Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 06:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 December 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

@ Hifiigen:
Tak for linket til DCAT's strømforsyning. Jeg tror dog næppe det bliver aktuelt. Hvis vi kommer frem til, at vi skal have en anden strømforsyningstype end den vi pt anvender, laver vi selv noget. På den måde slipper man for dobbelt-avance. De er høje nok i branchen i forvejen.

@HenrikW og Flemming Skov:
Et byggesæt.... Ja hvorfor ikke....
Jeg tror dog kun der vil være tale om delvis selvbyg, idet langt den største del af DAC-printet er SMD. Man kan ikke se det på billederne, men der er komponenter på begge sider af printet. Størrelsen modstande og kondensatorer spænder fra 1206 til 0603. 1206 kan de fleste lodde med lidt tålmodighed, men 0603 er med en størrelse på ca. 0,7x1,5 mm rimelig svær.
Selve DAC-kredsen er i 28-pins TSSOP hus. Her er spacing mellem benene ca 0,65mm og benene i sig selv er ca. 0,2mm. Det kræver en del rutine at lodde!!

Jeg kigger pt efter en leverandør, der kan producere en lille 0-serie til en fornuftig pris. Så et evt byggetsæt vil formentlig blive noget med nogle færdigsamlede moduler der er testede, og bare skal monteres i et kabinet og loddes terminaler på. Evt kan strømforsyningen blive noget "lod-selv". Men det finder vi ud af senere.
Afhængig af hvor længe den endelige trimming tager, forventer jeg at vi får print i løbet af en måneds tid. Altså januar 2007.

@ JRGW:
4 pols Jensen lytter... hhmmmm.... Det tror jeg ikke. Pt anvender vi helt almindelige blå Philips lytter på selve DAC-printet, primært fordi KvK har ret gode erfaringer med disse. De er ikke særlig eksklusive eller dyre, men de lyder ganske enkelt godt. Og man kan hurtigt købe sig fattig i dyre komponenter, der i virkeligheden forringer lyden.
Jeg har dog skaffet nogle MEGET lavimpedante Panasonic lytter, som vi skal lege lidt med.

@ Ahania:
Enlysdiode... Selvfølgelig!!! Opstillingen jeg har taget billeder af, er vores frøste prototype af disse print. Som du kan se på det ene print, sidder der en lysdiode på selve forsyningsprintet. Denne burde egentlig sidde på fronten. Men vi har leget lidt med DAC'en inden den kom i et kabinet, og så var det praktisk at den sad i printet.

Hvis jeg har glemt at svare nogen, så sig lige til.......



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 17 December 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt

__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 17 December 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej...

Først en personlig kommentar til KVK. Jeg synes det er ærgeligt at du ikke gider at være på forumet. Som sådan er jeg ikke klar over hvad kontroverset mellem dig og redaktionen er - kommer heller ikke mig ved. Det virker komplet tåbeligt at trække sig fra forumet med en advarsel og forsætte med at skrive igennem Hurtig. Det er vel nok at gøre en martyr ud af dit formelle fravær. 

Til det som det hele handler om - jeres DAC. Jeg har et par spørgsmål.  

Hvorfor ikke batteridrift i DACen, kunne det ikke være bedre end den alm. 230 volt?

Jeg kan ikke helt gennemskue DACen. Er det diskrete opbygget analogdel eller sidder analog delen indbygget i DAC-kredsen?   

Hvordan ser i på "reclocking" problematikken i jeres DIY DAC?

Mvh

Brad 

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 17 December 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

hejsa,
jeg har ikke meget teknisk indsigt, men er blot lidt nysgerrig. Hvad vil det koste at bygge/købe sådan en sjover?

Venligst

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 17 December 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Ser utrolig spændende ud!

Men får i ikke noget uønsket ripple osv. hvis i bare benytter en enkelt gammeldags e.lyt. som afkobling omkring udgangstrinnet?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 December 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

@ Bradman:
KvK skriver ikke i forum igennem mig... Slet ikke! KvK har trukket splitten fra Hifi4All, men derfor arbejder vi stadig videre med DAC'en. Og eftersom jeg stadig er aktiv på Hifi4All, er det vel naturligt at jeg skriver om projektet her.

Men tilbage til dit spørgsmål.... Batteridrift!! Et eller andet sted er der nogle helt klare fordele ved batteridrift. Man kobler sig 100% fra lysnettet. Men jeg har bare aldrig oplevet, at batteridrift for alvor har gavnet lyden.
Jeg vil tro, at mange selvbyggere kan forbedre meget af Deres udstyr med batteridrift, idet det til DIY formål er forholdsvis simpelt at implementere. Og det vil helt sikkert være bedre end strømforsyningen i mange anerkendte Hifi-produkter. Men det er ikke nødvendigvis fordi batteridrift er gud gave til hifi. Nok nærmere fordi mange af de hifi-produkter der sælges, er lavet direkte jammerligt. Derfor er det så let at tune lidt mere vellyd ud af dem.

Men min pointe er, at hvis man allerede i udviklingsfasen erkender, at selv strømforsyningen skal være i orden, kan man for mindre midler lave noget bedre end batteridrift. Ordentlige batterier er jo forholdsvis dyre i forhold til elektronik, og så er det ret upraktisk i drift og vedligeholdelse. En gylden regel i elektronikbranchen siger, at hvis det koster 10 kroner at løse et problem allerede starten i udviklingsfasen, vil det koste 100 kroner hvis først man skal rette det i forbindelse med produktionen. Og sidst men ikke mindst vil det koste 1000 kroner hvis det skal løses efter produktet er solgt. Derfor er det med stor tydelighed hensigtsmæssigt at erkende alle de forhold der gør sig gældende så tidligt som muligt. Og det er hvad vi har forsøgt.

Grund-ideen i denne DAC er netop, at den skal være baseret på ren snusfornuft, og at alle løsninger skal være velovervejede. Her er ingen woodoo osv.... Og overholder man det hele vejen gennem konstruktionen, kommer man MEGET langt. Det har vores prototype med al tydelighed bevidst!

Skulle nogen på et tidspunkt være interesserede i at rode med batteridrift på DAC'en, er jeg dog meget villig til at hjælpe til. Det vil nok kræve et særligt strømforsyningsprint, men det kan vi sagtens finde en løsning på. Det tager vi til den tid.

Ang analogdelen, så er den 100% diskret opbygget. Den er ligeledes 100% fri for modkoblingssløjfer, og er ekstrem bredbåndet. Desuden har den et ret stort headroom.
Som jeg vist tidligere har skrevet, så er de spændingsforstærkende trin totalt single-endede, men dog stadig differentielle af natur. Kun selve udgangen er push-pull, og naturligvis klasse-A!
Der er en enkelt op-amp pr kanal, der fungerer som DC-servo. Den arbejder med en knækfrekvens på ca. 0.025 Hz og er meget svag, så den er næppe hørbar!!

Re-clocking er ikke noget vi har gjort noget ud af. Der er sikkert fordele ved det... Men lur mig om ikke der er lige så mange ulemper. Det er et fint ord, som uden tvivl kan retfærdiggøre en prisforøgelse på et par tusinde. Men vi tror altså ikke rigtig på ideen.
Har ens digitale modtagerkreds en dårlig performance, kan det muligvis gavne. Men som tidligere nævnt er grundideen jo netop, at vi skal lave en sund konstruktion, hvor det IKKE er nødvendigt med sådanne ekstra tekniske løsninger for at rette på svagheder.
I den forbindelse skal jeg lige nævne, at en ting er at benytte en god modtagerkreds... Vi benytter en fra Crystal Semiconductors, der vel er markedets bedste. Men det er LANGT vigtigere, at man anvender den korrekt!! Her er printlayoutet MEGET vigtigt. Og det er faktisk også det der har taget længst tid. Det vil man som elektronik-kyndig kunne se, hvis man kigger nærmere på printet.
Crystal kredsen kan levere et jammerligt output med lidt uheldig layout. Men den kan også levere helt exeptionelt godt layout, hvis man giver den de rette arbejdsforhold.
Som vi anvender den, har den ekstremt god kobling til vores stelplan, og forsyningerne er afkoblet MEGET tæt på. Desuden er den fysisk placeret meget tæt på DAC-kredsen, hvorved printbanerne er meget korte. Det er lidt svært hvis man skal have re-clocking ind imellem. Og kender man lidt til HF på printniveau, vil man vide hvad et par cm printbane kan gøre ved firkant-signaler!!

@Mn1974:
Pris... Pyha.... godt spørgsmål!! Vi har ikke rigtig snakket om at sælge dem endnu, men den kan bygges for rimelige penge. Hvis du sammenligner med eks Benchmark DAC'en til 8.995,- bliver den nok billig!!! Og lydmæssig... He he he... Ja, Benchmarken holdt IKKE længe hos KvK!!

@ Micma18:
Vi har absolut ikke problemer med ripple. Analogdelen har ganske god PSRR, og så er den ikke bare afkoblet med en lyt.
På forsyningsprintet sidder nogenlunde samme kondensator-kapacitet, som i en typisk japansk 100 watt forstærker. På selve DAC-printet sidder derefter en meget støjsvag shunt-regulator, efterfulgt af en elektrolyt + en plast-kondensator. Så ripple og støj... nope!

Takker i øvrigt for de mange positive indlæg!!! Super .
Jeg kan se at interessen er ganske stor for projektet. Så jeg skal nok få fedtet færdig, så der kan blive et lille kit ud af det. Jeg kommer næppe til at kede mig i julen.....
Vi mangler som sagt den sidste fin-tuning. Og så skal vi have nogle aftaler med leverandører osv i orden.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 17 December 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig..

Jeg tager dine ord om KVK til efterretning.

Hvad angår DACen, så kan jeg høre i vitterlig har gjort jer mange tanker om hvordan den skal være. Jeg er ikke tekniker på dit niveau, men det virker som om i har gjort jer en hel del erfaringer.....og går mod strømmen mht clock og batteri. Det synes jeg er cool.

Held og lykke med det.

PB 

 

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 December 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Takker Bradman!!
Du har ret i, at vi har gjort en del tanker.... Og pudsigt nok er vi endt op med noget ganske simpelt!
Gamle og velkendte kredsløbs-løsninger hele vejen igennem... Når de anvendes korrekt og trimmes til den enkelte applikation, kommer man MEGET langt ad denne vej!

Havde High-End branchen turdet gøre dette, ville vi formentlig ikke se High-End udstyr anno 2006 baseret på op-amps!!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 December 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ud af ren nysgerrighed. Er der ikke noget med at hvisse typer dioder i stømforsyningen giver bedre lyd eller er det kun ved uregulerede strømforsyninger eller effektforstærkere?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 December 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Nej, der er skam forskel på dioder. Der findes masser af specielle og meget hurtige dioder. Det er et rigtig typisk tweak-område. Jeg vil ikke afslå at man kan opnå positive resultater med hurtige dioder, men jeg har til gode at opleve det.
Og at dømme efter lyden, har vi ikke de store problemer med at benytte helt almindelige industrielle typer.

Man skal huske, at med hurtige dioder følger også mere højfrekvent støj fra ensretterne.... Og det er jeg ikke den store tilhænger af!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 17 December 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig,

Jeg synes det ku' være interessant at høre hvad i har prøvet af filter. Hvilken stejlhed er der valgt på digital filter fast/slow. Hvilken stejlhed er der på det analoge filter ?

DAC har spædings output. Det må vel betyde at den har I/V på chip.

mvh

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig og KvK

DIY heeelt fra bunden - respekt!

Uden at kende til detaljerne, ser jeres layout umiddelbart meget fornuftigt ud. Ud over at køre kl.A, kører den vel også uden modkobling?

Har I under jeres lyttetest lagt øren til AKM's DAC's?



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

... og sikken da en masse spørgsmål folk har

__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

@ Jens J:
DAC-kredsen kører med fast roll off! Og der er INGEN filtrering i analogdelen!

Det er korrekt at det er en voltage out DAC-kreds, så der er I/V-convertering i selve kredsen. Og det var vi egentlig også lidt betænkelige ved. Men vi kan blot konstatere, at Crystal har haft ganske stor succes med implementeringen af dette. CS4398 gør virkelig et godt stykke arbejde!!

@ MGPProjectS:
Jeps... nul modkobling!!

Vi har ikke lyttet til DAC's fra AKM.... Men jeg ved hvad du hentyder til.... Gryphon ikke???

Når vi er endt op med en Crystal model, skyldes det flere ting. Jeg har i mange år haft en svaghed for Crystals DAC's. Crystal er et af de firmaer der for alvor har satset på Delta Sigma convertere helt fra starten, hvor andre som Burr Brown og Analog Devices troede på Multibit. Dermed har Crystal noget mere erfaring på området, og jeg synes generelt de er yderst musikalske.
Det er ingen hemmelighed, at KvK er til Burr Brown, så vi har haft lange snakke om dette. Men i al hemmelighed lavede jeg layout til en Crystal DAC.... Og det var en ganske stor succes!!

Og igen... takker for alle de positive indlæg...



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Der var engang et diy dac projekt som ikke blev til noget lidt trist men her er måske muligheden.

Man kan selvfølgelig blive ved med forslag uden at være helt teknisk kyndig nok, men hvad med spændingsregulatoer er de typer gode, du sagde vist selv engang at de egentlig ikke var lavet til audio formål.Der er også nogle bla. Tent Labs som laver nogle typer med ic'er lidt dyre ifølge dem skulle de være hurtigere og mere bredbåndet.

Nogle af Teac Esoteric maskiner benytter sig af BB1704 om det så borger for kvalitet det er vel svært for menigmand at vudere. 

Kan DAC'en ikke laves til direkte brug en en effekt blok??



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 473
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Super Super spændende tråd....

Der er simpelthen ikke noget bedre end DIY, jeg dyrker det selv i stor stil (og jeg er totalt ligeglad med hvad folk siger om at det ikke kan betale sig tids mæssigt og økonomisk osv. osv...BLAH BLAH BLAH!) der er bare ikke noget bedre end når noget man selv har udviklet/bygget spiller.

Jeg har i langtid haft planer om en dac med et klasse A udgangstrin, men har måtte indse at mine teori evner endnu ikke er helt på højde med hvad det ville kræve at få til at spille 100%.

Derfor er det xtra nice at se når folk der har styr på sagerne ( det være sig jer, i denne ombæring) kaster sig ud i det denne slags projekter.....

Jeres, næsten færdige, projekt ser bare top nice ud og lyder til at være meget spændende....hvis der bliver mulighed for at købe det som samlesæt så er jeg helt klart interesseret i at aftage et sådant sæt.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Rigtigt fedt projekt, I har gang i. Og det ser endda prof ud!

Spørgmål:

Hvilken reciever bruger I, og hvordan bruger I den?

Med al den snak om jitter, har I overvejet at eksperimentere med overførslen fra drevet? Altså bruge noget andet end S/PDIF? (Eller har I allerede eksperimenteret?)

Jeg ved godt, at et diagram kun siger den halve sandhed, men vil man kunne få det at se alligevel?


__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 17 December 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu at CS4398 og AK4396 er ret ens. Synes AKM lydder bedre
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 18 December 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

...

Jeps... nul modkobling!!

Vi har ikke lyttet til DAC's fra AKM.... Men jeg ved hvad du hentyder til.... Gryphon ikke???

...

Hehe, jo, der er jeg nok desværre lidt belastet, men den blive også benyttet hos bl.a. T.C. Electronic

Men DAC'en er jo kun en del af midlet til at nå målet - giver det varme kl.A trin også varme i lyden?



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 18 December 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

@ JGRW:
Der er flere firmaer der laver såkaldte "Audio-regulatorer", heriblandt Tent Labs. Men jeg anser det lidt som snake-oil.
Ingen tvivl om, at de helt sikkert er hurtige osv, men man skal lige analysre sit behov før man springer på.
Vi benytter LM317 til modtagerkreds og DAC-kreds, idet vi mener det er rigelig godt! Sagen er nemlig den, at begge disse kredse arbejder MEGET hurtigt. Det betyder at de trækker strømmen ved ekstremt høje frekvenser. Sætter du en analyser på en power-pin på disse kredse, vil du se at spektret strækker sig langt op i MHz-området. Ganske enkelt fordi der er tale om digitale kredse.
Og ved flere MHz kan en Tent Labs regulator næppe følge med. Jeg har selv eksperimenteret med ULTRA hurtig regulatorer, men de er altså ikke vilde med når der kobles digitale kredse på dem.

Desuden er verden ikke helt perfekt. Selv om en regulator vitterligt kunne følge med ved mange MHz, ville den i praksis ikke performe bedre end en LM317. Det skyldes, at der i enhver printbane er en smule selvinduktion. Jo længere bane, desto mere selvinduktion. I vores DAC er banerne ca. 2 cm, og i praksis bliver det svært at komme længere ned. Skal man til at benytte specielle regulator-moduler, vil afstanden unægtelig blive større.
Og kigger vi eks ved 10MHz, vil selvinduktionen i bare 2cm printbane langt overskygge udgangsimpedansen i en regulator. Dermed vil der fra kredsens forsyningsben absolut ikke være nogen gevinst. Ganske enkelt fordi printbanen i sig selv er den største hindring, og den kommer vi aldrig uden om!
Derfor er man nødt til at løse problemet anderledes. Nemlig med et lavimpedant kondensator tæt på forsyningsbenene. Jeg kan afsløre, at afstanden fra vores kondensatorer til forsyningsbenene er under 1 mm!! Og det virker!!!

Jeg er klar over, at mange tweakere køber sig fattige i disse dyre speciel-strømforsyninger, og alverdens andet tweak-udstyr, der sælges til afsindige priser med gyldne løfter.
Og som sagt er jeg ikke i tvivl om, at de teoretisk set er bedre. Men det hele går i vaksen, idet man typisk forbinder dem med et par korte ledninger. Disse bidrager i sig selv med så meget selvinduktion, at regulatorens gode egenskaber ryger sig en tur.
Så når folk påstår at kan høre en kæmpe forskel ved disse dyre regulatorer, tror jeg det gerne.... De sidder og lytter til effekten af en dejlig spole i signalvejen . Men i stedet for at betale 1000-vis af kroner for dette, kan jeg anbefale at man lodder den originale regulator ud af printet, og fordinder den med ledninger i samme længde.... Så får man den samme selvinduktion, og resultatet er præcis lige så ringe! Bare uden at man skal betale guldet for det.

Til analoge kredsløb er sagen imidlertid en anden... Her kan der være store gevinster ved at vælge en hurtig og lavimpedant regulator. Og det kan jeg godt afsløre også er tilfældet i DAC'en. De er ikke baseret på en standard 3-pins regulator!!

Pointen er, at det der ummiddelbart virker som en forbedring, sagtens kan blive en forringelse, fordi implementeringen medfører nogle uheldige egenskaber... Men det fortæller forhandlerne af tweak-udstyr naturligvis intet om. Og kun de færreste DIY-tweakere tænker over at bare et par cm printbane eller ledning faktisk giver en del selvinduktion ved høje frekvenser!

Så det er altså ikke tilfældigt at vi er endt med den regulator-løsning som vi er. Det er ganske velovervejet. Jeg er klar over, at signal-værdien for mange mennesker ville være bedre, med nogle woodoo regulatorer... Men det bider ikke rigitg på her i huset....

Som tidligere nævnt, havde vi faktisk besluttet at det skulle være BB1704K der skulle herske i vores DAC. Men succesen med CS4398 gjorde ligesom op med denne beslutning. Og så er 1704K nærmest umulig at købe allerede i dag, idet TI ikke længere vil levere til nye designs.
Faktisk er vi ret enige om, at selve DAC-kredsen ikke er så vigtig. Den skal bare være "god nok", og det er CS4398 absolut. Jeg vil mene den er blandt markedets bedst lydende.
Men der hvor man for alvor henter vellyd, er i analogdelen og i et godt printlayout! Men det tænker de færreste på... Dette hænger lidt sammen med ovenstående omkring regulatorer.

DAC'en kan i princippet sagtens kobles direkte på en effektforstærker... Du skal bare have en volumenregulering imellem. Det kan gøres med en passiv volumenkontrol, bestående af et godt pot-meter, eller en attenuator. Det er intet problem!

@ Johnravn:
Jeg tror helt sikkert vi laver et kit en gang efter jul... Lad os lige snakke om det en gang i januar.
Følg med i tråden de næste uger.

@ boholm:
Ser det prof ud.... Takker!! Godt man kan udnytte sin viden fra jobbet som elektronik-udvikler til noget fornuftigt !
Jeg kan sagtens afsløre, at modtagerkredsen er en Crystal CS8416. Det er ingen hemmelighed.
Om diagrammet bliver offentliggjort.... Det ved jeg ikke helt endnu. Men som du selv er inde på, er det ikke særlig relevant. Det er ikke meget værd uden et tilhørende printlayout, idet performance afhænger meget heraf!
Jeg har arbejdet med printlayout i en del år efterhånden, og det har taget mig det meste af 6 måneder før jeg var tilfreds med dette. Til sammenligning kan de fleste layouts i samme størrelse og kompleksitet laves på en formiddag, hvis man ikke stiller så høje krav. Men det høres!!

Ang jitter, så har vi ikke eksperimenteret så meget... CS8416 er i sig selv fremragende til at give lavt jitter. Men det afhænger igen totalt af layoutet, og i mindre grad af selve kredsløbet.

Printlayoutet har jeg i øvrigt ingen planer om at offentliggøre. Det egner sig i øvrigt IKKE til hjemme-ætsning af print . Det kræver at man kan lave temmelig tynde baner og gennempleteringer!

@FHWac:
Vi har som sagt ikke lyttet til AKM. Men alene typenummeret på AK4396 leder mine tanker imod Crystal. Foregængeren til CS4398 hedder CS43122, og foregængeren igen til denne hedder CS4396 (AK4396 ). Det kunne sagtens være samme kreds, som AKM har købt rettighederne til at producere.
Hvorvidt denne skulle være bedre, kan jeg ikke 100% sikkert afgøre. Jeg ved bare, at CS43122 var en forfinet udgave af CS4396, og lød en anelse bedre. CS4398 er endnu en forfinet udgave af samme kreds, hvor man desudne har tilføjet DSD filter. Det benytter vi dog IKKE!

Når du siger at AK4396 lyder bedre, hvordan har du så sammenlignet??? Man skal passe på ikke at sammenligne æbler og pærer.
For at sammenligne 100%, skal man egentlig kunne montere de 2 forskellige DAC-kredse i nøjagtig samme printlayout. Selv hvis man benytter samme analogdel osv, men forskelligt print, kan man ikke være helt sikker. Layoutet har noget mere betydning end de fleste regner med. Og jeg vil påstå at forskellene i layout LANGT overskygger forskellen i 2 ellers ret ens  DAC-kredse.

Men fortæl gerne dine erfaringer.... Hvordan har du sammenlignet?? Måske vi skulle prøve at give AKM et lyt...

 

@MGPProjectS:
Jeg vidste godt at du var lidt farvet af Gryphon... .... Kunne ikke lade være!!

Jeg vidste ikke TC benyttede PCM1704. Ved at de også bruger masser af Delta Sigma DAC's!

Det med varme og klasse-A... He he he... Tjaae... Det gier ihvertfald MASSER af krop og fylde. Om det skyldes klasse-A eller det faktum, at analogdelen er modkoblingfri og diskret opbygget, kan jeg ikke lige afgøre.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes