogen til at give et svar)

Jeg ser bestemt også frem til en afklaring omkring dette.    

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple
 
buch68
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

jeg har et mk 3 med bluray afspilleren eftermonteret

og ja jeg har valgt 7.1 lyd på filmen, (det vælger den selv med den film)

Til top Vis buch68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch68
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Beoapple,

i mine forklaringer ovenfor omkring temaet multikanals-HD-lydformater gik jeg ud fra, at man har mulighed for at afspille disse.

Så vidt jeg husker, har du et stereo-setup - et BV10 med 2 BL8000 som front.

Du skriver godt nok: ""sub'en" på mit BV10", men hvad mener du med dette? Mener du bashøjtaleren i forbindelse med BV10's egne højtalere? I så fald er der ikke tale om nogen "sub" i flerkanal-sammenhæng. En sub er en selvstændig højtaler (f.eks Lab2), som skal sættes til sub-udgangen, hvis man har et surround-setup.

I et rent stereo-setup med 2 højtalere (i front) kan det desuden anbefales at lade sub'en køre med dér også hhv at sætte subben til i front og lade højtalerne få signalet fra dennes udgange. Dette kan ved musiklytning være til stor fordel.

Du vil altså ikke have nogen glæde af at vælge et multikanals-lydspor. Der skal en masse konvertering til før det når frem til dine to (tre med BV's egne) højtalerkanaler som et stereosinal + det centersignal, som lydprocessoren i BV laver deraf. 

De tests, du kan lave fra disken, vil du ikke kunne bruge til noget.

Nogle bluray-afspillere (f.eks OPPO'en) kan i menuen indstilles til at downkodere til et stereo-signal. det ville jeg gøre, hvis jeg havde et BV10-stereo-setup med en OPPO 93. Det er ikke lykkedes mig at finde fornuftige oplysninger om din Samsumg BD-D8900's indstillingsmuligheder - Samsung har en rådden hjemmeside

Hvis der er et stereospor på disken (er der ofte, men ikke altid), kan dette med fordel vælges.

Men du er jo i gang med at udvide setup'et, så la' os tage det en gang senere, når det er så vidt.

                                                             -----------

Du citerer beobrian for at have sagt: "På vores seneste TV modeller BV 10 kører vi med HDMI 1.3." Det ved jeg ikke, om er rigtigt (måske?). Men det er jo også ligegyldigt, hvis ikke lydenheden/dekoderen i BV10 kan klare at håntere HD-lyd. (Husk! HD-lyd findes kun på bluray-skiver).

"...HDMI 1.4 giver mulighed for 3D som det største argument....", skriver han også dér. Om det så betyder, at der i de BSys3, som sælges sammen med 3D-tv-udgaverne, er indbygget HDMI 1.4, ville være spændende at få klarhed på!!! Teknisk set kan man godt bruge vers.1.3 til 3D, men der må så indgås nogle kompromier mht. den videobåndbredde, der kan overføres.

Endvidere: ".....Så det er derfor vi ikke har haft behov for at udskifte. Der har ikke være nye vigtige features siden 1.2." Dette skriver han den 6. april 2011 - i samme måned som B&O lancerer deres første 3D-tv (BV4-85) - æh????

Mon ikke det er på tide, at vi får en helt klar udmelding om, hvilke HDMI-versioner, der bliver brugt og hvor - og helst også fra hvornår, dette er sket. B&O har vel ikke noget at skjule - det kunne ellers nemt opfattes sådan!!

                                                          ---------------

                                                          ooooooooooo

Hej buch68,

så vidt jeg er informeret, ændrer eftermonteringen af et bluray-drev i BV7-40 MK3 ikke noget på BSys3. Jeg er er ret sikker på, at du ikke har fået nogen HDMI vers. 1.3 i den forbindelse.

Men det må den forhandler, der har bygget det i, vel kunne oplyse om. Og jeg lader mig gerne belære

Du har nu fået muligheden for også at kunne afspille bluray-skiver og få glæde af den høje billed-opløsning, som tv'et har mulighed for at vise.  

Hvis altså dit BSys3 ikke kan afkode et HD-lydspor, må du lade den indbyggede bluray-spille gøre det . Hvordan denne gør det, må du også spørge din forhandler om - vi har i hvert fald ind til nu ikke fået noget konkret "branch-svar" på dette. Det rette svar vil formodentlig være at stille den til: "standart". Men den har ud fra det, som du skriver, åbenbart problemer med at afkode et 7.1-signal. Spørg i den forbindelse også din forhandler, hvilken bluray-afspiller det er - fra hviket firma ??? Så kan vi måske selv finde frem til specifikationerne.

Du har selv bemærket, hvad der sker, hvis du sætter den til "bitstrøm": dit BSys3 beder afspilleren om et DTS-spor, som den kan finde ud af at behandle. Resultatet er en downkodering.

Moralen her må så være: skal man have fuld glæde (både optimalt billede og optimal lyd) af et eftermonteret bluray-drev, skal man også opdatere sit BSys3 til et af de allernyeste.

Hilsen PCM issen



__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

Så vidt jeg husker, har du et stereo-setup - et BV10 med 2 BL8000 som front.


Du skriver godt nok: ""sub'en" på mit BV10", men hvad mener du med dette? Mener du bashøjtaleren i forbindelse
med BV10's egne højtalere? I så fald er der ikke tale om nogen "sub" i flerkanal-sammenhæng. En sub er en selvstændig
højtaler (f.eks Lab2), som skal sættes til sub-udgangen, hvis man har et surround-setup.




Helt korrekt jeg har kun et stereo-setup med BV10 og 2 BL8000 som front.

Jeg var faktisk af den opfattelse, af bashøjtaleren i BV10-40/46 spillede "sub" kanalen i flerkanal-sammenhæng, og det var
derfor den slukkedes når man tilslutter en ekstern sub.

Så er det jo måske bare et tilfælde at når jeg har afspillet DR HD Testen og testen fra Toy Story via Bitstrøm, at det kun var
bashøjtaleren der spillede i BV10 når sub kanalen blev testet.

Jeg lærer lidt hele tiden, så min egen opfattelse af, jeg havde et 3.1 setup må jeg jo pakke i skuffen da det jo så retteligt blot
er 2.0 via tre højtalere

Omkring Samsungs hjemmeside er vi helt enige, læser man om både BD-D89000, BD-D8500 og BD-D8200 kan man stykke lidt
informationer sammen man kan bruge til noget. Læser man kun om et af produkterne er informationerne meget
mangelfulde...    

Hvis du keder dig bravt kan du læse lidt på side 41 i manualen.

Manual

Dansk udgave er selvfølgelig den sidste...

Der står at ved valg af PCM overførsel af DTS-HD High Resolution Audio og Dolby TrueHD overføres op til PCM 7.1 kanal.
Her bemærkes det jo så igen at mit BV10 modtager Multichannel PCM 6.0

Nå ja, den tid det sorg.

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej Beoapple,

"Der står at ved valg af PCM overførsel af DTS-HD High Resolution Audio og Dolby TrueHD overføres op til PCM 7.1 kanal. Her bemærkes det jo så igen at mit BV10 modtager Multichannel PCM 6.0 "

Ja, så kan du jo glæde dig til, at du får fuldendt dit højtaler-setup...

....og behøver ikke at ærgre dig over, at B&O ikke kan finde ud af at bygge en uptodate-decoder ind i deres BV10.

Hilsen Decodermissen



__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Beoapple

Vi har været inde på det før, køre du 5.1 højttaler opsætning, og aktivere speaker mode 5 på Beo4,
bliver den indbyggede BV10 højttaler til center højttaler (mono med slukket bas enhed).
Du er altså nødt til også at lege med speaker mode. Men uden surround højttaler tilsluttet og en tilsluttet
subwoofer, får du ikke det rigtige lydbillede. Se først indlæg den 06 Marts 2012 kl. 00:18 side 193.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtig Peter. Jeg har nok bare forsøgt at optimere mit setup som det var, og prøvet at opnå noget der ikke var
mulig - altså 3.1

Så er der jo ikke andet for, at få nogle flere højtalere sat til, så jeg også kan lege med Speaker Mode 4 og 5.

Håber ikke jeg har bragt alt for meget unødigt støj her på tråden...

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej Beoapple,

"Håber ikke jeg har bragt alt for meget unødigt støj her på tråden..."

Det er helt ok med mig.

Du må da gerne udfordre os, så vi i fælleskab får styr på det her, og får det bedst mulige ud af vores dyrebare B&O-grej 

Hilsen Millemissen



__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja Beoapple du er velkommen, dette område vil være rart at få fuldstændigt belyst.

Og også dette -

millemis skrev:
 
Mon ikke det er på tide, at vi får en helt klar udmelding om, hvilke HDMI-versioner,
der bliver brugt og hvor - og helst også fra hvornår, dette er sket.
B&O har vel ikke noget at skjule - det kunne ellers nemt opfattes sådan!!


Bang & Olufsen, lad os nu få nogle helt klare specifikationer,  uden slør.  

Feks her, under: BeoVision 12 - Specifications -

http://www.bang-olufsen.dk/specifications?productid=1124

Eks. - HDMI version 1.4 / BeoSystem 3 Mk III 3D.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

MicDK skrev:
Er der nogen der skulle være kommet forbi et vægbeslag til beovision 7 hvor det
kommer så tæt på væggen som muligt? Har fundet et i hos stpbrackets, men sys sgu det er dyrt, de vil have 1200 for det ...
tænkte om der var nogen der måske havde lidt knowhow i den retning


Hej MicDK,


det synes jeg er billigt - hvis det altså  er i danske kroner.


Her er et tilbud fra DK: 414.html"> http://radioogtveksperten.dk/tilbehoer-44/beslag-53/vaegbesl ag-til-fjernsyn-beovision-7-40-414.html  (Google
er din ven!)


Hilsen Millemissen

Jeg har selv det fra STB-brackets, det er så fed en kvalitet. Det passer rigtig godt til
TV'et.
Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Beoapple skrev:
millemis skrev:
PCMissen


PCM issen

Nu kommer der så lidt at undre sig over; for mig i hvertfald. På Toy Story 3 DVD'en med lydformatet Dolby Digital 5.1 EX, er
der en test for opsætning af hjemmebiograf for billed- og lydindstillinger.

For lydtesten er der 7 højtalerer: Center, Højre Front, Ventre Front, Højre Surround, Venstre Surround, Bag Højtaler og Sub.

Når jeg vælger PCM får jeg ikke test signalet igennem "sub'en" på mit BV10, vælger jeg Bitstrøm brummer sub'en som
forventet.

Der er også stor forskel på hvordan Højre Surround, Venstre Surround og Bag Højtaler bliver fordelt til mit setup med kun
center og front.

Ved PCM spiller både højre og venstre front ved test af Højre Surround, Venstre Surround, Bag Højtaler (Dog med højre front
kraftiger ved valg af Højre Surround osv.)

Ved Bitstøm er det kun Højre Surround i min højre front osv.

beobrian skrev:

Det er kun BV10 som ikke kan håndtere at udpakke HD lydfilerne. På BeoSystem3 kan den udpakke
Dolby TrueHD.

PCM er samme lydtype som der ligger på en CD. Og det er fuldt ud ligeså godt at sende det
udpakkede PCM signal til dit BV10 eller BeoSystem3. Surroundmodulet skal nok sende lyden ud korrekt i 5 eller 7 kanaler.



Dette må vel betyde at PCM og Bitstrøm behandles forskelligt?

Lydjustering -> Lydsystem: Inputformat=1 og Outputformat=2

1: Multichannel PCM 6.0
2: Multichannel (ingen Sub kanal)

1: Dolby Digital EX
2: Dolby Digital

I testen er der jo netop 6 højtalere + sub, burde det så have været PCM 6.1?

Skyldes dette bøvl blot, at jeg kun har front højtalere tilsluttet?

De bedste hilsner
Beoapple
Ja det er klart at hvis du kun har 2 fronthøjttalere og en sub på, så får du ikke det rigtige lydsignal igennem. Du kører jo speaker 2, og dermed får du ikke skiftet imellem 5 eller 7 kanaler, når du ikke står i den rette indstilling.
Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Beoapple skrev:
millemis skrev:

som ovenfor beskrevet er det KUN de allernyeste udgaver af BSys3 (dem i forbindelse med tv  med 3D-
gengivelse), der har indbygget HDMI 1.3 - og herved muliggør dekodering af HD-lydformaterne i BSys3.


Dit BV10 har ikke den mulighed.



beobrian d. 06 April 2011 kl. 19:26 på side 141 i denne tråd skrev:
Uuuhhaa endelig ikke få mig startet på HDMI versioner
;-D På vores seneste TV modeller BV 10 kører vi med HDMI 1.3. Men det er så uendelig ligegyldigt!! Hvis du ikke har brug for
de features som kan implementeres med de forskellige versioner af HDMI, er det jo bedøvende ligegyldigt. HDMI 1.4 giver
mulighed for 3D som det største argument. HDMI over ethernet er ikke rocket sience, jo det er rart ikke at have behov for at
trække et ethernet sammen med HDMI, men så er problemet heller ikke større. HDMI 1.0, 1.1 og 1.2 er de mest stabile
versioner og mest kompatible versioner. Så det er derfor vi ikke har haft behov for at udskifte. Der har ikke være nye vigtige
features siden 1.2.


Forvirringen er total, men uanagtet hvilken HDMI version mit BV10 så end har, er det så ikke korrekt forstået at surround
sound modulet i min BV10 ikke kan behandle/dekode HD-lydformaterne?

Beobrian vil du også komme med en kommentar til dette?

De bedste hilsner
Beoapple
Jo det er korrekt at uanset hvilken HDMI indgang du har på dit BV10, så håndterer surround modulet ikke HD-lydsignalerne Dolby TrueHD og DTS-HD, men det betyder ikke noget, fordi står din afspiller i PCM stream, så pakker afspilleren disse lydformater ud og sender det i PCM (Fuld opløsning) til BV10, som genkender signalet som PCM Multikanal, med helt den samme lydkvalitet, som hvis du kunne håndtere HD lydsignalerne direkte i BV10. Faktisk kan man sige det kan være en fordel, at lydsignalet pakkes ud så tæt på kilden som muligt.
Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

buch68 skrev:

nu har jeg prøvet både standard og bitstrøm på den samme film. (pirates of caribbean - i ukendt farvand DTS-HD 7.1)

Jeg har 7 højtalere samt sub til mit beovision 7.

ved

standard skriver den input : PCM5.1 Output: mutichannel speaker 5

ved

Bitstrøm skriver den input: DTS 5.1 Output DTS + NEO6 Cinema

 

hvad er lige forskellen på det her, er multichannel 7.1. skal mit tv(system 3) måske opdateres eller er det som det skal være.

 

Det er som det skal være. PCM er den fulde opløsníng, altså det udpakkede Dolby TrueHD eller DTS-HD spor. Men dit TV's surround modul kan kun håndtere Dolby Digital 7.1 og PCM i 5 kanaler, og ikke PCM i 7 kanaler. Så skal surround modulet udskiftes. Dit TV er sikkert en af følgende typer, hvor surround modul og software skal opdateres: 

BeoVision 7-40 MK III/TV
type 9370-9384,9398 9456-9471

Når du sætter din afspiller til PCM Stream, så vil din surround modtager (i dette tilfælde dit TV) registrere det som PCM Multikanal. Det er stadig det komplette lydbillede, der mangler ingenting.

Hvis afspilleren står til Bitstrøm, så sendes lydformatet i den pakked form som enten Dolby TrueHD eller DTS-HD, og så skal surround modtageren (i dette tilfælde dit TV) registrere det som det specifikke format, og så udpakke det. 

Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

Hej Beoapple,

i mine forklaringer ovenfor omkring temaet multikanals-HD-lydformater gik jeg ud fra, at man har mulighed for at afspille disse.

Så vidt jeg husker, har du et stereo-setup - et BV10 med 2 BL8000 som front.

Du skriver godt nok: ""sub'en" på mit BV10", men hvad mener du med dette? Mener du bashøjtaleren i forbindelse med BV10's egne højtalere? I så fald er der ikke tale om nogen "sub" i flerkanal-sammenhæng. En sub er en selvstændig højtaler (f.eks Lab2), som skal sættes til sub-udgangen, hvis man har et surround-setup.

I et rent stereo-setup med 2 højtalere (i front) kan det desuden anbefales at lade sub'en køre med dér også hhv at sætte subben til i front og lade højtalerne få signalet fra dennes udgange. Dette kan ved musiklytning være til stor fordel.

Du vil altså ikke have nogen glæde af at vælge et multikanals-lydspor. Der skal en masse konvertering til før det når frem til dine to (tre med BV's egne) højtalerkanaler som et stereosinal + det centersignal, som lydprocessoren i BV laver deraf. 

De tests, du kan lave fra disken, vil du ikke kunne bruge til noget.

Nogle bluray-afspillere (f.eks OPPO'en) kan i menuen indstilles til at downkodere til et stereo-signal. det ville jeg gøre, hvis jeg havde et BV10-stereo-setup med en OPPO 93. Det er ikke lykkedes mig at finde fornuftige oplysninger om din Samsumg BD-D8900's indstillingsmuligheder - Samsung har en rådden hjemmeside

Hvis der er et stereospor på disken (er der ofte, men ikke altid), kan dette med fordel vælges.

Men du er jo i gang med at udvide setup'et, så la' os tage det en gang senere, når det er så vidt.

                                                             -----------

Du citerer beobrian for at have sagt: "På vores seneste TV modeller BV 10 kører vi med HDMI 1.3." Det ved jeg ikke, om er rigtigt (måske?). Men det er jo også ligegyldigt, hvis ikke lydenheden/dekoderen i BV10 kan klare at håntere HD-lyd. (Husk! HD-lyd findes kun på bluray-skiver).

Jo BV10 kører med HDMI 1.3, men det er ikke ensbetydende med at TV'et, Blu-Ray afspiller eller surround forstærker kan alle de features, som er muligt med HDMI 1.3

"...HDMI 1.4 giver mulighed for 3D som det største argument....", skriver han også dér. Om det så betyder, at der i de BSys3, som sælges sammen med 3D-tv-udgaverne, er indbygget HDMI 1.4, ville være spændende at få klarhed på!!! Teknisk set kan man godt bruge vers.1.3 til 3D, men der må så indgås nogle kompromier mht. den videobåndbredde, der kan overføres.

For at kunne køre 3D i fuld kvalitet, kræves det at HDMI 1.4 er implementeret, så derfor har vi HDMI 1.4 i alle TV med 3D og selvfølgelig BeoSystem 3 3D.

Endvidere: ".....Så det er derfor vi ikke har haft behov for at udskifte. Der har ikke være nye vigtige features siden 1.2." Dette skriver han den 6. april 2011 - i samme måned som B&O lancerer deres første 3D-tv (BV4-85) - æh????

Det er måske bedre at tage den fulde tekst, så man kan forstå hvad det er jeg skriver. Der har ikke været nogen som helst grund til at skifte til HDMI 1.4, før der i april hvor vi lancerer BV4-85 med 3D.

Jo man kan godt sige at HD lydsignaler, kunne været en argument for HDMI 1.4, men ikke et stærkt nok argument, når vores surround moduler kan håndtere PCM, fordi så udpakkes HD lydsignalerne blot i afspilleren til PCM, som håndteres fuldt ud i vores surround moduler.

Mon ikke det er på tide, at vi får en helt klar udmelding om, hvilke HDMI-versioner, der bliver brugt og hvor - og helst også fra hvornår, dette er sket. B&O har vel ikke noget at skjule - det kunne ellers nemt opfattes sådan!!

Det er din egen opfattelse at noget skjules, jeg har jo netop ad flere gange, fortlt hvilke stik der bruges i hvilke produkter. Er der tvivl så skriv igen.

                                                          ---------------

                                                          ooooooooooo

Hej buch68,

så vidt jeg er informeret, ændrer eftermonteringen af et bluray-drev i BV7-40 MK3 ikke noget på BSys3. Jeg er er ret sikker på, at du ikke har fået nogen HDMI vers. 1.3 i den forbindelse.

Men det må den forhandler, der har bygget det i, vel kunne oplyse om. Og jeg lader mig gerne belære

Du har nu fået muligheden for også at kunne afspille bluray-skiver og få glæde af den høje billed-opløsning, som tv'et har mulighed for at vise.  

Hvis altså dit BSys3 ikke kan afkode et HD-lydspor, må du lade den indbyggede bluray-spille gøre det . Hvordan denne gør det, må du også spørge din forhandler om - vi har i hvert fald ind til nu ikke fået noget konkret "branch-svar" på dette. Det rette svar vil formodentlig være at stille den til: "standart". Men den har ud fra det, som du skriver, åbenbart problemer med at afkode et 7.1-signal. Spørg i den forbindelse også din forhandler, hvilken bluray-afspiller det er - fra hviket firma ??? Så kan vi måske selv finde frem til specifikationerne.

Som der er skrevet her tidligere, så er Standard den idstilling hvor signalet håndteres som PCM.

Bitstrøm så håndteres det som de enkelte lydformater og her kræves det at den pågældende dekoder sidder i surround modtageren.

Du har selv bemærket, hvad der sker, hvis du sætter den til "bitstrøm": dit BSys3 beder afspilleren om et DTS-spor, som den kan finde ud af at behandle. Resultatet er en downkodering.

Det er klart den siger det, fordi der ikke er DTS-HD dekoder i.

Moralen her må så være: skal man have fuld glæde (både optimalt billede og optimal lyd) af et eftermonteret bluray-drev, skal man også opdatere sit BSys3 til et af de allernyeste.

Hilsen PCM issen

Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

buch68 skrev:

jeg har et mk 3 med bluray afspilleren eftermonteret

og ja jeg har valgt 7.1 lyd på filmen, (det vælger den selv med den film)

Er det ikke et MK IV du har? Har du DVB-HD modul i også?
Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Beoapple skrev:
millemis skrev:

Så vidt jeg husker, har du et stereo-setup - et BV10 med 2 BL8000 som front.


Du skriver godt nok: ""sub'en" på mit BV10", men hvad mener du med dette? Mener du bashøjtaleren i forbindelse
med BV10's egne højtalere? I så fald er der ikke tale om nogen "sub" i flerkanal-sammenhæng. En sub er en selvstændig
højtaler (f.eks Lab2), som skal sættes til sub-udgangen, hvis man har et surround-setup.




Helt korrekt jeg har kun et stereo-setup med BV10 og 2 BL8000 som front.

Jeg var faktisk af den opfattelse, af bashøjtaleren i BV10-40/46 spillede "sub" kanalen i flerkanal-sammenhæng, og det var
derfor den slukkedes når man tilslutter en ekstern sub.

Så er det jo måske bare et tilfælde at når jeg har afspillet DR HD Testen og testen fra Toy Story via Bitstrøm, at det kun var
bashøjtaleren der spillede i BV10 når sub kanalen blev testet.

Jeg lærer lidt hele tiden, så min egen opfattelse af, jeg havde et 3.1 setup må jeg jo pakke i skuffen da det jo så retteligt blot
er 2.0 via tre højtalere

Omkring Samsungs hjemmeside er vi helt enige, læser man om både BD-D89000, BD-D8500 og BD-D8200 kan man stykke lidt
informationer sammen man kan bruge til noget. Læser man kun om et af produkterne er informationerne meget
mangelfulde...    

Hvis du keder dig bravt kan du læse lidt på side 41 i manualen.

Manual

Dansk udgave er selvfølgelig den sidste...

Der står at ved valg af PCM overførsel af DTS-HD High Resolution Audio og Dolby TrueHD overføres op til PCM 7.1 kanal.
Her bemærkes det jo så igen at mit BV10 modtager Multichannel PCM 6.0

Nå ja, den tid det sorg.

De bedste hilsner
Beoapple
BV10 registrerer blot det signal den modtager, så der kommer ikke på det tidspunkt du kigger andet end en PCM 6.0 spor ud. Det ser ud som om at du ikke har sat subwooferen til sub udgangen på TV'et, har du sikret dig den er det?
Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Tak beobrian for dine svar.

Bang & Olufsen, lad os nu få nogle helt klare specifikationer uden slør. 

F.eks her, under: BeoVision 12 - Specifications -

http://www.bang-olufsen.dk/specifications?productid=1124

Eks. - HDMI version 1.4 / BeoSystem 3 Mk III 3D.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes